Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:38:52 GMT

رکود روند سیاسی عراق پشت دیوارهای بلند منطقه سبز

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۹۶۴۷

رکود روند سیاسی عراق پشت دیوارهای بلند منطقه سبز

به گزارش امروز (سه شنبه) ایرنا، معترضان به دستکاری نتایج انتخابات پارلمانی عراق همچنان خیمه های تحصن را در پشت منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد و در برابر مقر هیات دولت این کشور و سفارتخانه های آمریکا و انگلیس تقویت کرده و در مقابل  رایزنی ها برای تشکیل فراکسیون بزرگ و تشکیل دولت، به بعد از تعیین تکلیف نتایج نهایی انتخابات و رسیدگی به شکایت های انتخاباتی موکول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه های سیاسی معترض و افکار عمومی متحصن در پشت دیوارهای منطقه امنیتی سبز بغداد در انتظار رسیدگی جدی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به شکایت های قانونی به دستکاری نتایج انتخابات هستند و همین امر، باعث شده تا دیگر گروه های سیاسی، رایزنی برای تشکیل فراکسیون بزرگ و تشکیل دولت جدید را به بعد از تعیین تکلیف نتایج نهایی انتخابات دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) موکول کنند.

«هیات هماهنگی جریان های سیاسی معترض به نتایج اولیه انتخابات عراق» گفته اند که تا روشن نشدن نتایج نهایی انتخابات پارلمانی و رسیدگی به شکایت ها، از هرگونه رایزنی در خصوص تشکیل فراکسیون بزرگ و دولت آتی خودداری می کنند.

اقدام هیات هماهنگی جریان سیاسی معترض به دلیل ثقل سیاسی در نتیجه ائتلافی که ایجاد کرده و بالغ بر ۹۰ کرسی دارد و از آن به عنوان تنها گروه موثر بر روند اعتراضات جاری مردمی یاد می شود، باعث شده که جریان های دیگر سیاسی عراق از تک روی سیاسی در این مرحله تا تعیین تکلیف نتایج نهایی انتخابات خودداری کنند.

«حزب دمکرات کردستان عراق» به رهبری «مسعود بارزانی» به عنوان پیروز اول انتخابات در میان جریان های کرد با ۳۲ کرسی و ائتلاف «تقدم» به رهبری «محمد الحلبوسی» به عنوان پیروز اول انتخابات در میان جریان های اهل سنت با ۳۷ کرسی نیز بعد از اعلام موضع هیات هماهنگی جریان های معترض، فعلا رایزنی های سیاسی را متوقف کرده در انتظار سرنوشت نهایی نتایج انتخابات ۲۰۲۱ هستند.

این امر بر تکاپوی اولیه جریان صدر به رهبری «مقتدا صدر» با ۷۳ کرسی به عنوان پیروز اول انتخابات پارلمانی عراق، برای تشکیل فراکسیون بزرگ پارلمان اثر گذاشته و این جریان نیز رایزنی های جدی برای تشکیل فراکسیون بزرگ و دولت آینده را موکول به تعیین تکلیف نتایج نهایی انتخابات ۲۰۲۱ کرده است.

همزمان با این رکود سیاسی، پاره ای گزارش ها از تلاش ها برای بازگرداندن مجدد جریان صدر به زیر خیمه ائتلاف جریان های سیاسی شیعه خبر می دهند؛ جریان هایی که عموما معترض به نتایج اولیه انتخابات و ستون اصلی شکل گیری هیات جریان های اعتراضی به روند و نتیجه انتخاب اتاخیر عراق هستند.

از این رو، گزارش های مزبور حاکی است که احتمال ائتلاف مجدد جریان های سیاسی شیعی متشکل از صدری ها و هیات هماهنگی جریان های معترض وجود دارد.

به اعتقاد کارشناسان ائتلاف بین آنها باعث ایجاد بیش از ۱۶۰ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان می شود و خاطر این همپیمانی را در زمینه تشکیل دولت و پیشبرد قوانین در پارلمان آسوده خواهد کرد، به ویژه اگر حزب دمکرات کردستان عراق و تقدم نیز به آن اضافه شود.  

در کنار این رکود که صحنه سیاسی عراق شاهد آن است، شورای امنیت سازمان ملل در اقدامی شتابزده، قبل از اینکه کمیسیون عالی مستقل انتخابات و دادگاه قانون اساسی عراق، نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را تایید کند، از سلامت و صحت انتخابات عراق خبر داده، امری که باعث اعتراض گروه های سیاسی معترض عراقی شده و آن را مصداق دخالت در امور داخلی کشورشان دانسته اند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در همین راستا برخلاف میل عراقی ها، از بیانیه اخیر شورای امنیت درباره انتخابات عراق حمایت کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است که به ملت و دولت عراق به خاطر روند برگزاری امن و سالم انتخابات از حیث فنی و مسالمت آمیز بودن آن تبریک می گوید!

هیات جریان های معترض به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق و تحصن کنندگان در بغداد همچنان اصرار دارند تا روشن نشدن نتایج نهایی این انتخابات و رسیدگی به شکایت ها، صحبت از تشکیل فراکسیون بزرگ و دولت و قلمداد کردن نتایج اولیه به عنوان نتایج نهایی انتخابات، فاقد موضوعیت شرعی است، از این رو با دخالت های خارجی در روند انتخابات و جانبداری از جریان های خاص، مخالفت کرده اند.

برچسب‌ها شیعه شورای امنیت سازمان ملل ایالات متحده آمریکا پارلمان عراق بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیعه شورای امنیت سازمان ملل ایالات متحده آمریکا شیعه شورای امنیت سازمان ملل ایالات متحده آمریکا پارلمان عراق بغداد برای تشکیل فراکسیون بزرگ تشکیل فراکسیون بزرگ هیات هماهنگی جریان انتخابات پارلمانی نتایج انتخابات انتخابات عراق سیاسی معترض شکایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۹۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰نفر از منتخبان مجلس دوازدهم خواهان تشکیل فراکسیون اکثریت

تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر از منتخبان مجلس دوازدهم، برگه تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی را امضا کرده‌اند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، عصر امروز سه شنبه، دومین جلسه هیات موسس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم با حضور تعدادی از منتخبان مجلس دوازدهم برگزار شد.

چه‌کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند؟

در این جلسه، مدعوین به ارائه نقطه نظرات خود درباره موضوعات مرتبط با مجلس دوازدهم پرداختند.

در پایان درباره هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی رای‌گیری شد و هیات 9 نفره‌ای انتخاب شد تا برای تدوین پیش‌نویس اساسنامه و مرامنامه و تدارک مقدمات برگزاری مجمع عمومی با حضور تمام منتخبین جریان انقلاب پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس برنامه ریزی کنند.

گفتنی است تاکنون نزدیک به 100 نفر از منتخبان مجلس دوازدهم، برگه تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی را امضا کرده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰۰نفر از منتخبان مجلس دوازدهم خواهان تشکیل فراکسیون اکثریت
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • مشخص شدن نتایج قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی/ سپاهان حریف ملوان شد
  • طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • اسلامی: نتایج انتخابات الکترونیکی یک‌ساعته حاضر می‌شود
  • نتایج انتخابات الکترونیکی یک‌ساعته حاضر می‌شود