Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@00:59:25 GMT

حکایت رنج‌های هاکی‌بازان سیستان وبلوچستان

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۵۷۶۵

حکایت رنج‌های هاکی‌بازان سیستان وبلوچستان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ سیستان و بلوچستان همواره گهواره ای گرم برای پرورش استعدادهایی بوده که توانسته‌اند علیرغم وجود محرومیت‌ها و عقب ماندگی‌های تاریخی، بازهم راه خود را به سوی سکوی بلند قهرمانی پیدا کنند و با کمترین حمایت‌ها، به افتخارات قابل توجهی در سطح ملی و بین المللی دست یافته و باعث عزت و سربلندی ایران اسلامی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کهکشانی عظیم از استعدادهایی که سالهاست همچون ستاره در آسمان رشته‌های مختلف ورزشی خودنمایی می‌کند و گاهی تنها به دلیل کم توجهی و عدم حمایت برخی نهادهای دولتی که از قضا متولیان توسعه و تقویت ورزش نیز محسوب می‌شوند، می‌سوزند و در بهترین حالت مجبور به کنار گذاشتن ورزش حرفه‌ای و سرگرم شدن با حرفه‌ای نه چندان مطلوب برای تأمین معاش می‌شوند.

قصه پر غصه ورزش در سیستان و بلوچستان مرثیه‌ای است که در سال‌های اخیر اشک بسیاری از پیشکسوتان و ورزشکاران استان را در آورده و آنان را نسبت به ادامه کار، تلاش و دغدغه مندی برای رشد و تعالی ورزش در این منطقه از کشور دلسرد کرده است؛ سریالی ادامه دار که این قسمت از آن به ورزشی خاص و کمتر دیده شده در استان یعنی «هاکی» اختصاص دارد. رشته‌ای که سو مدیریت مدیران ورزشی استان سیستان و بلوچستان آینده آن را با اما و اگرهای فراوان و افقی نه چندان روشن روبه رو کرده است.

از مقدمه و حاشیه کم کنیم و به اصل مطلب و درخواستی که بازیکنان و تیم مدیریتی سابق این هئیات از اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان دارند بپردازیم؛ سرنوشت استعدادهای بازی که با کمترین توجه و حمایت توانستند افتخارات زیادی را برای این ورزش ناشناخته در این منطقه از کشور کسب کنند چه شد.

پیش از هر قضاوت و اظهارنظری از جانب مخاطبان و همراهان همیشگی مهر، اعلام می‌کنیم این خبرگزاری آمادگی دارد تا در صورت درخواست اداره کل ورزش و جوانان استان، فرصتی برابر (و یا حتی بیشتر) برای پاسخگویی نسبت به این اظهارات و مطالبات جامعه ورزش هاکی استان را در اختیار مسئولان این مجموعه قرار دهد.

لطفاً ملی پوشان ما را خط بزنید

در همین راستا مهدی شهرکی، دبیر پیشین هیئت هاکی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به تلاش‌های گسترده صورت گرفته برای توسعه و موفقیت رشته هاکی در این استان، گفت: علیرغم تاریخ تقریباً طولانی فعالیت هاکی در سیستان و بلوچستان، اغلب عناوین و دستاوردهای موجود در ویترین افتخارات این رشته ورزشی متعلق به دوره حضور یک تیم دلسوز مدیریتی و کادر فنی کار بلدی است که امروز به جبر مدیران ارشد اداره کل ورزش و جوانان استان، خارج از گود ورزش نشسته‌اند و نابودی و زوال استعدادهایی را که سال‌ها برای شکوفایی تلاش کرده بودند را نظاره می‌کنند.

وی اظهار کرد: ماجرا از آنجا آغاز شد که در مجمع انتخابات ۲ سال پیش این هیئت ورزشی، با نفوذ و دخالت‌هایی که توسط معاونت توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان صورت گرفت، افرادی که صلاحیت لازم را برای حضور و اعطای رأی جهت انتخاب ریاست هیأت را نداشتند به مجمع اضافه شده و سرنوشت انتخابات را به گونه‌ای که مطلوب طبع و نظر مدیران ورزش در استان بود رقم زدند.

وی افزود: در پی این اقدام غیراخلاقی و غیر ورزشی، شخصاً دست به کار شدم و با مدارک و مستندات دقیق و کافی، شکواییه ای تنظیم و جهت دفاع از حق ورزشکاران هیئت هاکی به مجمع نمایندگان استان، سازمان بازرسی کل کشور، بازرسی وزارت ورزش و دیوان عدالت اداری کشور ارسال کردم؛ پیرو این اقدام اداره کل ورزش و جوانان با هدف پرونده سازی و متوقف کردن این مطالبه، صدای عدالت خواهی ما را با تنظیم شکواییه ای به دستگاه قضا پاسخ داد که در نهایت با ارائه مدارک و مستندات لازم، دادگاه رأی را به نفع من صادر کرد.

از سمت اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان لابی گری‌هایی شد تا ملی پوشان ما از لیست خط بخورند

شهرکی ادامه داد: در همین بحبوحه ۳ نفر از بازیکنان مستعد به اردوی تیم ملی دعوت شدند اما متأسفانه کار به جایی رسید که از سمت اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان لابی گری‌هایی شد تا ملی پوشان ما از لیست خط بخورند. خوشبختانه با پیگیری‌هایی که صورت گرفت این اتفاق نیفتاد اما در نهایت از آنجایی که هیئت به حالت تعلیق درآمده بود، هیچ اراده‌ای برای اعزام ورزشکاران به اردو وجود نداشت و این کارشکنی در نهایت باعث شد تا آنها ۲ روز دیرتر به اردو برسند و از حضور در لیست اصلی تیم ملی باز بمانند.

وی ضمن گلایه از این نحوه برخورد مدیران ورزش در استان سیستان و بلوچستان و طرح شکایت بی اساس علیه وی اظهار کرد: ما معتقدیم جامعه ورزش استان یک خانواده است؛ زیبنده نیست پدر خانواده جای آنکه پای درد دل فرزندانش بنشیند، کمترین درخواست آنها را نیز تاب نیاورد و از فرزند خود به دادگاه شکایت کند. چرا باید تیمی که در طول یک سال بیش از ۱۰ ملی پوش مستعد را به رده‌های مختلف ملی معرفی کرده به یکباره به نوعی منحل و از هم پاشیده شود. تنها هنر مسئولان در مدیریت ورزش و رشته هاکی این بود که ما را از ورزش دلزده و پای هاکی بازان را از سالن‌های ورزشی به قلیون سراها و اماکنی از این قبیل باز کرده و استعدادهایی که می‌توانستند برای کشور افتخار آفرینی کنند را به نابودی کشاند.

مسئولان ورزش سیستان و بلوچستان باید پاسخگو باشند

ابراهیم ریگی یکی از استعدادهای ورزشی سیستان و بلوچستان است که تنها ۱۶ سال سن دارد؛ او که به گفته خودش به دلیل شرایط خاص و بیماری و خانه نشینی پدرش مجبور بوده تا از سنین بسیار پایین، زیر بار مسئولیت و کار برای معاش خانواده اش برود با پشتکار و همتی که از خود نشان داد توانست در ۱۴ سالگی به عنوان آقای گلی المپیاد استعدادهای برتر کشور دست پیدا کند. موفقیتی که مربیان را به درخشش او در رده‌های مختلف تیم ملی امیدوار کرد اما...

ریگی با اشاره به روزهای سخت و تمرینات طاقت فرسای خود در مسیر تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه‌ای به خبرنگار مهر می‌گوید: با اعتمادی که کادر فنی و مربی وقت تیم به من داشت، این فرصت به من داده شد تا همراه تیم جوانان و بزرگسالان استان به مسابقات کشوری اعزام شوم. مشکلات زیادی داشتیم، از نداشتن چوب و وسایل تخصصی و حرفه‌ای تا نبود سالن تمرین و مسائلی که که شاید دست و پنجه نرم کردن با آن، حتی برای ورزشکاران مبتدی در دیگر استان‌های کشور بسیار مضحک و خنده دار است.

وی با گلایه از بی تفاوتی مسئولان در قبال آینده و نبوغ استعدادهای ملی، اظهار کرد: سال ۹۸ پس از سه سال به همراه ۲ نفر دیگر از هم تیمی‌هایم به اردوی تیم ملی نوجوانان کشور در جهرم شیراز دعوت شدیم. فرصت بزرگی که می‌توانست آینده ورزشی همه ما را تحت تأثیر قرار دهد و سرمنشأ اتفاقات خوبی در زندگی ورزشی مان شود تنها به دلیل بروز اختلافاتی بین مدیران ورزشی، از دست رفت.

این استعداد ورزشی سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: از ما که گذشت اما بالاخره مسئولان ورزش سیستان و بلوچستان باید پاسخگو باشند که چرا خانواده یک ورزشکار برای اعزام فرزندشان به اردوی تیم ملی که افتخاری برای ورزش استان است، باید دست به دامن نماینده مجلس و استاندار شوند، مگر ورزش استان متولی ندارد، مسئولان ورزش چرا پس از فشار مسئولان بالادستی و بعد از گذشت ۴۸ ساعت از زمان آغاز اردو، شبانگاه، بدون تغذیه، لباس ورزشی و حتی چوب و تجهیزات هاکی مناسب، پس از گرفتن عکس یادگاری ما را به سمت جهرم شیراز عازم کردند، در کجای کشور با یک استعداد ورزشی اینگونه برخورد می‌شود.

بازیکنان و کادر فنی از هیأت بیرون رانده شده‌اند و افرادی وارد می‌شوند که هیچ سابقه و کارنامه‌ای در این زمینه ندارند

وی با ابراز تأسف از وضعیت حاکم بر این رشته ورزشی از بهبود شرایط و توسعه هاکی در سیستان وبلوچستان ابراز ناامیدی کرد و گفت: برای انجام ورزش مورد علاقه مان مجبور هستیم در کوچه و خیابان بازی کنیم یا به استان‌های دیگر برویم، انگار قرار نیست مشکل هیئت هاکی سیستان و بلوچستان رفع شود. این بی مهری‌ها ما را از آینده ورزشی و تلاش‌هایی که در مسیر حرفه‌ای شدن انجام دادیم دلسرد می‌کند و باعث می‌شود به سرگرمی‌هایی روی بیاوریم که گاه بسیار مخرب است. همین چند ماه پیش به جای تمرین کردن برای گذراندن اوقات فراغتم، موتور سواری می‌کردم که در یکی از خیابان‌های زاهدان به دلیل تصادف دست و پایم آسیب دید.

ریگی تصریح کرد: در حال حاضر، آنچه از ظواهر امر پیداست تغییر و تحولاتی در مجموعه هیئت اتفاق افتاده اما همچنان امکان فعالیت ما در این هیئت مهیا نشده است. بازیکنان و کادر فنی تیم آقایان و بانوان از هیئت بیرون رانده شده‌اند و افرادی وارد می‌شوند که هیچ سابقه و کارنامه‌ای در این زمینه ندارند و متأسفانه هیچکس هم پاسخگوی این حال و روز اسف بار هاکی در سیستان و بلوچستان نیست.

در پایان به جرأت باید گفت آنچه خواندید شاید یک درصد از دردنامه هاکی بازان و ورزشکاران مستعد سیستان و بلوچستان هم نیست؛ ورزشکارانی که امیدوارند با پایان این روزهای نه چندان دلچسب و تأثیرات حضور یک فرد هوشمند، اخلاق مدار و ورزشکار به عنوان سکاندار ورزش و جوانان در دولت جدید، بتوانند زمینه را برای بروز توانمندی‌ها و شکوفایی هر چه بیشتر استعدادهای خود مهیا دیده و به جایگاه واقعی در ورزش کشور برسند.

کد خبر 5336917

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت ورزش و جوانان هاکی سیستان و بلوچستان سازمان بازرسی کل کشور ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان ویروس کرونا هفته وحدت بوشهر اردبیل آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه بنزین جایگاه سوخت گرگان واکسن کرونا عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان مدیران ورزش کادر فنی تیم ملی حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون استاندار:استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن که در سالن همایش‌های بین المللی پردیس دانشگاه زابل برگزار شد،با بیان اینکه ضریب هوشی نخبگان و دانش آموزان سیستان و بلوچستان از سطح ملی فراتر است و این را ثابت کرده‌اند، تاکید کرد: ریش سفیدان و مسوولان باید جوانان، نوجوانان و نخبگان شناسایی شده را جدی بگیرند و حمایت و هدایت کنند تا در جایگاه تصمیم گیری و مشورت دادن به تیم مدیریت استان و کشور قرار بگیرند.

رضا شریفی افزود: سیستان و بلوچستان در سال گذشته افتخارات ارزشمندی کسب کرد همچنین در شاخص‌های توسعه و زیرساخت‌ها نیز رشد و پیشرفت چشمگیری داشت که گام برداشتن مستلزم پیوست اجتماعی، فرهنگی و هنری است و امنیت بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی امنیت با ثباتی نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه امنیت باید اجتماعی باشد تصریح کرد: داشتن استعداد و دغدغه در این زمینه می‌تواند به امن شدن و خوشنامی و معرفی استعداد‌های سیستان و بلوچستان کمک کند.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان بالاترین سطح شناخته شده معادن در حوزه‌های مختلف را دارد ومحروم نیست، افزود: انرژی شناخته شده و ظرفیت معادن این منطقه با ذخیره شناسایی شده نفت خوزستان برابری می‌کند.
رضا شریفی  تصریح کرد: اگر می‌خواهیم سیستان و بلوچستان را با هزینه کمتری مدیریت کنیم باید یک شورای مشورتی پیشکسوتان و ریش سفیدان و یک شورای مشورتی از جوانان، نوجوانان و نخبگان منتخب شناسایی شده این رویداد تشکیل دهیم.
این مسئول خاطر نشان کرد: سال گذشته در سیستان و بلوچستان اتفاقات خوبی رقم خورد و تیم مدیریتی استان توانست به میزان چند برابر اعتبارات سالانه اعتبار جذب کند و طرحهای بزرگی در استان شروع شد و قرار است امسال به بهره‌برداری برسد که شاهد شکوفایی استان باشیم.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ما به اندازه کافی در استان از تعصبات قومی و مذهبی هزینه داده‌ایم و باید حل شود و ما هنرمندان و بزرگانی داریم که تاریخ ساز شده‌اند.
شریفی با بیان اینکه یک طرح تمام شده بهتر از ۱۰ طرح نیمه تمام است، تاکید کرد: مسئولان و نمایندگان مردم باید اولویت‌های سیستان و بلوچستان را شناسایی کرده و همه ما متمرکز شویم و آن را به نتیجه برسانیم و عقب ماندگی‌ها را باید جبران کنیم.

دیگر خبرها

  • روند سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان تسهیل شود
  • مرگ ۲ کودک در رودخانه سیستان وبلوچستان
  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • چهارشنبه این هفته سیستان وبلوچستان ودغدغه‌های شما هم استانی‌ها
  • گروه جهادی نجوا در سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • معاون استاندار:استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند