Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@22:21:55 GMT

«خانه عمو حسین» روایت تیپ پیروز الغدیر

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۰۵۶۳

«خانه عمو حسین» روایت تیپ پیروز الغدیر

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، کتاب خانه عمو حسین؛ روایت‌هایی از پاتک زید نوشته مصطفی زمانی‌فر از تازه های انتشارات سوره مهر، روایت واقعه رزمندگان یزدی در خط پدافندی کوشک یا منطقه پاسگاه زید است که در ۲۵ مهرماه ۱۳۶۳ مورد حمله و تک غیرمنتظره رژیم بعثی قرار می‌گیرد و یزدی‌ها با دفاع جانانه و ابتکارات خود، مقابل رژیم بعثی ایستادند و اجازه پیشروی به آنان را ندادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرجهانی معروف به «عموحسین» اهل اردکان، رزمنده مخلص و مقنی (چاه کن) خبره جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود که با استفاده از هنر حفر تونل زمینه دسترسی رزمندگان به پشت خطوط دفاعی دشمن را فراهم می‌کرد. وی سال ۱۳۹۷ و در سن ۸۴ سالگی دارفانی را وداع گفت.

زمانی‌فر در روایت داستانی خود در کتاب حاضر، به خلاقیت، هنرنمایی و نقش سازنده مقنی‌ها و رزمندگان یزدی در جهاد هشت ساله می‌پردازد.

در سال ۱۳۶۱ مقنی‌های یزدی به سرپرستی شهید غلامحسین رعیت رکن آبادی در اقدامی مبتکرانه، مجاهدانه و حیرت‌انگیز با حفر بیش از ۴۰۰ متر کانال و تونل زیرزمینی در عملیات فتح‌المبین، زمینه حضور رزمندگان در پشت خطوط دفاعی دشمن و غافلگیری و شکست دشمن بعثی در این بخش از جبهه‌ را فراهم کردند و پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات محقق شد.

در کتاب خانه عمو حسین؛ روایت‌هایی از پاتک زید به حماسه پاتک زید و حضور تیپ ‌مستقل ۱۸‌ الغدیر یزد در منطقه کوشک و خط پدافندی زید و همچنین تک رژیم بعث عراق در روز ۲۵ مهر ۱۳۶۳ پرداخته شده است.

در این واقعه، تهاجم دشمن با پاتک به موقع و دفاع جانانه رزمندگان یزدی دفع و دشمن مجبور به عقب‌نشینی می‌شود؛ این حماسه‌آفرینی و پاتک پیروزمندانه‌ که برگ زرینی در تاریخ افتخارات و مجاهدت‌های رزمندگان یزدی است به قدری اهمیت داشت که محسن رفیق‌دوست وزیر وقت سپاه، در مراسم تشییع شهدای پاتک زید در یزد از این یگان به عنوان «تیپ پیروز الغدیر» یاد کرد.

زمانی‌فر در این اثر با پژوهش، تحقیقات میدانی‌، مصاحبه، مطالعه و مرور اسناد و کتاب‌های مرتبط، به واکاوی و تبیین جزئیات ماجرا و اتفاقات خط پدافندی زید پرداخته و تلاش کرده تا با یک روایت واقعی، پیوسته و مستند در سه فصل، مخاطب بویژه نسل جوان را با یک حماسه مهم دوران دفاع مقدس آشنا سازد (به نقل از گفت وگوی «محمدصادق کوچک‌زاده» رئیس حوزه هنری یزد با رسانه).

در بخشی از «فصل سوم» این کتاب آمده است:

پیشروی و بالاآمدن آب در بیشتر نقاط استقرار بچه‌های تیپ ۱۸ باعث شده بود که استقرار نیروها در خط مقدم به صورت پاسگاهی باشد. این یعنی نیروها با تعداد کمتر و فاصلۀ بیشتر از هم، طول خط را پوشش می‌دادند. ابتدای مهرماه ۱۳۶۳، گروهان محمدکاظم دهقانی اشکذری، معروف به کاظم دهقان اشکذری که جزء گردان محمد رسوال‌الله به فرماندهی محمد مهدی فرهنگ‌دوست بود، وارد خط شد و جای گردان امام حسن(ع) به فرماندهی رضا هدایتی را گرفت.

تعداد نفرات این گروهان کمتر از سازمان کاملش بود. در این مقطع زمانی، کمبود نیرو هم می‌توانست علت کاهش تعداد نیروهای مستقر در خط باشد. در نقاط دیگر خط هم نیروهای رزمی‌گردان امام حسین(ع) به فرماندهی مهدی بیدآبادی وظیفه خود را انجام می‌دادند. قرار بر این شده بود که به محض آماده شدن دو گروهان دیگر _ که یکی تقریبا نفراتش تکمیل و دیگری در حال آموزش بودند _ و نیز سروسامان گرفتن گردان محمد رسول‌الله(ص) برنامه ریزی برای اجرای عملیات محدود که قبلا قرارگاه خواسته بود، انجام شود (ص.۱۱۵ و ۱۱۶).

مصطفی زمانی‌فر نویسنده خانۀ عمو حسین پیشتر در مراسم رونمایی کتاب درباره سوژه‌ای که در این کتاب به آن پرداخته‌، بیان کرده بود: دفاع مقدس در دل خود یک سری وقایع و حوادثی دارد که شاید کسی به آن نپرداخته، چرا که این حوادث و وقایع در تاریخ دفاع مقدس استان‌ها مخفی بودند. وقایع مربوط به استان‌ها، تیپ و لشگرهای استان‌ها که در دفاع مقدس نقش داشته‌اند مخفی مانده و افراد از آن‌ها مطلع نیستند. بهتر دیدم به سراغ موضوعات دفاع مقدسی در استان یزد بروم و ببینم کدام یک از آن‌ها مهم‌تر است و کدام اثرگزاری بیشتری دارند.

واقعه پاتک زید، یک مقطع جذاب و جالب بود و من از قبل با آن آشنا بودم و تصمیم گرفتم این واقعه را بازخوانی و روایت کنم. یک مقطع قابل توجه و برجسته کتاب موضوع تونلی است که در آن منطقه کنده می‌شود و در این واقعه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ان‌شاالله توانسته باشم خوب به آن پرداخته باشم.

کتاب خانه عموحسین؛ روایت‌هایی از پاتک زید نوشته مصطفی زمانی‌فر در ۲۵۰ صفحه و شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه به تازگی در چاپ دوم به همت حوزه هنری استان یزد از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها سوره مهر عملیات فتح المبین دفاع مقدس محسن رفیق دوست یزد اردکان کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سوره مهر عملیات فتح المبین دفاع مقدس سوره مهر عملیات فتح المبین دفاع مقدس محسن رفیق دوست یزد اردکان کتاب رزمندگان یزدی دفاع مقدس پاتک زید عمو حسین خانه عمو زمانی فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۰۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رازهای زیارت اربعین» اثر محمد سند با تحقیق ابراهیم حسین بغدادی و ترجمه محمد خنیفرزاده در ۱۷۶ صفحه در مجتمع فرهنگی فاطمیه اصفهان تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

نویسنده اثر حاضر مطالب ارزنده‌ای درباره فلسفه زیارت اربعین و وسعت انعکاس آن بر روح و روانِ بشر بیان کرده است. کشش و شیفتگی شدیدی که این شعیره مقدس به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به طور ویژه و به دیگر شهدای کربلا به طور عام در وجود ما می‌دواند، کانون توجه ما در این کتاب است؛ چیزی که موجب می‌شود روحیه باصفای انسان با ایمان در جامعه‌ای که در آن به سر می‌برد، ممتاز و برجسته کند و نمونه فاخری از همزیستی بر پایه عشق و محبت الهی را در میان همنوعان خود رقم زند.

ساختار اثر

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «زیارت اربعین، تعالی‌بخش فطرت انسانی» نیروی محرک در زیارت اربعین، مهدویت در امتداد عاشورا و شعائر حسینی و نظارت مداوم کشورها بر زیارت اربعین را بررسی کرده و حرمت مناسبت و موسم اربعین، سکولاریسم نوین و زیارت امام حسین (ع) و دلیل تمرکز بر زیارت امام حسین (ع) را شرح داده و گنبد حسینیِ آسمان و تربت روحانی آن، حورالعین، پرتوی از نور حسین (ع) و دیدار امام حسین (ع) و فراموشی حوریان را به نگارش درآورده است.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «زیارت اربعین، تمدن یا حکومت» ابعاد زیارت اربعین امام حسین (ع)، قرآن کریم و فرهنگ و تمدن و قواعد جهانی نظام اهل بیت (ع) را بیان کرده و جایگاه علمی نظام حوزه در پژوهش‌های غربیان، راز موفقیت نظام تشیع و رازهای قواعد حاکم بر نظام اهل بیت (ع) را مورد تأکید قرار داده است.

«فلسفه شعائر حسینی» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن یعقوب و گریه او بر یوسف (ع)، شعار حضرت مهدی (عج) و اهل بیت (ع) قطب و محور مودت تبیین شده و تفاوت‌های اسلام عمومی با اسلام ایمانی، فلسفه ولایت و رجعت سران عدالت الهی به رشته تحریر درآمده است.

کد خبر 6089496 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد