Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سال‌های زیادی است که نام شهرهای بزرگ و صنعتی و آلودگی هوا به هم گره خورده و هر کسی که در تهران سکونت دارد یا قصد سفر به آن را دارد این را به خوبی می‌داند که آلودگی هوا بخشی از معماری هوای تهران است، و از این رو بر خلاف شهر‌ها یا کشور‌های دیگر در شهر تهران کسی از روز‌های ناسالم ترسی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال این آلودگی در روز‌های سرد سال در حالت وارونگی قرار می‌گیرد و با ترکیب گرمای زیاد و ریز ذرات تبدیل به آلودگی جدیدی می‌شود که بسیار خطرناک‌تر از سایر آلودگی‌ها است.

در این میان با توجه به شرایط کنونی هر روز شاهد قطع درختان و نابودی فضای سبز شهری هستیم که بسیار در تصفیه هوا موثر است، یا خودرو سازان داخلی که در فضای امن بدون رقابت خودرو‌های بی کیفیت را تولید می‌کنند، همچنین بخش عظیمی از نیروگاه‌های تولید برق ایران فسیلی و قدیمی است که تمامی این عوامل در کنار هم ایران و تهران را تبدیل به یکی از کشور‌های آلوده جهان تبدیل کرده است.

مسکن، بیکاری، مهاجرت

تهران و شهر‌های اطرافش جمعیتی حدود ۱۵ میلیون نفر دارد، که بخش عظیمی از این افراد برای اشتغال به این شهر مهاجرت کرده اند، و به علت قیمت بالای مسکن در شهر تهران عده‌ی بسیار زیادی هر روز صبح از شهر‌های اطراف مانند کرج، پردیس، ورامین، اسلام شهر، دماوند، فیروزکوه، لواسانات، رباط کریم، هشتگرد، طالقان، پاکدشت و ... برای کار راهی شهر تهران شده و معمولا غروب‌ها به محل سکونت خود باز می‌گردند، و به دلیل نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب بسیاری ناچار به استفاده از خودرو شخصی خود هستند که این امر موجب ایجاد ترافیک سنگین در محور‌ها و شریان‌های اصلی و مهم منتهی به شهر تهران می‌شود.

برای مثال اگر شخصی از محل سکونت خود مانند جنوب تهران بخواهد به محل کار خود در شمال تهران یا مسیرهای دیگر حرکت کند، باید مسیر تقریبا ۳۰ دقیقه‌ای را ۲ ساعته طی کند.

کیفیت پایین بنزین

بنزین‌های کم کیفیت هم از عوامل مهم در آلودگی هوا است، اکنون ایران بنزین یورو ۴ تولید می‌کند و استاندارد تولید خودرو‌های آن یورو ۵ است، تناقضی که بسیار عجیب است، انتظار می‌رود همانطور که قیمت بنزین در یک شب ۳ برابر شده کیفیت بنزین‌های تولیدی هم افزایش پیدا کند.

تخریب مزارع و ویلا سازی

مشکلات آلودگی هوا در ایران تنها برای شهر تهران نیست، طی سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، ویلا سازی‌های فراوان و تخریب جنگل‌ها و مزارع در شهر‌های دریایی مانند شهر‌های شمالی، این شهر‌ها با وجود بارندگی فراوان با پدیده جدید ریزگرد و آلودگی هوا روبرو شده اند که به گفته‌ی کارشناسان اگر این امر ادامه پیدا کند، تنها ریه‌های طبیعی تصفیه هوا در ایران که همان جنگل‌های هیرکانی هستند نابود می‌شوند.

شرجی با طعم هوای خاکی

بسیاری از شهر‌های مرکزی و جنوبی ایران به دلیل خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها تبدیل به جهنمی خاکی شده اند، برای نمونه با خشک شدن تالاب هور العظیم در استان خوزستان، مردم این شهر علاوه بر تحمل کردن هوای شرجی گرم بالای ۵۰ درجه در تابستان باید هوای خاکی و آلوده‌ی شهر‌های خوزستان را هم تنفس کنند، یا با خشک شدن زاینده رود و تالاب گاو خونی در اصفهان مردم این شهر‌ها با پدیده گرد و خاک و آلودگی هوا روبرو شده اند.

داریوش گل علیزاده معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در اکثر شهر‌ها و مناطق صنعتی، علت ایجاد الودگی هوا، انتشار آلاینده‌های ناشی ازسوخت‌های فسیلی در بخش صنعت و خودرو است که بیش ازظرفیت تهویه هوا است.

گل علیزاده در مورد آلودگی هوا در ایران گفت: آلودگی هوا از دهه ۷۰ به ویژه در تهران و شهر‌های صنعتی شدت یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، طی ۱۰ سال اخیر، علیرغم افزایش جمعیت، مصرف انرژی و منابع انتشارآلاینده‌ها (اعم از منابع متحرک و ساکن) روند آلودگی هوا تقریبا ثابت بوده است که این به دلیل برخی از اقدامات ازجمله بهبود کیفیت سوخت و ارتقاء استاندارد خودرو بوده است، بروز آلودگی هوا بیشتر در فصول سرد سال، پایداری جوی و مواقع وارونگی دما رخ می‌دهد. در واقع عدم وجود باد با سرعت مناسب (حدود ۵ متر بر ثانیه) موجب انباشت آلاینده در لایه جوی مجاور زمین روی می‌دهد. به عنوان مثال در سال ۹۷ به دلیل وزش باد مناسب، پایداری هوای کمتر و شرایط جوی خوب، تعداد روز‌های نامطلوب (ناسالم) در شهر تهران نسبت به سال‌های قبل و بعد، بیشتر بوده است.

وی افزود: در صورت کاهش دما، عمق لایه مرزی کاهش پیدا می‌کند و آلاینده‌ها به سطح زمین نزدیک‌تر می‌شوند که بر اساس آمار ایستگاه‌های آلودگی هوا، شاخص آلودگی هوا بالاتر رفته به مرحله ناسالم می‌رسد، در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ استاندارد‌های مربوط به کیفیت هواسختگیرانه‌تر شد به نحوی که آلاینده‌های با غلظت ۵۰ میکروگرم بر مترمکعب که مرز بین هوای سالم وناسالم (مطلوب و نامطلوب) بود در سال ۹۹ به ۳۵ میکروگرم غلظت رسیده است که یکی از دلایل افزایش تعداد روز‌های نامطلوب نسبت به مطلوب تغییر در پارامتر بوده است.

معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مقایسه کیفیت هوا در طی سال‌های مختلف هوا گفت: تعداد روز‌های سالم و ناسالم معیار خوبی برای سنجیدن عملکرد‌ها و اثربخشی اقدامات نیست و برای تشخیص بهبود کیفیت هوا بهتر است میزان انتشار آلاینده‌ها در طول یک سال مورد بررسی و قیاس با سال‌های قبل قرار داد. برای بارگذاری جمعیت و صنعت باید میزان ظرفیت تهویه هوا و میزان انتشار را محاسبه کرد تا شرایط جوی، توان رقیق کردن و انتقال آلاینده‌ها را داشته باشد. موضوعی که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است و متاسفانه در بیشتر شهر‌های صنعتی و کلانشهر‌ها با تراکم جمعیت، فعالیت و صنایع بالقوه آلاینده هوا مواجه هستیم.

معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در تهران این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد و طی سالیان گذشته با نابود شدن باغات و درختان قدیمی که روزی مرکز تصفیه و تلطیف هوا بودند امروزه تبدیل به منابع انتشارآلایندگی تبدیل شده اند.

گل علیزاده افزود: در شهر تهران بارگذاری جمعیت و فعالیت بیش از ظرفیت خود پالایی هوا صورت گرفته است. به گونه‌ای که در این شرایط، حتی اگر استاندارد آلایندگی سوخت و خودرو افزایش یابد، صنایع حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها را رعایت نمایند، به دلیل اثرات تجمعی ناشی از انتشار آلاینده‌ها از منابع مختلف (حتی منطبق با حدودمجاز) که بیش از ظرفیت تهویه هوا است، در شرایط سکون هوا و پایداری هوا، یقینا در فصول سرد سال، شاهد آلودگی هوا خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر در شهر تهران یک آلاینده‌ی جدید با نام اوزون ایجاد شده است، این آلاینده ثانویه که در اثر واکنش‌های شیمیایی ناشی از ترکیبات آلی فرار، دی اکسید نیتروژن و در حضور تابش شدید نور خورشید ایجاد می‌شود، بسیار خطرناک وسرطان زا است که امسال ۲۳ روز مهمان تهرانی‌ها بود و در سال ۹۸ هم در ماه‌های خرداد و تیر، حدود ۴۰ روز شاخص آلودگی هوای تهران بوده است. متاسفانه شهر اصفهان هم در تابستان شاهد افزایش میزان آلاینده اوزون بوده ایم که بایستی منابع انتشار آلاینده اکسید‌های نیتروژن و ترکیبات آلی فرار رو کنترل کرد.

گل علیزاده در مورد راه‌های برون رفت از وضعیت موجود و کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها گفت: راهکار‌های مختلفی مانند توزیع سراسری سوخت استاندارد، استفاده از خودرو‌های برقی و کم مصرف، ارتقاءاستاندارد‌های خودرو و موتورسیکلت تولید داخل، توسعه حمل و نقل عمومی پاک و تلفیقی، معاینه فنی موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی، توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر، بکارگیری تجهیزات کنترل آلایندگی در صنایع و نیروگاه‌ها و ... وجود دارد، برای مثال باید ناوگان حمل عمومی کار آمد توسعه پیدا کند، بدین صورت که مردم در فاصله‌ی ۵۰۰ متری از محل کار یا سکونت خودشان به یکی ازوسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس یا تاکسی دسترسی داشته باشند که انجام این کار، نیازمند همکاری و هماهنگی بین بخشی و برنامه ریزی است که ماسفانه اکنون این شرایط در تهران و سایر کلانشهر‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول در مورد استاندارد آلایندگی خودرو‌های داخلی گفت: فناوری خودرو‌های تولید داخل باید مبتنی بر مصرف کمترباشد، در حالی که در حال حاضر مصرف سوخت بنزین در خودرو‌های داخلی بالاست و در محدوده ۷ تا ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر قرار دارد. هرچقدر میزان مصرف سوخت‌های فسیلی کمتر شود، طبیعتا میزان انتشار آلایندگی‌ها هم کمتر خواهد شد .

گل علیزاده در مورد محدودیت‌های واردات خودرو‌های استاندارد یا برقی به کشور گفت: در حال حاضر به دلیل تعرفه واردات خودرو‌ها و افزایش قیمت تمام شده، خرید آن‌ها برای قشر محدودی از هموطنان مقدور است به نظر می‌رسد باید با تغییر این شرایط و ایجاد رقابت سالم، انحصار تولید داخلی شکسته شود تا خودروسازان داخلی به سمت افزایش کیفیت خودرو‌های تولیدی بروند که یقینا افزایش رضایت مندی مردم، باعث توسعه صنعت و اشتغال خواهد شد. اکنون در کشور فقط قشر خاصی توانایی خرید خودرو‌های هیبریدی و برقی را دارند که دولت می‌تواند با سیاست گذاری‌های درست، ضمن حمایت از تولید داخل، توان خرید خودرو‌های غیر آلاینده، کم مصرف و برقی و هیبریدی را برای بیشتر مردم فراهم کند.

وی افزود: بیش از ۹۷ درصد برق تولیدی ایران بر پایه سوخت فسیلی است که باید نیروگاه‌های تجدید پذیر توسعه یابند.

گل علیزاده در مورد وضعیت خودرو‌های فرسوده گفت: هر سال سن و تعداد خودرو‌های فرسوده افزایش می‌یابد. بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک، سن فرسودگی وسایل نقلیه تعیین شده بود که سال گذشته این آیین نامه توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد که سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط از جمله وزارت کشور، پلیس راهور، سازمان ملی استاندارد و ... آیین نامه اصلاحی را تدوین کرد و در خرداد ماه امسال مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: در آیین نامه اجرایی جدید این قانون را اصلاح کردیم و سن مرز فرسودگی را مبنا قرار دادیم و با افزایش سن خودرو، دفعات مراجعه این خودرو‌ها به مراکز و اخذ برگه معاینه فنی در طی یک سال، افزایش می‌یابد به این صورت که خودرویی که در مرز سن فرسودگی مثلا ۱۵ سال قرار گرفت اگر نتواند طی ۲ دوره حدود مجازمعاینه فنی را پاس کند، اسقاطی محسوب می‌شود. البته با توجه تعارض منافع، نظارت بر مراکز معاینه فنی بایستی بیشتر شود تا خدای ناکرده انحرافی شکل نگیرد.

معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در خیلی از موارد، نیازی به هزینه کردن از سوی دولت نیست و می‌توان با تصویب قوانین، سیاست گذاری، انجام اقدامات مدیریتی و ایجاد هماهنگی جهت اجرای برخی از مصوبات قانون هوای پاک، آلودگی هوا را کاهش داد، به عنوان مثال در توسعه حمل و نقل عمومی دولت باید سرمایه گذاری نماید ولیکن تولید خودرو‌های کم مصرف، ارتقاء استاندارد خودروها، معاینه فنی موتورخانه ها، نیازمند سیاست گذاری جدید است.

وی افزود: هرچند بایستی از تولید و کسب و کار‌ها حمایت نمود ولیکن این بدان معنی نیست که تحت هر شرایطی تولید انجام شود. مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را سال تولید پشتیبانی و رفع موانع اعلام فرمودند، اما همواره به حفظ محیط زیست تاکید ویژه‌ای داشتند به نحوی که در سیاست‌های ابلاغی به موضوع پیشگیری از آلودگی‌ها اشاره شده است حتی در سند چشم انداز بیست ساله کشور، در پایان سال ۱۴۰۴ "بهره مندی از محیط زیست مطلوب" به عنوان یک هدف مورد تاکید قرار گرفته است. مقررات زدایی، پیشتیبانی و موانع زدایی در امر تولید و حمایت از کسب و کارها، یعنی حذف مقررات زائد و غیر ضروری، کاهش روند طولانی و دست و پاگیر صدور مجوز‌ها و ... است. کاملا واضع است، تولید نباید موجب تخریب، آلودگی محیط زیست و تهدید علیه بهداشت عمومی شود، چون همین مردمی که در کارخانه‌ها مشغول به کار هستند، به عنوان یک شهروند انتظار برخورداری از هوای پاک را دارند، تنفس هوا مانند نوشیدن آب، اختیاری نیست که هرکسی این امکان را داشته باشد مانند استفاده از آب سالم و بهداشتی، هوای سالم و پاک را تنفس نماید، خطرات و تهدیدات بهداشتی ناشی از در معرض قرار گرفتن هوای آلوده برای همه شهروندان؛ اعم از وزیر و وکیل و دارا و ندار، وجود دارد، از این رو همه مردم باید در کاهش آلودگی هوا مشارکت کنند.

گل علیزاده در مورد تاثیر فضای سبز و درختان در تصفیه هوا گفت: فضای سبز مشجر با جذب آلاینده‌ها و همچنین جلوگیری از بازچرخش ذرات معلق در هوا، موجب تلطیف هوا می‌شود البته در انتخاب گونه‌ها بایستی شرایط اقلیمی، بومی بودن، مقاوم بودن و نوع گونه مورد دقت قرار گیرد. وفق ماده ۲۲ قانون هوای پاک، وزارت کشور (سازمان شهرداری ها) مکلف شده است تا طی ۱۰ سال، سرانه فضای سبز شهر‌های بالای ۵۰ هزار را به ۱۵ متر مربع برساند که متاسفانه بنا به دلایلی از جمله کمبود آب این موضوع، در برخی از شهر‌ها محقق نشده است.

وی در ادمه افزود: علاوه بر انجام باید‌ها در کاهش آلودگی هوا، به نباید‌ها هم توجه داشت، یعنی بایستی هر طرح توسعه‌ای و پروژه عمرانی که در شهر‌های درگیر آلودگی هوا انجام می‌شود، پیوست زیست محیطی داشته باشد تا اثرات اجرای آن در ایجاد یا تشدید آلودگی هوا مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد، در واقع این طرح‌ها نباید خلاف سیاست‌ها و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا باشند، ولی متاسفانه، توجهی به این موضوع مهم نمی‌شود.

معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت : در حال حاضر، شرایط آلودگی هوا در تهران و بسیاری از کلانشهر‌ها به گونه‌ای است که باید هر طرح و برنامه‌ای که منجر به نوع بارگذاری جدید جمعیت و صنعت می‌شود ممنوع و یا محدود شود، به عنوان مثال در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خودرو محوری بایستی تجدید نظر نمود، وقتی یک بزرگراه جدید داخل شهری احداث می‌شود به معنای آن است که مردم ترغیب شوند به این که خودرو‌ها را به خیابان‌ها بیاورندکه این امرموجب افزایش آلودگی می‌شود در حالی که بایستی، مدیریت شهری به سمت اجرای طرح‌های منطبق با سیاست‌های کاهش آلودگی هوا حرکت نماید، مانند توسعه زیرساخت‌های لازم برای توسعه دوچرخه سواری، حمل و نقل عمومی پاک، پیاده راه‌های امن، توسعه پارک‌ها و فضای سبز مشجر، توسعه تامین برق از انرژی‌های تجدید پذیر و... همچنین با توسعه سایر شهر‌ها و مناطق محروم می‌توان از مهاجرت جمعیت به سمت کلانشهر‌ها و شهر‌های برخوردار پیشگیری کرد و در جهت مهاجرت معکوس گام برداشت. متاسفانه در چند سال اخیر، هر ساله جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر در اثر مهاجرت به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود که بسیار نگران کننده است.

وی درپایان در مورد پدیده ریزگرد‌ها در کشور گفت: به دلیل تخریب سرزمین ناشی از خشکسالی وتغییر اقلیم، ساخت سد‌های غیر اصولی، سوء مدیریت منابع آب و افزایش جمعیت، با افزایش پدیده بیابان زایی، کانون‌های تولید گردوغبار در کشور افزایش یافته است و با وزش باد افقی و عمودی، گردوخاک در هوا منتشرمی شود. متاسفانه به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی، هر ساله در اثر بارندگی، شاهد وقوع سیلاب و فرسایش شدید خاک حاصلخیز هستیم. بسیاری از اراضی که در طول سالیان مختلف، زیر کشت بوده اند به دلیل خشکسالی رها شده اند، یا بسیاری از باغات و زمین‌های مرغوب کشاورزی، یا تغییر کاربری تبدیل به ویلا شده اند و لذا ضرورت دارد که برنامه ریزی لازم جهت حفظ کاربری اراضی باغات و کشاورزی و همچنین اراضی جنگلی و مراتع صورت گیرد.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آلودگی هوا بنزین محیط زیست واردات خودرو انتشار آلاینده ها کاهش آلودگی هوا حمل و نقل عمومی شهر تهران معاینه فنی نیروگاه ها تولید داخل کلانشهر ها آیین نامه هوای پاک خودرو ها فضای سبز شهر ها شده اند ی جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۵۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین

  هرساله تلاش زیادی برای افزایش تولید بنزین در کشور می‌شود و به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌های گسترده و به‌کارگیری پالایشگاه‌های بیشتر در کشور تولید بنزین افزایش می‌یابد، اما از آنجا که سرانه مصرف بنزین در کشور ایران بالاتر از حد متوسط در دنیاست، همه بنزین‌های تولیدی در کشور می‌سوزد و حتی در برخی از برهه‌های زمانی، دولت‌ها مجبور به واردات بنزین شده‌اند. به گفته کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر کشور مصرف بی‌رویه انرژی است که این مسأله از یک‌سو به ازدست‌رفتن منابع محدود زیرزمینی کشور منجر شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد.براساس آمار، مصرف بی‌رویه بنزین در کشور بیشتر از سایر حامل‌های انرژی است، به‌طوری‌که بیش از ۴۰درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم‌اکنون ۸۵ درصد از سبد سوخت بخش حمل‌ونقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است. درحالی‌که سال ۱۳۹۸ مصرف بنزین میانگین ۹۵میلیون لیتر در روز بود، اما امروز این رقم به میانگین ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است؛ یعنی در چهار سال، مصرف بنزین ۲۵میلیون لیتر بیشتر شده است. به بیان دیگر، هر سال ۶ ــ ۵میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین افزوده شده است.
 
بنزین؛ به نام ایران و به کام کشورهای همسایه
قاچاق بنزین اولین و ساده‌ترین مسأله برای افزایش مصرف سوخت است؛ درحالی‌که در دولت نهم و دهم سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد و تا حد زیادی جلوی پدیده قاچاق بنزین در کشور را گرفت، دولت یازدهم و دوازدهم سهمیه‌بندی بنزین را حذف کرد؛ به‌این‌ترتیب بنزین ۳۰۰تومانی تبدیل به سودده‌ترین کالای قاچاق شد، چراکه قیمت بنزین در منطقه در آن روزها رقمی بالای ۲۰هزار تومان داشت. این درحالی‌بود که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وارد مدار شده بود و ایران را از واردات بنزین بی‌نیاز کرد اما نبود برنامه‌ریزی در زمینه مدیریت مصرف باعث شد شاهد رشد مصرف باشیم. 
 
سبد تک‌محصولی حامل‌های انرژی  در کشور
با بازگشت سهمیه‌بندی بنزین و کاهش سهمیه‌ها، انتظار می‌رفت که مصرف بنزین کاهش پیدا کند اما این کاهش به اندازه‌ای نبود که ناترازی سوخت در کشور برطرف شود. به اعتقاد کارشناسان، یکی دیگر از دلایل مهم افزایش مصرف بنزین، متنوع نبودن سبد سوخت مصرفی و افزایش سهم بنزین در این سبد است. نسبت خودروهایی با سوخت گاز یا CNG در کشور بسیار کم است. از طرف دیگر علی‌رغم وجود گاز مایع فراوان در کشور، از این سوخت در سبد مصرفی حامل‌های انرژی خودروها تقریبا استفاده نمی‌شود. خودروهای برقی هم که سال‌هاست چشم‌انتظار توجه مسئولان هستند و علاوه‌براین، تقریبا جایگاه سوخت برای این نوع از خودرو در کشور وجود ندارد یا بسیار اندک است.
 
خودروهایی که اسقاط نمی‌شوند
روند تولید خودروهای داخلی روزبه‌روز بیشتر می‌شود اما به میزان تولید خودرو، اسقاط انجام نمی‌پذیرد. طبیعتا سالانه هزاران خودرو با مصرف بالاتر از نرخ جهانی در کشور تولید می‌شوند که روزبه‌روز به‌خاطر مشکلاتی که برای آنها به‌وجود می‌آید، مصرف بنزین‌شان افزایش پیدا می‌کند. در همین راستا سالاری معتقد است: روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان در کشور متوقف شده. لازم است سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف در بخش حمل‌ونقل و خودرو هرچه سریع‌تر اجرایی شود و در صورت پیاده‌سازی این سیاست‌ها روزانه ۱۶میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.به اعتقاد کارشناسان، خودروهای فرسوده نیز سهم پررنگ‌تری در ناترازی بنزین دارند. آن‌طور که ایرج حشمتی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفته بود، از ۲۵میلیون خودروی در حال تردد در کشور، ۶.۵میلیون خودرو فرسوده هستند، یعنی تقریبا به ازای هر چهار خودرو، یک خودرو فرسوده است که هم مصرف بنزین بالایی دارد و هم آلایندگی آن از خودروهای دیگر بیشتر است.به‌طور خلاصه می‌توان خاطرنشان کرد که از رده خارج‌کردن خودرو‌های فرسوده، توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی، بهینه‌سازی تقاضای حمل‌ونقل مبتنی بر کاهش ترافیک و کاهش سفر، متنوع‌سازی سبد سوخت با حمایت از سوخت‌های جایگزین ازجمله CNG، ورود خودرو‌های برقی به چرخه ناوگان حمل‌و‌نقل، توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی، آموزش و فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف سوخت، ارتقای استاندارد تولید خودرو و موتوسیکلت را ازجمله راهکار‌ها برای کاهش مصرف سرانه سوخت در کشور هستند که اجرایی‌شدن آنها نیازمند نظارت کامل بر روند اجرای آنهاست.

خودروهای پرمصرفی که جیب ملت و دولت را خالی می‌کنند
یکی از مهم‌ترین مشکلات مصرف بالای بنزین در کشور، خودروهای پرمصرف در کشور است؛ اکثر خودروهای تولید داخلی مصرف بالاتری نسبت به استانداردهای جهانی دارند و حتی گاهی میزان مصرف آنها به دوبرابر نرخ جهانی هم می‌رسد. در همین راستا جلیل سالاری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی معتقد است که مصرف بنزین خودروهای داخلی به‌طور میانگین دوبرابر متوسط جهانی است. به‌عنوان‌مثال درحالی‌که مصرف خودروهای خارجی در هر صد کیلومتر ۴ لیتر است، مصرف بنزین خودروهای صفر داخلی در هر صد کیلومتر در بهترین حالت بین ۹ تا ۱۰ لیتر است. به گفته سالاری، در شرایطی که هیچ توجهی به موضوع بهینه‌سازی نمی‌شود و مصرف بنزین خودروهای داخلی به‌طور میانگین دوبرابر متوسط جهانی است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین به تقاضا پاسخ داد. 

دیگر خبرها

  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد
  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است