Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:03:51 GMT

۴۵ هزار تن از نخلستان‌های آبادان برداشت شد

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۱۵۳۰

۴۵ هزار تن از نخلستان‌های آبادان برداشت شد

حسن دشتی‌نژاد روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۱۶ هزار تن خرما توسط کارگاه‌های بسته‌بندی و ۶ هزار تن نیز توسط تعاون روستایی از نخلداران خریداری شده است.

وی افزود: از ۴۵ هزار تن خرمای برداشت شده از نخلستان‌های آبادان ۲۲ هزار تن خرمای استعمران است و بقیه سایر ارقام خرما شامل زاهدی، گنطار، دگل، عویدی، بنت‌سبع، کبکاب، خضراوی، بریم، حلاوی، فرسی و دیری را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: سال زراعی گذشته ۷۵ هزار تن خرما از نخیلات آبادان برداشت شد ولی امسال به دلیل شوری آب بهمنشیر و اروندرود شرایط دشوار تامین آب، میزان تولید خرما در آبادان کاهش داشته است.

دشتی‌نژاد افزود: امسال به دلیل شوری آب به ویژه در اردیبهشت که میزان سختی و شوری آب رودخانه بهمشنیر تا ۱۱ هزار میکروموس رسید تولید خرما در آبادان کاهش یافته است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شد امسال حدود ۶۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های آبادان خریداری شود ولی به دلیل ثمر ندادن شمار زیادی از نخل‌ها کاهش چشمیگری را شاهد بودیم.

بیشتر نخلستان‌های آبادان در حاشیه رودخانه بهمنشیر جنوبی و شمالی و اروندرود قرار دارند. 

شهرستان آبادان دارای ۱۳ هزار هکتار باغ خرمای مثمر با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نخل بارور است.

گرمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد، بی‌آبی و وزش باد گرم در تابستان امسال باعث وقوع چند حادثه آتش سوزی در نخلستان های آبادان شد.

خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است.امسال پیش بینی شده حدود ۸۵هزار تن خرما از نخیلات خوزستان به ارزش ۱۰۰میلیون دلار پس از بسته بندی به خارج صادر شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی خوزستان آبادان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی خوزستان وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی خوزستان آبادان نخلستان های آبادان هزار تن خرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۱۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید

محسن رشید فرخی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرما تولید شد که ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتن از این میزان به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد.

او متوسط تولید سالانه خرما در کشور را یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: پتانسیل تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن خرما هم در کشور وجود دارد، اما به دلیل کشاورزی خرده مالکی و سنتی در باغات قدیمی، میزان فعلی تولید هم مطلوب است.

رشید فرخی ادامه داد: با افزایش بهره وری در واحد سطح می توان ارزآوری و درآمد کشاورزان را ارتقا داد، اما به هیچ عنوان به دنبال افزایش سطح زیرکشت باغات نیستیم چراکه با توسعه باغات این احتمال وجود دارد که داستان پسته و خشکیدگی برخی باغات برای نخیلات تکرار شود.

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه دومین تولیدکننده خرما در دنیا هستیم، گفت:  بنابر آمار در بحث صادرات رتبه چهارم و پنجم در دنیا را دارا هستیم که براین اساس با اعمال سیاست های حمایتی و سیاست گذاری های مناسب مبنی بر اجتناب از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و مدیریت های جزیره ای ظرف مدت زمان ۵ سال می توان میزان ارزآوری را با افزایش ۲ برابری به ۸۰۰ میلیون دلار رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • زنجیره ارزش راهبردی خرمای خوزستان از نقاط قوت نمایشگاه ایران اکسپو
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • ادامه آبیاری نخلستان‌های آبپخش تا برداشت محصول
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • خواص و فواید خرما + فیلم