Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مرکز توانبخشی هلال احمر اصفهان، جایی که روزانه پذیرای بیش از صد‌ها معلول و جانباز برای دریافت تجهیزات اّرتز و پروتز است؛ مراجعان این مرکز از بیماران قطع یا نقص عضو هستند تا ناشنوایان و آسیب دیدگان ستون فقرات؛ از کودک چهارساله تا پیرمرد ۸۰ ساله و از اهالی اصفهان و شهرستان هایش تا استان‌های همجوار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراجعان این مرکز جدیدترین تجهیزات مورد نیازشان را ۳۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از بازار تهیه می‌کنند.

ارائه خدمات به توان یابان، از اصفهان تا آلمان

امیر جلالیان معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: مشکلات مادرزادی، صدمات ناشی از جنگ، تصادفات، دیابت و سرطان علل قطع عضو بیماران است.

او افزود: یکی از وظایف مهم جمعیت هلال احمر، ارائه خدمات بهداشت و توانبخشی است که ۷ شعبه و ۹ پایگاه در استان در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان اصفهان نوع، کیفیت و تنوع خدمات را از مزایای این مرکز دانست و گفت: در چهار ماه ابتدای امسال ۲ هزار و ۷۷۷ مراجعه کننده داشتیم و از نظر تعداد و تنوع خدمات رتبه دوم کشور را داریم.

جلالیان افزود: پروتز‌های تولید این مرکز علاوه بر اینکه در اختیار هم استانی‌های مراجعه کننده از کاشان، نجف آباد، تیران و کرون، آران و بیدگل، خمینی شهر، چادگان و شهرضا قرار می‌گیرد به هموطنان ساکن در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، کرمانشاه، خوزستان و ... هم ارائه می‌شود.

او ادامه داد: ما حتی مراجعانی از آلمان و عراق داریم که کیفیت ارتز و پروتز‌های ایرانی آنان را مجذوب خود کرده است.

بومی سازی و مهندسی معکوس با همکاری دانشگاه‌ها

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان اصفهان به موضوع تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها برای ساخت تجهیزات جدید و به روز پرداخت و اضافه کرد: یا دانشگاه‌های آزاد خمینی شهر و خوراسگان تفاهم نامه امضا کرده ایم و بر همین اساس تعدادی از اندام‌های مصنوعی و کمک حرکتی با کمک پژوهشگران این دانشگاه‌ها مهندسی معکوس، ساخته و رونمایی شده است.

جلالیان بهبود کیفیت تولیدات را از نتایج همکاری با دانشگاه‌ها خواند و افزود: به عنوان مثال تولید ستون فقرات مصنوعی از دستاورد‌های امسال پژوهش محور است.

او در خصوص برنامه‌های آینده این مرکز هم اظهار کرد: راه اندازی کلینیک سلامت پا، کلینیک ستون فقرات و توانبخشی قلب در دستور کار است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸۳۸ قطعه ارتز و پروتز در مرکز جامع توانبخشی هلال احمر استان ساخته شده است.

پروتز چیست و چه می‌کند؟

محمد محمدی کارشناس پروتز جمعیت هلال احمر استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پروتز، یک وسیله جانبی مکانیکی و در واقع جایگزین اندام از دست رفته است؛ البته پروتز می‌تواند وسیله جانبی زیبایی هم باشد تا این واقعیت را که اندام از دست رفته پنهان کند.

او توضیح داد: پروتز با فناوری پیشرفته به افرادی که به دلایلی همچون تصادف، دیابت، نقص مادرزادی و یا ... اندام خود را از دست داده اند کمک می‌کند تا به عملکرد نسبتا بالا و تقریبا یکسان با اندام واقعی خود دست یابند.

این کارشناس پروتز گفت: در این مجموعه کارگاه‌های مختلفی داریم که گچ چرم، چسب و سوهان را به کار می‌گیرند تا پروتز پا، کفش‌های طبی و ... بسازند و از سختی حرکت برای بیماران توان یاب کم کنند.

اّرتز در چه مواردی استفاده می‌شود؟

مهدی عباسی کارشناس ارتز جمعیت هلال احمر استان اصفهان به خبرنگار ما گفت: اصلاح انحراف اندام‌ها و تقویت ضعف آن‌ها به مراتب دشوارتر از جایگزین‌کردن عضو مصنوعی به جای عضو قطع شده است.

او با بیان اینکه افراد دارای معلولیت و ضعف اندام‌های تحتانی ناتوان‌تر از کسانی هستند که قطع عضوند ادامه داد: به مشکلات مددجویان ارتز، باید سنگینی و وزن بالای وسیله ساخته شده را هم اضافه کرد، چون بیماران را با مشکلات زیاد حرکتی مواجه می‌کند، بنابراین متخصص ارتز باید شناخت کافی هم از مواد مورد نیاز و قدرت تجهیزات داشته باشد و هم بتواند با بیمار ارتباطی روحیه بخش برقرار کند.

این کارشناس ارتز در مورد شمار مراجعه کنندگان به واحد توانبخشی مکانیکی جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: در شرایط کرونایی روزانه به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ مراجعه کننده داریم که برخی از آن‌ها اورژانسی و حتی از استان‌های دیگر هستند و باید در کمترین زمان تجهیز مورد نظر برای آن‌ها ساخته و تحویل شود که این زمان، معمولا سه روز است.

تجهیزی برای رفع مشکلات ساختاری ستون فقرات

مریم پور پونه کارشناس ستون فقرات جمعیت هلال احمر استان اصفهان درگفت و گو با خبرنگار ما گفت: بسیاری از مشکلات ستون فقرات با تغییر ساختاری در بدن ایجاد می‌شود و از دلایل ایجاد این مشکلات، عادات روزمره زندگی، مسائل ساختاری و بیماری‌هاست.

او افزود: کارشناسان مرکز جامع توانبخشی به منظور اقدام به موقع، افراد دارای مشکلاتی از قبیل انحراف ستون فقرات، گودی کمر، قوز‌های پشتی و ... را شناسایی و با عکس‌برداری موضع، شدت و زاویه انحراف را مشخص می‌کنند.

این کارشناس ستون فقرات افزود: به منظور خدمات دهی بهتر تجهیزات تولیدی از جمله بریس مرتب به روزرسانی می‌شود تا حرکات بیمار آسان‌تر شود.

شاید نتوان جلوی بسیاری از حوادثی را که سبب قطع عضو و یا ناتوانی فرد می‌شود گرفت، اما بی شک می‌توان در این زمینه پیشگیری کرد و مهمتر آنکه با اتکا به دانش روز کاری کرد تا این گروه از جامعه با دغدغه و رنج کمتری زندگی کنند؛ این هدفی است که کارشناسان مرکز جامع توانبخشی اصفهان دنبال می‌کنند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



گزارش از معصومه اکبری

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اندام مصنوعی پروتز مصنوعی ارتز نقص عضو معاون بهداشت دانشگاه ها خبرنگار ما ستون فقرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۵۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت‌های جمعیت هلال احمر استان اردبیل در مسیر رشد قرار دارد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: فعالیت‌های جمعیت هلال احمر استان اردبیل در یک سال گذشته رو به رشد بوده و در جهت توسعه حرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حمید قویدل در حاشیه جلسه مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان اردبیل که با حضور نماینده محترم ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور برگزار شد با اشاره به اقدامات انجام شده اظهار کرد: استان اردبیل در ۱۰ شهرستان دارای جمعیت هلال احمر است که دو شعبه نیز در آینده نزدیک به آن اضافه خواهد شد.

وی افزود: در سطح استان اردبیل ۱۳ پایگاه امداد و نجات فعال وجود دارد که تا شهریور ماه سال جاری دو پایگاه امداد نجات دیگر با کمک خیرین اضافه خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل به افزایش در آمدهای استانی اشاره کرد و گفت: در بحث‌های عمرانی اقدامات خوبی در سال‌های گذشته در سطح استان انجام شده است که جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته همچنین در آمد داروخانه‌های استان ۱۱/۸ درصد افزایش یافته است، افزود: داروخانه‌های جمعیت هلال احمر استان اردبیل جزو داروخانه‌های فعال کشور به شمار می‌روند.

قویدل همچنین جذب ۱۸۰ نفر از امدادگران در سطح استان را یادآور شد و گفت: این افراد در سطح پایگاه‌های استان در حال امداد رسانی هستند که این اقدام نیز در نوع خود بی نظیر است.

وی به تجهیز پایگاه‌ها و تیم‌های واکنش سریع به تجهیزات امدادی انفرادی اشاره کرد و گفت: سال گذشته امدادگران جمعیت هلال احمر استان اردبیل بیش از ۱۲ حادثه را در سطح استان مدیریت کردند، که جای تقدیر دارد.

وی همچنین از کسب دو مقام برتر کشوری در حوزه داوطلبان خبرداد و اظهار داشت: در سال گذشته همچنین در حوزه داوطلبان نیز ۱۱ میلیارد اعتبار از تهران جذب و در اختیار مردم قرار گرفته است.

کد خبر 748540

دیگر خبرها

  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی
  • بهره مندی بیش از ۴۸۰۰ نفر متأثر از سیل و آبگرفتگی از خدمات امدادی هلال احمر
  • فعالیت‌های جمعیت هلال احمر اردبیل در مسیر رشد قرار دارد
  • ارایه خدمات درمانی به بیش از ۲۷۰۰ نفر در سطح استان 
  • فعالیت‌های جمعیت هلال احمر استان اردبیل در مسیر رشد قرار دارد
  • امدادرسانی به ۵۱۱ نفر در سیل خراسان جنوبی
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • اعتبارات دور دوم سفر در رفع کمبودهای استان سمنان هزینه می‌شود
  • نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی پیدا شد