Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور ترکیه با بیان این‌که تنش تهران و باکو یکی از محورهای گفت‌وگوی وی با همتای آذربایجانی خود بوده است، ابراز امیدواری کرد که با رفتار منطقی ایران مشکلی در روابط دو کشور ایجاد نخواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راه بازگشت از سفر یک روزه خود از جمهوری آذربایجان به ترکیه، در ارتباط با دیدارش با الهام علی‌اف همتای آذربایجانی وی و رویدادهای اخیر به سئوالات خبرنگاران حاضر در هواپیمای ریاست جمهوری پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردوغان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «ایران اخیر به بهانه این که اسرائیل را وارد منطقه کرده‌اید، جمهوری آذربایجان را تهدید می‌کند و از سوی دیگر با بررسی زمینه‌های همکاری جدید با ارمنستان برای توقف اقدامات شما و جناب علی‌اف تلاش می‌کند، این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت:«با جناب علی‌اف در این مورد گفت‌وگو انجام دادیم. آقای علی‌اف به رویکرد قاطعانه خود ادامه می‌دهد. وی گفت، ما هیچ امتیازی به اسرائیل نداده‌ایم. ما می‌توانیم وارد مسیر تبادل هرگونه کالا با اسرائیل شویم. همانگونه که با کشورهای دیگر گام بر می‌داریم، با اسرائیل نیز در این راستا روابط داریم. در این زمینه هیچ کشوری نباید به سازوکار‌های تصمیم‌گیری کشورهای دیگر تاثیری بگذارد و نمی‌تواند هم بگذارد». امیدواریم ایران با عقل سلیم در این باره رفتار کرده و مشکلی بین ایران و آذربایجان ایجاد نشود.

اردوغان افزود: در این سفر با همتای آذربایجانی خود برای نخستین بار در شهرهای فضولی و زنگیلان دیدار و ادامه فعالیت‌های مربوط به احیای ظرفیت اقتصادی، گذرگاه‌های حمل و نقل در این منطقه مورد بررسی قرار گرفت. ما از موفقیت آذربایجان دست‌کم به اندازه برادران آذربایجانی خوشحال می‌شویم و افتخار می‌کنیم که در بخشی از این طرح‌های توسعه قرار داریم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به افتتاح فرودگاه زنگیلان به همراه علی‌اف در حدود 8 ماه از آغاز احداث آن گفت:«بدین وسیله یک گذرگاه هوایی مهم را افتتاح کردیم. این فرودگاه نه تنها برای آذربایجان بلکه از ظرفیت لازم برای ارتقای ارزش بر افزوده منطقه قفقاز برخوردار است. در این زمینه از پروژه کشاورزی هوشمند در منطقه زنگیلان نیز بازدید کرده و مراسم کلنگ‌زنی پردیس کشاورزی هوشمند را با هم انجام دادیم».

اردوغان تصریح کرد:«کشاورزی هوشمند و پایدار از حیث بهبودی زخم‌های مناطق آزاد شده از اشغال 30 ساله بسیار مهم است. معتقدم که اراضی آذربایجان در مدتی کوتاه به مرکز مثال زدنی در زمینه تولید و رفاه در منطقه تبدیل خواهد شد. تمامی نهادها و سازمان‌های ما در این زمینه از آذربایجان حمایت می‌کنند».

وی در مورد رویکرد آنکارا نسبت به بیانیه صادر شده توسط سفارت 10 کشور در ترکیه در مورد آزادی عثمان کاوالا تاکید کرد: «گام برداشته شده نه برای خودنمایی بلکه برای این است که سفرای حاضر در ترکیه در امور داخلی کشور دخالت نکنند. سفیری که در این کشور انجام وظیفه می‌کند باید نتیجه کار خود را به خوبی بداند. در غیر این صورت، ماده 41 کنوانسیون وین را یاد آوری کردیم».

اردوغان در ارتباط با سرخط‌ برخی از رسانه‌های آمریکایی در این رابطه گفت: من چگونه عقب نشینی کردم؟ در حال تهاجم هستم. عقب نشینی در قاموس من نمی‌گنجد.

رئیس جمهور ترکیه در ارتبط با دیدار پیش‌روی خود با جو بایدن همتای آمریکایی خود گفت:«به احتمال زیاد به جای رم در گلاسکو دیدار خواهیم کرد. البته مهم‌ترین موضوع ما در این دیدار موضوع اف-35 خواهد بود. ما در قبال برنامه اف-35 حدود 1.4 میلیارد دلار پرادخت کردیم. در خصوص بازگشت این مبلغ با بایدن گفتگو خواهیم کرد».

وی افزود: برخی گزارش‌هایی از دیدارمقامات سطوح پایین تر دریافت کردیم که می‌خواهند پرداخت کنند. این موضوعات را با همتای آمریکایی خود گفت‌وگو خواهیم کرد.

اردوغان: آمریکا پیشنهاد فروش اف 16 به جای اف 35 را داده است

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار جمهوری آذربایجان اردوغان ترکیه اخبار جمهوری آذربایجان اردوغان ترکیه رئیس جمهور ترکیه علی اف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۱۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی

علی آهنگر- روزنامه اعتماد-وقتی در ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ بایدن در دهلی‌نو توافق بر سر کریدور عرب-مد را اعلام کرد، تنها صدای مخالف رجب طیب اردوغان بود. بیست کشور ثروتمند جهان که عنوان جی۲۰ را با خود یدک می‌کشند، دو روز شهریور گذشته را در دهلی‌نو به سر بردند. جهان و آنچه در او هست در این دو روز چشم به خیابان‌های نه چندان پر زرق و برق دهلی‌نو دوخته بود. همه می‌دانستند که چکش‌های نارندرا مودی بر میز ریاست اجلاس نمادی بیش نیست و توافق‌های اساسی همه از پیش صورت پذیرفته است. اما جهان بی‌تاب از اعلام توافقی بود که هندوستان را از یک کریدور به امارات و عربستان و از آنجا به دریای مدیترانه و اروپا متصل می‌کرد. کریدوری که از آن پس در ادبیات ژئوپلیتیک به کریدور عرب- مد شهرت یافت. معلوم بوده و هست که این کریدور به این سادگی‌ها به سرانجامی نخواهد رسید. اما نکته این بود که رجب طیب اردوغان با صدای بلند مخالفتش را با این کریدور اعلام کرد و بیان داشت ترکیه باید از این معامله سهمی داشته باشد. امارات متحده عربی از سوی رهبران گروه ۲۰ ماموریت یافت تا رضایت خاطر این صدای بلند و پرغوغای آناتولی را کسب کند. نتیجه این سر و صدا و آن لابی‌های پشت پرده با امارات و قطر در سفر روز دوشنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ اردوغان به عراق نمایان شد. وقتی اردوغان در فرودگاه بغداد با استقبال محمد شیاع السودانی بر فرش قرمز گام نهاد تا از یگان استقبال سان ببیند، وزیران راه و حمل و نقل امارات و قطر هم در هتل‌های بغداد جا خوش کرده بودند. همه چیز مهیا بود تا رجب طیب اردوغان و شیاع السودانی در پشت میز‌های سالن بزرگ تشریفات کاخ نخست‌وزیری بایستند و وزیران راه ترکیه، عراق، امارات و قطر امضاهای‌شان را پای یادداشت تفاهمی برای ایجاد کریدوری جدید بگذارند که چهره ژئوپلیتیک منطقه را تغییر می‌دهد.


کریدوری که از این پس کریدور عراق-ترکیه-اروپا نام دارد که ما بحق آن را در این نوشتار کریدور عراق- اردوغان-اروپا نام نهادیم، چراکه برپایی این کریدور بیش و پیش از هر چیز قاچ بزرگی از کیک تجارت و اقتصاد آینده اقیانوس هند-اروپا را نصیب ترکیه می‌کند و نقش رجب طیب اردوغان را در به دست آوردن این قاچ بزرگ ژئوپلیتیکی برای ترکیه روشن می‌دارد. با برپایی این کریدور که ظاهرا علاوه بر ارتباط با هند، تجارت و البته رضایت چین را نیز به همراه دارد، عراق و بندر فاو در جهان برجسته می‌شوند. فاو شهر بندری کوچکی در دهانه اروندرود است که برای رزمجویان آن سال‌ها خاطرات عمیقی را به همراه دارد. مگر می‌شود فاو را بگویی و از آن همه درگذری؟!

 


آن فاو بی‌قرار با آن مسجد با نمازگزار‌های مخلص بی‌شمار حالا تبدیل به یک بندر بزرگ می‌شود. بندری فخر جبل علی در امارات. اگر بندر جبل علی امارات با ۶۷ اسکله کانتینری لقب بزرگ‌ترین بندر خاورمیانه را به خود داده، حالا قرار است تا سال ۲۰۲۵ در برابر بندر ۹۰ اسکله‌ای کانتینری فاو کلاه از سر بردارد. می‌گویند با راه‌اندازی فاز نخست این کریدور در ۲۰۲۸ که ترکیبی از بزرگراه‌ها، راه‌آهن، انتقال خطوط نفت و گاز و خطوط ارتباطات است، زمان رسیدن بار‌ها به اروپا از ۴۵ روز دماغه امیدنیک و ۳۵ روز دریای سرخ، به ۲۵ روز کاهش می‌یابد. یعنی کالا‌های ساخت چین و هند ده روز زودتر به دست مشتریان سیری‌ناپذیر اروپایی می‌رسد. اما این تمام مطلب نیست. آن‌گونه که میدل ایست‌ای می‌گوید؛ عراق چشم دارد در قالب این قرارداد، ۱۷ میلیارد دلار سرمایه جذب کند، ۱۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن خود را از فاو به ترکیه و از آن طریق به اروپا برساند، قطار‌هایی با ۳۰۰ کیلومتر سرعت در ساعت در ریل بگذارد، سالانه ۴ میلیارد دلار درآمد کسب کند و برای ۱۰۰ هزار نفر از جوانان عراقی کار و شغل بسازد. اینها همه خوب است، اما یک نقص عمده و یک عیب بزرگ دارد. نقص عمده داستان پیش گفته این است که از دو مبدا اصلی تجارت امروز و آینده کریدور‌هایی که قرار است از خلیج فارس بگذرد، یعنی چین و هند کسی در بغداد نبود تا در کنار وزیران راه چهار کشور عراق، ترکیه، امارات و قطر، به عنوان تضمین‌کننده اصلی دادن کالا و کانتینر پای قرارداد را امضا کند. و، اما عیب بزرگ و بسیار بزرگش این است که هیج سهمی برای نقش ژئوپلیتیک ایران در منطقه قائل نشده است. مگر می‌شود ابرکشتی‌های کانتینری با میلیون‌ها تن کالا از جلوی چشمان بندر چابهار و آن پهنه بیکران دشت مکران بگذرند، برای لنج‌های ماهیگیری کنارک دست تکان دهند و در شمالی‌ترین نقطه خلیج فارس، در بندر فاو پهلو بگیرند؟! آقای رجب طیب اردوغان لابد فکری کرده‌اند که چنین چیزی تحقق یافتنی نیست. پس تا دیر نشده، چهار کشور ترکیه، عراق، امارات و قطر خوب است به تهران بیایند؛ وزیرانی از چین و هند هم در پایتخت ایران حضور یابند و بر نقش تاریخی ایران و بندر مکران و چابهار انگشت تایید بگذارند.

 

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر دفاع ایران با همتای بلاروسی
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم