«بازگشت دوباره» با نگاه دقیقی به انسان شناسی
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۲۲۸۵
نشست نقد و بررسی بخش دوم فیلم «بازگشت دوباره» ساخته فرهاد ورهرام از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند شب گذشته چهارم آبان ماه برگزار شد.
به گزارش ایسنا، درابتدا مهرداد عربستانی استاد دانشگاه ومردم شناس درباره فیلم گفت: در ۲۰ دقیقه آخر«بازگشت دوباره» فیلمساز نگاه دقیق انسان شناسی به موضوع دارد، برخلاف فیلم «تاراز» که افراد با دوربین حرف میزنند و در غالب مصاحبه زندگی خود را به مخاطب توضیح میدهند و ما با انسانشناسی مدرن روبه رو میشویم و ورهرام را میبینیم که باافراد ایل تعامل دارد و مخاطب میتواند با این افراد همزاد پنداری کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تغییردر شیوه زیست ایل بختیاری را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: زندگی ایل بختیاری امری پیچیده است تا آنجا که سئوالات زیادی را به وجود آورده و باعث مشکلات و معضلات در سکنی گزینی عشایر شده است.
فرهاد ورهرام پژوهشگر و مستندساز درباره فیلم خود گفت: دراین فیلم چکیده دو فیلم «علف» و «تاراز» گنجانده شده و سعی شده به شکلی فیلم ساخته شود تا مخاطبی که این دو فیلم را ندیده درجریان سیرتحول تاریخی ایل بختیاری قرار گیرد.
ورهرام در ادامه افزود: زمانیکه که ساخت فیلم درباره عشایر را آغازکردم؛ مطالعات مردم شناسی و جامعه شناسی درمورد آنها وجود نداشت و شهرنشینی و معضلاتی که در سکنی گزینی آنها به وجود میآید بررسی نشده بود.
وی با بیان اینکه نادرافشارنادری و محمدبهمن بیگی درگذشته زوال و نابودی کوچ را پیش بینی کرده بودند، افزود: نادرافشارنادری اعتقاد داشت، نباید در این پروسه دخالت کرد و باید اجازه دهیم تا خودشان با این تغییر کنار بیایند و محمدبهمن بیگی نیز سعی در باسواد کردن عشایر داشت تا با ورود عشایر به شهرها مشکلات کمتری داشته باشند.
همایون امامی پژوهشگر ومستندساز نیز افزود: فیلم علاوه بر جذابیت سینمایی مخاطب را با فیلمی برپایه مردمنگاری علمی روبه رو میکند. فیلمساز اطلاعات را به درستی منتقل میکند و با نگاه ژرف وعمیق زوال و نابودی کوچ را به تصویر میکشد. درواقع ورهرام با درایت وبه موقع از پلانهای صامت فیلم «علف» بدون موسیقی و کاملا در سکوت استفاده کرده است.
محمود یارمحمدلو مستندساز نیز حضور ورهرام در تصاویر را نقطه قوت فیلم دانست و بیان داشت: اغلب حضورکارگردانان در فیلمهایشان به شکل درشت نمایان است اما حضور ورهرام در فیلم درست و به جا بوده است.
مهدی زمانپورکیاسری مستندساز، فیلمهای ورهرام را مرجع مستندسازان دانست وگفت: قطعا ما و مستندسازان آینده در ساخت مستندهایمان به فیلمهای ورهرام رجوع خواهیم کرد.
آرش اسحاقی مستند ساز نیز «تاراز» ساخته ورهرام را مهمترین وعلمی ترین فیلم مردم شناس ایران دانست و معتقد بود « بازگشت دوباره » پژوهش محوراست.
مهرداد فراهانی (منتقد فیلم)نیز خاطرنشان کرد: دو مقوله آرشیو و پژوهش به خوبی روایت فیلم را پیش میبرند و مخاطب با فیلم کاملی روبه رواست.
ورهرام در پایان این جلسه بیان داشت: «بازگشت دوباره» هفتمین فیلمی است که ساختارش بازگشت به سوژههایی است که در گذشته کار کرده و حال و روز کاراکترهایش را با گذر زمان به نمایش میگذارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: بازگشت دوباره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۲۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساختوساز در محدوده باغ گیاهشناسی به کجا رسید؟
مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، درخصوص وضعیت ساخت و سازهای صورت گرفته در اطراف باغ گیاهشناسی با بیان اینکه باید تدبیری اندیشیده شود که آسیبی به باغ وارد نشود، خاطرنشان کرد: البته به این معنا نیست که تعاونی واحدهای آپارتمانی خود را نسازد؛ تعاونی میتواند واحدها را بسازد و تعهدات خود را براساس پروانه انجام دهد.
وی افزود: زمین در آن محدوده زیاد است؛ هم تعاونی زمین زیادی در اختیار دارد و هم دستگاههای دیگر زمین دارند و باید ساخت و ساز در جانمایی درست صورت بگیرد. اینکه در مجاورت باغ گیاه شناسی ساخت و ساز انجام شود، خلاف قانون است و امکان پذیر نیست.
عباسی همچنین تصریح کرد: قرار بر این شده برای ساخت و سازهایی که پیش از این صورت گرفته، محدودیت ارتفاع لحاظ شود و بیش از چهار یا پنج طبقه مجوز ساخت ندهند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: دستگاهها با یکدیگر توافق کردند که اگر در زمینهای تعاونی قابلیت جانمایی باقی مانده پروژه نباشد و در زمینهای مجاور ساخت و ساز صورت بگیرد.
باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری