Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@02:34:57 GMT

۷ آبان؛ در تاریخ چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۳۶۷۵

۷ آبان؛ در تاریخ چه گذشت؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، امروز ۷ آبان هجری شمسی برابر با ۲۹ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۶ آبان؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویدا ها:

بیست و نهم اکتبر روز جهانی کوروش (سایرس دی Cyrus Day) نام گذاری شده است که از دیرباز پارسیان، یهودیان، دوستداران حقوق بشر و هواداران اداره جهان به صورت ملل مشترک المنافع آن را گرامی داشته و رعایت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز به مناسبت تکمیل تصرف امپراتوری بابل به دست ارتش پارسیان (۲۹ اکتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد) و پایان دوران ستمگری در دنیای باستان برقرار شده است. دو هزار و ۵۵۰ سال پیش در همین ماه اعلامیه تاریخی کوروش بزرگ در تعریف حقوق افراد و ملل و چگونگی تامین آن انتشار یافت که پایه و نخستین سنگ بنای یک دولت مشترک المنافع جهانی و هر سازمان بین المللی بشمار می آید. حقوق انسان از دیدگاه کوروش که همان زمان مکتوب شده است موجود است و «استوانه کوروش» نامیده می شود و متفاوت از تعاریف اعلامیه حقوق بشر مصوب دوران انقلاب فرانسه نیست. در سه دهه گذشته فرضیه کوروش در زمینه برقراری یک نظام جهانی مرکب از ملل مشترک المنافع و تدوین قانونی واحد حاکم بر روابط ملل و ایجاد یک سیستم دادرسی جهانی باردیگر مورد توجه ویژه اندیشمندان و استادان علم حکومت قرارگرفته است و برخی از آنان که معتقدند با رشد فکری و تعقّل نسل نوین، اداره جوامع ملی با نظامات به ارث مانده از گذشته دشوار شده است راه حل مسائل جهان امروز را رعایت آن فرضیه می دانند.

۱۹۲۱ - قلع و قمع هواداران کلنل پسیان در خراسان

در دومین هفته ماه آبان سال ۱۳۰۰ خورشیدی (اکتبر ۱۹۲۱) حسین آقا میرپنج (سرلشکر حسین خزاعی) فرمانده نیروهای قزاق اعزامی از تهران به مشهد، یک ماه پس از مرگ کلنل محمد تقی خان پسیان هواداران قیام او را در خراسان شدیدا سرکوب کرد. گروهی اعدام و دهها تن دیگر از آنان نیز زندانی شدند. حسین آقا میرپنج بقیه هواداران قیام کلنل را تهدید کرده بود که اگر از ادامه انقلاب دست بر ندارند و سلاحهای خود را تحویل ندهند بی رحمانه قلع و قمع خواهند شد.

 کلنل محمد تقی خان که از مداخلات بیگانگان در امور وطن و خیانت و یا سکوت رجال وقت به ستوه آمده بود در خراسان دست به یک قیام ملی زده بود و موفقیت هایی هم به دست آورده بود که قربانی توطئه شد.

وی قبل از این قیام، با ژاندارمهای خود نیروهای به مراتب بیشتر و مجهزتر روس را از همدان مجبور به عقب نشینی کرده و شهر را آزاد ساخته بود. کلنل از مداخله قدرت های اروپایی در امور وطن، سخت خشمگین بود و بسیاری از رجال وقت را خودخواه و خائن می دانست - خیانت دانسته (عمدی) و یا ندانسته.

۱۹۲۳ - ترکیه جمهوری و مصطفی کمال پاشا ( آتاتُرک) رئیس آن کشور شد

۲۹ اکتبر سال ۱۹۲۳ پارلمان ترکیه که «مجلس کبیر» عنوان داشت رای به جمهوری شدن این کشور داد و به اتفاق آراء مصطفی کمال پاشا (اتاترک) را به ریاست جمهوری برگزید.

جمهوری ترکیه جای امپراتوری عثمانی را گرفت که زمانی یک قلمرو پهناور شامل اروپای جنوب شرقی و سرزمین های عربی خاورمیانه و شمال آفریقا بود. عثمانی در جنگ جهانی اول شکست خورده و در ۲۹ اکتبر ۱۹۱۸ (دو هفته پیش از پایان جنگ جهانی اول) با فاتحان جنگ قرارداد ترک مخاصمه امضا کرده بود و اگر بپاخیزی مسلحانه «مصطفی کمال» نبود باقیمانده آن نیز تجزیه شده و بخش غربی آن به دست یونان افتاده بود. محمد ششم آخرین سلطان عثمانی در یکم نوامبر ۱۹۲۲ و قبل از جمهوری شدن، با یک ناو نظامی انگلیسی به صورت فرار از وطن خارج شده و به مالت (مستعمره وقت لندن) رفته بود. «مورخان» معارضات عثمانی با قدرتهای اروپایی را که در قرن نوزدهم شدت بیشتری یافته بود «مسئله شرق» عنوان داده اند که بخش بزرگی از تاریخ عمومی (جهان) را تشکیل می دهد.

 عثمانی ها در سال۱۴۵۳ پس از تصرف قسطنطنیه (استانبول) بر جای دولت بیزانتین (روم شرقی) نشسته بودند.

مجلس کبیر ترکیه در ۲۹ اکتبر ۱۹۲۳همچنین پایتخت را از استانبول (حاشیه اروپا) به آنقوره (آنکارا) در آناتولی (آسیای صغیر) انتقال و ترکی را زبان رسمی همه کشور قرارداد. بیش از سی درصد واژه های زبان رسمی ترکیه ریشه فارسی دارند. چند سال بعد و از یکم نوامبر ۱۹۲۸ الفبای ترکیه نیز لاتین و کلمات برحسب تلفظ آنها نوشته شد. ۱۳اکتبر ۱۹۲۳ تصمیم به پایتخت شدن شهر آنکارا واقع در آناتولی ۱۳ اکتبر ۱۹۲۳ گرفته شده بود که این تصمیم ۱۶ روز بعد به تصویب مجلس رسید. به این ترتیب شهر استانبول (قسطنطنیه) پس از ۱۶ قرن، مقام خود به عنوان پایتخت و صحنه قدرت را ازدست داد.

۱۹۴۴ - مخالفت دکتر مصدق با دادن هرگونه امتیاز به بیگانه

از اواسط اکتبرسال ۱۹۴۴ بیش از همیشه نغمه دادن امتیاز نفت شمال به شوروی به بهانه ایجاد موازنه میان این دولت و انگلستان به گوش می رسید که دکتر مصدق در نطق هفتم آبان خود در مجلس مخالفتش را با دادن هر گونه امتیاز مخصوصا امتیازهایی از آن دست به بیگانه ابراز داشت.

دکتر مصدق که نماینده تهران در مجلس شورای ملی بود صریحا گفته بود: دادن هر امتیاز به بیگانه مشکلات کشور مخصوصا در زمینه حاکمیت ملی را در سالهای بعد از آن چندین برابر خواهد کرد و نسل آتی آن را یک خیانت نسل حاضر به وطن تلقی خواهد کرد. وی اضافه کرده بود: مقامات امروز حق ندارند برای نسل آتی دشواری و مسئله به ارث بگذارند.

همین مخالفت سر آغاز مبارزه ای طولانی برای ملی شدن نفت ایران شد که از آغاز کار در انحصار انگلیسی ها قرار گرفته بود.

۱۹۵۶ - حمله نظامی مشترک اسراییل، انگلستان و فرانسه به مصر

۲۹اکتبرسال ۱۹۵۶، اسراییل با استفاده از وضعیت بحرانی که ملی کردن آبراه سوئز در مناسبات مصر با انگلستان و فرانسه به وجود آورده بود حمله نظامی خود را به مصر با فرود اوردن چترباز در شرم الشیخ (جنوب صحرای سینا) و سپس تصرف «غزه» آغاز کرد و انگلستان و فرانسه هم به آن پیوستند و هواپیماهای نظامی انگلستان مستقر در پایگاه این کشور در قبرس به مصر حمله بردند. شوروی درگیر در مسئله مجارستان بود.

شورای امنیت در صدد اعلام اتش بس برآمد که با وتوی انگلستان و فرانسه رو به رو شد و داگ هامرشولد دبیر کل وقت سازمان ملل (از کشور سوئد) که با دبیرکلهای بعدی این سازمان تفاوت داشت که از دیپلماتهای کشورهای کوچک و مستعمره سابق هستند وقتی که چنین دید مجمع عمومی را به تشکیل جلسه فراخواند و این مجمع با کمترین مخالفت رای به ترک مخاصمه داد که تصمیمات مجمع عمومی ضمانت اجرایی ندارند.

تا این زمان سوریه و عراق نیز به نیروهای خود آماده باش داده و دست به بسیج نیرو زده بودند. طولی نکشید که موازنه جهانی قدرت کار خود را کرد؛ روزنامه ایزوستیا ارگان دولت شوروی در مقاله شدیدالحنی کشورهایی را که به مصر حمله برده بودند تهدید کرد که ارتش سرخ ساکت نخواهد نشست و مداخله خواهد کرد. متعاقب آن گزارش رسید که شوروی دست به مسلح کردن سوریه زده و در صدد مداخله به حمایت مصر است که دولت امریکا از بیم مداخله شوروی به میانجی گیری دست زد و آتش بس برقرار شد و نیروهای انگلستان و فرانسه و سپس اسراییل تخلیه خاک مصر را آغاز کردند و واحدهای حافظ صلح سازمان ملل در خطوط مرزی مصر و اسراییل مستقر شدند.

این جنگ به بسط نفود شوروی در آن منطقه مخصوصا مصر و سوریه کمک بسیار کرد.

قطع سریع جنگ به چند دلیل بود ازجمله وجود دو ابر قدرت در جهان که دربرابر هم قرار می گرفتند و موازنه برقرار بود، وجود یک دبیر کل بی طرف و از یک کشور همیشه مستقل و پیشرفته که تحت تاثیر قرار نمی گرفت. این دو و ضعیت، دیگر وجود ندارد و .... باید دانست که داگ هامر شولد جان خود را برسر بی طرفی، نترس و دلسوز بودنش گذاشت.

۱۳۰۵ - ترور نافرجام آیت ‏اللَّه سیدحسن مدرس

پس از آنکه رضاخان پهلوی به قدرت دست یافت، درصدد برآمد تا از آیت‏اللَّه سیدحسن مدرس انتقام بگیرد و او را از سر راه خویش بردارد. به همین منظور ده نفر از مأموران شهربانی را مأمور ترور وی نمود. در هفتم آبان ماه ۱۳۰۵ شمسی هنگامی که آیت‏اللَّه مدرس از کوچه‏ای در تهران عبور می‏کرد از اطراف، مورد سوء قصد و شلیک گلوله‏ها قرار گرفت. ولیکن بدون اینکه به خود تزلزلی راه دهد با چابکی از مهلکه نجات یافت و تنها از ناحیه کتف و ساعد زخمی گشت و به بیمارستان منتقل گردید. ایشان از بیمارستان پیام فرستاد: به رضاخان بگویید که به کوری چشم بدخواهان، من هنوز زنده‏ام. با این حال، رضاخان وجود او را تحمل نکرد و پس از چندی ایشان را به خواف در استان خراسان تبعید کرد و پس از سالیانی تبعید، به شهادت رساند.

۱۹۵۴ - شاه قرارداد نفت با کنسرسیوم را امضاء کرد

۲۹ اکتبر سال ۱۹۵۴ (هفتم آبان ۱۳۳۳) شاه قرارداد نقت با کنسرسیوم را امضاء کرد. این قرارداد روز پیش از آن در مجلس سنا تصویب شده بود!. سنای وقت با کمترین مخالفت آن را به تصویب رسانده بود. نفت ایران که پیش از ملی شدن در انحصار انگلستان بود این بار در اختیار کنسرسیومی از شرکتهای بزرگ نفتی غرب از جمله امریکا و انگلستان قرار گرفت. این شرکتها با هم بستگی تنگاتنگ و مشارکت دارند.

۱۹۷۹ - زمانی که «صادق زیباکلام» در کردستان ربوده شد

۱۵ اکتبر ۱۹۷۹ (۲۴ مهرماه ۱۳۵۸) دکتر صادق زیباکلام فرستاده دولت جمهوری اسلامی به کردستان جهت حل مسأله منطقه که در یک جنگ داخلی خونین و پُرتلفات فرو رفته بود پس از ۴۰ ساعت اسارت آزاد شد و پس از مذاکره با چمران به تهران بازگشت. این، نخستین گروگانگیری سیاسی در ایران پس از انقلاب بود که خبرهای لحظه به لحظه آن در صفحات اول روزنامه ها منتشر می شد.
 
 زیباکلام پس از ورود به مهاباد در فرمانداری این شهر مستقر شده و از معتمدان محل برای مذاکره دعوت کرده بود. وی قبلا در مصاحبه با مطبوعات گفته بود که رژیم طاغوت (پهلوی ها) ۵۰ سال به کردستان توجه نکرده بود و حزب دمکرات کردستان همان راهی را می رود که امپریالیسم (آمریکا) آن را می خواهد و ... [متن مصاحبه در روزنامه اطلاعات شماره ۱۵۹۷۷].
    
روز بعد و پس از آنکه فاضلی فرماندار مهاباد برای شرکت در تشییع جنازه سرگرد غلامحسین بارجانی رئیس شهربانی مقتول مهاباد از ساختمان فرمانداری خارج شد چند نقابدار وابسته به حزب دمکرات کردستان وارد ساختمان شدند و زیباکلام را ربودند. سرگرد بارجانی به دست پیشمرگ های کُرد کشته شده بود. [پیشمرگ = فدایی، جان نثار و پیش قدم در مردن].

کد خبر: 1116612 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز انگلستان و فرانسه ۲۹ اکتبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۳۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان ثبت نام جشن ازدواج نخبگان منتشر شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،فراخوان ثبت نام جشن ازدواج نخبگان ویژه‌ی مستعدان و نخبگان به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان منتشر شد.

مراسم جشن ازدواج نخبگان همزمان با عید سعید غدیر و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

تاریخ عقد متقاضیان از فروردین ۱۴۰۱ به بعد در نظر گرفته شده و استفاده هر دو یا یکی از زوجین از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان از جمله شروط ثبت نام در این فراخوان است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت عدد ۲ را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۸۶ ارسال و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶۳۴۷۸۱۸۰-۰۲۱ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • شکایت نیکاراگوئه از آلمان برای ارسال سلاح به اسرائیل در لاهه رد شد
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • تصاویر نقشه‌های تاریخ با نام خلیج فارس
  • کناره گیری وزیر اول مسلمان اسکاتلند
  • (ویدئو) از دست دادن «مهاجرانی» یک اشتباه بزرگ در تاریخ تلویزیون بود
  • فراخوان ثبت نام جشن ازدواج نخبگان منتشر شد
  • بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر + فیلم