Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:15:43 GMT

نسخه‌های الکترونیک و مشکلاتی که همچنان باقیست

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۲۶۸۲

نسخه‌های الکترونیک و مشکلاتی که همچنان باقیست

طی ماه‌های گذشته تماس‌ها و پیام‌های متعددی از سوی شهروندان و پزشکان متخصص دریافت کردیم که حاکی از نارضایتی بخش قابل توجهی از پزشکان و مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و مطب‌ها از وضعیت فعلی نسخه‌های الکترونیک در استان یزد است. 

گاهی این مشکلات باعث سردرگمی بیماران و همراهان آنها و یا مراجعات مکرر به مراکز درمانی ، مطبها و داروخانه ها می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری گفت پزشک برای من آزمایش ۶ ماهه نوشته و آن را در سیستم ثبت کرده اما هنگام مراجعه به هر آزمایشگاهی اعلام شد که این نسخه در سیستم نیست و پس از بررسی و مراجعه مجدد، مشخص شد که این آزمایش پس از یک ماه از سیستم حذف شده است.

بیمار دیگری مدعی بود که به داروهایی که پزشک تجویز کرده و از داروخانه گرفته شک کرده و وقتی آن را نزد پزشک برده او اعلام کرده که اینها داروهایی نیست که من نسخه کرده ام! و حالا اینکه پزشک اشتباه کرده یا منشی آن را به خطا ثبت نموده و یا داروخانه، داروی اشتباهی داده مشخص نیست.

یکی از منشی های پزشکان هم مدعی بود که برخی از بیماران، شماره های ملی افراد ناشناس را به مطب اعلام می کنند که خود جای تامل دارد و البته این ایراد بر منشی و پزشک است که کارت شناسایی بیمار را کنترل نمی کنند.

بیمار دیگری هم تماس گرفته و میگفت که به مطب یکی از پزشکان فوق تخصص مراجعه کرده اما نه شماره ملی را از او خواسته اند و نه حاضر به نوشتن دارو در دفترچه شده اند ضمن آنکه پول ویزیت را هم آزاد حساب کرده اند.

یک داروخانه دار هم سرعت پایین اینترنت را عامل معطلی بیماران در داروخانه ها دانست و گفت این موضوع هم باید اطلاع رسانی شود که یک بیمار نمی تواند در فاصله زمانی کوتاهی دو بار از یک بیمه برای دریافت یک داروی مشترک استفاده کند.

این پزشک داروشناس اضافه کرد برخی از پزشکان، بعضی از داروها را در سیستم ثبت می کنند و برخی از داروها را هم در نسخه قید می نمایند که این هم مشکلات خاص خود را دارد.

یکی از پزشکان هم مشکل و چالش اصلی را بیمه‌ها دانست و گفت: مشکلات برخی از این بیمه ها موجب شده تا پزشکان، حاضر به قرارداد با آن بیمه نشوند زیرا پرداختی های این دسته از بیمه ها با کلی تاخیر و کسورات قابل توجه همراه است ضمن آنکه مشکلات سامانه نسخه الکترونیک هم پابرجاست.

وی ادامه داد وقتی صدای پزشکان به جایی نمی رسد و تحت اجبار بیمه قرار می گیرند بروز برخی رفتارها هم دور از انتظار نیست.

یک پزشک متخصص هم با بیان اینکه اینترنت ها مدام قطع و وصل میشود و وقتی هم نسخه ای را ثبت می کنیم، بیمار باز می گردد و می گوید ثبت نشده است گفت: وقتی ۱۵ روز از تاریخ صدور نسخه طی شود دیگر اعتباری ندارد زیرا از سیستم حذف می شود.

وی این را هم اضافه کرد که برخی بیماران با کد ملی دیگران، ویزیت می شوند و وقتی کارت شناسایی طلب می کنیم ندارند.

یکی دیگر از متخصصان هم با ابراز ناخرسندی از قطع مداوم اینترنت گفت: اینترنت سرعت خوبی ندارد و عصرها که مطب شلوغ است نمی توانیم با سرعت کار خود را انجام دهیم و برق هم گاهی قطع می شود و همه اینها منجر به معطلی بیماران می گردد.

وی تاکید کرد: به تازگی هم برخی بیماران، کد ملی فرد دیگری را که صاحب دفترچه بیمه است اعلام می کنند و وقتی کارت شناسایی طلب می کنیم با خود به همراه ندارند بخصوص آنکه بسیاری این افراد از شهرستان های دیگر آمده اند و نمی توانیم آنها را ویزیت نکنیم. 

وی به بحث و جدل میان بیمار با منشی هم اشاره کرد و یادآور شد: لازم است کارت ویژه ای طراحی گردد تا سوابق بیمار در آن درج شود و به صورت شبکه سراسری فعالیت کند تا تداخل بیماری هم پیش نیاید.

وی کدهای متفاوت دارو را هم مشکل دیگر طرح الکترونیک دانست و گفت: بیمه های خدمات درمانی و تامین اجتماعی در این زمینه هماهنگ نیستند و گاهی کدهای یک دارو در آنها متفاوت است و این مشکلاتی ایجاد می کند.

وی وضعیت ارتباط با داروخانه ها را هم در این طرح یادآور شد و اضافه کرد: برخی داروخانه نمی  توانند نحوه استفاده از دارو را بر روی آن بنویسند چون در نرم افزار آنها تعریف نشده است  بخصوص برای تجویز برخی داروهای ترکیبی که داروخانه ها را با مشکلاتی روبرو می کند.

وی ادامه داد: این مشکل باعث شده تا گاهی برای برخی بیماران، ۲ نسخه بنویسیم و در حقیقت وظیفه داروخانه را پزشک انجام می دهد تا بیماران سرگردان نشوند.

مدیر درمان تامین اجتماعی یزد پیشتر با عذرخواهی از شهروندان بعلت وجود برخی مشکلات احتمالی در صدور نسخه‌های الکترونیکی به ایرنا گفته بود: تخلف در این حوزه هنوز صفرنشده اما به حداقل رسیده است.

دکتر محمد حسین توحیدی‌فر افزود: از آنجایی که از شروع سیستم نسخه های الکترونیکی مدت زمان زیادی نگذشته، وجود برخی مشکلات در این بخش، اجتناب ناپذیر است که البته با همت مسوولان و تحمل مردم رفع میشود.

وی با بیان اینکه در حال رفع مشکلات باقی مانده در این زمینه هستیم اما نمی توانیم تاریخ دقیقی را برای رفع صد درصد آن اعلام کنیم اظهار داشت: نظارت ما بر این پروسه، غیرمحسوس و با استفاده از نرم افزار انجام می شود.

وی ادامه داد: مشکلات استفاده از نسخه های الکترونیکی در استان یزد به حداقل رسیده و امیدواریم بزودی و بطور کامل رفع شود. 

برچسب‌ها یزد داروخانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد داروخانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یزد داروخانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نسخه های الکترونیک داروخانه ها بیمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۲۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو

حسین رنجبران در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت پرداختی به داروخانه ها گفت: سازمان بیمه سلامت با ۱۳ هزار و ۵۰۰ داروخانه طرف قرارداد است، این سازمان مطالبات داروخانه ها را تا پایان سال ۱۴۰۲ پرداخت نموده است، در قالب مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی پرداختی تا دی ماه سال گذشته توسط سازمان هدفمندی انجام شد و تنها دو ماه باقی مانده است که سازمان برنامه و بودجه طی چند روز گذشته این منابع را به سازمان های بیمه گر تخصیص داد، لذا درتلاش هستیم مطالبات دو ماهه باقی مانده از سال گذشته طی چند روز آینده با همکاری سازمان هدفمندی پرداخت شود.

وی افزود: خوشبختانه اقدامات لازم برای پرداخت مطالبات فروردین ماه سال جاری سهم سازمان نیز در حال انجام است.

رنجبران در خصوص پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی، تصریح کرد: از تیرماه سال گذشته سازمان هدفمندی پرداختی ها را انجام می دهد، این در حالی است که تا قبل از آن سازمان های بیمه گر به مدت یک سال این کار را انجام می دادند؛.خوشبختانه سازمان بیمه سلامت، یک سال در پرداخت منظم ما به التفاوت نرخ ارز ترجیحی با سازمان برنامه و بودجه همکاری مناسب داشت و همواره داروسازان، تقدیر وتشکر در پرداختی منظم در آن مقطع از دولت و سازمان برنامه و بودجه و سازمان بیمه سلامت داشته اند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز ترجیحی بر عهده چند مجموعه بوده و مشکلاتی برای داروسازان و شرکت های دارویی ایجاد شده است، لذا پیشنهاد می شود اگر این مساله به روال گذشته برگشته و با نظارت دقیق سازمان برنامه و بودجه باشد؛ می توان از ایجاد مشکل برای پزشکان داروساز، جلوگیری و رضایتمندی بیمه شدگان در دریافت خدمات را افزایش داد.

کد خبر 6092736 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها
  • وزیر کار : طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا می‌شود
  • وزیر کار: طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد
  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • جزییات آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود
  • پرداختی بیمه ها به داروخانه ها شفاف سازی شود