Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن روحی صفت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار کرد: بحران افغانستان یک بحران پیچیده است که ریشه های تاریخی دارد و مشکلات آن حاصل دخالت قدرت‌های خارجی در این کشور است.

 وی اضافه کرد: روزگاری، اتحاد جماهیر شوروی تلاش کرد این کشور را تحت نفوذ خود درآورد و در زمان دیگری هم، ناتو به رهبری آمریکا این کشور را تحت اشغال خود در آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همیشه قدرت های خارجی عامل بی ثباتی در افغانستان و منطقه بوده‌اند و مردم  این کشور تاوان دخالت آنها را پرداخت کرده‌اند.

 نقش قدرت‌های فرامنطقه‌ای در افغانستان کاسته شده است

روحی صفت به برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در پاکستان، مسکو و تهران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه، اکنون تا حدودی نقش نیروهای فرامنطقه‌ای در افغانستان کاسته شده و نقش قدرت‌های منطقه‌ای و کشورهای همسایه افزایش یافته است. تاریخ ثابت کرد که مشکل افغانستان بدون دادن نقش لازم به کشورهای همسایه حل نمی‌شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان، برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران را به نفع مردم افغانستان، کشورهای همسایه، منطقه و کل جهان ارزیابی کرد و گفت: افغانستان کشوری است که قومیت‌های متعددی آنجا زندگی می‌کنند و این قومیت‌ها با قومیت‌های ساکن در کشورهای همسایه، اشتراکات زبانی، دینی، قومی و فرهنگی دارند. در این شرایط صلح پایدار در افغانستان موجب آرامش مرزهای کشورهای همسایه خواهد بود و هرگونه درگیری، مرزهای کشورهای همسایه را با بحران تروریسم و هجوم پناهندگان مواجه خواهد کرد.

روحی‌صفت، تعدد زبانی، قومی، مذهبی و فرهنگی افغانستان را یکی از عوامل پیچیده شدن بحران در این کشور ارزیابی کرد و گفت: همسایگان افغانستان از جمله ایران خواهان ثبات پایدار در افغانستان هستند و این موضوع، منوط به حضور همه گروه‌ها در قدرت است و حقوق اقلیت‌ها باید محترم شمرده شود.

 مسئولان کنونی افغانستان در صورت تشکیل دولت فراگیر مورد حمایت همسایگان خواهند بود

 وی اضافه کرد: مسئولان کنونی افغانستان در صورت تشکیل دولت فراگیر، هم از نظر مشروعیت سیاسی و هم از نظر اقتصادی مورد حمایت کشورهای همسایه خواهند بود. اگر مسئولان کنونی افغانستان انعطاف نشان دهند هم پایگاه‌ مردمی آنها تقویت می‌شود و هم مشارکت همه گروه‌ها برای ساختن افغانستانی آباد جلب می‌شود.

روحی صفت گفت: مشکل افغانستان پیچیده است و گرچه با برگزاری چند کنفرانس حل نخواهد شد اما برگزاری این کنفرانس‌ها موجب نزدیکی دیدگاه‌های مسئولان کشورهای همسایه افغانستان و رسیدن آنها به یک فهم مشترک از موضوع و یک گام روبه جلو محسوب می‌شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان، راه‌حل ایجاد صلح پایدار در افغانستان را گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حمایت کشورهای همسایه عنوان کرد و افزود: اکنون که همسایگان افغانستان درباره راه حل بهبود شرایط افغانستان متفق‌القول هستند، امیدواریم مسئولان کنونی افغانستان نیز سهم خود را در ای نباره به خوبی ایفا کنند.

 وی تصریح کرد: با اینکه کشورهای همسایه افغانستان در جاهایی، نگاه متفاوتی به مسائل دارند اما همه نگران از هم پاشیده شدن افغانستان از نظر اجتماعی و اقتصادی و تبدیل شدن این منطقه به مامنی برای ظهور گروه‌های تندرو مثل القاعده و داعش هستند.

همسایگان افغانستان نگران سرایت تروریسم هستند

 روحی صفت خاطرنشان کرد: هیچ کدام از کشورهای همسایه افغانستان حتی پاکستان نیز از قدرت گرفتن داعش در افغانستان خوشنود نیست و همه نگران سرایت تروریسم به کشورهایشان هستند. لازم است موضوعات افغانستان اولویت‌بندی شود و در یک چارچوب منظمی به مسئولان کنونی این کشور منتقل شود تا بتوانیم به صلح پایدار و دولت فراگیر در این کشور برسیم.

وی درباره اهمیت تداوم رایزنی ها بین ایران و دیگر همسایگان افغانستان نیز گفت: رهبران اروپایی هفته‌ای چندبار درباره مسائل فی‌مابین رایزنی و گفت‌وگو دارند و لازم است کشورهای منطقه ما نیز به همین شکل در فاصله‌های زمانی کوتاه با یکدیگر دیدار و مسائل فی مابین را حل و فصل کنند زیرا دشمنان از همین نقطه ضعف‌ها و سوءتفاهمات استفاده و به کشورهای منطقه آسیب می‌زنند.

این دیپلمات پیشن خاطرنشان کرد: موضوع مهاجران افغان و کاشت مواد مخدر و ترانزیت آن از افغانستان به دیگر کشورها نیز از نگرانی‌های مشترک کشورهای همسایه هستند و خصوصا در دوره تحریم طولانی‌مدت که ما با آن روبه رو هستیم، برای تامین نیازهای پناهندگان افغان، مجبوریم از منابع ملی استفاده کنیم و این هم برای ما و هم برای دیگر همسایگان؛ که شرایط اقتصادی مساعدی ندارد، چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

این کارشناس ارشد مسائل افغانستان گفت: همسایگان افغانستان علاقه‌مند هستند که با تشکیل یک دولت فراگیر در این کشور، بین حاکمان افغانستان و مردم این کشور اعتمادسازی شود و به این ترتیب جلوی مهاجرت ها گرفته شود.

 وی یادآورشد: ایران در خط مقدم مبارزه با تزانزیت مواد مخدر و سیل مهاجران از افغانستان به اروپاست و انتظار می‌رود دولت‌های اروپایی به این موضوع توجه جدی نشان دهند.

روحی‌صفت گفت: در ۲۰ سال گذشته، ناتو و آمریکا، افغانستان را اشغال کردند و وضعیت فعلی این کشور، نتیجه حضور آنهاست و آنها در این باره مسئول هستند و باید جوابگو بوده و جبران کنند. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و صلیب سرخ مناطقی را در مرز ایران و در داخل خاک افغانستان ایجاد کنند که پناهندگان بتوانند تا زمانی که ثبات سیاسی به این کشور برمی‌گردد به حداقل های زندگی دسترسی داشته باشند.

وی خواستار قرار گرفتن فعالیت‌ کشورهای همسایه زیر چتر حمایت سازمان ملل متحد شد و افزود: نگاه کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران می‌تواند از طریق سازمان ملل متحد به مسئولان کنونی این کشور منتقل شده و در صورت تایید تحقق آنها توسط سازمان ملل، حکومت کنونی افغانستان به رسمیت شناخته شود.

برچسب‌ها پاکستان گروه تروریستی داعش ناتو طالبان القاعده ایالات متحده آمریکا ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان گروه تروریستی داعش ناتو پاکستان گروه تروریستی داعش ناتو طالبان القاعده ایالات متحده آمریکا ایران کشورهای همسایه افغانستان همسایگان افغانستان دولت فراگیر سازمان ملل روحی صفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۷۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مست عشق» هنوز در ترکیه اکران نشده است/ اعلام زمان دقیق اکران ترکیه تا دو هفته آینده و رایزنی برای نمایش در کشورهای دیگر

به گزارش قدس آنلاین، فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی مشترک مهران برومند و حسن علیزاده با یک هفته تاخیر اکران خود را از ۵ اردیبهشت ماه در سینماهای ایران آغاز کرد و علت این تاخیر در اکران اثر، مذاکره برای اکران هم‌زمان «مست عشق» در سینماهای ترکیه اعلام شد.

حال با گذشت چهار روز از آغاز اکران این فیلم در سینماهای ایران (که با استقبال گسترده مخاطب، فروش ۱۸ میلیاردی در سه روز و رکوردشکنی همراه بوده)، همچنان اکران آن در سینماهای ترکیه آغاز نشده است و بر اساس پیگیری‌های صبا، در اعلانات «برنامه‌ آینده» سینماهای ترکیه هم قرار ندارد.

میثم نورانی مدیرعامل فیلمیران پخش‌کننده این اثر، در پاسخ به این پرسش که با توجه به آغاز اکران «مست عشق» در ایران، چرا همچنان فیلم در سینماهای ترکیه روی پرده نرفته، در گفت وگویی گفت: درحال حاضر مشغول مذاکرات برای اکران «مست عشق» در ترکیه هستیم و مهران برومند یکی از ۲ تهیه‌کننده اثر در ترکیه حضور دارد تا برنامه اکران این فیلم را مشخص کند.

او ادامه داد: از آن جایی که برنامه اکران این فیلم در سینماهای ایران نیز با تغییر رو به رو شد، در ترکیه نیز زمان اکران آن تغییر کرد. به هرحال در سینماهای ترکیه هم فراتر از ایران، آثار داخلی و خارجی زیادی در صف اکران قرار دارند و  ما در تلاش هستیم تا «مست عشق» در بهترین زمان‌بندی به اکران برسد.

نورانی گفت: قرار است اقدامات به انجام برسد و برنامه دقیق اکران «مست عشق» در سینماهای ترکیه تا یک الی دو هفته آینده مشخص شود.

مدیرعامل فیلمیران در پایان درباره سایر اکران‌های بین‌المللی «مست عشق» نیز بیان کرد: برای اکران‌های دیگر این اثر و حضور بین‌المللی آن نیز درحال مذاکره با شرکت‌های پخش کننده معتبری هستیم که به زودی اطلاعات آن را نیز منتشر خواهیم کرد.

شهاب حسینی در نقش (شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر در نقش (مولانا)، حسام منظور در نقش حسام ‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، ابراهیم چلیکول (اسکندر) هانده ارچل در نقش (کیمیاخاتون)، بنسو سورال در نقش (مریم)، سلما ارگچ (همسر مولانا) ، بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ ( پدر مولانا) و بوران کوزوم در نقش علاءالدین (پسر مولانا) در «مست عشق» بازی کرده‌اند.

از سایر عوامل اصلی فیلم می‌توان به تهیه کننده: مهران برومند، فیلمنامه‌نویسان: حسن فتحی و فرهاد توحیدی، جانشین تهیه کننده: شهرام زاهدی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی، مدیر هنری: نیلوفر چامور، طراح گریم: ایمان امیدواری، سرپرست گروه کارگردانی: محمدرضا رستمی، دستیار اول و مدیربرنامه ریزی: فاتیح کُجا، مدیرتولید: تولگا توسون، طراح جلوه های ویژه میدانی: آیتکین یالچین، مدیرصدابرداری: جیهان آلینگان، طراح بدلکاری: شاهین کاراکوش، عکاس: مرتضی اتابکی، طراح کانسپت: رضا همتی راد، تهیه کننده اجرایی: فریده اوزال، مدیر پست پروداکشن: رضا اوزال، سرمایه‌گذاران: شرکت سیماریا و شرکت ای. ان. جی اشاره کرد.

منبع: پایگاه خبری صبا خبر

دیگر خبرها

  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • مهمترین لحظه در تاریخ ورزش کشور همسایه؛ افغانستان یک گام تا انجام ماموریت غیرممکن!
  • «مست عشق» هنوز در ترکیه اکران نشده است/ اعلام زمان دقیق اکران ترکیه تا دو هفته آینده و رایزنی برای نمایش در کشورهای دیگر
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان