Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@23:26:54 GMT

اردوغان درخصوص اخراج سفرای غربی: من عقب نشینی نکردم

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۱۷۳۱

اردوغان درخصوص اخراج سفرای غربی: من عقب نشینی نکردم

رئیس جمهوری ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت، موضع اخیر این کشور در برابر بیانیه مشترک ۱۰ سفیر به منظور آزادی عثمان کاوالای تاجر نه تنها نمایش قدرت نیست بلکه به این معناست که سفرای فعال در ترکیه نمی‌توانند در امور داخلی کشور مداخله کنند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی صباح، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در نشستی خبری در سفرش از جمهوری آذربایجان به آنکارا گفت: هر سفیری که در کشور ما فعال است باید بداند که اقداماتش پیامدها و نتایجی در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند باید بند ۴۱ کنوانسیون وین را یادآور شوم.

وی همچنین با اشاره به پوشش رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه ترکیه از تهدید اخراج سفرای خارجی عقب نشینی کرده، گفت: من این کار را انجام دادم؟! من عقب نشینی نکردم چون این واژه اصلا در قاموس من نیست.

در همین حال، وزیر دادگستری ترکیه امروز موضع این کشور و اردوغان را ستود و گفت: اردوغان و ترکیه موضعی سرسختانه و قاطعانه در قابل تلاش برای مداخله در امور داخلی کشور و قضاوت و عدالت ترکیه در پیش گرفته است.

اخیرا سفرای ۱۰ کشور در ترکیه شامل آمریکا، کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند، نروژ و سوئد در بیانیه‌ای خواستار آزادی عثمان کاوالا، تاجر ترکیه شدند که در حبس به سر می‌برد و مدعی شدند که این پرونده سایه‌ای بر پیکره دموکراسی و اجرای قانون در ترکیه است.

در پی این بیانیه وزارت خارجه ترکیه این سفرا را احضار و آنها را به مداخله در امور داخلی و دادگستری این کشور متهم کرد.

اردوغان همچنین گفت، به وزارت خارجه دستور داده تا این سفرا را "عناصر نامطلوب" بنامد و این مساله باعث شد تا چندین سفارتخانه و آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کنند که آنها همچنان به بند ۴۱ کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک پایبند هستند.

رئیس جمهوری ترکیه پس از نشست کابینه در روز دوشنبه گفته بود: این سفرا از گفته‌های خود درباره سیستم قضایی ترکیه در بیانیه‌ای جدید عقب نشینی کردند. ما معتقدیم این سفرا که تعهد خود را به بند ۴۱ کنوانسیون وین یعنی تعهد به رعایت قوانین و مقررات کشورها و عدم مداخله در امور داخلی اعلام کردند، اکنون در اظهارات خود در مورد حاکمیت ترکیه دقت بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: هرکسی که به استقلال ترکیه و مسائل حساس آن پای‌بند نیست، نمی‌تواند در ترکیه بماند.

کاوالا بابت دست داشتن در اعتراضات ۲۰۱۳ پارک گزی استانبول که بعدا به اعتراضات سراسری در ترکیه منجر شد، متهم شده است. وی در فوریه ۲۰۲۰ از تمامی اتهامات تبرئه شد اگرچه دادگاه تجدیدنظر بار دیگر حکم تبرئه او را در ژانویه سال جاری میلادی لغو کرد.

کاوالا همچنین به دست داشتن در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ علیه دولت آنکارا نیز متهم است. دادگاهی در ترکیه اخیرا حکم کرد که این تاجر ترکیه‌ای باید تا زمان جلسه رسیدگی که ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ است و برای تعیین آزاد شدن یا نشدن اوست، در حبس بماند./ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: اردوغان اخراج سفرای غربی امور داخلی عقب نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۱۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اینکه جنگ غزه تهدیدی برای تمام منطقه است گفت که روابط تجاری کشورش با رژیم صهیونیستی متوقف شده است.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان که به آنکارا سفر کرده است گفت: نسبت به افزایش فعالیت جریان‌های تندرو در غرب احساس نگرانی می کنیم و از مقامات آلمان انتظار داریم که اقدامات بیشتری علیه گروه‌های تروریستی اتخاذ کنند. ما از مقامات آلمانی در مبارزه با تروریسم انتظار حمایت و همبستگی بیشتری داریم.

طبق گزارش الجزیره، وی تاکید کرد: آنچه در غزه رخ می‌دهد ظلمی است که شبیه ندارد و نتانیاهو امنیت تمام منطقه از جمله مردم خود را تهدید می‌کند و از این طریق می‌خواهد عمر سیاسی خود را طولانی‌تر کند. تنش‌ها میان ایران و اسرائیل نمونه‌ای از خطرات جنگ غزه بر ثبات منطقه بود. نباید جنایت‌هایی که اسرائیل در نوار غزه مرتکب شد را نادیده گرفت.

اردوغان همچنین گفت: برای حفظ روابط تجاری با اسرائیل تلاش نمی‌کنیم و این امر پایان یافت. نوار غزه درحال از بین رفتن است درحالی که غربی‌ها در کنار اسرائیل ایستاده‌اند. در مساله تبادل اسرا تلاش می‌کنیم و امیدواریم در این زمینه توافقی حاصل شود.

رئیس جمهور آلمان مدعی شد که اگر حمله حماس در هفتم اکتبر نبود جنگ کنونی غزه رخ نمی‌داد. او گفت: برای کاهش بحران انسانی در نوار غزه تلاش می‌کنیم. بدون ایجاد چشم‌انداز سیاسی بلند مدت برای فلسطینی‌ها، اسرائیل از امنیت برخودار نخواهد شد.

رئیس‌جمهور آلمان با بیان اینکه برای گسترش روابط با آنکارا تلاش می کنیم خاطرنشان کرد: در بسیاری از پرونده‌های خاورمیانه با ترکیه توافق‌نظر نداریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • آفریقای جنوبی تحقیق درخصوص گورهای جمعی غزه را خواستار شد
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد