Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@02:56:12 GMT

بیش از ۲ هزار عنوان نشریه علمی کشور اعتبار دارند

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۱۳۳۴

بیش از ۲ هزار عنوان نشریه علمی کشور اعتبار دارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، وبینار «ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۴۰۰ نشریات علمی: رویکردها و برنامه ها» ویژه سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی با همکاری موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ ۵ آبان ۱۴۰۰ برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وبینار با حضور دکتر محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر محسن شریفی دبیر کمیسیون نشریات علمی، دکتر نرجس ورع مدیر گروه ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی و مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی برگزار شد.

دکتر محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با اشاره به محورهای موضوعی این وبینار گفت: سیاست های کلی، برنامه ها و حمایت وزارت عتف برای ارتقای کمی و کیفی نشریات علمی، جایگاه ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی در نظام های ارزیابی آموزش عالی شامل ارتقا، ترفیع، تشویق مقالات و تحصیلات تکمیلی، ضوابط قبل از ورود به ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۴۰۰، ارائه گزارش و تحلیل وضعیت ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۳۹۹و نگاهی گذرا به تغییرات شاخص ها و نحوه ارزیابی و رتبه بندی ۱۴۰۰ بود.

دهقانی افزود: هدف از برگزاری چنین وبینارهایی کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی نشریات علمی است. در نظام جدید نشریات تاکید بر ارزیابی و رتبه بندی سالیانه است و هر سال نشریات یک بار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این جلسه ضمن ارائه گزارش وضعیت رتبه‌بندی نشریات در سال ۱۳۹۹، زمان‌بندی حدودی رتبه‌بندی نشریات علمی در سال ۱۴۰۰ و همچنین شاخص‌های جدید و تغییرات اعمال ‌شده در ارزیابی نشریات علمی نیز اعلام شد.

وی گفت: نشر و ترویج یافته های علمی پژوهشگران و محققان رسالت وجودی نشریات علمی است و به افزایش رؤیت پذیری و درنتیجه افزایش اثربخشی و نیز اشتهار مجله ازطریق نمایه سازی نشریات در پایگاه های استنادی تاکید کرد.

رئیس ISC گفت: در سال ۱۳۸۰ تعداد نشریات علمی اعتبار گذاری شده کشور کمتر از ۳۰۰ عنوان بود، اما هم اکنون بیش از ۲۰۰۰ عنوان است. همچنین، تعداد ۲۷۶ نشریه در آی.اس.آی و اسکوپوس نمایه و نیز کمتر از ۱۷۰۰ نشریه در ISC نمایه شده است.

وی به ارائه گزارش مختصر ارزیابی نشریات در سال ۹۹ پرداخت و گفت: ارزیابی مطابق با شاخص های آیین نامه کمیسیون نشریات در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است که بخش کمی بر اساس ساختار وبگاه، مشخصات شناسنامه ای و رعایت آیین نگارش در مقالات نشریات و بخش کیفی شامل حضور نشریه در نمایه های معتبر علمی و استنادی، داوری تخصصی محتوای علمی بوده است.

وی سپس سهم نشریات مورد ارزیابی در حوزه های موضوعی مختلف را براساس نمودار زیر بیان کرد.

در ادامه، دکتر ورع به معرفی شاخص های ارزیابی و شیوه نامه اجرایی رتبه بندی نشریات علمی پرداخت. وی درباره موضوعاتی همچون فرآیند اجرایی ارزیابی، شیوه نامه اجرایی رتبه بندی نشریات علمی، شیوه نامه اجرایی رتبه بندی نشریات علمی و مراحل دریافت کد شناسه گر دیجیتال DOR سخنرانی کرد.

در ادامه این جلسه، ایل بیگی مدیر گروه نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به معرفی ضوابط ورود به ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۴۰۰ نشریات پرداخت.

در پایان این وبینار نیز به سوالات حاضرین در این وبینار پاسخ داده شد.

کد خبر 5337491

منبع: مهر

کلیدواژه: موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری نشریات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فیس بوک شرکت دانش بنیان حاکمیت سایبری تحقیقات علمی فناوری فضایی تولید دانش بنیان امنیت سایبری نوآوری ایرانسل اکتشافات فضایی ایالات متحده امریکا حکمرانی فضای مجازی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری ارزیابی و رتبه بندی سال رتبه بندی نشریات علمی نشریات علمی سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۱۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی

به گزارش خبرگزاری مهر، «محمد دوستار» رییس دانشگاه گیلان با «حجت‌الاسلام والمسلمین» اسماعیل صادقی نیارکی رییس کل دادگستری استان گیلان دیدار کرد.

حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی رییس کل دادگستری استان گیلان با تبریک روز معلم و تقدیر از جایگاه و شان رفیع معلم و استاد و اهمیت علم آموزی اظهار کرد: امنیت و آرامش دانشجو باید مورد توجه دانشگاه قرار گرفته و حتی الامکان از دسته بندی و گروه بندی در دانشگاه ها اجتناب شود.

وی ضمن ارج نهادن به مقام دانشجو و اهمیت علم آموزی افزود: در اسلام نیز تاکیدات زیادی به تحصیل و فراگیری علم و دانش صورت گرفته و اولین دانشگاه جهان اسلام که شامل علوم معاصر و علوم دینی بود توسط امام جعفر صادق (علیه السلام) تاسیس شده است.

رییس شورای قضایی استان ضمن اعلام آمادگی دادگستری گیلان در راستای حل مشکلات قضایی دانشگاه افزود: دادگستری این توانایی را دارد که در کنار پژوهش های حقوقی زمینه استفاده از ظرفیت همکاران قضایی با حضور در بین دانشجویان را فراهم نماید و انتظار می رود دانشگاه نیز با تولید مقالات علمی مناسب و تحلیل های کارشناسی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه موثر باشد.

گفتنی است، در پایان این جلسه تفاهم نامه ای نیز در راستای افزایش همکاری های علمی و پژوهشی به امضای طرفین در آمد.

کد خبر 6093239

دیگر خبرها

  • دستور رئیسی برای طراحی جت ۱۰۰ نفره / معاون علمی رییس جمهور: پیش‌قرارداد‌های ۱۲ جت بسته شده
  • طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • بوشهر سومین استان کشور در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد