Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس- انتقال پایتخت از تهران موضوعی است که در طول دهه‌های گذشته هر از چند گاهی مطرح شده، واکنش‌های بسیاری را برانگیخته و معمولاً به دلیل ابهامات به‌وجود آمده پس از مدتی مسکوت مانده است. اولین بار زمزمه‌های تغییر پایتخت از تهران به شهر‌های همجوار در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن دوران نهایتاً مقرر شد که بجای «انتقال»، تهران را «ساماندهی» کنند.

در طول سالیان گذشته نیز بار‌ها موضوع انتقال پایتخت در دولت و مجلس شورای اسلامی مطرح شده است؛ اواسط زمستان سال ۱۳۹۱ بود که طرحی تحت عنوان «انتقال پایتخت اداری- سیاسی» با هدف مواجهه با چالش‌های کلان‌شهر تهران مطرح شد و طی آن چند مصوبه دولتی که با اعمال آن‌ها قرار بود «شبه‌انتقال» از پایتخت اتفاق بیفتد نیز به اجرا درآمد. در قالب این مصوبات که در دولت دهم به تصویب رسیدند مقرر شده بود کارکنان یکسری از دستگاه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی مستقر در تهران به شهر‌های دیگر منتقل شوند ضمن اینکه در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ در صحن علنی مجلس مطرح شد که در مرتبه دوم منجر به تصویب قانون «امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» شد.

** تعدیل انتظارات تورمی و بازار مسکن تهران با انتقال پایتخت

ترافیک، آلودگی هوا و احتمال وقوع زمین‌لرزه از مهم‌ترین دلایل این طرح بود. با این حال در شرایط فعلی می‌توان به این فهرست، تمرکز جمعیتی، اداری و اقتصادی و مشکلات اجتماعی، امنیتی، و خدمات رسانی ناشی از آن، گسترش حاشیه‌نشینی و افزایش سکونت‌گاه‌های غیررسمی، افرایش بی‌رویه قیمت در بازار مسکن پایتخت و مشکلات زیست محیطی مانند فرونشست زمین را هم اضافه کرد. 

 

از سوی دیگر حوزه مسکن یکی از بخش‌هایی بود که در جریان رقابت‌های انتخاباتی توسط سید ابراهیم رئیسی مورد تاکید قرار گرفت. آیت الله رئیسی، در جریان رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد که نخستین اولویت دولت او ساخت مسکن خواهد بود. ایده‌ای که در راستای طرح «جهش تولید و تامین مسکن» مجلس یازدهم هم وجود دارد.

در صورت تصویب طرح انتقال پایتخت سیاسی-اداری و اجرای طرح جهش تولید مسکن تهران در منطقه تعیین شده به‌عنوان پایتخت، می‌توان انتظار داشت ضمن تمرکز زدایی و دیگر مزایای مترتب بر انتقال پایتخت، تامین مالی طرح جهش تولید مسکن با هزینه کمتر و در نتیجه فشار کمتر به منابع و تسهیلات بانکی میسر گردد. علاوه بر این، به‌دلیل تعدیل انتظارات تورمی، بازار مسکن تهران و سایر کلان شهر‌ها نیز به شکل معنادار و موثرتری سر و سامان می‌یابد.

** دولت روحانی عزم انتقال پایتخت را نداشت

در همین راستا با ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت‌وگو کردیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت طرح انتقال پایتخت اظهار داشت: برای انتقال پایتخت با آقای وحیدی وزیر کشور صحبت کردم و به او گفتم که ما در این زمینه قانونی داریم، ضمن اینکه در این قانون شورای عالی انتقال پایتخت باید تصمیم بگیرد.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی شورای عالی انتقال پایتخت 4 بار تشکیل شد اما جمع بندی لازم صورت نگرفت، البته عزم این انتقال را هم نداشتند.

 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار امیدواری کرد که با تعییر دولت و مجلس و روی کار آمدن افراد انقلابی و جهادی انتقال پایتخت سیاسی و اداری سریع‌تر صورت گیرد و شهر دیگری جایگزین پایتخت جمهوری اسلامی ایران شود.

وی با بیان اینکه تهران مساوی ایران است و ایران هم مساوی با تهران است و باید این 2 را با یکدیگر نگریست، گفت: بنا داریم که با انتقال پایتخت مشکل ایران حل شود نه مشکل تهران.

**طرح انتقال پایتخت به هیچ وجه هزینه ندارد

ابوترابی با بیان اینکه با انتقال پایتخت ایران قطعا بخشی از مشکل تهران هم حل خواهد شد افزود: تهران گنجایش لازم و زمین لازم برای توسعه بیشتر ندارد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تأکید کرد: طرح انتقال پایتخت به هیچ وجه هزینه ندارد زیرا برآوردهای ما نشان می‌دهد که این کار هزینه‌ای برای دولت نداشته و ندارد، این در حالی است که قرارگاه خاتم الانبیاء در نامه‌ای رسمی به حسن روحانی رئیس جمهور وقت ایران به صراحت اعلام کرد که حاضر است پایتخت را انتقال دهد و یک ریال هم پول نمی‌خواهد، ولی بعد از این انتقال، فضاهای خالی تهران که پیش تر مراکز و ساختمان‌های اداری در آنجا مستقر بودند، کارشناسی شوند و به این قرارگاه واگذار شده و از این محل تسویه شود.

ابوترابی گفت: برآورد ما این است که انتقال پایتخت برای دولت هیچ هزینه‌ای ندارد بلکه با خالی شدن فضاهای دولتی در تهران درآمدزایی زیادی هم برای دولت به وجود می‌آید و حتی بخشی از درآمدهای حاصله هم به پایتخت جدید می‌رود و بخشی هم برای دولت باقیم می‌ماند.

**معماری فاخر بین المللی در ایران نداریم ولی باید در پایتخت جدید بسازیم

وی اضافه کرد: انتقال پایتخت خیلی امر پیچیده‌ای نیست زیرا در کشورهای همسایه مانند قزاقستان، ترکیه و پاکستان هم این کار صورت گرفته است و امری مرسوم برای رفع خیلی از مشکلات محسوب می‌شود.

 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار داشت: قانونی تحت عنوان جهش تولید و ساخت مسکن در مجلس یازدهم به تصویب رسیده است که یکی از مهم‌ترین حسن‌های اجرای این قانون آن است که در کنار اجرای این قانون، پایتخت ایران را هم تغییر دهیم.

ابوترابی افزود: در حال حاضر هم معماری فاخر بین المللی هم در پایتخت نداریم که ان‌شاءالله در آینده نزدیک با تکمیل مصلای تهران این ساختمان به عنوان معماری فاخر شناخته شود؛ به غیر از برج میلاد و پل طبیعت معماری فاخری در ایران نیست، اما در پایتخت ایران که قصد ساخت آن را داریم می‌توانیم یک معماری فاخر ایرانی ـ اسلامی به دنیا عرضه کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور انتقال پایتخت انتقال تهران عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس طرح انتقال پایتخت معماری فاخر بازار مسکن مسکن تهران برای دولت جهش تولید مطرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۲۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

به گزارش تابناک به نقل از میزان- علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در جریان سفر دوروزه خود به شهرستان گلپایگان، در نشست با فعالین منتخب بخش خصوصی در حوزه صنعت، معدن، مسکن، کشاورزی و اجتماعی شهرستان حضور پیدا کرد.

در این جلسه که حدود چهار ساعت به طول انجامید، نزدیک به ۲۰ نفر از فعالان مردمی بخش اقتصاد شهرستان در حضور سخنگوی دولت به بیان مطالبات و نقطه‌نظرات خود پرداختند. در این نشست همچنین معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، دبیر کمیسیون مسکن هیئت دولت، معاون اقتصادی استاندار اصفهان، فرماندار گلپایگان، امام جمعه گلپایگان و جمعی دیگر از مقامات ملی و محلی حضور داشتند.

فعالان بخش خصوصی و مسئولان شهرستان در این جلسه در حضور سخنگوی دولت مطالبات خود درخصوص مسائل شهرستان گلپایگان را به مسئولان حاضر ازجمله معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کردند و تصمیماتی مثبتی جهت افزایش تولید و رفع موانع مشارکت بخش‌های مردمی در این عرصه اتخاذ شد.

دبیر هیئت دولت در پایان این جلسه با اشاره به ثمرات این جلسه و تصمیمات مثبت اتخاذ شده در آن گفت: اینکه رهبر انقلاب به ما امر کردند که جهش تولید با مشارکت مردم داشته باشیم، یکی از روش‌های آن برگزاری چنین جلساتی است که فعالان بخش خصوصی، مسئولان ملی و مسئولان شهرستان هم زمان حضور داشته باشند تا چاره مشترکی برای امور بیاندیشیم و با هم مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: دولت در اینجا امکان واگذاری زمین دارد. شرط اینکه این طرح موفق شود این است که هر بخش همینطور به توانمندی و آورده خودش برای پیشبرد برنامه بیاندیشد و به میدان بیاید. اگر بخش‌های دیگر مانند شهرداری، بخش خصوصی و سایر نهاد‌ها نیز پا به میدان بگذارند، نه تنها مشکل مسکن مرتفع می‌گردد، بلکه در سطح کلان جهش تولید مدنظر با مشارکت مردم حاصل می‌شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: کلید حل مشکلات در دست خودمان است. حتی در مسائلی که مشکل از بیرون به ما تحمیل می‌شود، خودمان می‌توانیم مسائل را حل کنیم و برای این امر نیازمند هم‌فکری و همدلی با جلسات این‌ چنینی هستیم.

بهادری جهرمی درباره افزایش تجارت خارجی کشور و تأمین منابع ارزی لازم تأکید کرد: مجموع تجارت خارجی در فروردین ۱۴۰۳، ۱۰.۴ میلیارد دلار بوده است که نزدیک ۵۰ درصد بیشتر از فروردین ۱۴۰۲ بوده است؛ بنابراین مشکلی در تأمین منابع ارزی نداریم.

دیگر خبرها

  • با اجرای مالیات برعایدی سرمایه بساط سفته بازی جمع می‌شود
  • سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • ضرورت احداث تهران جدید
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • پیام مشخص از بازار مسکن؛ جمعیت خانه‌ندار‌ها چه می‌گوید؟
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • هم‌میهن آمریکا و انتساب رکورد تورمی روحانی به رئیسی!