Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:09:34 GMT

گلستان با چالش جدی سیل و خشکسالی مواجه است

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۲۵۰۰

گلستان با چالش جدی سیل و خشکسالی مواجه است

به گزارش ایرنا،‌  امیر صمدی شامگاه روز پنجشنبه در بیستمین کنفرانس هیدرولیک ایران که به صورت وبینار و به میزبانی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد، افزود:

این در حالی است که در حوزه رودخانه گرگان رود سدهای موجود ظرفیت مخزنی خود را به علت حجم بالای رسوب گذاری تا حدود زیادی از دست دادند و بنابراین مطالعه و بررسی طرح های مناسب به همراه مدیریت سیلاب، ذخیره سازی و تنظیم جریان سیل بر روی این رودخانه ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در بخش دیگر این قطعنامه به استفاده از دانش و تجربه جوامع محلی در مدیریت سیل، رعایت ضوابط حریم رودخانه ها در تمامی مسیر طول رودخانه، توجه جدی به فراگیری بیمه سیل و بیمه سایر مخاطرات طبیعی، تهیه و انتشار نقشه هایی با مقیاس مناسب خطر و  در معرض بودن، آسیب پذیری در برابر سیل، اصلاح ضوابط سازمان نظام مهندسی ساختمان، ضرورت شناسایی مکان های مناسب برای پخش سیلاب رودخانه ای در بالادست شهرها و روستاهای در معرض خطر سیل، بازنگری در مقررات و دستورالعمل های ساخت اماکن در مناطق مستعد سیل تاکید شده است.

صمدی تصریح کرد: در این قطعنامه برای حفظ و احیای محیط زیست سامانه های آبی گلستان به مشارکت ذی نفعان در مدیریت سامانه های استان تاکید فراوان شده است.

دبیر انجمن هیدرولیک ایران با بیان این که این قطعنامه یک آبریز آزمایشی برای اجرای مدیریت ریسک سیل در استان گلستان را پیشنهاد کرد و ادامه داد : همچنین استفاده  از ظرفیت علمی نخبگان استان و کشور و برنامه ریزی های مشارکتی برای نجات خلیج گرگان برای تجزیه و تحلیل سیستمی و تدوین توسط نیروهای پیشران تاکید شده است.

به تاکید صمدی راه اندازی رشته هیدرولیک در دانشگاه ها و بازنگری سر فصل های مرتبط با دروس هیدرولیک و نگاهی به جنبه های زیست محیطی ضرورت دارد.

وی تهیه شناسنامه رودخانه های فصلی به تفکیک رودخانه های خشک و رودخانه های فصلی را از دیکر موارد موکد این قطعنامه برشمرد و گفت : در این قطعنامه به ضرورت اصلاح دستورالعمل اجرای جز یک از بند پ ماده قانون مدیریت بحران در تکمیل رویکرد مدیریت سیل از ۲ سطح ملی و استانی به سه سطح ملی، حوزه ای و استانی و تشکیل کارگروه حوزه ای چند استانی در کنترل سیلاب اشاره شده است.

دبیر انجمن هیدرولیک ایران بیان کرد: تشکیل کمیته راهبردی برای پیاده سازی قوانین و دستورالعمل های جدید نظام مدیریت سیلاب کشور و بویژه در جریان عملیاتی شدن برنامه مختص کنترل سیل، سدها و پهنه بندی سیلاب و هشدار و کاهش سیلاب در مناطق کوهستانی و تفرجگاهی و تدوین برنامه و منابع مالی ضرورت دارد.

به گزارش ایرنا، بیستمین کنفرانس ملی هیدرولیک با هدف تبادل دانش فنی و انتقال تجربیات در مباحث مربوط به علم هیدرولیک، سازه‌های هیدرولیکی و صنعت آب در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به صورت مجازی در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با محورهای اصلی هیدرولیک و محیط زیست دریای خزر و خلیج فارس با محورهای جنبی آن مانند هیدرولیک جریان و رسوب سواحل، تالاب ها و خلیج، دریا و بنادر تجهیزات و فناوری های نوین در مهندسی رودخانه و سیلاب در کنش جریان سطحی با جریان های زیر سطحی و زیرزمینی، مدیریت سیلاب تجربه نگاری و آینده پژوهی، مهندسی رودخانه و هیدرولیک سیلاب، هیدرولیک شبکه های آب و فاضلاب و مجاری تحت فشار و هیدرولیک انفورماتیک با همکاری انجمن هیدرولیک ایران و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان خشکسالی سیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان خشکسالی منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان خشکسالی سیل هیدرولیک ایران منابع طبیعی رودخانه ها مدیریت سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۲۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام بالگرد از فرودگاه گرگان برای پیدا کردن کودک مفقود شده در روستای یلی بدراق کلاله + فیلم

این بالگرد در راستای تسریع عملیات جست‌وجو در منطقه یلی بدراق کلاله و پشتیبانی عملیات جست‌وجو از فرودگاه بین‌المللی گرگان به این منطقه اعزام شد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی از هلال احمر امروز در سومین روز جستجو این بالگرد در مزارع روستای یلی بدراق کلاله در حال گشت زنی است و عملیات جست و جو برای پیدا کردن دختر مفقود شده ادامه دارد.

همچنین امروز تیم‌های زمینی جمعیت هلال‌احمر گلستان هم به تیم جستجو پیوستند.

قاسم غریب آبادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: مفقود شدن یسنا دیدار، کودک ۴ ساله در روستای یلی بدراق کلاله عصر روز یکشنبه نهم اردیبهشت گزارش داده شد و از آن زمان تا کنون نیرو‌های امدادی و مردمی بی وقفه در حال جست‌وجو هستند.

او افزود: خانواده کودک هنگام کار در مزارع روستا و برداشت نخود متوجه مفقود شدن کودکشان شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • اعزام بالگرد از فرودگاه گرگان برای پیدا کردن کودک مفقود شده در روستای یلی بدراق کلاله + فیلم
  • اعطای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بیماران خاص و صعب العلاج
  • چند خبر از کشفیات پلیس
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • دستگیری کارچاق کن سابقه دار در گرگان
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان