Web Analytics Made Easy - Statcounter

احداث ۹ مجتمع آبرسانی روستایی

به گزارش ایرنا، با وجود اینکه پیش‌تر اردبیل جزو استان‌های پرآب و کشاورزی‌محور به شمار می‌آمد، در نتیجه سوء مدیریت، فقدان برنامه مدون و بهره‌برداری غیراصولی درگیر بحران کم‌آبی شده است؛ به طوری که بسیاری از روستاهای این استان از کمبود آب آشامیدنی رنج می‌برند و بر این اساس برای تامین آب آنها ۹ مجتمع آبرسانی احداث خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در این زمینه تشریح کرد: عمده‌ترین مشکلات موجود در روستاها مربوط به حوزه آب و راه است که با پیگیری‌های صورت گرفته ۲۶۵ میلیارد تومان به حوزه آب و ۱۱۲ میلیارد تومان هم به حوزه راه اختصاص یافته که بخشی از این اعتبارات مربوط به پروژه‌های آبرسانی روستایی است.

داوود شایقی با اشاره به اجرای طرح‌های آبی در استان اردبیل افزود: پایاب سد گیوی و عملبات اجرایی عمارت گرمی با شتاب بیشتری در دست اجرا است که سه هزار هکتار از اراضی در پایاب سد گیوی آبیاری مدرن شده  است.

وی بیان کرد: همچنین با تکمیل سد عمارت ۱۵ میلیون متر مکعب آب برای آشامیدنی، ۷۵ میلیون مترمکعب برای کشاورزی و ۲۸ میلیون مترمکعب نیز برای امور زیست محیطی اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: برای پروژه پایاب گیوی ۲۲۰ میلیارد تومان از طریق ماده ۵۶ تامین شده که تاکنون تملک اراضی و روند اجرای پروژه با پرداخت مبلغ اولیه از طریق بانک‌های عامل به سرانجام رسیده است.

شایقی ادامه داد: سد گیوی که از سال ۸۴ شروع شده در سال ۹۶ به اتمام رسیده است ولی احداث پایاب آن در اولویت قرار گرفت تا اراضی حاصل‌خیز این منطقه زیر کشت محصولات آبی برود.

تخصیص اعتبار به تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲

استان اردبیل با جمعیت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، شامل ۱۲ شهرستان و دارای ۲۰ ناحیه و شهرک صنعتی است که بسیاری از آنها جمله شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل فاقد سیستم تصفیه مناسب هستند، بر این اساس در جریان سفر اخیر رئیس جمهوری مقرر شد که ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرک اختصاص یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این زمینه افزود: در سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل نشست تخصصی در خصوص وضعیت نامناسب زیست محیطی شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل با حضور معاون وزیر صمت و رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی و مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

سعید شهند اظهار کرد: در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت نامناسب زیست محیطی و عدم مدیریت اصولی در محل تصفیه فاضلاب این شهرک، خواستار تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل شدیم.

وی بیان کرد: مقرر شد ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل اختصاص و در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار گیرد تا معضل زیست محیطی ۱۲ ساله  این شهرک مرتفع گردد.

تسریع اجرای طرح‌های وزارت تعاون در گرمی و انگوت

استان اردبیل که اقتصادش بیشتر بر پایه کشاورزی استوار است، با وجود پیشرفت‌های سال‌های اخیر همچنان در گیر و دار محرومیت و مهاجرت ناشی از نبود اشتغال است که بر این اساس با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روند اجرای طرح‌های وابسته به شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در شهرستان‌های گرمی و انگوت به منظور محرمیت‌زدایی و ایجاد اشتغال تسریع می‌شود.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل ضمن تشریح نتایج حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان اردبیل افزود: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی و دامداری شهرستان انگوت، عملیات اجرایی دامداری صنعتی شستا برای ایجاد اشتغال تسریع خواهد شد.

بهروز رحیم‌زاده بیان کرد: در جریان حضور وزیر تعاون در شهرستان گرمی، تسریع در روند اجرای چهار طرح اقتصادی توسط شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه نهایی نیز شد.

وی اضافه کرد: روند احداث ۲ طرح دامپروری صنعتی و تولید ظروف دارویی شستا نیز با شتاب بیشتر در منطقه ادامه خواهد داشت.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اظهار کرد: سرمایه‌گذاری شرکت پتروشیمی جم وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری در شهرستان گرمی نیز در صورت توجیه اقتصادی اجرا می‌شود و در غیر این صورت، با طرحی با توجیه اقتصادی و همان میزان اشتغال، جایگزین خواهد شد.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به حوزه ورزش

استان اردبیل که در سال‌هایی نه‌چندان دور مهد پرورش قهرمانان بزرگی در رشته‌های ورزشی گوناگون بود، در نتیجه فقدان سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت‌ها به تدریج رو به افول گذاشته بود که به برکت حضور رئیس جمهوری در این استان مقرر شد تا ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این حوزه اختصاص یابد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل در این زمینه گفت: در سفر رئیس جمهوری به اردبیل مقرر شد علاوه بر اعتبارات ملی و استانی مصوب ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی در استان اختصاص یابد.

سجاد انوشیروانی افزود: پارسال در مجموع ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار به ورزش استان در نظر گرفته شده بود که این رقم امسال به ۶۳۰ میلیارد ریال افزایش یافته است و امیدواریم با تخصیص آن مقداری از مشکلات ورزش استان برطرف شود.

وی با اشاره به وجود ۳۰ پروژه ورزشی نیمه تمام در نقاط مختلف استان بیان کرد: برای تکمیل و اتمام این پروژه های ورزشی در مجموع هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل سالن های ورزشی شهرستانهای خلخال و کوثر، خوابگاه ورزشی و زمین چمن استادیوم خلخال، ساختمان طبقاتی خانه جوانان و هیات‌های ورزشی، خانه طبقاتی تکواندو واقع در مجموعه ورزشی تختی اردبیل، خانه وزنه‌برداری اردبیل و پارس‌آباد، سالن سرپوشیده دومیدانی اردبیل و مجموعه عظیم پیست اسکیت سرپوشیده را از جمله مهمترین پروژه‌های نیمه تمام ورزشی استان اردبیل عنوان کرد.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود با جذب اعتبار لازم حداقل هفت پروژه ورزشی نیمه تمام تا پایان امسال در نقاط مختلف استان تکمیل و به بهره‌برداری برسد و در اختیار جوانان و ورزشکاران قرار گیرد.

تسهیل بستر توسعه کشاورزی حفاظتی

اردبیل اگرچه استانی کشاورزی‌محور است، اما این بخش همچنان با روش‌های سنتی رایج در دهه‌های گذشته پیش می‌رفت که با ورود این استان به کشاورزی حفاظتی و استفاده از دستگاه‌های خودکششی بستر مناسبی برای بهره‌گیری بهینه و نهادینه از مکانیزاسیون و ماشین‌آلات به‌روز کشاورزی در مسیر توسعه این بخش فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این زمینه گفت: کشاورزی حفاظتی یک سیستم کشاورزی است که می‌تواند ضمن بازسازی اراضی تخریب شده، از نابودی اراضی زراعی جلوگیری کند.

خلیل نیکشاد در این زمینه اظهار کرد: وی گفت: این روش پوشش دائمی خاک، حداقل اختلاط خاک و تنوع گونه‌های گیاهی را ارتقا داده و تنوع زیستی و فرآیندهای بیولوژیکی طبیعی را در سطح و زیر سطح زمین افزایش می‌دهد که به افزایش کارآیی مصرف آب و عناصرغذایی و  بهبود و پایداری تولید محصول کمک می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اولویت کشاورزی این استان را گذر از کشاورزی سنتی و ورود به کشاورزی مدرن دانست و اظهار کرد: استان اردبیل دارای ۲۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه تراکتور، ۱۴۵۰ دستگاه کمباین و افزون بر ۸۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ادوات دنباله‌بند کشاورزی بوده و ناوگان مکانیزاسیون نیز در سطح ایده‌آل و قابل قبولی قرار دارد.

وی بیان کرد: متوسط ضریبی که برای مکانیزاسیون استان‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده، ۲.۱ درصد است، در حالی که این ضریب در استان اردبیل ۳۶.۲ است.

فعالیت ۱۰۹ معدن

استان اردبیل به یمن قرار گرفتن در جوار کوه‌های قدیمی سبلان و باغرو از ظرفیت خوبی در حوزه معدن و صنایع معدنی برخوردار است؛ به طوری که در مجموع ۲۰۴ معدن در این استان وجود دارد که در حال حاضر البته تنها ۱۰۹ مورد از آنها مشغول فعالیت هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در این زمینه گفت: حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال تاکنون در معادن‌ استان اردبیل سرمایه‌گذاری شده است که با میزان استخراج سالیانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن، برای یک‌هزار و ۱۰۰ نفر فرصت اشتغال‌ ایجاد کرده‌اند.

فریبرز شجاع تشریح کرد: افزود: آهن، مرمریت، تراورتن، سیلیس، عقیق، پوکه معدنی، پوزولان و کائولن از جمله مهمترین موادی است که از معدن‌های استان اردبیل استخراج و بیشتر آنها در کارخانه‌های فرآوری به سایر فرآورده‌های دارای ارزش افزوده بالاتر مانند سیمان و مصالح ساختمانی سبک وزن تبدیل و روانه بازار می‌شود. 

وی بیان کرد: علاوه بر اینها چهار پهنه‌ اکتشافی در استان داریم که به منظور فعالیت در آنها، در مجموع ۱۲ پروانه اکتشاف برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی و بخش خصوصی صادر شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: ۲ محدوده معدنی مشگین‌شهر  شامل مس، مولیبدن و طلا در مرحله صدور گواهی کشف است که بهره‌برداری از آنها در سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد و به دنبال آن بحث احداث واحد تولید کنسانتره مس را خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: ذخایری که تاکنون در کانسنگ مس پهنه قره‌سو- سبلان کشف شده و در مرحله صدور پروانه است، ۰.۲۳ درصد عیار دارد و حجم آن تا این لحظه به حدود ۷۰ میلیون تن می‌رسد.

تولید بیش از ۵۰۰ محصول استاندارد

بیش از یک‌هزار واحد تولیدی در استان اردبیل فعالیت دارند که به گفته مسئولان امر از این میان بیش از ۵۰۰ محصول استاندارد در این واحدها تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان اردبیل در نشستی با سرپرست فرمانداری خلخال گفت: ۳۷۰ واحد تولیدی و صنعتی این استان زیرپوشش اداره کل استاندارد اردبیل قرار دارند که موفق به دریافت نشان استاندارد برای بیش از ۵۰۰ محصول تولیدی خود شده‌اند.

هاشم علایی اظهار کرد: اداره‌کل استاندارد استان اردبیل در سال گذشته هفت میلیارد ریال صرف پوشش و کنترل استاندارد کالاهای عرضه شده در بازار استان و همچنین جمع‌آوری کالاهای فاقد استاندارد کرد.

وی گفت: ۵۰ درصد از واحدهای تولیدی زیرپوشش این اداره‌کل واحدهای صنعتی در تولید محصولات معدنی و مصالح ساختمانی فعال بوده است و ۵۰ درصد نیز در بخش صنایع غذایی، تولید محصولات کشاورزی، شیمیایی و سلولوزی فعالیت دارند.

قرار گرفتن ۱۴ استاد دانشگاه در زمره دانشمندان ۲ درصد برتر جهان

استان اردبیل با وجود پیشینه پربار تاریخی و تمدنی، دارای واحدهای آموزشی گوناگونی با سطح متوسط و متوسط رو به پایین است اما در این میان واحدهایی مانند دانشگاه محقق اردبیلی در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته‌اند؛ به طوری که ۱۴ نفر از اعضای هیات علمی و ۲ نفر از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بر اساس گزارش مشترک دانشگاه استنفورد و انتشارات الزیویر در زمره دانشمندان ۲ درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفتند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی به انتشار لیست این دانشمندان اشاره کرد و افزود: برای انتخاب لیست دانشمندان برتر اطلاعات پژوهشگران از سراسر جهان در ۲۲ حوزه و ۱۷۶ زیر حوزه که حداقل پنج مقاله علمی به چاپ رسانده باشند، بررسی شده و انتخاب بر اساس شاخص‌هایی همچون تعداد استنادات، h-index، hm-index و میزان خوداستنادی صورت پذیرفته است.

داود سیف‌زاده اظهار کرد: در این لیست از دانشگاه محقق اردبیلی حسین شایقی، عزیز حبیبی ینگجه، مهدی شاهدی اصل، هادی غائبی، یاشار عزیزیان کلاندرق، داود سیف‌زاده، عباس صباحی نمین، عزیز باباپور، سیدمهدی رضوی، سجاد پیرمحمد، حمید حیدرزاده، محمد وجدی، اکبر مهدیلو و فرهاد صادق مغانلو قرار دارند.

وی بیان کرد: همچنین ۲ نفر از فارغ‌التحصیلان دوره دکتری دانشگاه محقق اردبیلی نیز به اسامی مرحومه مهسا پیرهاشمی و سینا فیض‌الله زاده اردبیلی حضور دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: انتخاب ۲ درصد برتر دانشمندان جهان برای بازه زمانی طولانی مدت و همچنین بازه زمانی یک‌ساله انجام می‌شود که در لیست منتشره عزیز حبیبی ینگجه، مهدی شاهدی اصل و حسین شایقی در هر ۲ لیست منتشره و سایر افراد منتخب در آن حضور دارند.

انتشار فراخوان نخستین جشنواره ملی هنرهای تجسمی

فراخوان نخستین جشنواره ملی هنرهای تجسمی «ترنج» منتشر شد که قرار است با توجه افت موج شیوع ویروس کرونا به میزبانی استان اردبیل برگزار شود.

این جشنواره در چهار رشته نقاشی، گرافیک (طراحی پوستر)، عکاسی (دوربین و موبایل) و خوشنویسی (نستعلیق و ثلث) در سه بخش آزاد، بچه‌های مسجد، بخش روستا و عشایر برگزار خواهد شد.

انسجام‌بخشی و کیفی‌سازی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد، جذب حداکثری کودکان، نوجوانان و جوانان، هدایت و گسترش نقش‌آفرینی جوانان در عرصه‌های موثر فرهنگی کشور، ارتقا سطح کمی و کیفی آثار و حمایت از فعالیت‌ها و تولیدات شاخص، حضور موثر و هدفمند بچه‌‎های مسجد در فضای مجازی و تقدیر از استعدادهای برتر از جمله هدف‌های برگزاری این جشنواره عنوان شده است.

علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد فرهنگی- هنری می‌توانند اثرهای خود را تا ۳۰ آبان در سایت جشنواره بارگذاری نمایند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۳۳۳۳۸۲۸۴-۳۳۳۵۸۵۲۱-۰۴۵ یا از طریق شبکه‌های اجتماعی با شماره همراه ۰۹۰۱۴۰۲۱۵۱۶ تماس بگیرند.

ممنوعیت هرگونه شکار در مناطق تحت حفاظت محیط زیست

استان اردبیل با مساحت ۱۷ هزار و ۹۵۳ کیلومترمربع، سه منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار ممنوع از جمله آق داغ، مغان، نئور، شورابیل، گندیمن، دربند مشکول، انزان و خروسلو با مجموع مساحت بیش از ۲۴۵ هزار هکتار دارد که بر اساس اعلام دستگاه ذی‌ربط هر گونه شکار در این نقاط ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در بازدید از منطقه حفاظت شده انزان مشگین‌شهر بیان کرد: هر گونه شکار در راستای حفاظت از تنوع زیستی و گونه‌های حیات وحش استان اردبیل ممنوع است و شکارچیانی که بر خلاف قوانین شکار و صید اقدام کنند، بر اساس قوانین و مقررات مربوطه مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

سعید شهند با اشاره به فعالیت ۵۷ نفر در ۱۲ پاسگاه محیط‌بانی افزود: گشت‌های هوشمندانه محیط‌بانان در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست و شکار ممنوع استان اردبیل به منظور جلوگیری از هرگونه شکار و صید به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود.

وی در ادامه از شهروندان و دوست‌داران حیات وحش خواست تا بروز هرگونه تخلفی در این زمینه را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل پیش‌تر از تنگ‌تر شدن عرصه برای متخلفان صید و شکار با افزایش فعالیت محیط‌بانان در مقابله و پیشگیری از تخلفات مرتبط در استان اردبیل خبر داده بود.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست تصفیه خانه هنرهای تجسمی استان اردبیل وزارت ورزش و جوانان اراضی کشاورزی مواد معدنی محرومیت آبرسانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست تصفیه خانه هنرهای تجسمی سازمان حفاظت محیط زیست تصفیه خانه هنرهای تجسمی استان اردبیل وزارت ورزش و جوانان اراضی کشاورزی مواد معدنی محرومیت آبرسانی حفاظت محیط زیست استان اردبیل استان اردبیل در این زمینه شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل دانشگاه محقق اردبیلی میلیارد ریال اعتبار کار و رفاه اجتماعی ۵۰۰ میلیارد ریال استان اردبیل سرمایه گذاری بهره برداری رئیس جمهوری رئیس سازمان زیست محیطی تصفیه خانه گونه شکار اداره کل خواهد شد بر اساس مقرر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۰۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدکرم مرادی ظهر امروز افزایش قیمت کود شیمیایی را در سالجاری یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی دانست و گفت: متأسفانه با افزایش ۳۰ درصدی قیمت کود علاوه بر نگرانی کشاورزان، توان خرید عوامل توزیع کود نیز کاهش می‌یابد.

وی گفت: ۷۵ درصد اراضی کشاورزی اسدآباد خرد و زیر یک هکتار است که این مهم باعث شده است کشاورزان سهمیه کمتری از کود شیمیایی داشته باشند.

رئیس جهادکشاورزی اسدآباد اظهار داشت: توزیع کود بهاره از دیماه سال گذشته در عوامل توزیع شروع و همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه کود شهرستان ۹۵۰۰ تن است که طبق متراژ زمین بین کشاورزان توزیع می‌شود.

کد خبر 6089180

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان انجام شد
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل زده
  • بهره‌برداری از ۲۴۰ پروژه عمران روستایی در استان اردبیل
  • پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع ۱۶ روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو