Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پارک ملی تندوره درگز از مهار بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این پارک خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچگونه مشکلی به لحاظ شیوع بیماری در پارک ملی تندوره نداریم.

مدثر تیموری در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اواسط تابستان سال جاری در قسمت‌هایی از پارک ملی تندوره مشاهده شد که با انجام اقدامات پیشگیرانه سریع، بیماری مهار شده و از سرایت آن به سایر نقاط پارک جلوگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: همکاران ما به صورت مستمر در حال رصد حیات وحش هستند و توانستیم با کمترین تلفات بیماری را کنترل کنیم؛ به طوری که بعد از پیک بیماری که در مرداد ماه اتفاق افتاد، هیچگونه تلفاتی نداشتیم و در حال حاضر میزان آن صفر است.

تیموری افزود: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری علاوه بر رصد و پیمایش منطقه، تمام آبشخورها و چشمه‌های پارک به طور مداوم ضدعفونی می‌شود. در حال حاضر با مهار کامل بیماری هیچ گمشکلی به لحاظ شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک وجود ندارد.

موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پارک ملی تندوره مشاهده نشده است

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی‌هایی در رابطه با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه وجود دارد، گفت: چون در پارک ملی تندوره و در حواشی آن تالاب یا منبع آبی که محل گذر و استراحت پرندگان مهاجر باشد، وجود ندارد، همین موضوع عامل پیشگیرانه‌ای برای بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی تأکید کرد: در مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مهمترین عامل پیشگیرانه رصد و پیمایش منطقه است. در همین راستا اخیرا و با همکاری دامپزشکی شهرستان تمام نقاطی که احتمال درگیری با این بیماری را داشتند، رصد شد و خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پارک ملی تندوره مشاهده نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز بیان کرد: همکاران ما به شرایط مسلط بوده و با آشنایی کامل نسبت به بیماری‌های حیات وحش به رصد و پایش منطقه می‌پردازند تا در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری اقدامات لازم، سریع و به موقع انجام شود.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های ویروسی خطرناک پرندگان است که معمولا در فصل مهاجرت از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود و پرندگان وحشی و آبزی مانند پرندگان مهاجر می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را با خود جابه‌جا کنند

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR نیز یک بیماری ویروسی بسیار واگیر است که قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست و بیشتر در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی است و یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند؛ از جمله مهمترین علائم این بیماری تب، تنگی نفس، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، اسهال بدبو و سرفه است و دام مبتلا به بیماری به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

پارک ملی تندوره تنها پارک ملی استان خراسان رضوی است که ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار وسعت دارد و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان درگز واقع شده است.

علاوه بر پلنگ که گونه جانوری شاخص این منطقه است، قوچ و میش اوریال، کل و بز، گربه‌ وحشی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گراز و پرندگانی چون هما، دال و کرکس سیاه از جمله سایر گونه‌های جانوری ارزشمند پارک ملی تندوره است. همچنین مهمترین گونه گیاهی منطقه نیز درخت اُرس بوده که این پارک یک ذخیره‌گاه مناسب برای این درخت به‌شمار می‌رود و از پوشش مناسبی از این. گیاه برخوردار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها طاعون نشخوارکنندگان کوچک پارک ملی تندوره درگز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک پارک ملی تندوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۰۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ اعلام شد.

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.

نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است.

نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت‌ در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است.

همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردین‌ ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.

در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفند ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.

همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین‌ ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشت‌ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6089737 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • «آکادمی پرندگان» بیش از ۵۰ میلیون تومان فروخت
  • درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست