Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فریدون فعالی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه ۶۰۰ رشته صنایع‌دستی در دنیا وجود دارد که از این تعداد، حدود ۳۰۰ رشته در ایران فعال است، گفت: با توجه به این موضوع، ایران متنوع‌ترین صنایع دستی در دنیا را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه حدود ۷۰ هزار نفر هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی به غیر از فرش در این استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: ۳۰۰ رشته فعال صنایع‌دستی در کشور وجود دارد که در استان کرمان ۱۰۰ رشته و زیر رشته صنایع‌دستی فعال است.

فعالی با اشاره به اینکه پته‌دوزی یکی از صنایع‌دستی شاخص و بومی استان کرمان است افزود: پته، جزو رودوزی‌های سنتی محسوب می‌شود و در کرمان بیشترین سوزن‌دوزی انجام می‌شود.

او بیان کرد: حدود ۲۰ هزار نفر پته‌دوز در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که بیشترین پته‌دوز‌ها در شهرستان زرند، کرمان، رفسنجان، سیرجان حضور دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به مشکلات و چالش‌های پیش روی هنرمندان صنایع‌دستی به ویژه هنرمندان پته‌دوز اشاره کرد و گفت: وجود تورم بالا در جامعه، نداشتن قدرت خرید مردم و همچنین شیوع ویروس کرونا موجب حذف صنایع‌دستی از سبد خرید مردم شده است؛ زیرا اولویت آن‌ها درحال حاضر تامین نیاز‌های اولیه زندگی است.

او در ادامه کمبود و گران‌شدن مواد اولیه را از دیگر مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی عنوان کرد و گفت: متاسفانه زنجیره تولید پته در استان کرمان کامل نیست و مواد اولیه پته، مانند نخ و شال از استان‌های یزد، اصفهان، آذربایجان شرقی و ... تامین می‌شود.

فعالی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای تکمیل زنجیره تولید پته در استان کرمان در حال انجام است، بیان کرد: برای اجرایی کردن این طرح، نیاز به حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری در این زمینه اعلام آمادگی نکرده است.

او با اشاره به اینکه گردش مالی ۲۰ هزار پته‌دوز کرمانی در طول یک سال بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است، بیان کرد: با توجه به اینکه زیرساخت‌های صادراتی در استان کرمان وجود ندارد، صادرات صنایع‌دستی این استان از گمرکات استان‌های دیگر انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه هر ساله میزان ارزآوری صنایع‌دستی استان بالغ بر۲ میلیون دلار است، بیان داشت: صادرات پته به صورت چمدانی انجام می‌شود به طوری که گردشگران خارجی، این نوع صنایع‌دستی را به عنوان ره‌آورد سفر با خود می‌برند.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پته دوزی صنایع دستی صنایع دستی استان استان کرمان پته دوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۰۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دبیر برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته شهرستان زابل گفت: این نمایشگاه به مدت شش روز در دانشگاه زابل دایر است.
مهین جاودان افزود: این نمایشگاه تا ۱۴ اردیبهشت ماه  با هدف معرفی و بازاریابی ظرفیت‌های تولیدی و کارگاهی هنرمندان فعال صنایع‌دستی در محل سایت قدیم دانشگاه زابل دایر است. 

وی ادامه داد: به مناسبت هفته کار و کارگر و کارآفرینی و هفته معلم، این نمایشگاه با همکاری دانشگاه زابل، مرکز نوآوری، بخشداری کرباسک و میراث‌فرهنگی دایر شده است.

دیگر خبرها

  • فرش دستباف هنر مادر است
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان
  • فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم