Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش نشریه فارن پالیسی، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا که در دولت اوباما و در دوران مذاکرات هسته‌ای، مذاکره کننده ارشد این کشور بود، در گفت‌وگویی در یکی از پادکست‌های فارن پالیسی به نام Negotiators، گفت: آمریکا در هر نشست رسمی می‌گفت ایران نباید هیچ گونه تاسیسات و تجهیزاتی برای غنی‌سازی داشته باشد چون غنی‌سازی روشی بود که در آخر از پلوتونیوم برای ساختن سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما می‌خواستیم برای همیشه جلوی آن را بگیریم و چنین مراکزی را ببندیم.

شرمن در این راستا افزود: رئیس جمهور[باراک اوباما] به این نتیجه رسیده بود که آدم‌ها نمی‌توانند آن‌چه آموخته‌اند را از سر بیرون کنند. به همین خاطر در نظر داشت ایران یک برنامه هسته‌ای بسیار کوچک، محدود شده و غیرنظامی داشته باشد که در مقررات عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای مجاز است، البته اگر نظارت و راستی‌آزمایی سختی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن حاکم می‌بود.

او در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به این که طرف ایرانی مذاکره اصرار بر مکتوب کردن نتایج مذاکرات داشتند تا بتوانند در بازگشت به تهران آن‌ها را برای بررسی ارائه دهند، بیان کرد پس از هر دور از مذاکرات تمامی پیش‌رفت‌ها و نتایجی که به آن رسیده بودند، پیش از نهایی شدن به صورت مکتوب در می‌آمد و طرفین مذاکرات آن‌ها را به دقت بررسی می‌کردند.

این مقام آمریکایی در ادامه با بیان این که «توافق نهایی ۱۱۰ صفحه، شامل برخی پیوست‌های مفصل و پیچیده بود و توافقی کاملا فنی بود»، گفت: مطمئنم بسیاری از سناتورهای جمهوری‌خواه و تعدادی از دموکرات‌ها توافق برجام را نخوانده‌اند زیرا این توافق توافقی بسیار تکنیکی و پیچیده است.

شرمن همچنین درباره فضایی که بر مذاکرات وین حاکم بود، گفت: در زمان دورهای طولانی مذاکرات، به دلیل تفاوت فرهنگی احساس ناراحتی می کردم.مثلا در زمان مذاکرات، فقط به دلیل اینکه من زن هستم، نمی توانستم با آنها دست بدهم. وارد اتاق مذاکرات می شدم که حدود ۱۲ مرد در آنجا نشسته بودند و نمی توانستم دست آنها را بفشارم. به جای آن دستم را روی قلبم می گذاشتم. احساس عجیبی بود.

شرمن ادامه داد: در زمان مذاکرات، عباس عراقچی و من پدربزرگ و مادربزرگ شدیم و عکس نوه های خود را به یکدیگر نشان دادیم که باعث شد مثل آدمهای معمولی به هم نزدیک تر بشویم. البته موضع من در مذاکرات نرم‌تر نشد، اما این موضوع راه را برای درک یکدیگر هموارتر کرد.

۲۳۳۱۱

کد خبر 1568146

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: وندی شرمن سیدعباس عراقچی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۸۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند

به گزارش صدای ایران به نقل از خبرگزاری آنادولو،الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در نشستی در دانشگاه «ADA» در باکو اظهار داشت: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان در برابر آذربایجان هستند؛ ما نمی‌توانیم بنشینیم و منتظر بمانیم. ما دیدگاه خود را به وضوح به دولت ارمنستان و طرف‌هایی که امروز سعی در حفاظت از ارمنستان داشتند، منتقل کردیم. اگر تهدیدی جدی دیدیم، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

علی‌اف با اشاره به مذاکرات توافق صلح با ارمنستان اذعان داشت: بیش از هر زمان دیگری به امضای توافق صلح نزدیک شده‌ایم؛ در دوران اشغال هرگز به این نزدیک نبودیم. آن زمان حتی نمی‌توانستیم در خصوص مسائل اولیه به توافق برسیم، اکنون درک مشترک داریم، اینکه یک توافق صلح چگونه باید باشد. ما فقط باید جزئیات را بررسی کنیم. البته هر دو طرف به زمان نیاز دارند.

وی در خصوص مسیری که استان‌های غربی آذربایجان و نخجوان را از طریق ارمنستان به یکدیگر متصل می‌کند، گفت: این موضوع در بیانیه سه جانبه امضا شده در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ (بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان) مطرح شده است. بله، عبارت کریدور زنگزور در آن گنجانده نشده، اما نوشته شده است که بین غرب آذربایجان و نخجوان ارتباط جاده‌ای وجود دارد و امنیت این جاده توسط نیرو‌های روس تامین می‌شود. ارمنستان بیش از ۳ سال است که این ماده را نقض می‌کند. آنها از ایجاد ارتباط جاده‌ای با نخجوان جلوگیری می‌کنند.

دیگر خبرها

  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند