Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@05:39:28 GMT

انقلاب علیه کودتا/ در سودان چه خبر است؟

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۱۲۶۹

انقلاب علیه کودتا/ در سودان چه خبر است؟

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، در حالی که مردم سودان به ویژه در پایتخت برای دومین روز علیه کودتای ارتش و در اختیار گرفتن قدرت به طور کامل تظاهرات کردند، وزارت اطلاع رسانی سودان امروز سه شنبه اعلام کرد که سفرای سودان در فرانسه، بلژیک و سوئیس با محکوم کردن کودتای نظامی تأکید کردند که در کنار ملت سودان و خواسته هایش می ایستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سه سفیر با صدور بیانیه ای حساب خود را از کودتاچیان جدا کرده و در کنار مردم سودان قرار گرفتند.

این در حالی است که خارطوم پایتخت سودان برای دومین روز متوالی شاهد تظاهرات و بستن خیابان های اصلی شد. همچنین مخالفان کودتا خواستار عصیان مدنی فراگیر شدند.

معترضان با ریختن به خیابان ها برای دومین روز راه ها را با سنگ و آتش زدن لاستیک بستند.

خارطوم روز گذشته نیز شاهد درگیری شدید میان معترضان به کودتای ارتش و نیروهای امنیتی و نظامی بود که در پی آن 7 نفر توسط کودتاچیان کشته شدند و 140 نفر نیز زخمی شدند.

اعتراض ها با قطع همه ارتباطات در سودان در پی کودتای ارتش و برکناری «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان همزمان شده است.

در همین حال،عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح سودان و فرمانده کودتاچیان طی یک کنفرانس خبری، به تشریح شرایط کنونی و برنامه‌های فرارو پس از کودتای صبح روز گذشته در این کشور پرداخت.

فرمانده نیروهای مسلح سودان در خصوص سرنوشت «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان که روز گذشته منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند، نیروهای مسلح او و شماری از وزرای کابینه را به مکان نامعلومی برده‌اند، گفت: برای حفظ جان و سلامت نخست‌وزیر، او با من در منزلم است و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد و به زودی به منزلش باز می‌گردد.

وی افزود :نیروهای مسلح از هر آنچه می توانستند، صرف نظر کردند تا آمال و آرزوهای ملت سودان محقق گردد، طی هفته اخیرشاهد برخی اقدامات تحریک آمیز علیه نیروهای مسلح بودیم، خطراتی که هفته گذشته با آنها روبرو شدیم، می توانست به یک جنگ داخلی منجر شود.

برهان یادآور شد: با ویلتمن فرستاده آمریکا درخصوص نحوه حل اختلاف میان نیروهای سیاسی و ارتش گفتگو کردیم، با حمدوک تا شب قبل از حوادث اخیر درباره توسعه مشارکت سیاسی سخن گفتیم، در روزهای آینده شوراهای عدالت تشکیل خواهند شد، نیروهای مسلح به تنهایی نمی توانند مرحله انتقالی را تکمیل کنند و به مشارکت ملت سودان نیاز دارند.

وی یادآور شد: تلاش خواهیم کرد تا مجلس قانونگذاری متشکل از جوانان انقلابی باشد و انتقال واقعی به دولت غیرنظامی صورت خواهد گرفت، نخست وزیر تعیین خواهد شد، حمدوک در خانه من است، حمدوک در امنیت به زندگی طبیعی خود ادامه می دهد و در معرض هیچ اذیت و آسیبی قرار نگرفت.

در تحولی دیگر، برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این هستند که فرمانده نیروهای مسلح سودان پیش از آغاز کودتا به آمریکایی‌ها درباره اقدام احتمالی نیروهای ارتش سودان علیه کابینه غیرنظامی اطلاع داده بود.

سایت خبری "اکسیوس" آمریکا به نقل از برخی منابع آگاه از دیدار عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروهای مسلح سودان با «جفری فلتمن» فرستاده آمریکا به شاخ آفریقا اعلام کرد، البرهان در این دیدار از احتمال اینکه نیروهای ارتش سودان به دلیل اختلاف‌نظرها با دولت غیرنظامی اقداماتی را علیه آن در پیش بگیرند، گفت.

کمتر از ۴۸ ساعت پس از این دیدار، البرهان وضعیت فوق‌العاده در سراسر سودان، انحلال شورای حاکمیتی و کابینه این کشور و نیز تعلیق اجرای برخی بندهای قانون اساسی را در پی کودتا در این کشور با بازداشت عبدالله حمدوک، نخست وزیر و تعدادی از وزرا و چهره‌های سیاسی سودان اعلام کرد.

فلتمن پیشتر دیدارهایی با حمدوک و البرهان انجام داده و بر حمایت واشنگتن از تحول دموکراتیک و غیرنظامی در سودان برای خارج کردن این کشور از تنش میان دو تشکل نظامی و غیرنظامی در کابینه آن تاکید کرده بود.

سایت اکسیوس گزارش داد، پس از دیدار فلتمن با البرهان و بازگشت او به واشنگتن، اولین گزارش‌ها از انجام کودتا در سودان منتشر شدند.

فلتمن به البرهان گفته بود که واشنگتن به هر گونه تلاش برای کودتا با قدرت پاسخ خواهد داد و احتمال دارد تمامی کمک‌ها به سودان متوقف شده و ابعاد مختلف روابط دوجانبه خارطوم-واشنگتن به حالت تعلیق درآیند.

آمریکا پس از کودتا در سودان موضعگیری جدی در پیش گرفته و برای اتخاذ اقداماتی مناسب جهت محاکمه کسانی که تحقق خواست سودان‌ها را مختل کردند اعلام آمادگی کرده و از توقف کمک‌های مالی خود به سودان خبر داد.

همچنین آمریکا ضمن محکومیت شدید این کودتا و بازداشت‌ رهبران غیرنظامی سودان، بازگشت فوری به حاکمیت مدنی و آزادی نخست وزیر را خواستار شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید خود از گزارش‌ها درباره استفاده نیروهای امنیتی سودان از گلوله‌های واقعی علیه تظاهرکنندگان، اعلام کرد: آمریکا اقدامات نیروهای نظامی سودان را به شدت محکوم می‌کند.

بلینکن افزود: به شدت با انحلال دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان و نهادهای مرتبط با آن مخالف هستیم و تلاش برای بازگرداندن فوری آن را خواستاریم.

 

سودان به کجا می ورد؟

العالم نیز در تحلیلی نوشت:می گویند کودتای دیروز دوشنبه در سودان در واقع اقدامی پیشدستانه برای خنثی کردن هر گونه تحرک علیه چنبره نظامیان بر قدرت و فراهم کردن مقدمات برای به قدرت رسیدن کسانی است که هیچگاه مانع سازش با رژیم صهیونیستی نخواهند شد.

این کودتا در حالی رخ داده است که سودان پا به مرحله ای بسیار دشوار در تاریخ خود گذاشته و با همه جایگاه استراتژیکش در قلب قاره سیاه، در آستانه اجرای توافق پیشین مبنی بر پایان مهلت نظامیان برای تحویل قدرت به غیر نظامیان قرار گرفته است.

این توافق اگر اجرا می شد می توانست مانعی جدی در مسیر سازش سران کودتا با رژیم صهیونیستی و مشروعیت بخشی به این سازش باشد و این هدف بدون توسل به زور به راحتی محقق نمی شد.

نقض توافق پیشین – که به موجب آن نظامیان می بایست قدرت را به غیر نظامیان تحویل دهند – به طور مستقیم مقامات نظامی این کشور را به سمت سازش با رژیم صهیونیستی پیش رانده و سودان را در یک قدمی سازش خفت باری قرار می دهد که آمریکا و سران سازشکار عرب مثل امارات و عربستان برای تحقق آن، تلاش زیادی کرده اند.

تجربه مصر در کودتا و واکنش های بین المللی

همین سناریو در سال 2013 با کودتای نظامی عبدالفتاح سیسی، فرمانده نیروهای مسلح مصر علیه محمد مرسی، رئیس جمهور سابق در این کشور اجرا شد. این حادثه در سودان یادآور ماجرای کودتای نظامی سیسی در مصر است؛ ارتش مصر در تاریخ 3 ژوییه 2013 برابر با 24 شعبان 1434 قمری، محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مصر را عزل کرده و قانون اساسی را ملغی و فعالیت رسانه های این کشور را متوقف کرد؛ رئیس دیوان قانون اساسی، عدلی منصور را مأمور تشکیل کابینه کرد. محمد مرسی هم به مدت چندین ماه به مکان نامعلومی منتقل شد. همچنین حکم بازداشت 300 تن از اعضای اخوان المسلمین را هم صادر کرد.

در آن زمان این کودتا پس از چندین ماه تظاهرات مخالفان که خواستار کناره گیری محمد مرسی بودند، انجام شد. این در حالی است که برخی طرف های حامی کودتا علیه رئیس جمهور منتخب حاضر نبودند عنوان "کودتا" را برای این حوادث بکار ببرند و آن را "انقلاب" نامیدند.

واکنش های بین المللی به این حوادث بسیار گوناگون بود؛ اغلب سران عرب یا از آن حمایت کردند یا اعلام بی طرفی کردند. در این بین فقط فقط و تونس به شدت تحرک ارتش را محکوم کردند. آمریکا هم حاضر نشد عنوان "کودتا" را برای این حوادث به کار ببرد. برخی کشورهای دیگر هم برکناری مرسی را محکوم کرده یا در این باره ابراز نگرانی کردند. اتحادیه آفریقا نیز به دلیل توقف اجرای قانون اساسی، عضویت مصر را به حال تعلیق درآورد.

روند سازش از دیدگاه حمدوک

در این بین منابع آگاه اماراتی از دست داشتن این کشور در کودتای نظامی در سودان به منظور افزایش نفوذ ابوظبی در منطقه آفریقا خبر دادند و این به معنای تأیید و تضمین ضمنی سازش این کشور با رژیم صهیونیستی است.

عبد الله حمدوک، نخست وزیر سودان "مثل اکثریت ملت این کشور" مخالفت خود را با سازش اعلام کرده و روند سازش را با تصویب پارلمان منتخب مردم، متوقف کرده بود.

همین امر عوامل و مزدوران رژیم صهیونیستی در منطقه از جمله اماراتی ها را واداشت تا تمام توان خود را برای کودتا علیه ملت و روی کار آوردن نظامیانی که مشکلی با سازش با رژیم صهیونیستی ندارند، به کار گیرند.

تنها فرصت موفقیت این نقشه شکست خورده، در این است که ارتش تا چه اندازه آماده سرکوب ملت باشد و این امر محقق نمی شود مگر با روی کار آمدن حکومت دیکتاتوری شبیه حکومت امیرنشین های حاشیه خلیج فارس که همگی بر مبنای سرکوب مردم و پر کردن زندان ها پا گرفته اند.

وقتی سرپوش آمریکای و "اسرائیلی" کنار می رود..

الان دیگر همه این معادله را در اغلب جوامع عربی و اسلامی می شناسند جز احمق هایی که عادت دارند به خاطر وعده های مادی و امتیازات خیالی، آزموده را دوباره آزمایش کنند.

علاوه بر این سایت "امارات لیکس" به نقل از منابع آگاه گفته است امارات فرماندهان نظامی در سودان به تشویق کرده است که کنترل کشور را به طور کامل به دست بگیرند و قدرت را به غیر نظامیان تحویل ندهند. این منابع همچنین هشدار داده اند که ابو ظبی روابط بسیار خوبی را عبد الفتاح برهان و محمد حمیدتی، معاون او دارد و از مدتها قبل آنها را برای قبضه کردن قدرت تحریک می کنند و به آنها وعده کمک داده اند. این منابع همچنین فاش کرده اند که نیروهای مسلح سودان صبح روز دوشنبه شماری از مقامات و سیاست مداران این کشور را بازداشت کرده و عبد الله حمدوک، نخست وزیر را در حبس خانگی قرار داده اند.

تصویر واضحی که اکنون از سودان به دست آمده است نشان می دهد که ارتش در سراسر کشور و نیروهای واکنش در همه خیابان های خارطوم استقرار یافته اند و مانع تردد آزادانه شهروندان می شوند این در حالی است که مخالفان و معترضان با برافراشتن پرچم این کشور، اقدام به اتش زدن لاستیک در مناطق مختلف شهر کرده اند.

مشروعیت بخشی ناکام

بااینکه وزارت اطلاع رسانی سودان این کودتا را "کودتای نظامی تمام عیار" توصیف کرده است، عبد الفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیتی در بیانیه تلوزیونی با اعلام حالت فوق العاده در کشور، اجرای برخی مواد قانون اساسی را تعلیق کرده و شورای انتقالی حاکمیت و دولت را منحل اعلام کرده و همه فرمانداران را برکنار کرد.

خلاصه اینکه روند مشروعیت بخشی به سازش با رژیم صهیونیستی اگر با موفقیت اجرا شود، نقطه تاریکی در تاریخ این کشور اسلامی و و استراتژیک در قلب قاره آفریقا خواهد شد.. و اقدام عبد الفتاح برهان هم به رغم اعلام حالت فوق العاده و تعلیق برخی مواد قانون اساسی و انحلال شورای انتقالی و هیئت دولت و حبس خانگی حمدوک و غیره گامی شکست خورده خواهد بود.


 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا کودتا در سودان افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا سازش با رژیم صهیونیستی کودتای نظامی قانون اساسی محمد مرسی نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۱۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • «سندرم ویتنام» در غزه تکرار می‌شود؟
  • تشکیل کمپین علیه آنتونیو؛ احتمال کودتا در استانبول!
  • وضعیت متشنج در خیابان‌های تل آویو + فیلم
  • نیروهای مسلح ایران دشمنان را به فرسودگی کشاندند
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • طلایی‌نیک:«وعده صادق» بسیاری از معادلات را تغییر داد
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • موضع‌گیری عشایر فلسطینی غزه علیه اقدامات تفرقه‌افکنانه اشغالگران
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح