Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بحران سیاسی در روابط بین لبنان و  عربستان از آنجا آغاز شد که «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان دوشنبه هفته گذشته با شرکت در برنامه «پارلمان ملت» شبکه تلویزیونی الجزیره از ملت مظلوم و ستمدیده یمن دفاع و حمله نظامی ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودی و امارات را محکوم نمود. 

قرداحی خاطرنشان کرد که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در حال دفاع از خود در برابر "اقدامات تجاوزکارانه عربستان و امارات" هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان به همراه برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله امارات و همچنین مصر و سودان و با کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ ائتلافی را برای حمله به یمن تشکیل داد و تلاش کرد که «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند، اما این ائتلاف متجاوز در طول هفت سال گذشته و با وجود حملات همه جانبه و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن نتوانسته به هیچ‌ یک از اهداف تجاوزکارانه خود دست یابد.

این ائتلاف به مرور و به دلیل شکست‌های گسترده از نیروهای مردمی یمن، به سوی فروپاشی سوق پیدا کرده و اکنون تنها عربستان و امارات با همراهی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه مردم یمن می‌جنگند.

در طول این جنگ بیش از شش ساله هزاران نفر از شهروندان یمنی شهید یا زخمی شده و میلیون ها نفر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.

سازمان های بشردوستانه وابسته به سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری بین المللی نیز بارها در گزارش های خود از اوضاع وخیم انسانی کشور فقیر یمن و قربانی شدن شهروندان یمنی بر اثر شیوع بیماریهای واگیر دار و سوء تغذیه و کمبود شدید دارو و مواد غذایی به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی در طول این سالها خواهان پایان جنگ علیه یمن و حل و فصل بحران این کشور از طریق گفت وگوی سیاسی شده اند؛ اما با وجود همه این درخواست ها این تجاوزگری علیه ملت یمن از جانب عربستان و امارات در سایه حمایت برخی کشورهای غربی از آنها همچنان ادامه دارد.

در همین راستا، شماری از سیاستمداران و شخصیت های سیاسی و دینی جهان عرب در طول این سالها یا از تداوم جنگ علیه یمن به شدت انتقاد کرده یا آن را محکوم کرده اند اما با حمله رسانه های سعودی و رسانه های حامی آنها در کشورهای عربی روبرو شده اند.

«جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان آخرین سیاستمداری است که برای بیان سخن حق از حدود به یک هفته پیش مورد حمله شدید رسانه ای و سیاسی قرار گرفته است.

آنچه باعث شده که سعودیها نسبت به گفته های قرداحی حساسیت بیشتری به خرج دهند، جایگاه او به عنوان یک مسئول رسمی عرب و تصدی پست وزارت اطلاع رسانی کشور لبنان از جانب وی است.

این حساسیت از آنجا دو چندان می شود که لبنان با توجه به بافت ویژه آن همواره از اهمیت زیادی برای سعودیها برخوردار بوده است و آنها در طول سالهای گذشته به شیوه های مختلفی برای دخالت در امور داخلی این کشور و برهم زدن توازن داخلی آن با جانبداری از یک یا چند گروه سیاسی علیه دیگر گروهها تلاش کرده و همزمان نیز کوشیده اند تا با پرداخت هزینه های هنگفت مالی و تقویت نفوذ رسانه ای، وجهه خود را خوب جلوه دهند و دخالت های خود را حمایت از ملت لبنان معرفی کنند.

حال در سایه این شرایط، سیاستمداری در این سطح نظیر قرداحی با وجود فشارهای سعودیها سخن حقی را بیان داشته که به مزاق آنها خوش نیامده است و آنها را به واکنش شدید سیاسی و رسانه ای و یارگیری از سایر کشورهای عربی که به نوعی یا در اردوگاه ریاض قرار دارند و یا زیر نفوذ آن هستند، سوق داده است؛ امری که آن را به خوبی می توان در موضعگیری شورای همکاری خلیج فارس شاهد بود که اساسا زیر نفوذ عربستان است.

در همین راستا، ابتدا "ولید بخاری" سفیر عربستان در بیروت در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر به بازنشر اخباری بسنده کرد که از بحران دیپلماتیک جدید سعودی با لبنان سخن به میان آورده بودند.

در همین رابطه شبکه تلویزیونی "ام تی وی" لبنان به نقل از منابع سعودی که نام شان را ذکر نکرد، اعلام کرد: "به دلیل اظهارات قرداحی ما هم اکنون با یک بحران شدید سیاسی مواجه هستیم."

در ادامه، شورای همکاری خلیج فارس قرداحی را به بنا به برداشت خود به «درک ناقص و قرائت سطحی» متهم کرد و خواستار عذرخواهی او و اعلام مواضع دولت لبنان در این زمینه شد.

"نایف فلاح مبارک الحجرف" دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز دفاع این مقام لبنانی از مردم جنگ زده یمن و محکوم شدن جنایات صورت گرفته علیه آنان توسط ائتلاف سعودی مورد حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی را کاملا مردود دانست و از وزیر اطلاع رسانی لبنان خواست تا بخاطر گفتن واقعیت ها و حق گویی عذرخواهی کند.

اما در مقابل، وزیر اطلاع رسانی لبنان از موضع برحق خود عقب نشینی نکرد و در واکنش به درخواست این کشورها که از او خواسته اند به خاطر اظهاراتش علیه کشورهای متجاوز به یمن عذرخواهی کند، تاکید کرد: هیچکس حق ندارد برای ما تکلیف تعیین کند.

قرداحی اظهار داشت: هیچ کس حق ندارد به ما دیکته کند که چه باید کرد و یا چه وزیری در دولت بماند یا برود.   

وی در خصوص اینکه پس از اظهارات علیه نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن از وی خواسته شده تا استعفا کند، گفت: من بخشی از یک دولت یکپارچه و واحد هستم و به تنهایی نمی‌توانم این تصمیم را بگیرم.  

قرداحی تاکید کرد که مرتکب اشتباهی نشده است که بخواهد بابت آن عذرخواهی کند.  

وی خاطرنشان کرد: من در جنگ یمن طرف نیستم و آنچه در مورد آن گفتم به عنوان یک دوست گفتم و مخالف جنگ اعراب با اعراب هستم و من هرگز به عربستان سعودی حمله و به آن توهین نکرده‌ام و امارات را کشور دوم خود می‌دانم. 

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان با بیان اینکه "آنچه من گفتم از روی دوستی بود و با عربستان دشمنی ندارم"، به اختلافش با سعودیها به هنگام کار در یک شبکه تلویزیونی وابسته به آنها اشاره کرد و اظهار داشت: قبلاً با سعودی‌ها اختلاف نظر داشتم و به همین دلیل کار خود را در شبکه تلویزیونی «‌ام بی‌سی» (MBC) از دست دادم. 

وی بیان کرد: اظهارات من درباره عربستان و یمن منعکس کننده دیدگاه دولت لبنان نیست. 

همزمان نیز "نجیب میقاتی" نخست وزیر لبنان بر  حفظ روابط مستحکم کشورش با تمامی کشورهای همسایه و به طور مشخص کشورهای عربی تاکید و در سخنانی تلاش کرد تا از یک سو با بیان اینکه سخنان قرداحی قبل از تصدی پست وزارت اطلاع رسانی لبنان بیان شده، توجیه کند و از سوی دیگر نیز  از عربستان دلجویی کند.

میقاتی در ارتباط با اظهارات قرداحی گفت: این مصاحبه چند هفته قبل از تصدی پست وزارت اطلاع رسانی از سوی قرداحی تهیه و تنظیم شده است و اظهاراتش غیرقابل قبول است و به هیچ وجه نشانگر موضع دولت لبنان به ویژه در ارتباط با موضوع یمن و روابط لبنان با کشورهای عرب و به طور مشخص عربستان و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست.

اما با این حال، روز چهارشنبه عربستان، کویت و بحرین سفرای لبنان را احضار کردند تا از این طریق فشار بر دولت لبنان را افزایش دهند.

در پی احضار سفیر لبنان در عربستان، یادداشت اعتراضی به سفیر لبنان ابلاغ شد.

خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) نیز گزارش داد، سفیر بیروت در خصوص اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن، به وزارت امور خارجه این کشور احضار شده است.

کویت نیز به اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان واکنش نشان داد و کاردار سفارت لبنان در این کشور را احضار کرد.

در ادامه عربستان سفیر خود را از بیروت فراخواند و از سفیر این کشور نیز خواست ریاض را ترک کند.

در سایه این فشارهای سیاسی و رسانه ای سعودیها به دولت لبنان، حزب الله لبنان در بیانیه‌ای از وزیر اطلاع‌رسانی این کشور که از تجاوز ائتلاف سعودی به یمن انتقاد کرده بود حمایت و از مواضع شجاعانه و ملی وی قدردانی کرد.

در بیانیه حزب الله تاکید شد: ما هجمه ظالمانه عربستان سعودی، امارات و شورای همکاری خلیج فارس علیه قرداحی را محکوم می کنیم.

حزب الله افزوده است: ما قاطعانه مخالف هر گونه درخواست برای برکناری وزیر یا اجبار او به استعفا هستیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما درخواست برکناری وزیر اطلاع رسانی را اهانتی آشکار به لبنان، عزت و حاکمیت آن می دانیم.

این بیانیه افزوده است: حزب الله به طور خاص مواضع سیاستمداران مزدور و ضعیف النفس لبنان را در این کارزار پولی محکوم می کند.

حزب الله اعلام کرد: مشارکت رسانه‌های لبنانی در کارزار علیه قرداحی سقوط اخلاقی بزرگی است.

در همین حال، برخی تحلیلگران سیاسی منطقه بحران آفرینی عربستان در قبال لبنان را در قاب بزرگتری تفسیر می کنند و هدف از آن را برهم زدن ثبات داخلی لبنان بویژه بعد از پیروزیهای سیاسی، اقتصادی و نظامی مقاومت لبنان می دانند.

به عقیده این تحلیلگران، توانمندی حزب الله لبنان برای تامین سوخت مورد نیاز لبنان از ایران و توزیع آن در این کشور در سایه بحران شدید اقتصادی و سوختی و اثبات اینکه چه کشورهایی در این شرایط سخت لبنان در کنار ملت این کشور می ایستند و چه کشورهایی با وجود ادعای حمایت از دولت و ملت لبنان دست روی دست می گذارند و کاری نمی کنند و پیروزی سیاسی مقاومت در تسهیل از سرگیری روابط اقتصادی و سیاسی بین بیروت و دمشق در بالاترین سطوح و به نوعی شکستن محاصره سیاسی و اقتصادی تحمیلی آمریکا علیه لبنان و سوریه و نیز تثبیت اصل بازدارندگی نظامی در برابر رژیم صهیونیستی با ورود کشتی های حامل سوخت ایران،  از دلایلی است که ریاض را بر آن داشته است تا با بهره برداری از سخنان قرداحی برای برهم زدن فضای داخلی لبنان وارد عمل شود تا اینکه به زعم خود با این کار از یک سو پیروزیهای اقتصادی و به تبع آن پیروزیهای سیاسی و نظامی مقاومت لبنان را تحت الشعاع قرار دهد و از سوی دیگر خود را در کانون توجه در داخل لبنان قرار داده و اینگونه القا کند که بدون حضور و نفوذ سعودیها آرامش در لبنان وجود ندارد.

این تحلیلگران در عین حال این سطح از فشار سیاسی و رسانه ای علیه قرداحی را در چارچوب فشار بر دولت لبنان می دانند که به تازگی بعد از مدتها رایزنی  در سایه توافق داخلی تشکیل شده و درصدد حل بحران های انباشته شده اقتصادی و مالی این کشور است که شماری از هم پیمانان خود سعودیها که پست های کلیدی را در سالهای گذشته در لبنان در دست داشته اند، خود از عاملان اصلی بروز این وضعیت بوده اند.

برچسب‌ها بیروت حزب الله لبنان شورای همکاری خلیج فارس ریاض

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیروت حزب الله لبنان شورای همکاری خلیج فارس بیروت حزب الله لبنان شورای همکاری خلیج فارس ریاض وزیر اطلاع رسانی لبنان شورای همکاری خلیج فارس شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی دولت لبنان رسانه ای حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۴۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | بی اعتنایی وزیر ابراهیم رئیسی به سخنان استاندار تبریز در جلسه رسمی

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901549

دیگر خبرها

  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد
  • قشر ضعیف جامعه در گرانی های افسارگسیخته تحت فشار است
  • واکنش عباس عبدی به سخنان مهدی نصیری: اصلاح‌طلبی و براندازی دو راهبرد غیر قابل جمع است
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • افزایش فشار دموکرات‌های آمریکا به بایدن؛ «نگذارید اسرائیل به رفح حمله کند»
  • ۱۲ نگین درخشان صنعت گاز در دولت سیزدهم
  • ببینید | بی اعتنایی وزیر ابراهیم رئیسی به سخنان استاندار تبریز در جلسه رسمی
  • پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صلاحیت علمی دارند/ چرا سازمان ثبت اسناد و املاک بهانه‌تراشی می‌کند؟
  • فشار دولت اوکراین به مسلمانان برای سکوت در نسل‌کشی غزه + سند