حضورعلوم انسانی اسلامی دردانشگاه به معنای تعطیلی آموزش نظریات روزنیست
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۸۹۷۴
به گزارش جمعه شب مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام رضا غلامی در اختتامیه گردهمایی رتبه های برتر آزمون سراسری که امروز در مجتمع سپید مشهد برگزار شد، درباره علوم انسانی اسلامی گفت: در اینکه علوم انسانی نیازمند تحول است، اکنون هیچ تردیدی وجود ندارد اما مشکل اینجا است که پیشرفت در این حوزه، هنوز مسأله اصلی ما نشده و علوم انسانی و فهم صحبح و فراگیر درباره تحول در علوم انسانی شکل پیدا نکرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی به تفکرات مختلف پیرامون تحول علوم انسانی در ایران اشاره کرد و ادامه داد : روزآمدسازی و ارتقای علوم انسانی بدون تحول زیربنایی، یکی از تفکرات موجود درباره تحول است که روشنفکری سکولار از آن تبعیت می کند. دیدگاه دیگر، بومی سازی تحول، متناسب با اقتضائات ایران است که دین را هم به صورت حداقلی مدنظر قرار می دهد و پبکره غربی علوم انسانی را تغییر نمی دهد.
**قدرت علوم انسانی اسلامی در حل مسائل بالاتر از علوم سکولار است
حجت الاسلام غلامی، پالایشگری علوم انسانی با نگاه اسلامی و شبه سیاسی یا اسلامی سازی و پیوند علوم انسانی و اسلامی را دیگر دیدگاه موجود نسبت به تحول علوم انسانی معرفی کرد و توضیح داد: این دیدگاه به معنای برخوردار کردن علوم انسانی از بنیادهای دینی یا بازکردن چتر جهان بینی اسلامی بالای سر آن است.
رییس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه بهره گیری از منابع معرفتی، قدرت علوم انسانی اسلامی را بخصوص در حل مسائل در مقایسه با علوم انسانی سکولار، بالاتر می برد، افزود: بر این اساس، علوم انسانی اسلامی عبارت است از علومی که نه تنها مبتنی بر جهان بینی اسلامی هستند بلکه در علوم گوناگون یا از دین بهره مند می شوند یا زیر چتر جهان بینی الهی قرار دارند.
علوم انسانی غربی نباید بت سازی شود/ حضور علوم انسانی اسلامی به معنای تعطیلی آموزش نظریات روز دنیا نیست
وی یادآورشد: علوم انسانی اسلامی، رنگ تقدس به خود نمی گیرد، رسمی به نام مقدس مآبی ندارد، باب نقد را به روی خود نمی بندد و اینگونه نیست که بخواهد خود را به دانشگاه ها تحمیل کند بلکه صرفا از طریق تبیین و اثرگذاری ترویج پیدا می کند.
حجت الاسلام غلامی، اختلاف دیدگاه در علوم انسانی اسلامی را کاملا طبیعی دانست و گفت: در اسلامی سازی علوم انسانی هرگز به دنبال این نیستیم که تعلیم نظریه های غربی در دانشگاه به طور کلی تعطیل شود چرا که اصولا دانشمندان علوم انسانی باید با نظریات جهانی، آشنایی داشته و بروزترین نظریات را بدانند اما نباید از آن ها بت سازی شود بلکه می بایست همراه با نقد و تحلیل، تدریس شوند.
علوم انسانی تمدن ساز هستند
به گفته این محقق و پژوهشگر، برخی معتقدند که ابتدا باید جامعه اسلامی را ساخت و بعد به دنبال اسامی سازی علوم انسانی بود اما این درست نیست چرا که علوم انسانی اسلامی، نقش قابل توجهی در ساخت جامعه انسانی مطلوب دارد و می تواند جامعه پردازی کند.
وی با تاکید براینکه علوم انسانی اسلامی، یک ایده خام اولیه و مربوط به دوران پس از انقلاب اسلامی نیست، یادآور شد: این علوم بیش از ۵۰ سال سابقه دارند و کاملا از جهت تئوریک قابل اتکا هستند(در مسائل کاربردی نیز هرچند بسیار سخت اما می توانند گره گشایی داشته باشند) و در برخی زمینه های آن مانند تعلیم و تربیت، اقتصاد، حقوق و روانشناسی پیشرفت های خوبی داشته ایم.
نخستین رویداد «آینده روشن» به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آستان قدس رضوی، مهر و آبان ماه جاری با حضور رتبه های برتر کنکور سراسری در مشهد مقدس برگزار می شود.
برچسبها وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون سراسری مرکز ارتباطاتمنبع: ایرنا
کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون سراسری مرکز ارتباطات وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون سراسری مرکز ارتباطات علوم انسانی اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۸۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی دارد
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام احمد اولیایی در نشست تحلیل و بررسی فیلم «و عدالت برای همه» از سلسله نشستهای سینما اندیشه که در سالن نمایش فیلم معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در بیان نقد فیلم از لحاظ محتوایی تصریح کرد: باید نگاه کنیم فیلم از نظر محتوایی چه پیامی را در خود دارد؟ و چه چیزی را میخواهد ثابت کند؟ و چه ظرفیتی را برای ما ایجاد میکند؟ این فیلم پیرامون عدالت میباشد و عدالت اجتماعی به عنوان یک فضیلت انسانی اجتماعی در تمام دنیا در تمام حکومتها در تمام مکاتب فکری مورد توجه است.
حجتالاسلام احمد اولیایی تصریح کرد: عدالت اجتماعی موضوع بسیار جذاب برای کار هنری چه در برنامههای تلویزیونی چه در سینما و چه در تمام قالبهای هنری میباشد و این موضوع میتواند موضوع به شدت جذابی باشد چرا که فارغ از مکتب و ایدئولوژی و جامعه و جغرافیا است و همه انسانها به این موضوع علاقه مند هستند و اینگونه محتواها میتوانند همانند مسائل انسانی آغاز یک گفتگو باشد.
وی گفت: ما در تمام فیلم شاهد تضادهایی هستیم که آلپاچینو باید در بازی خود تضاد بین اخلاق و عدالت در تضاد بین فساد و عدالت در تضاد بین منافع شخصی و عدالت اجتماعی همه را نشان دهد و همچنین کارگردان به شکل بسیار رادیکال در صدد نقد سیستم قضائی آمریکا است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: البته شرایط زمینهای تولید این فیلم خیلی حائز اهمیت است یعنی حد فاصل بین ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ یک زمینهای در ایالات متحده وجود دارد و ما آن را پیروزی جنبش سیاه پوستان را داریم که بعد از سالها شاید در حدود صد سال مبارزه حقوقی موفق میشوند تا لایحه برابری سیاه پوست-سفید پوست را در سال ۱۹۶۸ به تصویب برساند.
وی ادامه داد: کل فیلم درون سیستم قضائی اتفاق میافتد یعنی شما لوکیشن خیابان خانه و کلاً جامعه را کمتر میبینیم و سیستم قضائی که در این فیلم نشان داده میشود یک بروکراسی مداری محض را اشاره میکند بطوری که بروکراسی اداری در سیستم قضائی آمریکا در این فیلم به عنوان یک مانع بزرگ نشان داده میشود.
حجتالاسلام اولیایی گفت: امروزه در عمده کشورهای جهان در ایران ما همین معضل را داریم که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما باید وارد مرحله دولت سازی بشویم چرا که ما در دولت مدرن زیست میکنیم. دولت مدرن یعنی مبتنی بر بروکراسی، مبتنی بر عقلانیت ابزاری و در زندگی مدرن، انسانها بر اساس منافعی که به دست میآورند عقل خود را به کار میگیرند و این عقل ابزاری عقل به مثابه ابزاری برای تأمین منفعت میشود و این عقلانیت ابزاری نیز در سیستم قضائی به تصویر کشیده میشود.
وی بیان داشت: در برخی از فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی وجود دارد. بازیگر در این فیلم با یک بازی بی نظیر با یک کنشگریهای قشنگ در صدد این است که به مخاطب خود بفهماند اصلاح سیستم امکان دارد و امید را در فیلم تزریق میکند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: یعنی به جایی آنکه سیستم فاسد قضائی در ذهن شما و مخاطب بماند، اصلاح و امیدی در ذهنها خواهد ماند اما در سیاه نماییهای برخی فیلمهای ایرانی کارگردان و تهیه کننده سیستم را فاسد نشان میدهد که یک نفر بیاید و اصلاحش کند و نیت کارگردان و تهیه کننده بولد کردن آن سیاهی بوده ولی این فیلم با نقد سیستم قضائی آمریکا یک خوبی هم که دارد این است که یک سری عدالتهایی هم اجرا شده است و عدهای به حق و حقوق خودشان رسیدهاند و در تیتراژ به ذهن مخاطب القا میشود که این امکان هست که سیستم رو به بهبودی برود و این با تزریق این نگاه به مخاطب آمریکایی بد در ذهن نمیماند و ما در انتهای فیلم احساس میکنیم که با آمریکایی در چند سال آینده روبرو خواهیم شد که قویترین و پاکترین سیستم قضائی دنیا را دارد اما ما در ایران برعکس عمل میکنیم.
وی ابراز داشت: ما به جای عدالت کیفری باید به سمت عدالت ترمیمی برویم و عدالت ترمیم به چه معناست؟ در عدالت کیفری چه سوالهایی مطرح میشود؟ سوال این است که چه قوانینی شکسته شده؟ مجرم کیست؟ و مجرم چه مجازاتی باید ببیند؟ اما در عدالت ترمیمی سوال نمیشود بلکه توضیحات سوال میشود که چه کسی آسیب دیده؟ چند نفر دخیل بودند؟ در آسیب دیدن این شخص چه کسانی در این وضعیت سهیم بودند؟ چه نیازهایی باعث شده است که اینها به سمت این کار بروند؟ عدالت ترمیمی دنبال آن است که بخواهد بزه را از بین ببرد لذا ما در ایران به سبب وجود اندیشه اسلامی این ظرفیت را داریم که متأسفانه به آنها پرداخته نمیشود.
حجتالاسلام احمد اولیایی ادامه داد: سینمای ما در ادبیات عدالت ترمیمی از حیث ادبیات علمی دانشگاهی و آکادمیک در ایران تکمیل نشده است ولی در اندیشه اسلامی ظرفیتهایی وجود دارد که ما بتوانیم در این ادبیات تولید فیلم کنیم. امروزه فیلمهایی که در حوزه دادگاهی و حوزه حقوقی در ایران تولید و پخش شده اینها همگی در بحث عدالت حقوقی عدالت کیفری همچون فیلم «علفزار» یا فیلم «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» زیاد داریم که سیستم را خشک نشان میدهند.
وی تصریح کرد: امروزه برخی از رویههایی که در دادگاه ایران وجود دارد مثل بحث مشاوره، بحث تغییر مجازاتها توسط قاضی مثل کتاب خواندن یا مانند اینها یا حتی ایجاد چرخه تقصیر ترک فعل چند سالی در ایران باب شده است. در پارادایم عدالت تربیتی اندیشه اسلامی، اندیشه دینی منطبق با حقوق اسلامی و علوم انسانی اسلامی میباشد نه حقوق که از غرب وارد ایران شده باشد و لذا ما این ظرفیت را داریم که در این فضا تولید اندیشه کنیم و ما در اندیشه اسلامی دینی و بومی خودمان حرف داریم یعنی مردمی سازی که رهبری تاکید میکنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برگزاری این سلسله جلسات برای این است که ببینیم ما ظرفیتهای اندیشهای و علم انسانی خودمان را چگونه میتوانیم از مسیر سینما و تولید آثار هنری به مخاطب منتقل کنیم و حداقل یک سری گرههای ذهنی ایجاد کنیم، حداقل پرسشهایی را خلق کنیم این حلقه مفقوده فقط با گفتگو ایجاد میشود یعنی اندیشمندان باید بنشینند گفتگو کنند تا این رابطه برقرار شود تا هنرمند با یک نگاه اندیشهای به سمت تولید حرکت کند.
سلسله نشستهای اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی از سوی میز اسلامی سازی علوم انسانی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میشود.
کد خبر 6098144 فاطمه علی آبادی