Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@12:59:56 GMT

جاعل تحصیلکرده: به خاطر سرگرمی مدرک جعل می کردم

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۵۱۸۲

پسر تحصیلکرده که مدعی است به 4 زبان زنده دنیا تسلط دارد، وقتی به اتهام جعل دستگیر شد، انگیزه خود را از این کار تفریح و سرگرمی عنوان کرد.

به گزارش ایران، شهریور امسال زن جوانی به اداره 18 پلیس آگاهی پایتخت رفت و از سرقت گوشی تلفن همراهش توسط دو موتورسوار شکایت کرد و گفت: پس از سرقت گوشی تلفن همراهم، یکی از سارقان با من تماس گرفت و گفت اگر تلفن همراهم را می‌خواهم، باید مبلغی به آنها پرداخت کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد هم شماره کارتی به من داد تا پول را به آن حساب واریز کنم.

با شکایت زن جوان، تحقیقات به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه 34 آغاز شد. با استعلام شماره حساب، مشخص شد که حساب مورد نظر با مدارک جعلی افتتاح شده و هویت مالک آن مشخص نیست.

سرنخی از متهمان

در ادامه کارآگاهان پلیس پی بردند که گوشی تلفن شاکی، در اختیار یک خانم دکتر است. اما وقتی خانم دکتر برای تحقیقات به اداره آگاهی احضار شد، مدعی بود که از ماجرای سرقتی بودن گوشی بی خبر بوده و آن را خریده است.

گرچه زن میانسال چنین ادعایی را مطرح کرد اما در ادامه کارآگاهان پلیس دریافتند که او پسری به نام آرشام دارد که دارای دو سابقه جعل است بنابراین پس از هماهنگی‌های قضایی، برای بازرسی به خانه پسر جوان رفتند و از خانه وی تعداد زیادی مدارک جعلی از جمله کارت‌های هولوگرام‌دار، کارت‌های عابربانک، مدارک تحصیلی از دیپلم تا دکترا، کارت معافیت، کارت ثبت نام در رشته‌های مختلف دانشگاهی که همگی جعلی بود و تعدادی گوشی مسروقه کشف شد.

سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت با اعلام این خبر گفت: با کشف مدارک جعلی، در ادامه بررسی‌ها کارآگاهان اداره 18 پلیس آگاهی پایتخت پی بردند که متهم با ایجاد سایت‌هایی به نام‌های مهاجرانه و کیمیا تحصیل، صفحه اینستاگرامی علم 24 و کانال تلگرامی علم 24 و چند کانال دیگر اقدام به جلب مشتری و فروش مدارک جعلی کرده است. بنابراین متهم با دستور قضایی بازداشت شد و تحقیقات برای شناسایی شاکی‌ها ادامه دارد.

گفت‌وگو با متهم

سابقه دستگیری‌ات برای چه بوده است؟

فقط سابقه جعل دارم. بار اول به سه سال حبس محکوم شدم اما یک سالی که در حبس ماندم، به خاطر شیوع کرونا آزاد شدم. بار دوم برای خودم کارت ملی جعل کردم تا سابقه‌دار بودنم مشخص نشود. بعد هم یک خانه اجاره کرده و کارت ملی را به صاحب خانه دادم، اما سر موضوعی با او دعوایم شد و پای پلیس به میان آمد وقتی هم صاحبخانه کارت ملی مرا به پلیس نشان داد، آنها متوجه جعلی بودنش شدند و بازداشتم کردند این بار به 6 ماه حبس محکوم شدم.

انگیزه ات از جعل مدارک چه بود؟

من لیسانس نقاشی دارم و تسلط کامل به فتوشاپ و برنامه‌ریزی و انواع و اقسام رشته‌های انیمیشین، مسلط به زبان انگلیسی، فرانسه، یونانی و زبان فارسی هستم، طراحی سایت و اپلیکیشن انجام می‌دهم و تخصصم بیشتر فتوشاپ است و براحتی هر چه بخواهم، جعل می‌کنم. من نیازی به پول این کار ندارم برای تفریح و سرگرمی جعل و هک می‌کنم. خودروی گرانقیمت و خانه و پول دارم. پدر و مادرم پزشک هستند یکی از برادرها و یکی از خواهرهایم خارج از کشور زندگی می‌کند. به تازگی هم نامزد کردم و به عشق نامزدم می‌خواستم کارهای خلاف را کنار بگذارم.

هکر هم هستی؟

بله. تا الان به سایت‌ها و سیستم‌های کامپیوتری مهمی نفوذ داشتم چون بیشتر سیستم‌ها امنیت پایینی دارند. بارها سایت یکی از دانشگاه‌ها را هک کردم و وارد شدم مشخصات مشتری‌هایم را به سیستم می‌دهم و اسم‌شان را در فهرست قبولی‌ها می‌گذارم و برایشان مدرک تحصیلی جعلی درست می‌کنم.

چقدر برای این کار پول می‌گرفتی؟

بستگی به کار داشت برای مدرک لیسانس 50 میلیون تومان، فوق لیسانس 70 میلیون تومان، دکترا تا 100 میلیون تومان، رشته‌های پزشکی قیمتش فرق داشت از 200 تا 300 میلیون تومان بود. برای پذیرش در رشته‌های پزشکی و قبولی بدون کنکور هم 500 تا 600 میلیون تومان می‌گرفتم. برای کارت پایان خدمت 60 تا 70 میلیون تومان.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول حمله سایبری طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم جاعل سرگرمی مدرک جعلی ربیع الاول حمله سایبری طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم میلیون تومان مدارک جعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۵۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟

اسکیمر در اصل کپی‌کردن کارت بانکی یعنی منتقل کردن تمامی اطلاعات کارت بانکی به تجهیزات الکترونیکی است. بر اساس این روش افراد با استفاده از تجهیزات اسکن اطلاعات کارت های بانکی را کپی برداری کرده و از این طریق محتویات حساب را تخلیه و یا به حسابی دیگر منتقل می کنند.

دستگاه اسکیمر، برای کپی‌برداری اطلاعات از روی نوار مغناطیسی که برروی کارت‌های عابربانک افراد وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجرمان حرفه‌ای با استفاده از غفلت سوژه و بهره مندی از نرم‌افزاری خاص، اطلاعاتی را که از طریق اسکیمر کپی‌برداری شده است را بر روی کارت عابر کپی‌رایت می‌کنند و بدین طریق می‌توانند اقدام به برداشت وجه نقد از حساب قربانی کنند. تجهیزات اسکن کارت‌های بانکی نیز بسیار ساده است و در وسائلی مانند قفل های الکترونیکی هتل ها که با کارت باز می شوند نیز وجود دارد و بنابراین دسترسی به آن آسان است.

این روش از کلاهبرداری طی یکی و دو دهه اخیر با فراگیر شدن معاملات از طریق کارت بانکی و حاشیه نشینی پول های کاغذی نقد بیشتر شده است و تقریباً در همه کشورها این مدل سرقت مشاهده می شود. بنابراین کلاهبرداری اسکیمری جایگزین جیب بری، کف زنی، سرقت از بانک و همچنین پول‌های تقلبی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا علت اصلی موفقیت روش کلاهبرداری اسکیمری را فرهنگ نادرست در استفاده از عابر بانک و کارهای بانکی دانست و گفت: عامل تعیین کننده فرصتی است که قربانی به دست سارقان و کلاهبرداران داده و اطلاعات حساب مالی خود را در اختیارشان قرار می‌دهد.

سرهنگ رامین پاشایی توضیح داد: مهم ترین بخش در کلاهبرداری اسکیمری بعد از کپی برداری از کارت عابربانک که به سادگی و با حواس پرتی انجام می شود، دسترسی به رمز کارت است که معمولان خودمان در اختیار آن ها قرار می دهیم. متاسفانه عمده مردم ما در خریدها و معاملات روزانه کارت عابربانک را برای تسویه حساب و پرداخت خدمات در اختیار فروشنده قرار میدهند که کاملاً امری اشتباه است.

وی ادامه داد: باید در زمان تسویه حساب و خرید کالا و خدمات، خریدار شخصاً کارت را در دستگاه قرار داده و رمز عبور خود را وارد کنند که با چنین اقدامی هیچگاه فردی نمی تواند از حساب بانکی شما به روش اسکیمری کلاهبرداری و سرقت کند. این روش پیشگیرانه است که نیازمند فرهنگسازی درست بهره برداری از کارت های بانکی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در توضیح بیشتر گفت: عمده کلاهبرداری اسکیمری توسط دستفروشان انجام ‌می شود که البته به این معنا نیست که تمامی این افراد کلاهبردار هستند. اما با این حال بیش از ۹۰ درصد کلاهبرداری اسکیمری گزارش شده توسط دستفروشان و فروشندگان مواد غذایی کنار خیابان به خصوص میوه فروشان انجام شده است.

به گفته سرهنگ پاشایی متاسفانه عمده خریداران از این افراد نیز برای تسویه کارت خود را در اختیار فروشنده قرار می دهند که می توانند در کسری از ثانیه از کارت شما کپی برداری کنند. سپس رمز را از شما طلب می کنند که باز هم به دلیل فرهنگ نادرست خریدار رمز کارت که جزو امنیتی ترین مسائل مالی است در کنار خیابان فریاد می زند. بنابراین این مدل کلاهبرداری تقریباً از غفلت و مدل استفاده ما از کارت های مالی نشات می‌گیرد.

دسترسی آسان به کارت خوان‌های اسکیمری

سرهنگ پاشایی درباره دسترسی کلاهبرداران به خصوص دستفروشان به تجهیزات کپ کارت گفت: عمده این دستگاه ها به صورت قاچاق به کشور وارد می شود اما می‌توان از تجهیزات لوازم خانگی مانند قفل‌های الکترونیکی و کارتی که در هتل‌ها استفاده می شود نیز به عنوان دستگاه اسکیمر استفاده کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه این تجهیزات به دلیل استفاده دوگانه در مراکز فروش تجهیزات الکترونیکی در دسترس است اما پلیس برای مدیریت این بخش نیز برنامه هایی دارد. البته نباید فراموش کنیم که بهترین و موثرترین شیوه همان پیشگیری است.

استفاده از نسل اول کارت بانکی

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا همچنین یکی از مشکلات زیرساختی در کشور ما را استفاده از نسل نخست کارت‌های بانکی دانست و افزود: امروزه کارت هایی که به عنوان عابربانک در دستان ما است در بسیاری از کشورهای منسوخ شده و جای خود را به کارت های هوشمند داده است.

سرهنگ پاشایی افزود: استفاده از میکروچیپ ها یا همان تراشه های هوشمند موجب می شود که هرگونه کپی برداری از اطلاعات کارت غیرممکن شود. این کارت های هوشمند همچنین قابل تجمیع با کارت های هویتی مانند کارت شناسایی، گواهینامه، پایان خدمت با عابر بانک هستند تا هم در هزینه ها صرفه‌جویی شود و هم شهروندان با یک کارت تمامی فعالیت های روزمره خود را با جابه جایی یک کارت انجام دهند.

وی در پایان با اشاره به دستگیری ۲۳ نفر در رابطه با اسکیمر در نوروز امسال در طرح سراسری پلیس فتا تاکید کرد: توسعه زیرساخت به همراه فرهنگ درست کاربری از کارت بانکی و همچنین هوشیاری از کمین سارقان و کلاهبرداران مالی می تواند تقریباً ریشه چنین مدل‌هایی از کلاهبرداری را ریشه کن کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟
  • جاعل کلاهبردار در دام پلیس همدان افتاد
  • خبر‌های کوتاه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از شهرستان‌ های خراسان رضوی
  • پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن
  • جزییات دستگیری اعضای باند جعل مدرک تحصیلی در ٣ شهرستان کرمان
  • اعضای باند جعل مدارک تحصیلی دستگیر شدند
  • عاملان جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند
  • دستگيري جاعلان مدراک در کرمان
  • انتقام از بلاگر معروف به خاطر اختلاف بر سر تبلیغات
  • جاعلان مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند