Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:46:08 GMT

سفر وزیر فرهنگ و ارشاد به کردستان در یکـ نگاه

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۳۷۴۰

سفر وزیر فرهنگ و ارشاد به کردستان در یکـ نگاه

به گزارش ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی روز پنجشنبه(۶آبان)از طریق فرودگاه سنندج وارد کردستان شد و مورد استقبال جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت.

سفر روز پنجشنبه وزری فرهنگ و ارشاد اسلامی به کردستان از 2 منظر دارای اهمیت فراوان است در نگاه اول محمدمهدی اسماعیلی نخستین عضو کابینه دولت سیزدهم است که به استان کردستان سفر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت دوم این سفر این است که کردستان به عنوان استان فرهنگی و پایتخت دف و موسیقی خانقایی و عرفانی کشور معرفی شده و سنندج مرکز این استان به‌ عنوان شهر خلاق موسیقی ثبت جهانی شده است.

هر چند این سفر یک روزه برای استانی فرهنگی کردستان کوتاه بود و به دلیل همزمانی آن با برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان و شرایط شیوع ویروس کرونا امکان دیدار تعداد بیشتری از هنرمندان استان با وزیر فرهنگ و ارشاد مسیر نشد، اما برای کردستان دستاوردهای خوبی به همراه داشت.

نخستین دستاورد مهم این سفر که هدف اصلی آن هم بود، افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی در سنندج به عنوان کتابخانه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) و قول مساعد وزیر برای تجهیز بیشتر بخش امام شافعی این کتابخانه بود.

علاوه بر دیدار با مسوولان استان کردستان از جمله نماینده ولی فقیه در کردستان، معاونین استاندار و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کردستان، بازدید از پروژه در دست ساخت تالار مرکزی سنندج و دستور برای تسریع تکمیل آن از دیگر دستاوردهای مهم این سفر بود.

وی در بدو ورود به استان در گلزار بهشت محمدی سنندج حضور یافته و با نثار گل و قرائت فاتحه، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی را گرامی داشت و با آرمان های والای شهدا تجدید بیعت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تجدید بیعت با مقام شامخ شهدا با نماینده ولی فقیه در کردستان دیدار کرد.

تمرکز زدایی مهمترین راهبرد وزارت ارشاد است

اسماعیلی در این دیدار سفر خود به استان را سفری پروژه محور خواند و اظهار داشت: نیاز است در فرصتی دیگر به این استان فرهنگی بیایم و از نزدیک به طور دقیق تر با ظرفیت‌ها و استعدادهای آن آشنا شویم تا بتوانیم خدمات بیشتری را به مردم این دیار ارائه کنیم.

وی سیاست محوری در دولت مردمی در بخش فرهنگ را توجه ویژه به ظرفیت‌های موجود در اقصی نقاط کشور خواند وافزود: تمرکز زدایی یکی از مهمترین راهبردهای ما در این وزارتخانه خواهد بودتمرکز زدایی یکی از مهمترین راهبردهای ما در این وزارتخانه خواهد بود و برنامه‌ای را در این رابطه تهیه و ستادی هم در وزارتخانه ستادی هم در این زمینه تشکیل دادیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از موارد مورد نیاز را با استفاده از ظرفیت‌ها و سفرهای استانی رییس جمهوری به استان‌ها پیش خواهیم برد، اضافه کرد: به زودی با سفر استانی رییس جمهور به کردستان هم بخش مهمی از زیرساخت‌هایی که نیازمند توجه ویژه بیشتر و اختصاص اعتبارات مضاعفی هستند، مورد عنایت قرار خواهند گرفت.

افتتاح بزرگترین کتابخانه استان کردستان

وی در ادامه در مراسم افتتاح کتابخانه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی استان که به همین منظور هم به این استان سفر کرده بود حضور پیدا کرد برقراری عدالت فرهنگی از برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم است 

اسماعیلی در آیین افتتاح این کتابخانه اظهار داشت: در دولت مردمی بنای ما این است که تمرکززدایی و مرکز محوری انجام شود چرا که تمام نقاط کشور پر ازداشته‌های فرهنگی است که باید مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی ما در دولت این است که ظرفیت‌های فرهنگی استان‌ها و مناطق مختلف کشور شناسایی شده و زمینه برای رشد و تعالی این ظرفیت‌ها فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در دولت سیزدهم تلاش بر این است که در همه جای ایران عدالت فرهنگی برقرار شود و برای این مهم از ظرفیت‌های شهر،استان و مناطق مختلف استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: ما موضوع فرهنگ را منحصر به وزارت ارشاد نمی بینیم و تلاش می‌کنیم در کنار سایر دستگاهها و نهادها این وظایف را انجام دهیم، ضمن اینکه در دولت بخش مهمی  از بودجه‌های فرهنگی خارج از وزارت ارشاد هزینه می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه فرهنگ مقدم بر همه چیز است، اظهار داشت: در حوزه فرهنگ همه باید ورود پیدا کرده و در گسترش فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی خود را دخیل بدانند.

راه‌اندازی انجمن دف در کردستان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استان کردستان در هر مقوله‌ای از هنر پیشتاز است، گفت: یکی از درخواست های استان راه‌اندازی انجمن دف است که اعلام آمادگی کرده و اعتبارات آن را فراهم کرده و تقدیم مردم این دیار خواهیم کرد.

وی یادآور شد: در حال حاصر،شهر سنندج جزو نامزدهای اصلی دریافت عنوان پایتخت کتاب است که خود نشان دهنده فرهنگی بودن این استان است.

کتابخانه عمومی مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در زمینی به مساحت سه‌هزار و ۵۰۰ مترمربع در ۶ طبقه احداث شده و دارای بخش‌های مختلفی از جمله نشریات، نابینایان، ناشنوایان، سالن مطالعه آقایان و بانوان به صورت مجزا - بخش وی آی پی آقایان و بانوان و سالن مطالعه ویژه محققان است.

گالری، سالن جلسات، سالن آمفی تئاتر، بخش کلاس‌های مبتنی بر وب، مخزن کتاب، بخش مرجع، بخش دیداری و شنیداری، خدمات فنی، بخش گروهی اعضا و اتاق علم که برای اولین بار در کشور راه اندازی می‌شود از قسمت‌های دیگر کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای استان است

بازدید از پروژه تالار مرکزی سنندج

اسماعیلی در ادامه سفر یک روزه خود از پروژه تالار مرکزی سنندج بازدید کرد و در جریان مشکلات و کمبودهای پیش روی این پروژه قرار گرفت. 

اسماعیلی اظهار داشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید اظهار داشت: توجه ویژه به پروژه های مهم و شاخص در حوزه فرهنگ و هنر از برنامه،های ما است و پروژه تالار مرکزی نیز یکی از آنها است که اعتبار ویژه برای اتمام آن اختصاص خواهیم داد. 

وی تاکید کرد: اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه در سفر قریب الوقوع رییس جمهور به کردستان مصوب می‌شود.

عملیات احداث تالار مرکزی سنندج از سال ۱۳۸۲ آغاز شده و به گفته مسوولان فرهنگی استان تا سال ۱۳۹۶ فقط ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص داه شده است.

در حال حاضر این طرح ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام آن  ۲‌هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. 

بهبود وضعیت بازار کتاب با ملی شدن صنعت نشر 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر خود به کردستان حامل خبر خوشی هم برای دوستداران بود و از بهبود وضعیت بازار کتاب با ملی شدن صنعت نشر خبر داد این خبر برای دوستداران کتاب با توجه شرایط نچندان خوب بازار کتاب بویژه پس از شیوع کرونا و گرانی کاغذ می تواند دارای اهمیت باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وضعیت بازار کتاب در کشور با ملی شدن صنعت نشر نسبت به حال حاضر بهبود پیدا می‌کند و مطلوب تر می شود.

محمدمهدی اسماعیلی اظهار داشت: در راستای کاهش و متعادل کردن قیمت کتاب هم برنامه هایی داریم که مهمترین آن ملی شدن صنعت نشر است که با تحقق آن وضعیت بازار چاپ و نشر نسبت به حال حاضر مطلوب تر خواهد شد. 

وی در خصوص برنامه این وزارتخانه در حوزه چاپ و نشر کتاب اضافه کرد : مهمتر از موارد مربوط به قیمت و خرید کتاب، کتابخوانی است که باید همه مروج این فرهنگ والا باشیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تجهیز کتابخانه ها عامل مهمی در راستای ترویج کتابخوانی است و با اجرای این مهم افرادی که توانایی لازم برای خرید کتاب ندارند می توانند از این امکانات بهره مند شوند. 

اسماعیلی در ارتباط با برنامه های این وزارتخانه از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه اظهار داشت: طرح حمایتی از هنرمندان و خبرنگاران را تهیه کردیم و قرار است تسهیلات ویژه ای به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه اعطا شود که بزودی جزئیات آن توسط مدیر صندوق اعتباری هنر اعلام می شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه به منظور افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی مرکزی استان کردستان با عنوان کتابخانه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به این استان سفر کرد.

استان کردستان با ۲۹ هزار و ۱۳۷ کیلومتر مربع طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت است.

برچسب‌ها محمد مهدی اسماعیلی انقلاب اسلامی ایران کردستان سنندج دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد مهدی اسماعیلی انقلاب اسلامی ایران کردستان محمد مهدی اسماعیلی انقلاب اسلامی ایران کردستان سنندج دولت سیزدهم امام خامنه ای مدظله العالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگترین کتابخانه تالار مرکزی سنندج ملی شدن صنعت نشر کتابخانه عمومی استان کردستان دولت سیزدهم وضعیت بازار بازار کتاب ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۳۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ اسدالله عباسی در دیدار معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با بیان اینکه نگهداری اسناد هویت‌دار اهمیت زیادی دارد و موجب حفظ فرهنگ و هویت هر ملت می‌شود گفت: بازدید دانش‌آموزان از سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان برای شناخت و آگاهی آنان از وظایف این سازمان باید در دستور کار متولیان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: وظایف و فعالیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی باید از طریق افراد متخصص و تاثیرگذارو با همکاری رسانه‌ها به مردم شناسانده شود.
استاندار گیلان نگهداری نسخه‌های خطی و تاریخ شفاهی شخصیت‌ها در حوزه‌های مختلف را از اقدامات ارزشمند سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور دانست و بر ضرورت همکاری بیشتر دستگاه‌ها با مدیریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گیلان تاکید کرد.
اسدالله عباسی همچنین برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان قول مساعد داد.
 معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور نیز در این دیدار گفت: ۴۲ هزار نسخه خطی در این سازمان نگهداری می‌شود که برخی نادر و جهانی بوده و به عنوان اثر علمی و فرهنگی ثبت یونسکو شده‌ است.
 فاطمه صدر همچنین افزود: هزار و ۵۰۰ تاریخ شفاهی از شخصیت‌ها ، دولتمردان، سیاستمداران، ادیبان و اهالی فرهنگ و هنر نیز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور نگهداری می شود.
وی در ادامه با تشریح جایگاه و قدمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور افزود: بخش کتابخانه ملی این سازمان قدمت ۹۰ ساله دارد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور عضو فدراسیون بین‌المللی کتابخانه‌های ملی و فدراسیون بین المللی آرشیوهای ملی است.
معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با بیا اینکه به جز نگهداری اسناد اداری کشور در این سازمان گفت: تعدادی اسناد تاریخی از دوران قاجار و پهلوی نیز در این سازمان نگهداری می شود.

دیگر خبرها

  • وزارت ارشاد: محمد خزاعی می‌ماند
  • تغییر رئیس سازمان سینمایی تکذیب شد
  • تغییر محمد خزاعی در سازمان سینمایی تکذیب شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • وزیر ارشاد: اگر ساخت و ساز حریم تئاتر شهر خوابید به من خبر دهید!
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار