Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست سیاسی پیرامون انتخابات عراق و با حضور محمد پور خوش سعادت، کارشناس روابط بین‌الملل به همت بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست سیاسی پیرامون انتخابات عراق و با حضور محمد پور خوش سعادت، کارشناس روابط بین‌الملل به همت بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گزارش صحبت‌های محمد پورخوش‌سعادت،کارشناس روابط بین‌الملل به شرح زیر است:


با اینکه اکثریت جمعیت این کشور شیعه مذهب هستند تابحال قدرت سیاسی کشور را در دست نداشته‌اند. بعضی از حکومت‌های عراق، گاهی اوقات ویژگی‌هایی از دموکراسی در آن‌ها بوده، ولی تا پیش از ۲۰۰۳ این ویژگی‌های دموکراسی عمدتاً نمایشی بوده است و اولین دموکراسی را مردم عراق از ۲۰۰۳ به بعد در کشور خودشان مشاهده کردند.


اساس دموکراسی بر مبنای قانون اساسی عراق بود که در سال ۲۰۰۵ از طریق رفراندوم به تأیید مردم عراق رسید. در این قانون اساسی، پارلمان در رکن اصلی این دموکراسی قرار گرفت. البته این سیستم و الگوی انتخابات برای پارلمان از سال ۲۰۰۵ تا به الان دستخوش تغییرات مختلفی بوده و در دوره‌های مختلف، پارلمان این کشور تغییرات جزئی یا اساسی داشته است.


در مورد قانون انتخابات می‌توان گفت، سال گذشته تقریباً آخرین تغییرات خودش را انجام داد، آن هم به خاطر موضوعاتی که در کشور عراق اتفاق افتاد و به اصطلاح اعتراضاتی که توسط تشرینی‌ها و جوکری‌ها بوجود آمد. براساس قانون جدید انتخابات عراق، هر نامزد انتخابات باید پانصد نفر از حامیان خودش را که از ساکنان همان حوزۀ انتخابیه هستند هنگام ثبت نام ارائه کند.


همچنین احزاب سیاسی باید نمایندگان مورد تأیید خودشان را در هر حوزۀ انتخابی معرفی کنند، ولی تعداد آن‌ها نباید از حداقل ۴ نفر و حداکثر تعداد کرسی‌های آن حوزه بیشتر باشد. در قانون جدید مثل قانون قبلی تأکید شده است که باید در لیستی که از سوی احزاب ارائه می‌شود، به ازای هر سه مرد در هر لیست یک زن معرفی شود و اسمش را سهمیۀ زنان از کرسی‌های مجلس گذاشتند و حداقل باید ۲۵ درصد از کرسی‌ها متعلق به زنان باشد و این نسبت حتماً باید رعایت شود.

رأی دادن فردی جایگزین رأی‌های لیستی
در قانون جدید انتخابات، ماده پانزدهم نقش مهمی دارد که در این دوره از انتخابات خیلی بحث برانگیز شد و آن این است که واجدین شرایط به جای رأی دادن به لیست‌ها باید به افراد رأی دهند. طبق این ماده حوزه‌های انتخابی براساس نامزد‌ها شکل می‌گیرد نه لیست‌ها. اگر یک رأی هم بیشتر از دیگران باشد، آن فرد به عنوان نماینده انتخاب خواهد شد. تصمیم پارلمان برای تغییر الگوی انتخابی از لیستی به فردی را می‌توان نتیجه اعتراضات و آشوب‌های خیابانی دانست که در این کشور اتفاق افتاده است.


در طی این اعتراضات و آشوب‌های خیابانی که بعضاً با تحریکات خارجی انجام شد، خواسته‌های مختلفی از سوی معترضان مطرح گردید، برای مثال کاهش قدرت و نفوذ احزاب سیاسی تا برگزاری انتخابات زود هنگام، مباحث معیشتی و... در واقع پارلمان عراق در پاسخی که به خواسته‌های مطرح شده توسط معترضین داده است، همیشه کاهش قدرت احزاب سیاسی که اعضای فعلی پارلمان هم منتسب به همین احزاب هستند را مدنظر قرار داده است. چالش‌های ساختاری و قانونی متعدد دیگری هم وجود دارد.


به عنوان مثال استاندار‌ها که نقش بسیار گسترده‌ای در سیستم مدیریت سیاسی عراق دارند، توسط شورای استانی انتخاب می‌شوند و خارج از اختیار نخست وزیر این کشور است. یعنی عملاً استاندار یک استان که دسترسی بسیار بالایی در اقتصاد، معیشت، سیاست و انتخابات دارد زیرمجموعۀ نخست وزیری نیست و از نخست وزیر حساب نمی‌برد و این‌ها چالش‌هایی است که آمریکایی‌ها سال ۲۰۰۵ در دل قوانین عراق کاشتند و در مواقع لزوم بهره‌برداری خودشان را می‌کنند.

کاهش مشارکت انتخابات عراق به خاطر حجم فساد و ناامیدی مردم بود
دربارۀ انتخابات پارلمانی عراق که ۱۸ مهر با حدود ۴۱% تا ۴۴% مشارکت برگزار شد، با توجه به حجم فساد و ناامیدی که مردم از سیستم حکومتی عراق داشتند و ابراز ناملایمتی که کردند و در نظرسنجی‌های گوناگون هم منعکس است، می‌توان گفت در زمان فعلی مشارکت مناسبی بوده است. انتخابات عراق یکی از انتخابات‌های نسبتاً واقعی در کشور‌های عربی است. رسانه، پول و آدم‌ها در انتخابات حضور داشتند و حتی ناظرین بین‌المللی هم در آن حاضر بودند. امکان دارد درصد تقلب در آن بالا باشد، اما یقیناً فرمایشی نیست.


انتخابات ۱۸ مهر در موعد اعلام شده‌اش برگزار شد و هیچ تاخیری نداشت و عراقی‌ها آن را دستاورد می‌دانند. دلیل این است که برخی گروه‌های سیاسی وابسته به آمریکا و سفارت انگلستان به دنبال این بودند که انتخابات در موعدش برگزار نشود و همۀ توانایی خود را به کار بردند که در انتخابات تأخیر صورت بگیرد. البته برخی از کارشناسان به این موضوع مشکوک‌اند و این را عملیات فریب انگلستان در عراق می‌دانند.


نکتۀ دیگر در انتخابات اخیر عراق بحث مرجعیت بزرگ عراق آیت الله سیستانی است که در دورۀ گذشته هیچ بیانیه‌ای مبنی بر شرکت در انتخابات صادر نکردند، ولی در این انتخابات اخیر، بیانیه دادند و از مردم درخواست کردند تا در انتخابات شرکت کنند.

خط آمریکای و انگلیس در عراق؛ حذف اسلام گرایان معتقد به ضدیت با غرب
خطوطی که آمریکایی‌ها و انگلیس و کشور‌های غربی در داخل جامعه عراق پیگیری می‌کنند همان خطوطی است که در سایر جوامع اسلامی دنبال می‌کنند، یعنی حذف اسلام گرایان معتقد به ضدیت با غرب از سیستم سیاسی. در بین گروه‌های شیعه گروه سائرون وابسته به مقتدی صدر، در بین اهل سنت گروه حلبوسی، در بین کرد‌ها حزب پارتی یا حزب دموکرات کردستان عراق بیشترین تعداد کرسی‌ها را به دست آوردند.


هیچ یک از این احزاب بیشتر از ۷۵ کرسی را بدست نیاوردند و این به آن معناست که هیچ کدام از آن‌ها به تنهایی و بدون ائتلاف با طیف‌های دیگر نمی‌توانند آیندۀ عراق را در اختیار بگیرند. البته یک تفسیری هم از قانون انتخابات وجود دارد که رئیس‌جمهور بلافاصله بعد از انتخاب شدن، گروه صدر را به عنوان کتلۀ اکبر بشناسد، که این هم به خلل‌هایی که در قانون اساسی گذاشته شده است بر می‌گردد و از چیز‌هایی است که آمریکایی‌ها در آن ایجاد کردند و تا سالیان سال هم هر جا که به نفعشان باشد از آن استفاده می‌کنند. ائتلاف تحت رهبری آقای مقتدی صدر در دورۀ گذشته حدود ۵۴ کرسی و در دورۀ فعلی ۷۳ کرسی به‌دست آورد، این یک پیروزی را نسبت به دوره‌های گذشته نشان می‌دهد.

شیوه‌های عملیات روانی بسیار گسترده‌ای توسط دوستان آقای صدر به کار گرفته شد
البته شیوه‌های عملیات روانی و مدیریت ادراک بسیار گسترده‌ای در انتخابات اخیر توسط دوستان اقای صدر به کار گرفته شد. مجموعۀ ائتلاف قانون تحت رهبری آقای نوری مالکی در انتخابات گذشته حدود ۲۵ کرسی بدست آورد و در انتخابات فعلی توانست ۳۷ کرسی بدست آورد. البته عراق و مجموعۀ عراقی‌ها خاطره‌ی بسیار خوبی از آقای نوری مالکی در زمان نخست وزیری دارند، یک بخشی از این‌ها مربوط به مسائل جامعه شناختی عراقی‌ها است و بخشی دیگر معطوف به عملکردی که آقای نوری مالکی داشت.


بعضی ائتلاف‌ها مثل ائتلاف فتح به رهبری آقای عامری که مجموعۀ حشدالشعبی و گروه‌های مقاومت آنجا جمع شده بودند در دورۀ قبلی ۴۷ و در این دوره ۱۷ کرسی به‌دست آورد که تقریباً یک سوم شده است و این زیاد جالب نبود.


حکومت ملی هم به رهبری حکیم، در انتخابات قبلی ۱۹ کرسی به خودش اختصاص داده بود و در این دوره به ۲ کرسی رسید، خیلی معترض بودند و مباحثی در خصوص تقلب در انتخابات بیان می‌کردند. البته جریان فتح هم بحث تقلب را زیاد به کار بردند. سیستم انتخاباتی هم بسیار پرابهام و پرچالش بود. در این دوره شاهد شکل‌گیری گروه‌های جدید هستیم مثل حزب تقدم که آقای حلبوسی رئیس پارلمان، شکل داد و ۳۸ کرسی هم به‌دست آورد و در جایگاه دوم بعد از آقای صدر قرار گرفت که این یک پیروزی برای اهل سنت در جامعۀ عراق است و ناگفته نماند که آقای حلبوسی به ایران نزدیک است.

عراق محل تاخت و تاز ترکیه، عربستان، آمریکا و انگلیس است
نکته‌ای که حائز اهمیت است کاهش مشارکت مردم بود. عراق محل تاخت و تاز ترکیه، عربستان، آمریکا و انگلیس است. همۀ این‌ها تأثیرگذاراند. شبکه‌های ماهواره‌ای در آنجا ممنوع نیست. می‌خواهند مجموعۀ کشور عراق را در اختیار خود قرار دهند، ولی مجموعۀ مقاومت می‌گوید این کشور امام زمان (عج) است ما این کشور را دست شما قرار نمی‌دهیم. علاوه بر این‌ها نقش یهودیان نیز در عراق پر رنگ است.


یکی از بازخورد‌هایی که برخی رسانه‌ها در ابتدای حضور امریکایی‌ها می‌دادند این بود که آمریکا هر جا رفته باعث پیشرفت و آبادانی آنجا شده است. مثال می‌زدند و خیلی‌ها خوشحال بودند که عراق می‌خواهد به ژاپن تبدیل شود. اما زمانی که شیعیان می‌آیند آمریکایی‌ها همۀ کار‌ها را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند. در دولت آقای نوری مالکی، بانک مرکزی در دست آمریکا است و تخصیص بودجه به دست آمریکا انجام می‌گیرد.


در این جامعه مشکلات زیاد هم می‌شود و جامعه تصور می‌کند که این شیعیان هستند که نمی‌توانند جامعه را اداره کنند و، چون حکومت دست شیعیان است، این اتفاق می‌افتد. یک بخشی از این مدیریت ادراک و جنگ روانی که آمریکایی‌ها راه می‌اندازند مشمول توانمند بودن و نبودن گروه‌های سیاسی است. آن مقداری که ایران سرمایه‌گذاری برای مقاومت در جامعه عراق داشته حضور و بروز فرهنگی نداشته است.

آقای مقتدی صدر با وجود عدم ثبات شخصیت، بسیار زیرک است
این حضور و بروز فرهنگی گزینه‌های مختلفی دارد اعم از رسانه، فضای مجازی، فرهنگ مشترک و خیلی چیز‌های دیگر که می‌تواند در سرمایه‌گذاری فرهنگی و رسانه‌ای تأثیرگذار باشد؛ ولی ایران تأثیرگذار نبوده است و بخشی از آن معطوف است به ماهیت فضای نظامی و بخشی دیگر به تأثیرگذاران فرهنگی که دغدغۀ عراق را نداشته‌اند. آقای مقتدی صدر با اینکه هیچ‌وقت ثبات شخصیت و رفتاری نداشته، بسیار زیرک است. زمانی که ایران به او نزدیک می‌شود با ایران است و زمانی که دیگران به او نزدیک می‌شوند تا وقتی منافعش تأمین می‌شود با آن‌هاست.


بحث جالبی که انتخابات عراق دارد بحث کرسی‌هایی است که برای خانم‌ها در نظر گرفته می‌شود. براساس قانون انتخابات معمولاً از هر چهار نفر یک نفر حتماً باید خانم باشد و این تناسب باید رعایت شود. البته کرسی‌های پارلمان به اقلیت‌های دینی هم تعلق می‌گیرد. پنچ کرسی مسیحی‌ها، یک کرسی ایزدی‌ها، یک کرسی شبک‌ها، یک کرسی ترک‌های عراق و کرسی ایزدی‌ها در این دوره به یک خانم تعلق گرفت. در آخر به این نکته اشاره کردند که اتفاقات پسا انتخابات عراق، مهمتر از اتفاقات قبل از آن بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انتخابات عراق کاهش مشارکت مقتدی صدر انتخابات پارلمانی عراق منطقه خاورمیانه آمریکایی ها انتخابات عراق دست آورد مقتدی صدر برگزار شد کرسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۲۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم

ایسنا/گیلان معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان با بیان اینکه آنطور که در شأن رسانه بوده به رسانه نپرداختیم و توجه نکردیم، گفت: در جنگ روایت‌ها آنگونه که شایسته است به رسانه‌های‌مان توجه نکردیم و کاری انجام ندادیم لذا باید جبران کنیم و رسانه‌ها را جدی‌تر ببینیم.

محمد جلائی امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای «در مسیر انتخاب» و جشنواره «فصلی رسانه‌های گیلان» که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با بیان اینکه اصحاب رسانه در یک کلام به عنوان رساننده پیام رسالت مهمی را بر عهده دارند، اظهار کرد: جشنواره رسانه‌ای «در مسیر انتخاب» فرصتی است تا از تلاش رسانه‌های استان در ایام برگزاری انتخابات و دعوت سرمایه‌های اجتماعی به مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رای، تجلیل و قدردانی کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان افزود: نقش رسانه در بمباران اخبار و تحلیل‌ها و هجمه‌ رسانه‌های معاند که می‌توانست مانع مشارکت و حضور مردم در انتخابات شود، بسیار اثرگذار و مشهود بود.

جلائی گفت: به سبب تولیدات مختلف رسانه‌ای بالاترین مشارکت در آستارا با حضور ۷۲ درصدی مردم پای صندوق‌های رای رقم خورد و شهرستان تالش هم بیشترین انگیزه رقابتی را با ۶ داوطلب فعال در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی داشت.

معاون سیاسی استانداری گیلان بیان کرد: در شهرستان مرزی آستارا پویشی توسط یک فرد با نگاه ویژه راه افتاد که ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات خیلی در دعوت و مشارکت مردم اثرگذار بود، در این پویش که به صورت کلیپ ۳ دقیقه‌ای تهیه شده بود اقشار مختلف با جملات «من رای می‌دهم برای وطنم، من رای می‌دهم برای آستارا، من رای می‌دهم برای حاج قاسم و غیره» علت حضور خود را عنوان می‌کردند و به همین دلیل آستارا شهر اول در مشارکت شد.

وی ادامه داد: اگر اینجا هستیم باید بدانیم آنچه که امروز اتفاق می‌افتد ثابت می‌کند رسانه در دو مسیر حکمت و موعظه حسنه در حرکت است؛ چرا کشورهای غربی حامی و دارنده رسانه با ابزار تمام عیار نتوانستند افکار عمومی را در حمایت از رژیم اشغالگر جذب کنند یا افکار عمومی را در خصوص فلسطین اقناع کنند زیرا در کنار حکمت، خرد و اندیشه، در نظر گرفتن عاطفه و احساس هم مهم است.

جلائی با اشاره به آیات ۵۴ و ۵۶ سوره زخرف بیان کرد: جلوه‌های دنیایی که امروز در محضر مدیا جلوه می‌کند در جهت تحقیر است، دشمنِ رسانه‌های با جهان بینی، رسانه‌هایی هستند که جامعه هدف‌شان را بدون در نظر گرفتن احساس تحقیر می‌کنند و زمینه پذیرش محتوای‌شان را باورمند می‌کنند. امروز در جهان فسادهای گوناگون را می‌بینید و رسانه‌هایی که در نکوهش ارزش‌ها، بی ارزشی را تبلیغ و ترویج می‌کنند و با این کار الگو و سرمشق جدید را معرفی می‌کنند مثلا اگر انسان پول زیاد نداشته باشد، اگر نتواند به زیباترین‌ها دست یابد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان با تاکید بر اینکه در ملاک ارزش‌گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران تقوا باید سرلوحه باشد، تصریح کرد: توجه به خوبی‌ها و ارزش‌ها در رسانه یک فن است و باید در تولید محتواها هوشیارانه عمل کنیم.

وی با بیان اینکه آنطور که در شأن رسانه بوده به رسانه نپرداخته‌ایم و توجه نکردیم، ادامه داد: در جنگ روایت‌ها و آنگونه که شایسته است به رسانه‌های‌مان توجه نکردیم و کاری انجام ندادیم لذا باید جبران کنیم.

جلائی یادآور شد: امروز رژیم اشغالگر قدس، آمریکا، انگلیس و فرانسه شکست خورده در حوزه مدیا هستند زیرا انسان‌ها امروز در دنیا یک رسانه شدند و موج آزادی‌خواهی فلسطین و حمایت از مردم مظلوم فلسطین در دنیا راه افتاده است.

معاون سیاسی استانداری گیلان با تاکید بر اینکه باید جلسات با جراید و اصحاب رسانه مستمر برگزار شود، گفت: آسیب‌هایی وجود دارد که رسانه باید شناسایی، تحلیل و بررسی کند و راهکار تخصصی ارائه دهد. رسانه باید به نواقص و کاستی‌ها ورود کند و حتی به صورت تخصصی به حوزه‌های مختلف عمران، انتخابات، راه، کشاورزی، تصادف، جمعیت، فرزندآوری و غیره بپردازد، پس باید رسانه‌ها را جدی‌تر ببینیم.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشارکت در انتخابات بهترین راه تحول در کشور است
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • زمینه حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس فراهم شود
  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است
  • یکپارچگی نیروهای مسلح موجب یاس و ناامیدی دشمن است
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها