Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:35:48 GMT

مجموعه مقابر گنبد سبز در قم بازگشایی می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۱۴۸۹

مجموعه مقابر گنبد سبز در قم بازگشایی می‌شود

ابوالقاسم مقیمی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این مجموعه تاریخی که از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به شهرداری قم واگذار شده، مورد بهسازی و مرمت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این بنای تاریخی شامل بخش‌های مختلفی از جمله بازارچه فروش صنایع دستی، سنگ‌های زینتی و قیمتی و نمایشگاه عکس‌های قدیمی قم است گفت: به مناسبت بزرگداشت روز قم و ایام مبارک معصومیه این اثر تاریخی بار دیگر در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، و به مدت ۱۰ شب نیز برنامه‌ها و جُنگ‌های شادی را نیز خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه‌ مقابر گنبد سبز متشکل از سه آرامگاه است که در مجاورت یکدیگر قرار گرفته‌اند، این ابنیه که از جاذبه‌های قم به شمار می‌روند، در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند، این آثار تاریخی در مجاورت گلزار شهیدان علی بن جعفر (ع) و در محلی که به دروازه‌ کاشان معروف است، قرار گرفته‌اند. 

مدیرعامل سازمان فرهنگی شهرداری قم همچنین با اشاره به نامگذاری ۲۳ ربیع الاول و سالروز ورود حضرت معصومه به قم به عنوان روز بزرگداشت قم خاطرنشان کرد: این روز فرصتی برای معرفی زیرساخت‌ها و فضای کالبدی شهر قم به همگان است، چرا که حتی برخی از مردم قم نیز این استان را صرفا به عنوان مدفن حضرت معصومه می‌شناسند و از جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و تاریخی آن اطلاعی ندارند.

مقیمی در ادامه با یادآوری اینکه یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین دلایل که منجر به این نامگذاری شد، هجمه‌های سنگین صورت گرفته علیه قم به عنوان قلب تپنده انقلاب است، گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت روز قم می‌توان هم به شبهه‌ها پاسخگو بود و هم مباحث فکری، فرهنگی و پژوهشی که به سرعت از قم در حال رشد و توسعه و انتشار در جهان است، را تبیین کرد.

وی همچنین هویت بصری قم را برگرفته از کاشی کاری و گنبد طلایی حرم حضرت معصومه، و گنبد فیروزه‌ای رنگ مسجد جمکران دانست و گفت: طی سه سالی که از تصویب روز قم در شورای فرهنگ عمومی می‌گذرد، تلاش شده تا این روز از زبان مراجع و علما به نخبگان و شهروندان مختلف معرفی شود.

وی تلاش در راستای ایجاد وحدت رویه در حوزه مدیریت شهری را نیز از دیگر اقدام‌های انجام شده در این مدت ذکر کرد و گفت: با هماهنگی آستان حضرت معصومه تلاش شد که در این ایام، برنامه‌های پرشوری برگزار شود.

 وی انجام پژوهش‌ها و سمپوزیوم‌های علمی و تولید محصول های فرهنگی و اجتماعی را نیز بخشی از این برنامه‌ها برشمرد و گفت: ۶ کتاب با موضوع روز قم تولید شده که در این ایام رونمایی خواهد شد.

مقیمی برگزاری بیش از هفت عنوان مسابقه‌ ورزشی با کمک هیات‌های مختلف ورزشی را مورد توجه قرار داد و گفت: همایش دوچرخه سواری و  همچنین مسابقه اتومبیل رانی خانوادگی از جمله این مسابقه‌ها به شمار می‌آید.

وی افزود: شهرداری قم در این ایام برای همه مجموعه‌های فرهنگی، گروه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و  تشکل‌ها این امکان را فراهم می‌کند که بتوانند خدمات غیرحضوری و مجازی خود را برای شهروندان داشته باشند و دوره‌های آموزشی خود را نیز ارایه کنند.

 مسئول ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم نیز با اشاره به رونمایی از پوستر دومین جشنواره شهر ما گفت: رویداد تولید محتوای دیجیتال نیز برای نخستین بار با مشارکت جمعی از فعالان رسانه‌ای و هنرمندان با هدف لبیک‌گویی به ندای رهبر معظم انقلاب توسط سربازان فضای مجازی و با محوریت روز قم اتفاق خواهد افتاد.

مهدی کلانترزاده همچنین اجرای مرحله چهارم طرح شهروند پرسشگر و مدیر پاسخگو با حضور مقام‌های شهرداری و اعضای شورای شهر را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای روز قم و این ایام دانست و گفت: حضور شهردار در گفت‌وگوی خبری صداوسیما و برگزاری نشست رسانه‌ای به منظور ارایه گزارش عملکرد مدیریت شهری نیز از برنامه‌هایی است که حوزه اطلاع‌رسانی شهرداری قم برای این ایام تدارک دیده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قم نیز طی سخنانی با تاکید بر ضرورت ایجاد سندی راهبردی برای برنامه‌های روز قم گفت: باید نقش و وظیفه هر یک از دستگاه‌ها و نهادها در خصوص بزرگداشت روز قم تعیین و مشخص شود.

مصطفی ملایی نقش هنرمندان در شاخه‌های مختلف هنری را حائز اهمیت توصیف و بیان کرد: هنرمندان در قالب فیلم، سرود و موسیقی، هنرهای تجسمی و نمایشی و تولید و ساخت فیلم سینمایی می‌توانند، در معرفی روز قم نقش آفرین باشند.

بر اساس مصوبه سال ۹۷ شورای فرهنگ عمومی قم، روز ۲۳ ربیع الاول و سالروز ورود حضرت معصومه به قم به عنوان روز قم نامگذاری شده است.

برچسب‌ها حرم حضرت معصومه (س) شهرداری قم قم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حرم حضرت معصومه س شهرداری قم قم حرم حضرت معصومه س شهرداری قم قم حضرت معصومه شهرداری قم برنامه ها روز قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۱۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان گفت: پروژه بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان فاز به فاز در حال اجرا است و تلاش می‌کنیم که کل پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیرحسین ماه‌آورپور امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید شهردار از پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان اظهار کرد: پروژه‌ای که امروز بازدید شد تحت عنوان «بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان» شامل چند مجموعه از جمله گل‌های سرشاخه، گل‌های باغ و باغچه و آپارتمانی، مجموعه بزرگ بازار پرندگان زینتی و محله فردا (متعلق به کودکان) است.

وی افزود: این پروژه فاز به فاز در حال اجرا است و تلاش می‌کنیم که کل پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با بیان اینکه سالن سرشاخه و وسایل جانبی کشاورزی شامل گلدان و ادوات کشاورزی، کود و سم و سایر مجموعه‌ها آماده است، تصریح کرد: در معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان تصمیم‌گیری می‌شود که پروژه فاز به فاز به بهره‌برداری برسد یا به‌صورت کلی انجام شود.

کد خبر 748480

دیگر خبرها

  • افتضاح مجموعه شهرداری؛ مالک جدید سرخ‌ها نماد ایرانی را هم نمی‌شناسد؟ | تصویر
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳
  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • خیابان کشاورز بجنورد بازگشایی شد + فیلم