Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:24:26 GMT

سیستان و بلوچستان خواستگاه تولید چای مکی

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۰۶۴۰

سیستان و بلوچستان خواستگاه تولید چای مکی

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: چای ترش که در زبان محلی به آن "چای مکی" نیز می گویند سالیان پیش توسط زائرین مکه مکرمه به ایران آورده شد و برای اولین بار در کشور در شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان کشت شد.

اردشیر شهرکی در گفت وگو با ایسنا افزود: سیستان و بلوچستان به سبب وضع آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی با پتانسیل ها و ظرفیتهای مهمی که در عرصه های مختلف کشاورزی دارد، توانسته به عنوان قطب چای ترش در کشور شناخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به خواص چای ترش اظهار اشت: چای ترش سرشار از آهن، مس، اسید سیتریک، آنتوسیانین، فلاونوئیدها و ویتامینc و در رفع بسیاری از بیمارها و در نتیجه افزایش طول عمر موثر است.

به گفته مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، این استان رتبه نخست تولید چای ترش را به خود اختصاص داده است.

اردشیر شهرکی اظهار کرد: بیش‌از ۹۰درصد چای ترش استان در شهرستان دلگان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه از هر هکتار مزارع چای ترش سیستان و بلوچستان ۸۰۰کیلوگرم محصول برداشت می‌شود افزود: پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۷۰۰تُن چای ترش در این استان برداشت شود.

به گفته شهرکی، چای ترش این شهرستان علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی به ویژه در اصفهان، بیرجند، و مشهد به کشور روسیه نیز صادر می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: کمک به کشاورزان و ساخت مراکز فرآوری این محصول می تواند کمک شایانی به اقتصاد این منطقه کند و در کنار تامین 100درصد نیاز داخلی  برای ما ارزآوری داشته باشد.

همچنین به گفته مجتبی شجاعی، فرماندار دلگان حدود ۲هزار و ۸۵۰هکتار از اراضی کشاورزی دلگان اراضی مربوط به گیاهان داروی است بیشترین آن حنا، وَسمه و چای ترش است.

فرماندار دلگان بیان کرد: چای کاران دلگانی قریب به ۴۰سال است که در این شهرستان چای ترش کشت می کنند.

وی گفت: در گذشته چای ترش به عنوان یک محصول وارداتی و بیشتر از کشور عربستان وارد ایران می شود اما طی سالهای اخیرا کشت آن در برخی نقاط ایران گسترش یافته و حتی اگر از این محصول استراتژیک حمایت شود می توانیم یکی از صادرکنندگان چای مکی به جهان باشیم.

فرماندار دلگان ادامه داد: به دلیل اینکه سیستان و بلوچستان دارای آب و هوای گرم و خشک بوده و چای ترش نیز در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری قابلیت رشد دارد می توانیم این محصول را به صورت گسترده در جنوب استان کشت کنیم، این چای به دلیل داشتن رنگ قرمز به چای قرمز نیز شهرت دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان این شهرستان هم با اشاره به اینکه چای ترش این شهرستان کاملا اورگانیک و فاقد هر گونه کود و سنگ شیمیایی است می گویند : با حمایت مسئولان این امادگی را داریم که سطح زیر کشت این محصول را افزایش بدهیم

همچنین به گفته به گفته کارشناس تولیدات گیاهی، چای ترش به صورت سرد و گرم نوشیده می شود و در برخی نقاط بلوچستان با آن مربا، دسر و شربت تهیه می کنند.

چای ترش به دشمن فشار خون مشهور است و دارای خواص دارویی فراونی است.

این گیاه سرشار از آهن، مس، اسید سیتریک، آنتوسیانین، ویتامینc و دارای خواص مفید دارویی است و موجب کاهش فشار خون، کنترل کلسترول، رفع اختلالات کبدی، صفرا و کاهش استرس نیز می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان چای ترش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۰۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از سد کهیر شهرستان کنارک

 محمد کرمی ، استاندار سیستان و بلوچستان در جریان بازدید از مناطق درگیر سیلاب جنوب استان از سد مخزنی كهير که بر روی رودخانه کهیر احداث شده و بزرگترین سد مخزنی استان است، بازدید کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • زندگی پس از سیل در شهرستان دشتیاری - سیستان و بلوچستان + عکس
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از سد کهیر شهرستان کنارک