Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@04:48:23 GMT

چهاردهمین پرواز نبوغ در مریخ انجام شد

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۸۷۲۸

چهاردهمین پرواز نبوغ در مریخ انجام شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، در اوایل ماه جاری میلادی و هنگامیکه مریخ پشت خورشید قرار گرفت، سازمان فضایی آمریکا مجبور شد بیشتر مأموریت‌های رباتیک مریخ را به دلیل ایمنی متوقف کند. این رویداد پیوستگی خورشید-مریخ نام دارد.

مهندسان ناسا نگران بودند اگر در این بازه با فضاپیما تماس بگیرند به دلیل پیوستگی خورشید- مریخ رفتاری غیر منتظره در ابزار ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به نظر می‌رسد این رویداد هیچ تأثیر منفی در نبوغ نگذاشته است. پیوستگی خورشیدی هر دو سال یک بار اتفاق می‌افتد.

نبوغ روز دوشنبه پروازی کوتاه انجام داد تا شرایط آب و هوا را در موقعیت مکانی خود واقع در مریخ ارزیابی کند.

همزمان با گرم‌تر شدن منطقه Jezero Crater پروانه‌های هلی کوپتر باید سریع‌تر بچرخند تا ابزار بتواند پرواز کند. بنابراین مهندسان تصمیم داشتند عملکرد ابزار را بررسی کنند.

تیم مهندسان آزمایشگاه JPL ناسا در توییتی در این باره نوشت: هلی کوپتر مریخی به طور موفقیت آمیز یک پرواز کوتاه در میدان هوایی فعلی خود انجام داد تا تنظیمات دور در دقیقه (rpm یکای اندازه گیری سرعت دورانی) را سریع‌تر آزمایش کند و مشخص شود این ابزار قادر به پرواز در چگالی‌های اتمسفری کمتر در مریخ نیز است.

ناسا هنوز جزئیات این عملیات یا مدت زمان پرواز هلی کوپتر را اعلام نکرده است. سازمان فضایی آمریکا در اصل نبوغ را برای ۵ پرواز روی مریخ طراحی کرده بود اما این ابزار چهاردهمین پرواز خود در سیاره سرخ را تکمیل کرده است.

کد خبر 5337141 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی ناسا مریخ هلی کوپتر کاوشگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فیس بوک شرکت دانش بنیان فناوری فضایی حاکمیت سایبری تحقیقات علمی تولید دانش بنیان نوآوری امنیت سایبری ایرانسل اکتشافات فضایی ایالات متحده امریکا حکمرانی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۸۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پهپاد چینی در بغداد؛ رقابت پکن و واشنگتن در منطقه

به گزارش خبرآنلاین ارتش عراق در نمایشگاه سالانه امنیتی و دفاعی بغداد که به مدت چهار روز از ۲۰ تا ۲۳ ماه آوریل برگزار شد، پهپاد چینی CH-۵ را به نمایش گذاشت؛ اقدامی که می‌تواند نشانگر رقابت پکن با واشنگتن در بازاریابی در منطقه غرب آسیا باشد.

به نقل از ایسنا این پهپاد (به زبان چینی Cai Hong-۵ یا به انگلیسی Rainbow-۵) توسط شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین و مطابق با سیستم پهپاد MALE ساخته شده است که دارای ارتفاع متوسط است و استقامت بالایی دارد.

به گزارش وبگاه Military Drones، این پهپاد ظرفیت ۶۰ ساعت پرواز در برد ۶۲۱۳ مایلی را داراست و قادر است عملکردهای شناسایی، نظارت و هدف گیری را یکپارچه کند.

پهپاد CH۵ می‌تواند انواع محموله‌های مختلف را به طور همزمان برای انجام اکتشاف، نظارت، جمع آوری اطلاعات و شناسایی مکان هدف، حمل کند. علاوه بر این، قادر به حمل انواع سلاح‌های هدایت شونده دقیق برای انجام عملیات‌های پیچیده، گشت زنی در منطقه پرواز ممنوع و سایر ماموریت‌های نظامی است.

از دیگر ویژگی‌های این پهپاد چینی این است که می‌تواند اهداف زمینی ثابت و متحرک را با سرعت کم و دقیق مورد اصابت قرار دهد و در عین حال، در موقعیت‌های غیرنظامی مانند ارتباطات اضطراری و اکتشاف ژئوفیزیک کاربرد دارد.

اولین پرواز CH-۵ در فرودگاهی نامعلوم در استان گانسو چین در ماه اوت ۲۰۱۵ انجام شد. این پرواز حدود ۲۰ دقیقه طول کشید.

نمونه اولیه این پهپاد برای اولین بار در نوامبر ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. حدود یک سال بعد، شرکت چینی CASC اعلام کرد که این پهپاد آماده تولید و صادرات است.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901749

دیگر خبرها

  • بالگرد اورژانس قم دوبار به پرواز درآمد
  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • نهضت ترجمه اشعار فارسی به عربی در خوزستان
  • ابزار ۱۳ سانتی دندانپزشکی در معده دختر ۲۰ ساله در ساوه
  • خارج کردن ابزار ۱۳ سانتی دندان پزشکی از معده دختر ۲۰ ساله در ساوه
  • آمادگی کامل برای بازگشت عمره گذاران از طریق فرودگاه بین‌المللی زاهدان+فیلم
  • بازگشت عمره گذاران دو استان از طریق فرودگاه بین‌المللی زاهدان
  • رونمایی از پهپاد چینی در بغداد؛ رقابت پکن و واشنگتن در منطقه
  • آیا مسئولان از هلی کوپتر اورژانس استفاده می‌کنند؟!