Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان قزوین رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه در استان قزوین با حضور در مدرسه علمیه شیخ‌الاسلام، با طلاب این مدرسه دیدار کرد و به سوالات ایشان پاسخ داد.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در این دیدار در پاسخ به این سوال که آیا پرداختن به کتب غیر درسی و سیاسی در کنار تحصیلات حوزوی لازم است، اظهار کرد: ضرورت دارد تا اصل را بر درک درست مفاهیم و مواد درسی بگذاریم تا بتوانیم آنچه را که آموخته‌ایم درست درک کنیم و هر زمانی که در طی مطالعه و مباحثی با ابهام روبرو شدیم از اساتید و دوستان دیگر جویا شویم تا اصل مطلب را خوب بیاموزیم در غیر این صورت دچار خسارت می‌شویم و پشیمان خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: اگر بنا داریم خشت اول را درست قرار دهیم لازم است درک درستی از مفاهیم درسی داشته باشیم سپس در کنار آن می‌توانیم مطالعه کتب تحلیل‌های سیاسی، زندگی شهدا و بسیاری از کتب دیگر را برای زمان تفریح برنامه‌ریزی کنیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: انس با قرآن بسیار اهمیت دارد بنابراین باید سعی داشته باشیم که تا جایی که فرصت داریم قرآن بیاموزیم چرا که قرآن یکی از اصلی‌ترین کتب در عالم هستی است همچنین نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز از سیاسی‌ترین کتب هستند که در قالب خطبه و دعا و بسیار عمیق مسائل سیاسی را مطرح کردند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به ضرورت فراگیری کتب سیاسی توسط طلبه‌های جوان افزود: بر اساس مطالب سیاسی در کتب ذکر شده نباید با هر کسی که از جنس و سهم یزید است بیعت کرد چرا که ما شاهد هستیم که صهیونیست‌ها اکنون در افغانستان، یمن، سوریه، لبنان و فلسطین به ناحق خون می‌ریزند و از طرفی آمریکا و اروپا برای ترویج ازدواج همجنس‌بازها در کشورشان قانون تصویب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آیا فراگیری کتب سیاسی عالم جزو واجب‌ترین دروس نیست که باید از اول طلبگی فراگرفته شود؟ اگرچه باید پایه‌های درسی طلاب محکم و قطعی باشد تا دچار خسران نشوند.

آیت الله عابدینی عنوان کرد: یکی از مأموریت‌های معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین فعالیت طلاب با توجه به ظرفیت مساجد بود که هنوز به حد کافی گسترش پیدا نکرده اما در رده خود موفق عمل کرده است که بنا بر این طرح قرار بود تعدادی طلبه جوان در مسجد یاور امام جماعت باشند به این صورت که سعی کنند از طریق ارتباط با کسبه‌ها و مدارس محله، آن‌ها را از فضائل نماز اول وقت و دیگر موضوعات دینی آگاه سازند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که با مدارس اطراف مساجد ارتباط برقرار شود تا دانش‌آموزان به نماز خواندن در مساجد تشویق شوند و با انجام اقدامات فرهنگی، قرآنی، اجتماعی و محله‌ای زمینه را برای جذب نوجوانان به مساجد فراهم سازند.


نماینده ولی فقیه در استان قزوین اذعان کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود که طلاب ساکن در اطراف مسجد شیخ‌الاسلام بیشتر پای کار باشند و طوری شود که هر طلبه، عضو فعال حداقل یک مسجد باشد اگرچه طلاب می‌توانند با توجه به توان و ظرفیتشان دو مسجد را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: اگر در هر مسجدی چند طلبه فعال در کنار و با محوریت و رهبری امام جماعت حضور داشته باشند می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد همچنین اگر طلاب بتوانند با مدارس اطراف مساجد ارتباط برقرار کنند می‌توانند اقدامات ارزشمند فرهنگی را به ثمر بنشانند.

امام جمعه قزوین در پایان گفت: طلاب باید بتوانند با دانش‌آموزان رفیق شوند و تواضع و معنویت خود را با آن‌ها تقسیم کنند چون نه‌تنها موجب جذب نوجوانان به سمت مساجد می‌شود بلکه هرچه معنویت بیشتر تقسیم شود ارزش آن نزد خداوند چندین برابر خواهد شد.

کد خبر 5337413

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله عابدینی قزوین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین ویروس کرونا بوشهر هفته وحدت بنزین آمار کرونا جایگاه سوخت اردبیل گرگان کرمانشاه واکسن کرونا خطبه های نماز جمعه لیگ برتر فوتبال ایران ایلام استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۰۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی

ما در جامعه امروزی، مادران بی‌شماری را می‌یابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزش‌های مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم می‌برند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان می‌آید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن می‌شود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک‌ زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت می‌دهد، برای آن هدف تعیین می‌کند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری می‌کند.

اما نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان می‌توانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با دکتر مژگان خان‌بابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی پرداخته است.

معنویت؛ تلاشی برای درک‌ زندگی واقعی

«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار می‌رود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوال‌پذیر معرفی شده است. این آیه می‌تواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.

وقتی از معنویت سخن به میان می‌آید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن می‌شود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک‌ زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت می‌دهد، برای آن هدف تعیین می‌کند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری می‌کند.

اما نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان می‌توانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟

آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی

نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی

برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)

اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول می‌شود و از خود آغاز می‌کند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا می‌گردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، می‌پرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).

شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بی‌شماری را می‌یابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزش‌های مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم می‌برند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.

آنها غافل از اینکه شبانه‌روز توسط فرزندانشان رصد می‌شوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو می‌کنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته می‌سپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل می‌شوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)

در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او می‌رود، رزقی می‌بیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.

سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!
 

معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی

معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبری‌اش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمی‌آورد.

آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار می‌رود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینان‌بخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)

سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی می‌شود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش می‌یابد.

این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل می‌کند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش می‌یابد.

رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع می‌شود، به خانواده می‌رسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل می‌شود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • تنها راه برای جلوگیری از درگیری در فلسطین اشغالی، تقسیم اراضی است
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در سازمان‌های دولتی
  • روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در ارگان‌های دولتی