Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@00:50:44 GMT

ایران، پرچمدار وحدت اسلامی بین مسلمین است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۱۴۷۷

ایران، پرچمدار وحدت اسلامی بین مسلمین است

مولانا مفتی محمد مکرم، امام جمعه مسجد فتح پوری دهلی در مراسم تجلیل از پژوهشگران قرآنی هند گفت: ایران، پرچمدار وحدت اسلامی بین مسلمین است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با هفته وحدت و سالروز ولادت پیامبر اسلام(ص) و ششمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق(ع)، مراسم تجلیل از پنج پژوهشگر برجسته قرآنی هند از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی، با اشاره به اهمیت تدبر و تعقل در آیات قرآنی و نقش پژوهشگران و مفسران قرآنی در تسهیل فهم هرچه بیشتر معارف قرآنی برای مردم خاطر نشان کرد: به دلیل مشترکات فرهنگی و تاریخی و رویکرد مفسران و پژوهشگران قرآنی هند و ایران به معناگرایی، عقلگرایی و علم گرایی در فهم و تفسیر و تببین آیات قرآنی، دادوستدها و تأثیرگذاری متقابل و طی قرون گذشته در این حوزه بین ایران و هند فراهم شده است.

وی با اشاره به جایگاه هند در سیر اندیشه و تفکر اسلامی و قرآنی دو قرن معاصر گفت: امروزه مجموعه پرسش‌ها و چالش‌های فکری که انسان امروز با آن مواجه است بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت‌های علمی پژوهشی به ویژه تلاش مشترک نخبگان و عالمان مسلمان ایران و هند در پی ریزی همکاری مشترک جهت بهره گیری از قرآن کریم در پاسخ به این پرسش‌ها و حل و فصل چالش‌ها تأکید دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان ابراز امیدواری کرد تا مسیر اندیشه ورزی و ژرف کاوی در معارف قرآنی در جامعه اسلامی گسترش یافته و فرصت‌ها و ظرفیت‌های مناسب تری جهت تبادل تجربیات علمی در حوزه قرآن پژوهی بین ایران و هند فراهم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور، نماینده ولی فقیه در هند در سخنانی، تأکید کرد: هیچ پیامی بهتر از پیام وحدت و همبستگی بین مسلمانان نیست و امروز بیش از هر زمانی ما محتاج این عنصر مهم هستیم.

وی افزود: امروز دنیای اسلام از تشدد و تشتت و تکفیر گرایی رنج می‌برد و ایران پرچمدار اتحاد و وحدت بین مسلمانان است.

نماینده ولی فقیه در هند به تشریح فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: ایرانیان از صدر اسلام پرچمدار تفسیر و علوم قرآنی بوده‌اند و صدها کتاب تفسیر توسط مفسران ایرانی چه اهل سنت و شیعه تحریر شده‌اند.

مولانا مفتی محمد مکرم، از شخصیت‌های برجسته دینی مسلمان هند و امام جمعه مسجد فتح پوری دهلی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به جایگاه برجسته جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام و تلاش‌های آن در توسعه فرهنگ قرآنی و وحدت امت اسلامی گفت: امام خمینی(ره) با نامگذاری ایام ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت، مسئله وحدت بین مسلمین را به عنوان یک ضرورت بنیادین در جهان اسلام مطرح کرد.

وی یادآور شد: ایران رابطه عمیقی با اسلام دارد و همیشه پرچمدار وحدت بین مسلمین و فرق مختلف اسلامی بوده است. اهل سنت در هند در طول تاریخ گذشته  با علمای شیعه در این کشور روابط بسیار صمیمی داشتند و در موارد مختلف بیانیه‌های مشترکی را صادر کردیم.

مولانا  تصدیق حسین، امام جمعه مسجد باب العلم دهلی نیز در سخنان خود، اذعان کرد: تمسک به سیرت پیغمبر اسلام(ص) می‌تواند ما را به سوی وحدت واقعی سوق دهد و به همین دلیل خداوند متعال در قرآن کریم تأکید می‌کند که سیرت رسول خدا(ص) برای همه اسوه و الگو است.

مولانا اسعد قاسمی، از جامعه اسلامی کوپاگنج از ایالت اتراپردادش برپایی مسابقات قرآنی توسط رایزنی فرهنگی ایران و حضور قاریان برجسته ایرانی در این برنامه‌ها را کمک بزرگی به حافظان و قاریان مسلمان هند در ارتقاء و کیفیت بخشی به دانش خود در حفظ و قرائت قرآن کریم برشمرد.

پس از آن، سعیدیان، از ایران و شمیم اله آبادی، از چهره‌های هنری و تلویزیونی هند به نعت خوانی پیامبر اکرم(ص) پرداختند.

در بخش پایانی مراسم، گزارش کمیته علمی انتخاب پژوهشگران برتر قرائت و پنج تن از قرآن‌پژوهان برتر هند همچون غلام یحیی انجم، رییس پیشین گروه مطالعات اسلامی جامعه همدرد دهلی، خسرو قاسم،  استاد گروه مکانیک دانشگاه اسلامی علیگر، شهوار حسین، از علمای شیعه واستاد جامعه سید المدارس در شهر امروهه، سید محمد غیاث الدین مظاهری، خطیب، مؤسس و استاد دارالعلوم راجاپور الله آباد و شمشاد رحمانی، نایب امیر شریعت دارالعلوم دیوبند و عضو مجلس امارات شرعیه بیهار معرفی شدند.

همچنین، جوایز نفرات اول تا سوم رشته‌های قرائت و حفظ بیست و دومین دور از مسابقات سراسری قرآن کریم نیز اهداء شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بین مسلمین قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۱۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام

شوک ناشی از عملیات مقتدرانه سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی در عمق استراتژیک اراضی اشغالی کماکان بهت و حیرت دشمنان را برانگیخته و منجر به تشدید روند آسیب‌پذیری و سقوط رژیم کودک‌کش صهیونیستی شده است. مانور پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی بر فراز آسمان اراضی اشغالی، نشانه و نمادی دال بر قدرت بازدارندگی فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران و عزم کشورمان مبنی بر پاسخدهی نسبت به هرگونه تجاوز دشمنان است.

این عملیات غرورآفرین که در بحبوحه جنگ غزه و همزمان با جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی علیه فلسطینیان رخ داد، با استقبال ملت‌های جهان و خصوصا مسلمانان رو‌به‌رو شده است. دراین‌خصوص به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس، گفت‌وگویی با دکتر خالد شوکت، وزیر و سخنگوی سابق دولت تونس انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

عملیات اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اشغالگر در واکنش به اقدام این رژیم در حمله به حریم دیپلماتیک کشورمان در دمشق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
قطعا این عملیات، در بطن خود دارای نوعی ارزش راهبردی بوده و منجر به تغییر قواعد بازی در منطقه به سود جبهه مقاومت خواهد شد. یک پروژه امپریالیستی در جهان وجود دارد که مطابق آن، شاهد حمایت گروه‌های اوانجلیستی و حتی مسیحیان پروتستان از جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه هستیم. آنها خشن‌ترین، غیرقانونی‌ترین و تهاجمی‌ترین نسخه یهودیت (صهیونیسم) را پذیرفته و حتی خود را وابسته‌ای به این رژیم در بسیاری از موارد تلقی کرده‌اند. انسان‌های آگاه باید از خود بپرسند که پشت پرده این پروژه که امروز شاهد تبلور آن در برخی دولت‌ها (دولت‌های غربی) هستیم، چیست؟ همچنین شاهد شکل‌گیری گروه‌هایی مانند القاعده و داعش هستیم. گروه‌هایی که حتی یک تیر به سوی رژیم‌صهیونیستی و اراضی اشغالی شلیک نکرده و در مقابل، مسلمانان بیگناه را به خاک و خون کشیدند. این صحنه‌ای بسیار پیچیده است. در چنین شرایطی اقدام جمهوری اسلامی ایران، منجر به عزت ملت‌های مسلمان شد. 

رویکرد رسانه‌های غربی و دولتمردان آمریکایی و اروپایی، نسبت به عملیات وعده صادق را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟
به طور کلی غرب با ماهیت و موجودیت ایران اسلامی و قدرت رو به رشد آن در منطقه و جهان مشکل ذاتی دارد. زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، مسأله آزادی فلسطین در صدر خواسته‌های برون‌مرزی این انقلاب مورد توجه قرار گرفت. حتی شاهد بسته‌شدن سفارت رژیم اشغالگر در تهران و تحویل آن به ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین) بودیم. اگر ایران نیز به مانند برخی کشور‌های عربی، سکوت و سازش با رژیم صهیونیستی را درپیش می‌گرفت، امروز فلسطین اوضاعی به مراتب بدتر از آنچه مشاهده می‌کنیم داشت. به‌راستی اگر رژیم شاه سابق ایران پابرجا بود، امروز شاهد اقتدار ایران در برابر این حجم از تهدیدات و جنایات رژیم اشغالگر قدس بودیم؟ قطعا این‌گونه نبود. 

تقابل و منازعه دو گفتمان سازش و مقاومت را در برهه حساس کنونی از حیات منطقه و جهان اسلام چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اکنون گفتمان مقاومت چه جایگاهی در این معادله دارد؟
جایگاه گفتمان و مسلک مقاومت را امروز در صحنه مشاهده می‌کنیم؛ جایی که دشمن صهیونیستی و حامیان آن در برابر اضلاع جبهه مقاومت و فراتر از آن، گفتماتی که بر این اساس در جهان شکل گرفته، مستاصل شده‌اند. پایتخت‌های غربی، خصوصا آنهایی که شعار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را سر می‌دهند، باید به خود بیایند. آنها نباید نماد صدا‌های تفرقه‌انگیز در جهان اسلام باشند. آموزه‌های دینی ما تسلیم در برابر دشمن، آن هم دشمنی مانند رژیم اشغالگر را برنمی‌تابد. بازگشت به این رویکرد اصیل که تبلور آن را در گفتمان مقاومت مشاهده می‌کنیم، تنها راهکارواقعی حل مسأله فلسطین است. دربرخی کشور‌های عربی، هوا و هوس بر عقیده و گفتمان واقعی اسلام غلبه پیدا کرده است. این روند باید متوقف شود. امروز ما مقاومت پویا و موثر در برابر دشمنان را در فلسطین، لبنان، عراق و یمن نیزمشاهده می‌کنیم. این همان راه و روش صحیح در مواجهه با دشمنی است که اساسا نامشروع بوده و زبانی جز زور نمی‌فهمد. در صورتی که امت اسلامی واحد شکل گیرد، قطعا قدرت جمعی جهان اسلام جایی برای اشغالگران صهیونیست و موجودیت آن باقی نخواهد گذاشت. بدون دلیل نیست که دشمنان پروژه‌های مخفی و آشکار فرهنگی را برای دوری از گفتمان مقاومت و درمقابل، روی آوردن به سازش با دشمن صهیونیستی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند. اما حوادث اخیر نشان داد که گفتمان مقاومت تا چه اندازه‌ای قاطعیت و اصالت دارد. قطعا نتیجه این منازعه (چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده)، به سود جریان حق وبه ضررجریان باطل خواهد بود. جریان باطل امروزهمان رژیم صهیونیستی و حامیان آن هستند.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • یادواره شهید آبروی محله در روستای بن زرد و رودشتی
  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام