Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@12:02:43 GMT

کشور در بحران جدی فرسایش بادی و آبی قرار دارد

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۱۹۴۴

کشور در بحران جدی فرسایش بادی و آبی قرار دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور در مراسم افتتاح مرکز مانیتورینگ و هشدار مخاطرات منابع طبیعی با تاکید بر چالش‌های متعددی که گریبانگیر محیط زیست است، خاطرنشان کرد: تهدیدات زیادی متوجه منابع طبیعی است. چالش‌هایی مانند تغییر اقلیم، حریق، آفات، فرسایش آبی و فرسایش بادی از اصلی‌ترین مشکلات ما هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: میزان فرسایش آبی ما سالانه بیش از ۱۵.۴ تن در هکتار و این چالشی است که متوجه خاک غنی کشور ماست همچنین رسوب سیلاب به‌عنوان مشکلی که سبب پر شدن مخازن سدها می‌شود، قابل چشم پوشی نیست. عملیات آبخیزداری می‌تواند با مهار ۹ تن در هکتار از این آسیب، کمک شایانی به جلوگیری از فرسایش آبی و خاکی کند. لذا ایجاد مرکز پایش مخاطرات منابع طبیعی می‌تواند با مدیریت سه عامل آب، خاک و پوشش گیاهی تأثیر شگرفی بر مدیریت منابع طبیعی کشور داشته باشد.

منصور همچنین با اشاره به واحدهای زیرمجموعه سازمان جنگل‌ها خاطرنشان کرد: ما هم اکنون ۳۳ اداره و ۴۲۰ واحد شهرستانی زیرمجموعه خود داریم البته این زیرشاخه‌ها در شهرستان‌ها با نام اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شناخته می‌شود.

رضا بیانی، مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها در ادامه این برنامه با اشاره به اقداماتی که در سال‌های گذشته با همکاری سازمان پدافند غیر عامل انجام شده است، گفت: در دهه ۹۰ دو یا سه تفاهمنامه با سازمان پدافند غیر عامل امضا شد. تا آن زمان بیشتر کارها به‌صورت آنالوگ انجام می‌شد اما پس از امضای این تفاهمنامه دورنمایی توسط سازمان پدافند غیرعامل برای ایجاد سیستم ژئوپورتال به وجود آمد تا مخاطراتی مانند سیل و زمین‌لرزه را بر اساس لایه‌های اطلاعاتی که در سازمان جنگل‌ها وجود داشت، رصد کنیم.

وی افزود: اجرای این طرح سبب شد ما در سال ۹۵ حدود ۱۰۰ لایه ملی را در ژئوپورتال خود بارگذاری و به‌صورت ژئودیتابیس ذخیره کنیم. ما اولین سازمانی بودیم که توانسته‌ایم این اقدام را با همکاری سازمان پدافند غیرعامل انجام دهیم.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اهمیت خزانه ژنی کشور گفت: در حال حاضر پنج لایه رویشی به همراه ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور ما وجود دارد. تک تک این گونه‌ها بخشی از بانک ژنی ما هستند که در کشورها و حتی غاره‌های دیگر نظیر اروپا وجود ندارند. در راستای حفاظت از این خزانه ژنی، مرکز بذر ما در شهر آمل تأسیس شده است و توانسته‌ایم ژنوم گیاهانی مانند خرمندی، انجیلی و سرخدار را ذخیره کنیم.

بیانی ادامه داد: این طرح برای ۱۹۲ نهالستان در یک عرض و طول جغرافیایی منحصر به فرد انجام شد و سعی کردیم که خزانه ژنی هر نهالستان با توجه به ویژگی‌های به‌خصوص همان منطقه تهیه شود و بتوانیم در صورت ایجاد خطر برای این گونه‌های در معرض انقراض، آن‌ها را بازتولید کنیم البته برای توسعه این طرح نیازمند حمایت‌های فیزیکی و معنوی نهادهای مسئول هستیم.

مژگان احسانی، سرپرست دفتر فناوری اطلاعات سازمان جنگل‌ها نیز در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجهی که در سامانه‌های هوشمند صورت گرفته است، گفت: ما در زمینه نرم افزار و سامانه‌های تخصصی توسعه خوبی داشته و توانسته‌ایم سامانه‌هایی با هدف تسهیل در خدمت‌رسانی به ارباب رجوع طراحی کنیم. ایجاد سامانه‌هایی مانند سامانه جامع پاسخگویی به استعلامات (که به صورت یکپارچه در کل کشور فعالیت می‌کند)، سامانه جامع حدنگاری و اراضی و به خصوص سامانه اتوماسیون ملی که در حال راه اندازی است از مهم‌ترین طرح‌هایی هستند که اجرا کرده‌ایم البته به بلوغ رسیدن این طرح‌ها نیازمند منابع قدرتمندی است که بتواند از داده‌های ما در برابر خطرات متعدد نظیر حملات سایبری محافظت کند. بیشتر سامانه‌های مهم ما از بستر اینترنت به «بستر امن وی پی ان» منتقل شده است و سیمکارت ای پی ان در اختیار افراد مورد نظر ما قرار گرفته است البته زیرساخت‌های ما همچنان نیازمند سخت‌افزار قدرتمندتری است.

وی موضوع پدافند غیرعامل را موضوعی غیرقابل چشم پوشی خواند و ادامه داد: در رابطه با پدافند غیرعامل که از اهمیت بالایی برخوردار است، سه موضوع مطرح است؛ مورد اول استانداردسازی است. مورد دوم بحث تجهیزات امنیتی به عنوان موضوعی اکتیو است و مورد آخر ارتباطات سازمان از جمله دوربین‌ها و لینک‌ها است که تجهیز آن‌ها هزینه‌های هنگفتی دربر دارد.

کد خبر 5337542

منبع: مهر

کلیدواژه: مسعود منصور وزارت جهاد کشاورزی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور فرسایش خاک اقتصاد اسلامی نهضت ملی مسکن قیمت دلار حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت گمرک ایران سید احسان خاندوزی اقتصاد چین حمله سایبری وزارت جهاد کشاورزی جایگاه سوخت كاهش شاخص بورس قیمت جهانی نفت قیمت جهانی طلا سازمان برنامه و بودجه پدافند غیرعامل سازمان جنگل ها سازمان پدافند منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۱۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به رهاسازی زباله‌ها و نخاله‌ها توسط برخی هموطنان در مسیر گذرگاه‌های آبی و مسیل‌ها گفت: بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در کشور برای پاکسازی مسیل‌ها و جمع آوری نخاله‌ها هزینه شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسن نامی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ایلام با بیان اینکه مردم مولفه اصلی قدرت و اقتدار نظام اسلامی هستند، گفت: مردم همچنین در همه صحنه ها و عرصه ها به ویژه در حوزه مدیریت بحران پای کار هستند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تشکیل قرارگاه مردم‌نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور، افزود: باید از ظرفیت مردم برای کاهش مخاطرات حوادث استفاده شود.

نامی ضمن تقدیر از تلاش و مدیریت همه دست اندرکاران استان برای مدیریت بحران در 2 سال اخیر، گفت: متاسفانه بعضی افراد با رهاسازی زباله ها و نخاله ها در مسیر گذرگاه‌های آبی و مسیل ها موجب بروز برخی مشکلات در هنگام بارش های شدید در سطح کشور می شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه رهاسازی نخاله در حاشیه شهرها، در واقع به‌مثابه نادیده گرفتن حقوق شهروندی است، افزود: بیش از 20 هزار میلیارد ریال در کشور برای پاکسازی مسیل‌ها و جمع آوری نخاله ها هزینه شده است.

 وی ادامه داد: در صورت رعایت قانون از سوی برخی افراد، این هزینه ها در راستای مدیریت بحران و کاهش مخاطرات ناشی از سیل تخصیص خواهد یافت.

نامی به ضرورت کار مردمی در حوزه مدیریت بحران برای کاهش مخاطرات حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و گفت: قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور در راستای فرهنگ‌سازی، کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از سوانح طبیعی از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل شده است.

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استفاده صنایع از پساب طبق قانون بودجه 1403 اشاره کرد و افزود: صنایع کشور در راستای حفظ منابع آبی باید به سمت استفاده از پساب و تصفیه فاضلاب برای استفاده مجدد حرکت کنند.

نامی با تاکید بر فرهنگ سازی برای نگهداری و توسعه فضای سبز در کشور گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر کاشت درخت و نهال با توجه به لزوم توسعه فضای سبز تاکید داشته‌اند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور به اهمیت بالای آبخیزداری در سطوح بالا و آبخوان داری در پایین دست نیز در حوزه مدیریت منابع آبی گفت: احداث سدهای زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک در سطح کشور در دستور کار قرار دارد و از وجود و ظرفیت شرکت های دانش بنیان در زمینه حفاظت از منابع آبی سطحی و زیرزمینی در کشور استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه هدایت زیست محیطی و آمایش سرزمین در حوزه مدیریت بحران در استان به خوبی در دست اقدام است،گفت: پیوند مدیریتی بسیار خوب در استان وجود دارد که این موضوع در مدیریت بحران و حوادث بسیار ارزشمند و فصلی مفید و پرفایده است.

نامی با اشاره به لزوم تدوین نقشه دیجیتالی شهر ایلام که لایه‌های مکان‌محور در معرض خطر سیلاب در مسیر مسیل ها در آن مشخص باشد، گفت: تهیه این نقشه لازم است تا بتوان بر اساس شیب در راستای ساماندهی این مسیل ها و مسیر رودخانه ها اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

به گزارش تسنیم، در این نشست 10 هزار میلیارد ریال برای زیرساخت های حوزه مدیریت بحران استان ایلام در بخش های مختلف اختصاص یافت.

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها
  • سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه
  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه سفر می‌کند
  • افزایش شمار پیکر‌های بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • افزایش شمار پیکرهای بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • انتظارات ایلام از سازمان مدیریت بحران
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰؛ علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل می‌کند؟!
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟