Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز جمعه امروز تهران با قدردانی از اقامه‌کنندگان نمازجمعه در سراسر کشور که با مصوبات ستاد کرونا همراهی کردند و پیشگام این عرصه بودند، گفت: برای حفظ سلامت عامه مردم اقامه نمازجمعه برای مدتی متوقف شد. اما شیوه‌نامه‌ها باید بیش از گذشته رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تسنیم، وی در ادامه با اشاره به نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر و توصیه رهبر انقلاب در آغاز دولت سیزدهم مبنی بر فهم این نامه عنوان کرد: امام علی (ع) در دوران و شرایط خاصی اقدام به انتصاب مالک اشتر به عنوان استاندار مصر کردند. در آن دوره معاویه شرایطی در برابر حکومت حضرت به وجود آورده بود که دوره "غارات" یاد می‌شود. معاویه گروه‌های را ایجاد و به نقاط مختلف برای قتل، غارت و ناامنی اعزام کرد. اکنون نیز این وضعیت را از سوی استکبار شاهد هستیم. داعش برای خلق ناامنی و در برابر حکومت‌هایی که منافع آنان را تامین نمی‌کنند و در برابر آن‌ها می‌ایستند، ایجاد و پشتیبانی شد.

وی با تاکید بر اینکه صدام نیز مورد حمایت مستکبران برای مقابله با انقلاب اسلامی بود، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در چنان شرایطی، مالک اشتر را برای هدایت مصر انتخاب فرمودند. ایشان با همه احترامی که برای محمد بن ابی‌بکر استاندار وقت مصر قائل بودند، مالک را منصوب کردند. حضرت در نامه‌ای برای ایشان مرقوم فرمودند که تو در نزد من از منزلت ویژه‌ای برخورداری و مسئولیت سنگین دیگری به تو خواهیم سپرد. مهمترین پیام این انتصاب جایگاه شایسته‌سالاری در اندیشه دینی و نظام سیاسی الهی است و یک درس عملی برای همه ماست.

وی اظهار داشت: اگر چهره‌ای شایسته‌ای است و دارای تمامی صلاحیت‌هاست، اما اگر در آن مسئولیت دیگری شایسته است، نباید اهمال کرد. اگر این اصل مورد توجه قرار گیرد، با یک تحول و انقلاب عظیم در همه عرصه‌ها روبرو خواهیم شد.

امام جمعه موقت تهران گفت: امام علی (ع) در توصیف مالک اشتر برای مردم مصر به نکاتی اشاره می‌کنند که نیازمند تامل است. ایشان می‌فرمایند که "من مالک اشتر را به عنوان والی و استاندار انتخاب می‌کنم. سخن او را به گوش بسپارید. از او اطاعت کنید. " اگر پیوند دولت و ملت نباشد، مالک اشتر با همه شخصیتش فرمانده موفقی نخواهد بود. جایگاه مردم در اندیشه سیاسی علی بن ابی‌طالب بسیار برجسته است. امام در ادامه می‌فرمایند که "او را، چون زره و سپر نگاهبان برای خویش قرار دهید. " مالک شخصیتی است که می‌تواند برای مردم امنیت‌آور و اقتدارآفرین و تضمین‌کننده سعادت باشد. در کنار او می‌توان به آرامش و اقتدار دست پیدا مرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: امام در ادامه در دلایل توصیه خود می‌فرماید که "بیم سستی در مالک نمی‌رود. " مدیران در نظام اسلامی باید از بالاترین سطح عزم، اراده و انگیزه برخوردار باشند. مردم در آن‌ها سستی مشاهده نکنند. یکی از عوامل آسیب‌های امروز ما فقدان این عزم، اراده و شخصیت است. باید مدیران را در سطوح کلانی، میانی و حتی خُرد اینگونه انتخاب کنیم.

وی اظهار داشت: امام در ادامه می‌فرمایند که "مالک شخصیتی است که نماد عدالت و پای‌بند به اصول عقلی و علمی است. " مالک در جایی که باید به سرعت تصمیم بگیرد و اقدام کند، سستی مشاهده نمی‌شود. آنجایی که جای تصمیم سریع است، تصمیم درست اتخاذ می‌کند و آنجایی که باید درنگ نماید، بادرنگ تصمیم می‌گیرد. مالک شخصیتی است که امام به ایشان می‌فرماید که تو در جایگاهی قرار داری که من برای به پاداشتن دین خدا از تو کمک می‌گیرم؛ همان جایگاهی که سردار سرافراز سپاه اسلام سردار شهید سلیمانی نزد مقام معظم رهبری داشت.

خطیب نمازجمعه اضافه کرد: باید به گونه‌ای خود را تربیت و اصلاح کنیم تا زعیم امت اسلامی نگاهشان به مدیران این‌گونه باشد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که از این نامه به شایستگی استفاده می‌شود، اصل نظام‌سازی و دولت‌سازی در اندیشه دینی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات اخیر به آن اشاره کردند. صد‌ها سند در قرآن کریم، سیره پیامبر اکرم، امیرالمونین و اولیای دین وجود دارد که حکایت از این واقعیت دارد که انبیا الهی به ویژه پیامبر اکرم (ص) در این مسیر قدم برداشتند. انبیا الهی برای ساختن انسانی که قیام او به عدل است و جامعه‌ای که مبتنی بر عدالت است اقدام نمودند. این اقدام نیز بدون یک نظام سیاسی کارآ و مبتنی بر اصول وحیانی و عقلی امکان تحقق وجود ندارد.

خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: امیرالمومنین در پاسخ به این سخن خوارج که گفتند لا حکم الالله فرمودند که "آری احکام الهی و قرآن کریم باید در جامعه به پا داشته شود. " یک جامعه دینی و اسلامی آن جامعه‌ای است که آموزه‌های قرآن در آن حاکم است، اما خوارج این جمله حق را می‌گویند، اما از آن نتیجه باطل می‌گیرند. آن‌ها می‌خواهند بگویند حکومت برای خداست. بعد امام پاسخ می‌دهند که "بدانید جامعه نیازمند به حکومت و نظام سیاسی است. " اگر شما مردم ایران اسلامی اقدام کردید و راه را برای رهبری و زعامت شخصیتی، چون امام امت و خلف صالح ایشان هموار کردید، اساس یک نظام الهی را بنیان گذاشتید. اما اگر از او فاصله گرفتید، جامعه بدون نظام سیاسی نمی‌ماند و قاجار و پهلوی حکومت خواهند کرد و تمام هویت و شخصیت دینی و ملی و همه حوزه‌های زندگی به نفع منافع نامشروع‌شان مصادره می‌کنند.  

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه بیان داشت: نامه امام علی بیانگر آن است که ایشان به عنوان امام و پیشوا و رهبر و زعیم و مدیر یک نظام سیاسی استانداری را انتخاب می‌کند؛ بنابراین باید در مسیر حکومت‌سازی، دولت‌سازی، نظام سیاسی اسلامی ساختن قدم برداشت. ایشان ویژگی‌های این نظام سیاسی را هم بیان و شاخص‌ها را تعریف می‌کنند. نخستین شاخص این است که مدیران شایسته انتخاب شوند. مالک اشتر‌ها باید در چارچوب قانون و قاعده و اصول و مبانی اسلامی قدم بردارند. امیرالمومنین (ع) دقیقا این چارچوب را برای مالک تبیین می‌فرمایند.

وی خاطرنشان کرد: امام پاسخ می‌دهند که ما برای چه قدرت سیاسی را به دست گرفتیم؟ مالک برای کدام هدف به مصر فرستاده شد؟ آیا آرمان و هدفی وجود دارد؟ چگونه این اهداف محقق خواهد شد؟ مالک باید چگونه قدم بردارد تا آن اهداف محقق شود؟ بنابراین اصول و مبانی، روش‌ها و راهبردها، سیاست‌ها و اخلاق به طور دقیق تعریف شده است که ان‌شاالله در خطبه‌های دیگر این‌ها را شرح خواهم داد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: خطیب جمعه تهران نماز جمعه صراط نظام سیاسی مالک اشتر امام علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۵۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

امام جمعه بجنورد گفت: مشارکت مردم در تولید با هدایت تسهیلات بانکی به سمت بنگاه‌های تولیدی و رونق تولید انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری ظهر امروز _ جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه بجنورد اظهار کرد: مسئولان برای مشارکت بیشتر مردم در عرصه تولید می‌توانند اعتبارات و تسهیلات بانکی را به سوی کارهای تولیدی هدایت کنند و یا حمایت‌های لازم از صنایع تبدیلی داشته باشند.

وی افزود: دشمنان نظام اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تحریم‌های گسترده‌ای علیه کشور انجام داده‌اند به خیال اینکه مردم از ارزش‌های دینی دلسرد شوند، در واقع آن‌ها سعی دارند با ایجاد تحریم‌ها و بی رونقی تولید معیشت مردم را دچار مشکل کنند تا در جامعه نارضایتی گسترش پیدا کند.

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه کار کردن و کسب روزی حلال عبادت است، گفت: امروزه انجام کار تولیدی و بی نیاز کردن کشور از بیگانگان نه تنها عبادت است بلکه به گونه‌ای جنگ با دشمنان نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام نوری خاطرنشان کرد: کارگر و کارفرما نیز سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی در جنگ با تحریم‌های اقتصادی دشمن است که باید ارزش جایگاه خود را بدانند.

وی ضمن گرامیداشت یاد آیت‌الله مهمان‌نواز، تصریح کرد: وی بیش از ۳۰ سال امامت جمعه شهرستان بجنورد را بر عهده داشت و تلاش‌های زیادی برای پیشرفت این شهرستان انجام داد؛ وی عالمی مجاهد بود که همواره خدمت به مردم در اولویت‌های کاری‌اش بود.

کد خبر 748115

دیگر خبرها

  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • خاتمی: بازی با ایران بازی با دم شیر است / عملیات وعده صادق نشان داد که دوران موشک پایان نیافته است
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • شورا‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم نظام اسلامی
  • تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • خطیب نماز جمعه تهران: به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد
  • به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد اما در برابر این ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • بازی با ایران بازی با دم‌ شیر است/به‌زور کسی را بهشت نخواهیم برد اما مقابل ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • امام جمعه تهران خطاب به متدینین: انگ زدن به یکدیگر مصلحت نیست