Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- درختان روستای سنو گناباد یکی پس از دیگری به دست سودجویان و دلالان ذغال قطع شدند و مردم نگران وضعیت روستا و حاصل سال‌ها تلاش و دست رنجشان هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازگناباد، دیدن تصاویر دلخراش حال هر بیننده‌ای را بد خواهد کرد ولی این بار این تصاویر دلخراش مربوط به تصادف یا حادثه نیست، انتشار تصاویر قطع درختان سبز در روستای سنو بخش کاخک گناباد دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد و واکنش‌هایی را در بین جامعه به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان از آنجایی شروع می‌شود که اهالی روستا صبح که برای شروع کار و تلاش عازم زمین‌های زراعی می‌شوند مشاهده می‌کنند از درختان چندین ساله روستا در مسیر خبری نیست و از انتها بریده شده‌اند.

این موضوع در روزهای دیگر نیز تکرار می‌شود و صدای مردم را در می‌آورد و از مسئولین درخواست جدی برای این موضوع دارند.

یکی از کشاورزان این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: برای کاشت این درخت‌ها پدرانمان سال‌ها زحمت کشیده‌اند و از آنها مراقبت کرده‌اند که امروز به این سادگی بریده شوند.

فرودگاه گناباد تا قبل از پایان سال به بهره‌برداری می‌رسدبزرگترین معضل شهری گناباد در سفر استاندار خراسان‌رضوی حل شد/ طرح تفصیلی گناباد اعتبار گرفتمصوبه سفر استاندار خراسان‌رضوی به گناباد بر زمین ماند/ پولی برای خرید مصالح نداریم

وی ادامه می‌دهد: این درختان مانند یک انسان زنده هستند و در این فصل از سال وقت درخت بریدن نیست.

مرد جوانی که در زمین زراعی خود مشغول کار است می‌گوید: این درختان را شبانه بریده و سرقت کرده‌اند زیرا هیچ یک از اهالی روستا این کار را نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه درختان را برش می‌دهند و برای کارخانه‌های ساخت زغال می‌برند آن هم بدون مجوز و قاچاقی که باید برخورد جدی صورت گیرد.


تمامی پیگیری‌ها برای این موضوع انجام شده است

مهدی ذوالفقاری رئیس شورای اسلامی روستای سنو نیز اظهار داشت: حق قطع درختان در زمین‌های شخصی و عمومی صورت گرفته که از همان ساعات اولیه این موضوع را پیگیری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: روستای سنو یکی از روستای ییلاقی بخش کاخک است که در طول سال میزبان گردشگران زیادی می‌باشد که ما برای حفظ فضای سبز روستا تلاش‌های زیادی کرده‌ایم و اجاره نمی‌دهیم به این راحتی آن را از بین ببرند.

رئیس شورای اسلامی روستای سنو بیان کرد: تعداد درختان قطع شده هنوز مشخص نیست و در حال بررسی است ولی هر یک از درختان نزدیک 30 سال و بیشتر قدمت داشته اند.

مجوزی برای قطع درختان صادر نشده است

نعمت غفوری،مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز اظهارداشت: روند قطع درختان در داخل مناطق روستایی بدین شکل است که فرد درخواست کتبی ارائه نماید و کارشناسان جهاد کشاورزی پس از بازدید از درخت خشک شده و یا دارای بیماری نقطه utm را برداشت نمایند تا درخت قطع شود.

وی ادامه داد: پس از قطع درخت برای حمل آن باید از اداره منابع طبیعی محل مجوز حمل دریافت کنند در غیر این صورت با افراد برخورد صورت می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد درباره قطع درختان روستای سنو عنوان کرد: در این مورد مجوزی از سوی جهاد کشاورزی صادر نشده و این موضوع را نیز در دست پیگیری داریم که برابر آخرین اخبار دو نفر از شهرستان‌های همجوار گناباد توسط نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند.

محمدرضا نخعی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: با توجه به این که درختان قطع شده در روستای سنو در داخل محدوده روستا است، صدور هرگونه مجوز با اداره جهاد کشاورزی است و اداره منابع طبیعی در عرصه‌های دیگر مجوز صادر می‌کند.

وی افزود: مجوز صدور حمل چوب منوط به درخواست و نامه کتبی اداره جهاد کشاورزی است که در خصوص درختان روستای سنو چنین درخواستی از منابع طبیعی صورت نگرفته و مجوزی صادر نشده است.

انتهای پیام/281/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جهاد کشاورزی منابع طبیعی روستای سنو قطع درختان قطع درخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۹۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد

به گزارش خبرآنلاین ،رئیس شورای روستا در اینستاگرامش قصه لک‌لک جدید را منتشر می‌کند و از سراسر ایران، دوستداران محیط‌زیست چند نفری هزینه ساخت خانه جدید را برعهده می‌گیرند و برایش به اندازه نیاز خرید مواداولیه پول می‌ریزند. چند روز بعد آهنگر روستا که برادر رئیس شورای روستاست، سفارش جدید را تحویل می‌دهد. او نیز فقط پول آهن آشیانه لک‌لک را می‌گیرد و دستمزدش حال خوب لک‌لک‌هاست. از میان روستاهای اطراف تالاب، لک‌لک‌ها در ‌ روستای کپرجودکی لانه می‌سازند؛ چرا که این سهم از زمین‌های تالابی با اراده اهالی همین روستا تالابی مانده است. جعفر کرمی‌پور، رئیس شورای روستای کپرجودکی در گفت‌وگو با همشهری از ترجیح عمده جوانان روستا می‌گوید ‌که « می‌خواهیم ‌تالاب را برای لک‌لک‌ها حفظ کنیم.»

چه شد که به فکر ساختن لانه برای لک‌لک‌ها افتادید؟

به گزارش همشهری، سیل سال۱۳۹۸ برای روستای ما برکت آورد. تالاب پرآب شد و ۲سال بعد از آن هم به لطف خدا، بارندگی خوب بود. از آن سال زادآوری لک‌لک‌ها خیلی خوب شد. هرکدام ۳تا جوجه را بزرگ کردند. لک‌لک‌ها تمام سال اینجا ماندند و فقط بچه‌هایشان لانه را ترک کردند. سال بعد لک‌لک‌های بالغ به روستا برگشتند.

عید۱۴۰۱ ‌ناگهان، تمام تیرهای برق پر از لک‌لک شد. نمی‌دانستیم چطور به لک لک‌ها کمک کنیم. از دوستان محیط‌زیستی پرسیدیم آنها گفتند برخی لاستیک کهنه به سر تیر می‌اندازند. آنها ده‌ها بار چوب سرلاستیک‌ها آوردند و باد زد و لانه را خراب کرد. یکی از فعالان محیط‌زیست اراک پیشنهاد داد که برایشان سبد آهنی بسازیم ولی برای این کار اداره برق باید همکاری کند و سیم‌های برق را از بالای دکل، کمی پایین‌تر بیاورد.

عید۱۴۰۱ نخستین آشیانه‌های آهنی را نصب کردیم. یک روز صبح دیدم که در تمام لانه‌ها لک لک نشسته است. اما خشکسالی همان سال باعث شد لک‌لک‌ها جوجه‌هایشان را از لانه بیرون بیندازند. بحمدالله در سال۱۴۰۲ لک‌لک‌ها ۲۳لانه درست کردند و همه جوجه‌هایشان را نگه داشتند. هیچ تلفاتی هم نداشتیم چون تالاب خشک نبود. از ابتدای امسال تا الان با کمک خیرین و دوستداران محیط‌زیست ۶لانه ساخته ایم.
مردم چطور کمک می‌کنند؟
وقتی در پیج اینستاگرام اعلام می‌کنم که می‌خواهیم برای لک‌لکی آشیانه بسازیم، مردم به‌صورت مشارکتی هزینه ساخت لانه را پرداخت می‌کنند. افراد با نیت خیرات برای اموات پول ساخت را به دهیاری روستا می‌دهند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901044

دیگر خبرها

  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • سالفه دریانوردان، دورهمی اهل دریا با داستان‌هایی از قشم تا هند و آفریقا
  • نابودی طبیعت اهالی روستای چنار رودخان را رنجیده خاطر کرد + فیلم و تصاویر
  • قابی زیبا از طبیعت روستای تانی محله + فیلم
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ