Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقامات طالبان و چین روز دوشنبه در دوحه دیدار و درباره مسائل سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی مذاکره کردند که ماحصل آن توافق برای تشکیل سه کمیته بود.

 به نقل از خبرگزاری افه (EFE)، بلال کریمی، سخنگوی طالبان گفت: این مذاکرات پیرامون مسائل سیاسی، دیپلماتیکی، اقتصادی و دیگر مسائل مهم برگزار شد. ما درباره مسائل مهم دیگری چون تقویت روابط دوجانبه و کمک‌های بشردوستانه نیز تبادل نظر کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست میان هیات چینی به رهبری وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و هیات طالبان به رهبری امیر خان متقی، وزیر امور خارجه افغانستان به دنبال نشست روز یکشنبه میان وانگ یی و ملا برادر، معاون نخست وزیر افغانستان در دوحه برگزار شد.

طالبان در بیانیه‌ای گفت: وانگ یی حمایت خود را از دولت طالبان ابراز کرد و به دستاوردهای طالبان از نظر حکمرانی مناسب و تامین امنیت از ۱۵ اوت که زمام امور کشور را در دست گرفته، اذعان داشت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز دوشنبه در پیامی ویدئویی گفت: در تازه‌ترین دور از مذاکرات، هیات‌های چین و طالبان تصمیم گرفتند تا سه کمیته تشکیل دهند.   

وی افزود: نخستین کمیته مسائل سیاسی و تلاش‌های دیپلماتیک را پیگیری خواهد کرد. کمیته دوم برای پیگیری و تلاش درخصوص همکاری‌ها و هماهنگی‌های دوجانبه تشکیل خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد تاکید کرد: کمیته سوم مخصوص پیگیری مسائل اقتصادی، اجرای پروژه‌های چین در افغانستان و همکاری چین با افغانستان در رابطه با بخش معدن خواهد بود.

کمپانی‌های چینی طی دو دهه گذشته قراردادهایی را برای چندین پروژه اقتصادی و زیربنایی در افغانستان امضا کرده‌اند که شامل پروژه معدن مس عینک در سال ۲۰۰۷ میلادی، ساخت یک خط راه‌آهن و چندین پروژه نفتی است.

با این حال، تقریبا همه این پروژه‌ها ناقص هستند و به خاطر بی‌ثباتی و ناآرامی و عدم همکاری میان دو طرف متوقف شده یا در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند.

در همین حال، چین روز دوشنبه از یک کمک بشردوستانه به ارزش پنج میلیون دلار به افغانستان خبر داد.

ذبیح‌الله مجاهد گفت: روابط میان این دو کشور در اینده بیش از پیش توسعه خواهد یافت./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شود

وزارت دفاع طالبان با رد ادعای ارتش پاکستان مبنی بر نقش افغانستان در ناامنی‌های این کشور گفت داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت دفاع حکومت طالبان در بیانیه‌ای اظهارات ارتش پاکستان مبنی بر اینکه حمله به مهندسان چینی در خیبرپختونخوا در افغانستان طراحی شده بود، را ادعایی غیرمسئولانه و به دور از واقعیت خواند.

بیانیه افزود: خیبرپختونخوا در منطقه‌ای قرار دارد که تحت پوشش شدید امنیتی ارتش پاکستان قرار دارد، هدف قرار دادن اتباع چینی در آنجا نشان دهنده ضعف ارگان‌های امنیتی و یا دست داشتنم آنها در این حمله است که در هر دو صورت مسئولیت آن متوجه پاکستان می‌شود.

«عنایت‌الله خوارزمی» سخنگوی وزارت دفاع طالبان اظهار داشت: ما انگشت انتقاد گرفتن به‌سوی افغانستان در قبال چنین واقعات را تلاش ناکام به هدف جلب و توجه از حقایق می‌دانیم و به‌شدت رد می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امارت اسلامی دراین‌باره به چین اطمینان داده و آنها نیز از این حقیقت آگاه شده‌اند که افغان‌ها در چنین موضوعاتی دخیل نیستند.

کشته شدن بیش از 400 نفر توسط داعش در افغانستان و پاکستاناتهام افغانستان به پاکستان در همکاری با داعشرسانه افغان: حضور گسترده داعش در پاکستان تهدید بزرگی برای افغانستان و منطقه است

خوارزمی افزود: ما مواردی داریم که خوارج داعشی از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و از خاک پاکستان علیه خاک ما استفاده شده و رویداد از آن کشور طرح‌ریزی می‌شود. پاکستان باید دراین‌باره پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت دفاع طالبان در انتها نوشت: ما ثبات و امنیت پاکستان را به نفع افغانستان و منطقه می‌دانیم و به برادری و روابط حسن میان مردم افغانستان و پاکستان همچنان باور داریم.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان: مانعی برای اجرای پروژه تاپی در افغانستان وجود ندارد
  • وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان افغانستان
  • وقوع انفجار در شمال شرق افغانستان
  • معین وزارت اقتصاد طالبان: در دوران جمهوریت «فساد» به فرهنگ تبدیل شده بود/ به عنوان فردی «شیعه» با صلاحیت کامل در ساختار امارت اسلامی مشغول هستم
  • طالبان: داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شود
  • دو چالش پروژه راه آهن شلمچه-بصره؛ مین روبی و ساخت پل
  • گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد
  • توافق‌نامه همکاری کمیته امداد و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد