Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسایل افغانستان و مذاکرات هسته ای مهمترین خط سیر سیاست خارجی دولت سیزدهم است که طی چند ماه گذشته شکل گرفته و می بایست ادامه پیدا کند. در این میان بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این اتفاقات پرداخته اند.

رسانه‌های اصولگرا

افتتاح نشست افغانستان با حضور رییس‌جمهور

روزنامه صبح نو در گزارشی می نویسد: اجلاس وزرای امورخارجه کشورهای همسایه افغانستان امروز چهارشنبه با حضور وزرای خارجه ۶کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست در ادامه ابتکاری است که به‌صورت مجازی وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان چندی پیش نشستی را داشتند و به اصول پایه‌ای رسیدند ازجمله اینکه آینده افغانستان باید براساس اراده و خواست مردم افغانستان شکل بگیرد. در اجلاس مجازی توافق شد بر یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید شود، دولتی که در چارچوب آن تنها می‌شود به یک افغانستان باثبات که بخشی از یک ترتیبات همکاری‌های منطقه‌ای فراگیر باشد، فکر کرد.

ایران محق است، مذاکرات گذشته را از هر نقطه‌ای که خواست ادامه دهد

روزنامه فرهیختگان در گفت وگو با مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسایل بین‌الملل نوشت: بازگشت ایران به مذاکرات وین چندین‌بار توسط آقای امیر عبداللهیان و آقای باقری مطرح شده است. موضع ایران قطعا بازگشت به مذاکرات است اما اینکه طرف آمریکایی به چه میزان در برداشتن تحریم به منظور احیای برجام جدیت خواهد داشت محل سوال بوده و به دو مساله وابسته است؛ اول اینکه به چه طریق طرف ایرانی آمریکا را برای این امر تحت فشار قرار دهد و دومین نکته مهم این است که ما از چه مرحله‌ای بنا داریم مذاکرات وین را ادامه دهیم؛ چراکه بخش عمده‌ای از مواردی که در زمان آقای عراقچی راجع‌به آن صحبت شده است، مورد بحث قرار دارد و صرفا در بخش‌های حداقلی تفاهم صورت گرفته است. این یعنی مذاکراتی که تاکنون صورت گرفته همچنان پرونده‌اش باز بوده و ایران محق است که بخواهد از هر نقطه‌ای از مذاکرات گذشته آن را ادامه دهد.

اجلاس تهران تلاشی برای ایجاد ثبات در افغانستان است

روزنامه رسالت در گفت وگو شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می آورد: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد که در طول ۲۰ سال گذشته قدرت در افغانستان مدام جابه‌جا شده است و هر دولت و حاکمیتی که به خواسته بخش عمده مردم این کشور توجه نکرده است بلافاصله سقوط کرده و این بی‌توجهی بر کل مؤلفه‌های قدرت در افغانستان مؤثر بوده است. اکنون نیز طالبان قدرت گرفته است و با توجه به بخش‌های مختلف ضرورت دارد کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که نقش مؤثری در سطح بین‌المللی و آسیایی دارد، جزء اولویت‌ها قرار گیرد و هر چه سریع‌تر راهکارها و ابتکارات برای ساماندهی به اوضاع افغانستان جمع‌آوری، دسته‌بندی و اجرا شوند. تغییر حاکمیت و دولت افغانستان یک بخش بحث و امنیت پایدار برای ما بخش مهم دیگری است. ثبات امنیتی کشورهای همسایه و منطقه برای ما اهمیت بسیاری دارد و ازآنجاکه سیاست دولت سیزدهم نیز توسعه و گسترش روابط همسایگی است امنیت افغانستان باید برقرار شود. از طرفی احتمال دارد نماینده‌ای از کشور روسیه نیز در این اجلاس شرکت داشته باشد و در این صورت با حضور ۶ کشور همسایه و چین و روسیه می‌توان امیدوار بود که تمام نظرات جمع‌آوری و راهکار نهایی اتخاذ شود.

با ۱+۴ گفت‌وگو داریم

خبرگزاری فارس در گزارشی می نویسد: علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته (چهارشنبه) پنجم آبان ماه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به مدت پنج ساعت به رایزنی و گفت‌وگو پرداخت در گفت‌وگویی این مذاکرات را جدی و سازنده خواند و گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران دستورکار اصلی گفت‌وگوها خواهد بود. وی خبر رویترز درباره از سرگیری مذاکرات با ۱+۵ را شیطنت آمیز خواند و افزود: ما با ۱+۴ گفت‌وگو داریم و هنوز زمینه لازم برای این‌که آمریکایی‌ها بتوانند به برجام برگردند فراهم نشده است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که ایران باید پاسخ سؤالات خود را از آمریکا بگیرد نه اروپا نیز اظهار داشت: هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اتحادیه اروپاست و در این جایگاه هم در دوره‌های قبل چنین گفت‌وگوهایی را داشتیم و الان در ادامه همان گفت‌وگوها ایشان (انریکه مورا) به عنوان هماهنگ کننده کشورهای ۱+۴ و ایران نقش آفرینی می‌کند و این گفت‌وگوها بر آن اساس شکل گرفته است. باقری پس از مذاکرات پنج ساعته با انریکه مورا در توئیتی نوشت: گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.لازم به ذکر است باقری در مذاکرات دیروز در بروکسل در خصوص لغو موثر تحریم‌ها و پایبندی سایر طرف‌ها به تعهدات خود به رایزنی پرداخت. معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این ملاقات با تاکید بر تجربه چند ساله بدعهدی در اجرا و نهایتا خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی عملی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد: آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو موثر تحریم‌ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته های ایران در این‌خصوص‌را برآورده سازد.

رسانه‌های اعتدالگرا

توافق برای شروع مذاکرات ایران و ۱+۴

روزنامه ایران در گزارشی می نویسد: بعد از هفته‌ها انتظار برای از سر گرفتن مذاکرات هسته ای، سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به بروکسل و دیدار او با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام تحولی است که می‌تواند نشان از آغاز روند جدید دیپلماتیک در دولت سیزدهم باشد. دیداری که دیروز در مقر اتحادیه اروپا انجام شد. اینکه حاصل مذاکرات علی باقری در بروکسل چه خواهد بود، تاثیر قابل توجهی بر ادامه مذاکرات هسته ای دارد. دیدار دیروز علی باقری و انریکه مورا، در پشت درهای بسته انجام شد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پیش از این دیدار به صدا و سیما گفته بود که در ادامه دیدار و مذاکرات مفیدی که در تهران با آقای مورا داشتم، در پی آن هستیم زمینه‌های لازم و مناسب برای شکل‌گیری مذاکرات جدی جهت دستیابی به توافقی که نتیجه عملی در بر داشته باشد را ایجاد کنیم. مقامات کشورمان چندین بار تأکید کرده‌اند که ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و مؤثر لغو و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بد عهدی بیشتر فراهم کند. باقری  روز دوشنبه در توئیتی با اعلام خبر سفر خود به بروکسل، سیاست فشار حداکثری امریکا را «شکست خورده» خوانده و گفته بود که «ادامه این سیاست نمی‌تواند موانع پیش روی مذاکرات را بردارد» و «بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود.»همچنین نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا اعلام کرد که لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران از محور گفت‌وگوهای معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و هماهنگ‌کننده کمسیون مشترک برجام در بروکسل است. به گزارش فارس، نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در پیامی توئیتری به نشست دیروز علی باقری با انریکه مورا اشاره کرد و نوشت: «گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا برای اجرای کامل و عملی برجام توسط تمامی اعضا از جمله برداشتن تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران  در بروکسل آغاز شد.» نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در ادامه درخصوص آمادگی ایران برای گفت‌وگو با طرف‌های برجام نوشت: «ایران بر آمادگی خود برای گفت‌وگو با تمامی طرف‌های قابل اعتماد به منظور یافتن یک راه‌حل از طریق (میز) مذاکره تأکید کرد».

پیشنهادات شش‌گانه تهران برای افغانستان

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: تهران روز گذشته میزبان نشستی بود که وزرای خارجه ۷ کشور ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان و با حضور آنلاین وزرای خارجه روسیه و چین به رایزنی درباره تحولات جاری افغانستان پرداختند. این نشست که دومین دور از ابتکار عمل پاکستان برای کمک به حل بحران افغانستان بود، یک هفته پس از اجلاس مسکو برگزار شد که به موازات این ابتکار عمل و با حضور نمایندگان طالبان و ۱۰ کشور از جمله چین، ایران، هند و پاکستان برگزار شد. این در حالی بود که گروه طالبان به اجلاس روز گذشته تهران دعوت نشده بود با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان ابراز امیدواری کرد که این نشست برای افغانستان مؤثر واقع شود. نشست تهران با سخنان محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری کشورمان آغاز شد که رایزنی و همکاری کشورها و سازمان ملل متحد را برای برطرف کردن موانع فراروی تشکیل دولت قوی و ملی در افغانستان ضروری می‌دانست. بررسی نگرانی‌های موجود از وضعیت این کشور و مشورت و رایزنی با کشورهای منطقه‌ای درباره راه‌های برون‌رفت از وضعیت شکننده کنونی از جمله اهدافی بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست روز گذشته تهران درباره افغانستان مطرح کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم نشست تهران را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و پیام آن را مشارکت و همکاری همه کشورهای منطقه به جای واگرایی و رقابت خواند. یکی از بحث برانگیزترین موضوعات پیرامون تحولات کابل، به رسمیت شناختن گروه طالبان است که همچنان با ممانعت کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران همراه بوده است.

فصل مشترک کشورهای حاضر در اجلاس تهران درباره افغانستان چه بود؟

خبرآنلاین در گزارشی می آورد: دومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان روز چهارشنبه با حضور وزیران خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه و به میزبانی «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.   «عبدالعزیز کاملوف» وزیر خارجه ازبکستان، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان و «سراج الدین مهرالدین» وزیر خارجه تاجیکستان در این نشست یک روزه حضور داشتند. وزیران خارجه روسیه و چین هم به صورت مجازی در اجلاس تهران شرکت می‌کنند. سفیران روسیه و چین به عنوان نمایندگان ویژه این کشورها در این نشست حضور دارند. در همین راستا حسین امیرعبداللهیان نیز طی سخنرانی در این اجلاس گفت: بحرانی که امروز همه ما را نگران کرده است میراث دخالت‌های نابجای قدرت‌های زورگو در منطقه ماست. آمریکا بیست سال پیش با دستاویز قرار دادن مبارزه با تروریسم، به افغانستان حمله کرد و با ادامه حضور نظامی خود موجب استمرار و بازتولید بی‌ثباتی، جنگ و ناامنی در آن کشور شد. امیرعبداللهیان در این نشست همچنین به ارائه شش راهکار به منظور مبارزه با تهدیدات علیه افغانستان پرداخت. وزیرخارجه کشورمان تشکیل دولت فراگیر با حضور و مشارکت مؤثر و پایدار همه گروه‌های قومی و مذهبی افغانستان از مسیر گفتگوهای بین الافغانی با پشتیبانی و بدون مداخله بازیگران خارجی، تعهد طالبان برای تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم، رعایت حقوق گروه‌های مختلف از جمله زنان، تأمین ضروریات زندگی برای شهروندان افغانستان و همینطور اتخاذ رویکرد دوستانه در قبال همسایگان و اطمینان بخشیدن نسبت عدم استفاده دشمنان از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای همسایه، توزیع کمک ها بین مردم افغانستان از طریق اکو، مبارزه با تروریسم و در آخر درخواست ایران از دبیرکل آن سازمان برای بذل مساعی جمیله و در صورت لزوم میانجیگری میان طرف‌های افغان برای رسیدن به توافق در خصوص ساختار سیاسی آینده را از جمله موارد مورد تاکید ایران اعلام کرد.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

آغاز مذاکرات وین تا پیش از ۹ آذرماه

روزنامه اعتماد در گزارشی می نویسد: علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه روز گذشته در بروکسل با انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. نخستین سفر برجامی رییس جدید تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به بروکسل در حالی انجام شد که همه از افکار عمومی در تهران تا طرف‌های مذاکره‌کننده در چین و روسیه و همچنین سه کشور اروپایی به علاوه ایالات متحده منتظر از سرگیری مذاکرات وین هستند. مذاکراتی که شش دور آن تا پایان دولت دوازدهم در پایتخت اتریش میان ایران و ۱+۴ به شکل مستقیم و ایران و ایالات متحده به شکل غیرمستقیم انجام شد اما ادامه آن به پس از نقل و انتقال‌های سیاسی در تهران موکول شد. با گذشت قریب به ۵ ماه از آخرین دور مذاکرات برای احیای برجام، اکنون شمارش معکوس آغاز شده است. شمارش معکوسی که یا باید به پایان برجام از سوی همه اعضای باقی مانده تبدیل یا به احیای آن منتهی شود.

بیم‌ها و امیدها درباره احیای برجام

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم مرتضی مکی تحلیلگر مسایل بین‌الملل نوشت: تحولات احیای برجام به صورت لحظه‌ای شده است و مشخصا این لحظات از اهمیت بسزایی برخوردار هستند که شاید در گذشته تجربه نشده باشد. در برهه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم که هر کدام از طرفین خواسته‌هایی دارند و باید منتظر ماند تا مشخص شود که تا چه مرحله‌ای ممکن است تفاهم صورت گیرد. باید منتظر ماند و مشاهده کرد بالاخره گام نخست برداشته خواهد شد یا خیر. در این میان سفر مقامات ایران به بروکسل می‌تواند به یک نقطه عطف بدل شود و نظرات را به یکدیگر نزدیک کند و اختلافات را به شدت کم کند. آمریکا پیشنهاد مذاکره از نقطه پایان دور ششم مذاکرات را داده است و همه چیز به واکنش ایران بستگی دارد. بعید به نظر می‌رسد ایران تغییری در مواضع خود ایجاد کند. به نظر می‌رسد برخی کشورها خود را آماده کاهش تعهدات هسته‌ای ایران کرده‌اند اما برخی تلاش‌ها نیز در این میان همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها برجام صدا و سیما وزارت امور خارجه رشید مردوف برنامه هسته ای ایران دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام صدا و سیما وزارت امور خارجه برجام صدا و سیما وزارت امور خارجه رشید مردوف برنامه هسته ای ایران دولت سیزدهم معاون سیاسی وزیر امور خارجه وزیر امور خارجه کشورمان جمهوری اسلامی ایران همسایه افغانستان کشورهای همسایه انریکه مورا اتحادیه اروپا هماهنگ کننده سیاست خارجی مذاکرات وین احیای برجام دولت سیزدهم وزرای خارجه وزیر خارجه علی باقری روز گذشته برگزار شد تحریم ها انجام شد هسته ای گفت وگو طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۹۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد

جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول از میزان هزینه‌کرد دولت‌ها در ۳۸ کشور در حال توسعه با درآمد متوسط نشان می‌دهد دولت ایران کمترین میزان هزینه‌کرد نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان این دولت‌ها را طی سال ۲۰۲۳ داشته است.

این نهاد بین المللی در گزارش جدید خود موسوم به «دیده‌بانی مالی» نسبت هزینه‌کرد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ را تنها ۱۳.۵ درصد محاسبه کرده است که کمترین رقم در میان کشورهای در حال توسعه با درآمد متوسط است.

هزینه‌کرد دولت ایران طی دو سال متوالی کاهش داشته و از معادل ۱۴.۲ درصد جی دی پی در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

دولت کویت در میان این کشورها پرخرج‌ترین دولت شناخته شده به طوری که نسبت هزینه‌کرد دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته ۵۰.۸ درصد بوده است.

متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در این ۳۸ کشور نیز ۳۲.۶ درصد اعلام شده که بیش از دو برابر ایران بوده است. متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل ۲۹.۷ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه بوده که بیش از دو برابر ایران است.

نسبت هزینه‌کرد دولت‌ها در برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: برزیل ۴۷.۹ درصد، چین ۳۳.۹ درصد، مصر ۲۲.۷ درصد، اندونزی ۱۶.۶ درصد، مالزی ۲۳.۳ درصد، عربستان ۳۲.۳ درصد، ونزوئلا ۱۴.۴ درصد، پاکستان ۱۹.۲ درصد، عمان ۲۶.۲ درصد، قطر ۲۴.۴ درصد، روسیه ۳۶.۸ درصد، ترکیه ۳۳.۹ درصد، امارات ۲۵.۹ درصد، و ویتنام ۱۹.۹ درصد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حمله گازانبری امارت به تعهدات آبی با ایران ؛ همسایه‌آزاری تمامی ندارد
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است