Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای پخت غذای‌های ایرانی نشان می‌دهد که پخت این غذا‌های با هزینه‌ها بالایی همراه است.

خبرگزاری میزان - روزنامه هفت صبح نوشت: اگر از آن دسته افرادی هستید که واقعا در طول دو سال گذشته، قرنطینه را به معنای واقعی کلمه رعایت کرده اید قطعا قیمت جدید غذا در رستوران شما را شگفت زده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثال خوردن پنج تا پرس دیزی سنتی حدود ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. فاکتور غذا‌های کبابی برای پنج نفر، در خوشــبینانه‌ترین حالت ممکن کمتر از ۵۰۰ هزار تومان نخواهد بود و هزینه خوردن پیتزا استیک، همین حول و حوش خرج روی دستتان می‌گذارد. معمولا در چنین مواقعی مردم می‌گویند غذا‌های خانگی را ترجیح می‌دهند اما...

ما برای نمونه هفت غــذای محبوب ایرانی را در نظر گرفته ایم و دســتور پخت آن‌ها را از کتاب مستطاب مرحوم نجف دریابندری بیرون کشیدیم. بعد قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای پخت آن‌ها را در بازار جداگانه پیدا کردیم. خیلی هم دست و دلبازانه این کار را انجام دادیم و مثال یک راست رفتیم سراغ خرید برنج ایرانی که الان کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. فکر می‌کنید نتیجه چی شد؟ فســنجان با حدود ۳۲۰ هزار تومان الان یکی از سنگین‌ترین غذا‌ها به حساب میآید. برای پختن قیمه باید ۲۸۰ هزار تومان پول وســط بگذارید و هزینه پخت قورمه سبزی به ۲۷۰ هزار تومان می‌رسد. پخت آبگوشت برای پنج نفر حدود ۲۵۰ هزار تومان پول نیاز دارد.

ته‌چین مرغ و کتلت به ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۰ هزار تومان خرج روی دســتتان می‌گذارند و به شکلی شگفت انگیز پولی که برای آماده کردن کوکو سیب زمینی نیاز دارید ۳۵ هزار تومان خواهد بود. این عدد و رقم‌ها طبق دستور کتاب مستطاب برای پنج نفر در نظر گرفته شده است.

آبگوشت؛ حدود ۲۵۰ هزار تومان

۷۵۰ گرم گوشت آبگوشــتی، یک عدد پیاز، دو پیمانه نخود و لوبیا، سه تا چهار عدد لیموعمانی، دو قاشق زردچوبه/ نمک و فلفل اگر خیلی اهل گشــتن و قیمت گرفتن باشــید، احتمالا می‌توانید یک کیلو گوشــت آبگوشــتی خوب را از قصابی محل به قیمت ۱۳۰ هزار تومان بخرید. پیــاز در بازار کیلویی هفــت هزار تومان اســت. پس الکی خساســت به خرج ندهید و با اینکه نهایتا یکی دو تا پیاز برای پخت آبگوشــت کفایت می‌کند، همان یک کیلــو را بخرید. لیموعمانی در وزن کوچــک ۳۵ هزار تومان اســت. آن‌هایی که این اواخر نخود و لوبیا خریده اند، خیلی شکایت می‌کنند، چون حدود ۴۰ هزار تومان برای بسته‌های ۸۰۰، ۷۰۰ تومان پول پرداخت کرده اند. خوشبختانه یک لیوان از آن برای پختن آبگوشت کفایت می‌کند. زردچوبه در بسته‌های کوچک را هم باید ۱۵ هزار تومان بخرید. یک کیلو گوجه و یک کیلو سیب زمینی هم باید جزو خریدهایتان باشد.

خورش قیمه؛ حدود ۲۸۰ هزار تومان

نیم کیلو گوشت گوسفندی، یک عدد پیاز، نیم پیمانه لپه، سه تا چهار عدد گوجه فرنگی، سه تا چهار عدد سیب زمینی خلالی، سه تا چهار عدد لیمو عمانی، روغن، نمک و فلفل، برنج گوشت قیمه باید نرم و ترد باشد. یک کیلو گوشت خورشتی از نوع گوســفندی الان در فروشگاه‌ها ۱۷۰ هــزار تومــان فروخته می‌شــود که، چون می‌توانید نیم کیلو سفارش دهید ما اینجا هزینه آن را ۸۵ هزار تومان در نظر می‌گیریم. جزء مهم دیگر خورش قیمه لپه است. برای خرید هر کیلو لپه الان بایــد ۷۰، ۶۰ هزار تومان کنــار بگذارید. طبق دستورالعمل به سه تا چهار عدد گوجه فرنگی و سیب زمینی نیاز پیدا می‌کنید. با ۱۴ هزار تومان میتوان یــک کیلو گوجه خریــد و بابت یک کیلو ســیب زمینی هم باید حدود هشــت هزار تومان پرداخت کرد. آن ســه تا چهار عدد لیمو عمانی هم حداقــل ۳۵ هزار تومان خرج روی دســتتان می‌گذارد. در آخر به برنج می‌رسیم و می‌شود گفت یک کیلو برنج برای پنج نفر کافی است. برنج ایرانی در بازار تقریبا کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

قورمه سبزی؛ ۲۷۰ هزار تومان

نیم کیلو گوشــت خورشــتی گوســاله یا گوســفندی، یک عدد پیاز، نیم کیلو سبزی خورشتی، نیم پیمانه لوبیا قرمز یا چشم بلبلی، شش عدد لیمو عمانی، روغن، نمک و برنج قورمه سبزی باید ترش باشــد، هرچقدر ترشتر لذیذتر. حتی با وجــود اینکه متخصصان تغذیه می‌گویند نباید سبزی را سوزاند، اما معمولا وقتی سبزی استفاده شده در خورش تیره‌تر می‌شود، نتیجه خوشمزه‌تر است. اساس قورمه سبزی روی کاکل ماهیچه گوســفندی یا گوساله می‌چرخد که الان هر کیلوی آن حدود ۱۵۰ هزار تومان تمام است و برای نیم کیلو گوشت باید ۷۵ هزار تومان هزینه کنید. در هر وعده بایــد روی حداقل نیم کیلو سبزی قورمه مخصوص هم حساب باز کنید که قیمت یک کیلوی آن در بسته بندی‌های فریز شده ۳۵ هزار تومان است. باید نیم کیلو لوبیا چشم بلبلی (به روایت کتاب مستطاب) یا لوبیا قرمز هم کنار بگذارید که مانند بقیه حبوبات با رشد قیمتی شگفت انگیز در حال حاضر حدود ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. عنصر مهم دیگر قورمه ســبزی لیمو عمانی است که گفتیم بسته ۳۰۰ گرمی آن را ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان می‌فروشــند. برنج هم که دیگر گفتن ندارد، یک کیلو برنج ایرانی الان حداقل ۵۰ و حتی در مواقعی تا ۶۰ و ۶۶ هزار تومان رسیده است. یک کیلو پیاز هم با قیمت هفت هزار تومان خریداری کنید.

کتلت؛ حدود ۱۶۰ هزار تومان

یک کیلو گوشت گوساله چرخ کرده، یک عدد پیاز، یک عدد تخممرغ، نیم کیلو سیب زمینی، روغن و نمک فکــر می‌کنید ســاده اســت. اگر فقــط پنج تا شش نفر باشــید، برای تهیه کتلت به یک کیلو گوشت گوســاله چرخ کرده نیاز خواهید داشت که الان قیمــت آن به ۱۳۰ هزار تومان رســیده است. بسته‌های گوشــت چرخ کرده مخلوط در فروشــگاه‌های زنجیر‌های به وفور پیدا می‌شوند. طبق دستورالعمل کتاب مستطاب حداقل به نیم کیلو ســیب زمینی نیاز دارید که ما اینجا قیمت یک کیلویش را یعنی هشــت هزار تومان در نظر گرفته ایم. همینطور بــرای خرید یک کیلو پیاز باید هفت هزار تومان کنــار بگذارید. همینطور تخم مرغ که الان دانه‌ای هــزار و ۵۰۰ تا دو هزار تومان فروخته می‌شود. قطعا محتاج چندتایی نان هم خواهید شد که قیمت آن را درنظر نگرفته ایم.

کوکو سیب زمینی؛ حدود ۳۵ هزار تومان

یک کیلو سیب زمینی، شش عدد تخم مرغ، نصف قاشق زعفران، روغن و نمک این یکی به خاطر استفاده نکردن از گوشت، جان می‌دهد برای آخر ماه، اما همانقدر که ارزان است، دردسر دارد. از پختن سیب زمینی‌ها و کوبیدنشان گرفته تا مخلوط کردنشان با تخم مرغ و همزدن. تازه بعد از آماده شــدن مایه کوکــو باید با کلی وسواس بالایی سر اجاق و ماهیتابه بایستید. از یک طرف چانه گرفتن یکی یکــی کوکو‌ها به تجربه نیــاز دارد و از یک طرف باید بدانیــد چه زمانی کوکو‌ها پخته شــده اند و باید برشــان گردانید. مخلوط کردن و نسبت تناسب مقدار سیبزمینی و تخم مرغ هم برای خودش نوعی تخصص است. ماست و ســبزی هم اجزای وعده غذایی هستند که با کوکوی ســیب زمینی می‌خورید. هر کیلو سیب زمینی الان هشــت هزار تومان است. تخم مرغ‌ها را هم باید دانه‌ای دو هــزار تومان بخرید به همین خاطر احتمالا باید ۱۲ هزار برای تخم مرغ و ۱۴ هزار تومان برای روغن در نظر بگیریم.

ته چین مرغ؛ حدود ۱۹۰ هزار تومان

شــش پیمانه برنج، یک کیلو سینه مرغ، نیم قاشق ماســت چکیده، دو عدد تخم مرغ، زعفران، روغن و نمک کتاب مســتطاب انــواع مختلفــی از ته چین را در نظر گرفته اســت. ما ته چین مــرغ را انتخاب کردیم، چون اکثرا وقتی اسم ته چین به گوششان می‌خورد یــاد همــان ته چین مــرغ می‌افتند. گرانترین بخش این غذا همان زعفرانی اســت که این روز‌ها قیمتش ســر به فلک میگذارد و به همین خاطــر مردم مثقالــی آن را خریداری می‌کنند. طبق دستورالعمل کتاب مستطاب شش پیمانه برنج مورد نیاز برای طبخ این غذا با مقدار زیادی دســتو دلبازی حدود یــک کیلو درنظر گرفته شــده اســت. ما برنج ایرانی ۶۰، ۵۰ هزار تومانی ایرانی را در نظــر گرفته ایم. زعفران هم ارزان‌تر از مثقالی ۶۰ هزار تومان پیدا نکردیم. یک کیلو سینه مرغ که برای تهچین لازم داریم الان حدود ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

فسنجان؛ حدود ۳۲۰ هزار تومان

یک کیلو سینه و ران مرغ، نیم کیلو مغز گردو، یک عدد پیاز، سه پیمانه رب انار، سه قاشق شکر، زعفران، روغن و نمک ذائقه دسته‌ای از افراد فسنجان شیرین را ترجیح می‌دهد و فسنجان ترش به مذاق دسته دیگری از افراد خوش می‌آید. کتاب مستطاب، اما رای به برتری فســنجان ملس می‌دهد به همین خاطر رب انار و شــکر با فرمول خاصی در کنار هم قرار گرفته اند. در حال حاضر می‌توانید کوچکترین بســته بندی رب انار را که ۳۰۰ گرم رب دارد، با قیمت ۲۵ هزار تومان پیدا کنید. گران قیمت‌ترین عنصر همچنان مغز گردو است که نیم کیلوی آن است، اما بعضی فروشگاه‌ها نوعــی از آن را با نام گــردوی مخصوص خورش فسنجان می‌فروشند. دستورالعمل کتاب تاکید کرده برای یک وعده فسنجان نهایتا به نیم کیلو گردو نیاز دارید، ولی بیایید تقلب کنیم و ۳۰۰ گرم گردو با قیمت ۱۰۰ هزار تومان بخریم. در مرحله بعدی نوبت به ران و ســینه مرغ میرسد که در کتاب مقدار آن هــا را نیم کیلو لحــاظ کرده اند. بسته‌های یک کیلویی حاوی قطعات کوچک را الان می‌توانید ۶۰، ۵۰ هزار تومان بخرید. شما بگو همان ۵۰ هزار تومان. ۶۰ هزار تومان برای برنج، ۱۴ هزار تومان برای روغت و هفــت هزار تومان هم برای پیاز کنار گذاشــته ایم. به اضافه ۶۰ هزار تومانی که بسته چهار گرمی زعفران به ما تحمیل می‌کند. شد چقدر؟

بیشتر بخوانید: غافل‌گیری در صف سوپرمارکت و بقالی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: اخبار اقتصادی مواد غذایی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی مواد غذایی هزار تومان کیلو سیب زمینی سه تا چهار عدد ۳۵ هزار تومان ۶۰ هزار تومان ۵۰ هزار تومان برای پنج نفر برنج ایرانی تومان بخرید کتاب مستطاب سیب زمینی یک عدد پیاز قورمه سبزی لیمو عمانی روغن و نمک کیلو گوشت نیم کیلو عدد لیمو برای پخت یک کیلو تخم مرغ غذا ها ته چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۳۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف غذای سگ و گربه قاچاق در خوی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سرهنگ "کیومرث پاکدل" فرمانده انتظامی خوی درجزئیات این خبر اظهار داشت: عوامل انتظامی شهرستان خوی  موفق شدند از ۲دستگاه خودروی  تریلی مسیر بازرگان _ تهران مقدار بیش از۴۲ هزار و ۶۴۴ کیلو گرم انواع مختلف غذای سگ و گربه را بصورت قاچاق کشف و ضبط کنند.

فرمانده انتظامی خوی ادامه داد:  ارزش کالای کشف شده بیش از  ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده ودراین راستا ۲ نفر دستگیر  و ۲دستگاه خودرو توقیف شد.   سرهنگ پاکدل در پایان تاکید کرد:  شهروندان می‌توانند هرگونه موارد مشکوک و قاچاق کالا و ارز را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • آمریکا هزینه سنگینی برای بی حیایی دختران ایرانی در نظر گرفته است
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • قیمت غذای محبوب ایرانی‌ها نجومی شد (اینفوگرافی)
  • کشف غذای سگ و گربه قاچاق در خوی 
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی