Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@18:15:34 GMT

۵۰۴ مسجد و مدرسه علمیه اهل سنت در ایران فعال است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۵۲۶۸

۵۰۴ مسجد و مدرسه علمیه اهل سنت در ایران فعال است

ماموستا اقبال بهمنی مسئول مرکز بزرگ اسلامی سنندج در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تفرقه باعث فشل و سست شدن انسان‌ها شده و نیروی انسانی جامعه مسلمان را کم‌اثر و بی‌اثر می‌کند و در مقابل وحدت سبب پیشرفت و اعتلای جامعه و دین مبین اسلام می‌شود، اظهار داشت: بر همین اساس شعار اصلی مسلمانان، وحدت جوامع اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول مرکز بزرگ اسلامی سنندج توجه به مشترکاتی چون قبله، قرآن و پیامبراکرم (ص) را عامل وحدت و انسجام بین مسلمانان دانست و گفت: مسلمانان از هر مذهبی که باشند در اصول اساسی و آموزه‌های دینی وجوه مشترک زیادی دارند، نه تنها در اصول بلکه در فروع هم اشتراکات فراوانی از قبیل نماز، روزه و غیره دارند، این اشتراکات وحدت آفرین است اما اگر مسلمانان از وحدت کوتاهی کنند و گرفتار تفرقه شوند به طور قطع به سمت شکست و نابودی پیش خواهند رفت.

وی یکی از راهکارهای عمل به شعار وحدت را توجه به سیره بزرگان بیان و عنوان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شیعیان به امام جماعت اهل سنت اقتدا نمی‌کردند، اما زمانی که امام خمینی (ره) در ایران در جایگاه رهبر مسلمانان قرار گرفت فرمود شیعیان در حج و مکان‌های دیگر پشت سر علمای اهل سنت نماز بخوانند. این یکی از اقدامات عملی در خصوص وحدت بود که حضرت امام انجام دادند و باعث وحدت شد. چنین رفتارهایی از بزرگان دین می‌تواند برای ما الگو باشد.

ماموستا بهمنی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات عملی بزرگان دین به عملکرد امام شافعی برمی‌گردد، امام شافعی معتقد است آنچه باعث وحدت میان مسلمانان می‌شود حب اهل بیت پیامبر (ص) است. نمونه دیگر فتوای مهم مقام معظم رهبری است که فرمودند توهین کردن به مقدسات اهل سنت حرام شرعی است و نیز فرمودند توهین کردن به همسران پیامبر که از مقدسات اهل سنت است حرام است. این قبیل موضع‌گیری‌ها از بزرگان دین اقدامات عملی هستند که موجب حفظ وحدت مسلمانان می‌شوند. از دیگر اقدامات در این عرصه فتوای جناب شیخ محمود شلتوت شیخ الازهر در قرن گذشته است که اعلام کردند مذهب شیعه نیز مانند دیگر مذاهب اسلام است و اقتدا کردن به علمای شیعه صحیح است.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی سنندج با بیان اینکه رسانه‌های قدرتمند صهیونیستی و جبهه استکبار تمام تلاش و امکانات خود را در جهت ایجاد تفرقه میان مسلمانان به کار گرفته اند، اذعان داشت: آنان ساعت‌ها برنامه به اسم تشیع و علیه اهل سنت و ساعت‌ها برنامه به اسم اهل سنت و علیه شیعیان تولید و پخش می‌کنند، آنها در برنامه‌هایشان از صبح تا شب به مقدسات شیعه و سنی توهین می‌کنند. این برنامه‌ها در ذهن مخاطب اثر گذاشته و بسیاری از افرادی که بی اطلاع هستند و اهل مطالعه و پژوهش نیستند را تحت تأثیر قرار می‌دهند و نظر شیعه و سنی را نسبت به یکدیگر تخریب می‌کنند. کشورهای دلسوز وحدت اسلامی مانند ایران باید با رسانه قوی با این عوامل تفرقه‌افکن مبارزه کنند و چهره حقیقی و عرفانی از اسلام ارائه بدهند و شیعه و سنی حقیقی را معرفی کنند. شیعه حقیقی محب اهل بیت (ع) است نه دشمن اهل سنت و سنی حقیقی هم پیرو قرآن و سنت رسول خدا (ص) است نه دشمن شیعه.

وی عملکرد حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های جهان اسلام را در تقویت وحدت و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان را بسیار مهم برشمرد و گفت: متأسفانه حوزه‌های علمیه اهل تسنن یا شیعه فقط برای همان مذهب هستند، در حالی که اگر حوزه‌های شیعه پذیرای طلبه سنی مذهب و حوزه‌های اهل تسنن پذیرای طلبه شیعه باشند به تقریب مذاهب نزدیک‌تر است. البته در جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد وحدت بسیار تلاش شده و اگر امروز شیعه و سنی با آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند نتیجه همین تلاش‌ها و اقدامات وحدت آفرین است. کنفرانس‌های وحدت اسلامی، دارالتقریب‌های اسلامی، بزرگان اهل سنت و شیعه زحمات بسیاری کشیدند تا این بستر را به وجود بیاورند.

ماموستا بهمنی با اشاره به اینکه ۵۰۴ مسجد و مدرسه اهل سنت و چندین هزار طلبه و روحانی سنی مذهب در جمهوری اسلامی ایران است، گفت: امروز اهل تسنن در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نماینده دارند، بسیاری از مسئولین کشوری از جمله فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از اهل تسنن هستند. این ظرفیت‌هایی است که اهل تسنن در ایران دارند و نتیجه زحمات بزرگان تقریب است.

کد خبر 5336342

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری قران ایران شیعه انقلاب اسلامی ایران شیعیان مقام معظم رهبری مجلس شورای اسلامی حوزه های علمیه جمهوری اسلامی ایران مجلس خبرگان قرآن آیت الله خامنه ای امام خمینی قرآن هفته وحدت فعالیت های قرآنی قرآن کریم وحدت اسلامی پیامبر اکرم ص کنفرانس وحدت اسلامی انقلاب اسلامی ایران شیعه قران شیعیان سازمان تبلیغات اسلامی اسرائیل ایالات متحده امریکا شیعه و سنی اهل سنت اهل تسنن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، متن بیانیه مشترک مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حمایت از اجرای طرح نور (عفاف و حجاب) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: ولْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ¹

«کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا» ² پیام سعادت بخش و مشترک همه ادیان توحیدی است که بر تارک میثاق ملی ملت مؤمن ایران اسلامی می‌درخشد.

فتنه‌ها و تلاش‌های دشمنان انقلاب اسلامی پیوسته این کرامت و آزادی مقید را مورد هدف مستقیم و غیرمستقیم خود قرار داده و می‌دهند و با زدودن عفت و پاکدامنی، در محور فتنه‌ها و تلاش‌های خود پاکدامنی زنان را نشانه رفته اند.

«ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی» ³ اولین و مهم‌ترین وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی است که امروز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در قالب «طرح نور» با تکیه بر تجارب گذشته و پختگی و سنجیدگی و دقت عمل بیش از پیش تلاش برای تأمین «محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی» در جامعه را مأموریت خود تعریف کرده است.

حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها براساس رسالت ذاتی، وظیفه‌ی شرعی و قانونی و مسئولیت اجتماعی حمایت همه جانبه از تحقق این مهم و رفع کاستی‌های گذشته را تکلیفی اجتماعی دانسته و همچون آحاد دیگر ملت ایران اسلامی خود را در تلاش و حمایت از تحقق این هدف مقدس سهیم می‌دانند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران

جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها

۱_ سوره آل عمران آیه ۱۰۴

۲_ بند ۶ اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

۳_ بند یک اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 6088409

دیگر خبرها

  • تقدیر از ۱۲۰ فعال نماز بخش جرقویه علیا
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در بام ایران
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند
  • تصاویر استقبال ویژه مسلمانان سریلانکا از رئیسی در مسجد تاریخی کالپیتی + ویدئو
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • جامعة المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است