Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:18:20 GMT

کاهش نرخ تورم در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۵۳۵۲

کاهش نرخ تورم در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوار استان در مهر ماه سال جاری ۴۰ درصد است  که این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن ۴.۴ درصد کاهش یافته است.

رضا جمشیدی در این خصوص اظهار کرد: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوار در نقاط شهری استان ۳۸.۸ و روستایی ۴۴.۲ درصد است که در نقاط شهری نسبت به ماه قبل ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ و روستایی نیز ۳ درصد کاهش یافته است. 

وی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه‌به نقطه خانوارهای کشور در مهر ماه سال جاری ۳۹.۲ درصد است، افزود: این شاخص در مقایسه با ماه قبل از آن۴.۵ درصد کاهش یافته است، همچنین این نرخ برای خانوارهای شهری کشور ۳۸.۴ و روستائی ۴۳.۹ درصد است که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۴.۵ و ۳.۹ درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی ادامه داد: نرخ تورم خانوارهای استان نسبت به ماه قبل در مهر ماه سال جاری ۳.۸ درصد است که نسبت به ماه قبل از آن ۰.۳ درصد افزایش یافته است. وی این شاخص را برای خانوارهای شهری استان ۳.۷ و نقاط روستائی ۳.۹ درصد اعلام کرد که به ترتیب ۰.۲ و ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

جمشیدی تصریح کرد: نرخ تورم نسبت به ماه قبل درکل خانوارهای کشور در مهرماه سال جاری ۳.۷ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

وی این شاخص را برای خانوارهای شهری کشور ۳.۶ و نقاط روستائی ۴.۱ درصد اعلام کرد که به ترتیب ۰.۴ درصد کاهش و ۰.۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان این که نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهر سال جاری در کل خانوارهای استان ۴۷درصد می باشد که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش یافته است افزود: این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۴۵.۶ و روستائی ۵۲.۳ درصد می باشد که به ترتیب ۰.۲ و ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

جمشیدی افزود: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهر ماه سال جاری درخانوارهای کل کشور ۴۵.۴درصد است که نسبت به مدت مشابه ۰.۴ درصدکاهش یافته است.

وی تصریح کرد: این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۴۴.۷و روستائی ۴۹.۶ درصد است که به ترتیب ۰.۴ و ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان جمشیدی خاطر نشان کرد: تورم نقطه‌به‌نقطه کل خانوار در مهرماه سال جاری استان در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها  و دخانیات ۵۶.۸، پوشاک وکفش ۵۲.۵، مسکن ۱۳.۳ و گروه بهداشت و درمان ۳۴.۵ بوده است وی این ارقام را برای کشور به ترتیب ۶۰.۵ ، ۵۰ ، ۲۵.۴ ، ۳۷.۵ اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی، وی افزود: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی برای کل خانوارهای استان ۳۴۹.۶، مناطق شهری ۳۳۶ و نقاط روستائی ۴۰۸.۷ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی نرخ تورم سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای خانوارهای شهری درصد کاهش یافته نسبت به ماه قبل تورم نقطه به نقطه مهر ماه سال جاری ترتیب ۰ نرخ تورم ۲ درصد ۳ درصد ۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۵۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رشد پایه پولی ۱۶.۹ درصد کاهش یافت

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد پایه پولی در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ با ۱۶.۹ درصد کاهش به ۲۸.۱ درصد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نرخ رشد پایه پولی با ۱۶.۹ درصد کاهش به ۲۸.۱ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ رسید و شاخص رشد پول از ۶۵.۲ درصد در پایان ۱۴۰۱ به ۱۷.۵ درصد در پایان سال گذشته کاهش یافت.

با اجرا و پیگیری دقیق سیاست‌های پولی در بانک مرکزی، نرخ رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۲ روند نزولی قابل توجهی را تجربه کرد، به طوریکه نرخ این شاخص مهم پولی و تأثیرگذار در تورم نسبت به رقم فروردین سال ۱۴۰۲ که ۴۵ درصد بود با ۱۶.۹ واحد درصد کاهش، در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به ۲۸.۱ درصد رسید.

رشد پول (بخش سیال نقدینگی) نیز از ۶۵.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۷.۵ درصد در پایان اسفندماه سال گذشته کاهش یافت. بنابراین با کنترل شاخص‌های پولی اثرگذار بر تورم انتظار می‌رود شاخص نرخ تورم نیز در ماه‌های آتی ارقام پایین‌تری را ثبت کند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، کاهش قابل توجه رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۲ همراه با کاهش رشد نقدینگی در این سال، بخوبی حاکی از توفیق بانک مرکزی در کنترل کل‌های پولی و ایجاد شرایط لازم برای کاهش نرخ تورم در سال جاری و سال‌های آتی می‌باشد. بر اساس آمارهای مقدماتی، حجم پایه پولی در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به رقم ۱۱۰۷۷.۰ هزار میلیارد ریال رسید.

تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی و دستیابی به اهداف پیش بینی شده

بر اساس این گزارش، نرخ رشد نقدینگی نیز طی یک روند نزولی از ۴۰.۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ و ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ و ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید که این امر، بیانگر توفیق کامل بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و حصول اهداف تعیین شده است.

بر اساس آمارهای مقدماتی، حجم نقدینگی در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به رقم ۷۸۸۰۸.۹ هزار میلیارد ریال رسید. لازم به اشاره که دستیابی به رقم رشد نقدینگی ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲، در شرایطی حاصل شده است که رقم رشد نقدینگی سالانه زیر ۲۵ درصد آخرین بار در سال ۱۳۹۷ (۲۳.۱ درصد) محقق شده بود.

بدیهی است که کاهش رشد نقدینگی به عنوان یکی از عوامل اصلی شکل‌دهی به تورم، نقش مهمی را در کاهش نرخ تورم در سال جاری و سال‌های آتی ایفا خواهد کرد.

کاهش قابل توجه شاخص‌های پول و شبه پول و انتظار کاهش تورم در ماه‌های آتی

مروری بر عملکرد اجزای نقدینگی حاکی از آن است که رشد پول (بخش سیال نقدینگی) در سال ۱۴۰۲ نیز بطور قابل توجهی کاهش یافته و از ۶۵.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۷.۵ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ رسیده است.

در مجموع، روند نزولی قابل توجه رشد نقدینگی و رشد پول، مؤید آن است که در سایه ثبات ایجاد شده در سال ۱۴۰۲، از شدت انتظارات تورمی فعالین اقتصادی کاسته شده و در نتیجه انتظار می‌رود که نرخ تورم در ماه‌های آتی ارقام پایین‌تری را ثبت کند.

لازم به اشاره است ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به پایان اسفندماه ۱۴۰۱، معادل ۲.۹ درصد کاهش یافته و به رقم ۷.۱۱۲ رسیده است.

در مجموع کاهش رشد نقدینگی، کاهش رشد پایه پولی، کاهش رشد پول و نیز تنزل ضریب فزاینده نقدینگی همگی دلالت بر اثربخشی سیاست‌های پولی بانک مرکزی مبتنی بر استفاده ترکیبی از کلیه ابزارهای سیاست‌های پولی دارد که این موضوع نه تنها در سال گذشته بلکه به صورت موثرتری می‌تواند تأثیر منجر به تداوم پایدار روند نزولی نرخ تورم در دوره‌های زمانی آتی داشته باشد.

کد خبر 751039

دیگر خبرها

  • جنجال هوخشتره و چاپ پول؛ شاخص محرمانه تورم را چه عددی حساب کرد؟
  • نرخ رشد پایه پولی ۱۶.۹ درصد کاهش یافت
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • سرگیجه با آمار تورم
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!
  • افشاگری همتی از نرخ تورم بانک مرکزی/ همتی: تورم فروردین ۱۴۰۲ «۶۳ درصد» بوده است/ پشت‌پرده گرانی ارز هم مشخص شد
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم