Web Analytics Made Easy - Statcounter

شما می‌توانید راهنمای کارشناسی خودرو را قبل از خرید و فروش خودرو برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه کنید.

به گزارش برنا، بازدید و کارشناسی خودرو برای اقدامات خرید و فروش و ماشین الزامی است. خرید یک خودروی صفر، معمولا کار سخت و خاصی نیست، کافی است با توجه به بودجه و برند مورد علاقه، مدلی را انتخاب کرده و از نمایندگی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چالش زمانی است که صحبت از خرید خودروی کارکرده به میان می‌آید. در این زمان اگر اطلاعات و دانش کافی در مورد خودرو و مسائل مربوط به آن نداشته باشید، ممکن است در دام دلالان و کلاهبردارانی بیفتید، که یک خودروی چپی را به جای یک کارکرده سالم به شما تقدیم می‌کنند! این روزها پیشرفت تکنولوژی، در تعمیر خودروها هم خودش را نشان داده و پیدا کردن ردی از آثار رنگ شدگی و یا صافکاری و تعمیر بر بدنه یک خودرو، فقط از عهده یک کارشناس خبره برمی‌آید. حالا چند سالی است که شرکت‌های کارشناسی خودرو، برای این منظور وارد عمل شده‌اند و کار خریدار ناآشنا به مسائل خودرو را راحت کرده‌اند. اینکه کارشناس خودرو چه مواردی را مورد توجه قرار می‌دهد، نکته‌ای است که بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند. اگر درصدد هستید بهترین خودروی نو یا دست دوم مناسب شرایط خود را با آگاهی کامل خریداری نمایید، این مقاله را از دست ندهید.

 کارشناسی خودرو چیست؟

هنگامی که شما خودرویی را خریداری می‌کنید، برای بررسی کامل آن نیاز به فردی دارید که خودروی شما را از نظر بدنه، فنی و موتور بررسی نماید. به این ترتیب، خیال شما بابت سلامت خودرو و امنیت آن راحت خواهد بود. اگر دنبال خرید خودروی دست دوم یا صفر هستید برای اطمینان از سلامت خودرویتان باید از کارشناسی تخصصی خودرو استفاده کنید. شما می‌توانید راهنمای کارشناسی خودرو را قبل از خرید و فروش خودرو برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه کنید.

دلایل نیاز به کارشناسی خودرو

چنان‌چه خرید خودروی دست دوم بدون مشاوره از کارشناس خودرو صورت بگیرد و سلامت خودرو بررسی نشود، ضررهای مالی زیادی به خریدار وارد خواهد شد.

از قدیم‌ گفته‌اند که نمی‌شود از ظاهر قضاوت کرد.ممکن است خودرویی که قصد خرید آن را دارید رنگ و لعاب خیلی خوبی داشته باشد ولی ایرادهای فنی آن از دیده شما پنهان بماند. کار را باید دست کاردان  سپرد.برای خرید این دست از خودروها حتما از کارشناس خودرو کمک بگیرید.

گاهی اوقات پیش می‌آید که افراد نسبت به دستکاری کیلومتر شمار اقدام نمایند تا میزان مسافت طی شده کمتری را به فروشنده نشان دهند.در این صورت فقط یک متخصص ماهر خودرو است که می‌تواند این شیطنت‌ها را تشخیص داده و هزینه‌های احتمالی را به خوبی بسنجد.

انجام خدمات کارشناسی خودرو در محل

گاهی پیش می‌آید که شما قصد خرید خودرویی را داشته باشید اما برای اطمینان از صحت و سلامت آن نیاز به یک کارشناس داشته باشید. در چنین شرایطی می‌توانید پس از تماس تلفنی یا بخش ثبت اطلاعات در وب سایت‌های مربوطه از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوید.

بخش های مختلف کارشناسی خودرو

برای کارشناسی خودرو باید بخش‌های زیادی را درنظر داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کارشناسی بدنه

یکی از حیاتی‌ترین بخش‌هایی که کارشناس خودرو توجه زیادی به آن  دارد، کارشناسی بدنه خودرو است. در این نوع بررسی، هرگونه تغییر نظیر:

زنگ زدگی

دفرمه شدن

خوردگی

رنگ شدگی و…

مشخص شده و نقش بسزایی را در تعیین قیمت خودرو ایفا خواهد کرد.

در حقیقت اگر خودرویی حین تصادف، دچار تغییر شکل شده یا بدنه‌ی آن آسیب دیده باشد، آن ایمنی و استحکام اولیه را نداشته و نمی‌توان آن را خودروی خوبی برای خرید درنظر گرفت. تنها در صورتی می‌توان از این عیوب چشم‌پوشی کرد که قسمت‌های آسیب دیده به طورکامل تعویض گردند.

بدنه خودرو خود شامل سه بخش می‌شود:

بررسی شاسی و ستون‌های خودرو بررسی رنگ شدگی بدنه خودرو بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو

کارشناسی تخصصی ماشین قبل از فروش آن

کارشناسی شاسی و ستون‌ها

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش بدنه‌ی خودرو شاسی است که معمولا چشم آن را نمی‌بیند.اگر آسیبی به شاسی وارد شده باشد، بلاشک باید از خرید آن اتومبیل صرف نظر کنید.کارشناسی شاسی به علت حساسیت بالایی که دارد، کار هرکسی نیست. موکدا باید کارشناس مجرب به بررسی این قسمت بپردازد.

بخش مهم دیگر که نظر کارشناس را برای بررسی برمی‌انگیزد ستون‌های خودرو است. درواقع ضعیف‌ترین قسمت بدنه (سقف) به تنه‌ی اصلی، با ستون متصل می‌شود. به علت قرارگرفتن سرِ سرنشینان در راستای ستون اهمیت کارشناسی این بخش بسیار بسیار بالاست.

کارشناسی رنگ شدگی بدنه

یکی از با اهمیت‌ترین بخش‌هایی که خبره بودن یک کارشناس را نشان می‌دهد کارشناسی بدنه خودرو است. زیرا این روزها با تعداد زیادی صافکار و نقاش ماهر روبه‌رو هستیم که ماشین را مثل روز اولش تعمیر می‌کنند و فرد عادی از پس بررسی آن برنخواهد آمد.

این موضوع باعث شده تا کارشناسان خودرو در کنار صافکارها و نقاش‌ها هر روز خود را آپدیت کرده و اطلاعاتشان را در این زمینه بهبود بخشند.

 بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو

برای کارشناسی خودرو و تشخیص قطعه‌ای که تعویض شده، به یک متخصص ماهر نیاز است.گاهی این قطعه از روی یک خودرویی باز شده و روی خودروی مربوطه بسته می‌شود. از آنجا قطعه انتخابی کیفیت و نوع رنگ مشابهی با قطعه‌ی قبلی خودرو دارد تشخیص آن به شدت سخت می‌شود. در چنین شرایطی تنها کارشناس است که می‌تواند با شم کارشناسی‌اش این موضوع را تشخیص دهد.

کارشناسی فنی، موتور و گیربکس

کارشناس در این بخش، به هرگونه صدا یا لرزش غیرطبیعی توجه ویژه‌ای داشته و مشکلات فنی را برای خریدار اعلام می‌کند.‌‎در خودروهای پیشرفته توسط دستگاه دیاگ می‌توان تا حدودی به مشکلات فنی یک خودرو پی برد. اما این یک تصور غلط می‌باشد که تست دیاگ تمامی عیوب فنی خودرو را مشخص می‌نماید.کارشناسی فنی و موتور از چهار قسمت اصلی تشکیل شده‌است که عبارتند از:

کارشناسی موتور کارشناسی گیربکس کارشناسی جلوبند تست دیاگ‌‎ کارشناسی موتور

موتور، هوش برتر و اصلی‌ترین بخش یک خودرو است.به همین علت برای بررسی این قسمت نیز باید حساسیت‌های زیادی به خرج داد و از فیلترهای زیادی رد شد. شایان ذکر است که یک موتور آرام و بی‌صدا نیز باید از لحاظ فنی بررسی شود.مشکل روغن سوزی و دفرمه شدن رینگ نیاز به تعمیراساسی موتور داشته و هزینه‌های سرسام‌آوری را به دنبال دارد. اما می‌توان این مشکلات را با ترفندهایی هوشمندانه برای مدت زمانی کوتاه برطرف نمود.اگر شما چنین خودرویی را بدون کارشناسی بخرید قطع به یقین دچار تبعات جبران ناپذیر و هزینه‌های هنگفت خواهد شد.

کارشناسی گیربکس

موتور قدرت را از طریق کلاج و گیربکس به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. اگر این بخش کارکرد درستی نداشته باشد، مصرف سوخت و هزینه‌های جاری خودرو سر به فلک می‎کشد.

خودروهای دنده اتومات نیز سیستم گیربکی و توربو بسیار پیچیده‎ای دارد. حسگرهای هیدرولیکی و مکانیکی گران قیمت آن موجب دشده تا کارشناسی دقیق‌تری برای بررسی خودرو لازم باشد.کارشناس باید تمامی حالات گیربگس اعم از اتومات و دستی بودن را مورد بررسی قرار دهد و از سلامت آن‌ها آگاه شود.

تست دیاگ

امروزه بسیاری از خودروها دارای کامپیوترهای صنعتی به نام ECU هستند. با استفاده از آن نه تنها می‌توان بخش‌های مختلف خودرو را کنترل کرد،بلکه می‌توان می‌توان به عنوان جعبه سیاه از آن استفاده و اطلاعات زیر را در آن ثبت کرد:

میزان مسافت پیموده شده عمل کردن سنسور ضربه بازشدن کیسه‌های هوا تعمیرات اساسی موتور میزان مصرف سوخت و…

این اطلاعات را دستگاهی بنام دیاگ خوانده و ویرایش می‌کند. در این قسمت کافیست کارشناس، دستگاه دیاگ را به خودرو متصل کرده و پارامترهای مهم را موردبررسی قرار دهد.

تست رانندگی

در واقع با تست رانندگی می‌توان میزان سلامت نسبی خودرو را تشخیص داد. کارشناس در این قسمت تمامی مواردی که در تست دیاگ مشکل ساز بودند را نیز بررسی می‌کند.در تست رانندگی موارد زیر بررسی خواهند شد:

شتاب خودرو عملکرد ترمزها سیستم تعلیق سیستم هیدرولیک فرمان سیستم گیربکس در حالت دستی و اتومات میزان بودن فرمان‌ها و….

بازدید خودرو قبل از صدور بیمه بدنه

کارشناسی و بازدید از خودرو شرط لازم خرید بیمه بدنه

خودروها دارای دو بیمه‌نامه اصلی به نام بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه هستند.اگر قصد خرید بیمه بدنه ماشین دارید، باید بدانید که قبل از تنظیم، بیمه‌نامه کارشناس بیمه خودروی شما را بازدید کرده و سلامت آن را می‌سنجد. پس از طی کردن این مراحل در صورتی که خودرو سالم باشد بیمه بدنه برای شما لحاظ خواهد شد.

می‌توانید برای سفارش بیمه بدنه به سایت بیمه دات کام مراجعه کرده و پس از تکمیل اطلاعات، بیمه بدنه را سفارش دهید. پس از کامل شدن مراحل سفارش و ثبت آن و تایید کارشناس بیمه جهت سلامت خوردو، بیمه‌نامه به آدرس انتخابی شما ارسال خواهد شد.

منبع: سایت بیمه دات کام(https://bimeh.com/)

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خودرو خرید خودرو بیمه دات کام کارشناسی خودرو بیمه بدنه خرید بیمه خرید بیمه بدنه بیمه ماشین کارشناسی خودرو کارشناس خودرو خرید خودروی برای بررسی بدنه خودرو بیمه بدنه خواهد شد رنگ شدگی یک خودرو ترین بخش ی خودرو بدنه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۵۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهنمای انتخابی هوشمندانه در خرید چیلر تراکمی

معرفی انواع چیلر های تراکمی

چیلرهای تراکمی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارت اند از:

چیلرهای تراکمی هوا خنک (Air-Cooled Chillers)

در این نوع چیلر، گرما از طریق هوا به طرف بیرونی فرستاده می‌شود. این نوع چیلرها مناسب برای محیط‌هایی هستند که به راحتی اجازه اتصال به یک منبع آبی ندارند.

چیلرهای تراکمی آب خنک (Water-Cooled Chillers)

در این نوع چیلر، گرما از طریق یک سیستم آبی بیرونی (مانند یک منبع آب سرد) انتقال داده می‌شود. این نوع چیلرها عمدتاً برای مواردی استفاده می‌شوند که امکان دسترسی به منابع آبی فراهم است.

چیلرهای تراکمی از نظر کارایی، مصرف انرژی و عمر مفید، معمولاً بهتر از چیلرهای دیگر هستند و به طور گسترده در محیط‌های صنعتی، تجاری، و مسکونی استفاده می‌شوند.

در چیلر های تراکمی از چه کمپرسور هایی استفاده می شود؟ 

در چیلرهای تراکمی از انواع مختلفی از کمپرسورها استفاده می‌شود، اما چهار نوع اصلی کمپرسورهای مورد استفاده در این نوع سیستم‌ها کمپرسورهای پیستونی، کمپرسور های پیچی، کمپرسور اسکرال و کمپرسور اسکرو می باشند که عبارت اند از:

کمپرسورهای پیستونی

این نوع کمپرسورها از حرکت پیستون برای فشردن مایع ترکیبی استفاده می‌کنند. آنها معمولاً برای بارهای کم تا متوسط مناسب هستند و در سیستم‌های چیلر کوچک و متوسط استفاده می‌شوند.

کمپرسورهای پیچی

این نوع کمپرسورها از یک یا چند پیچ برای ایجاد فشار و فشردن مایع ترکیبی استفاده می‌کنند. آنها برای بارهای بالا و کاربردهای صنعتی مناسب هستند و در چیلرهای بزرگ و صنعتی استفاده می‌شوند.

لازم به ذکر است که انتخاب نوع کمپرسور به عواملی مانند اندازه و نوع سیستم چیلر، نیاز به سطح صوت، کارایی و هزینه‌ها بستگی دارد.

کمپرسورهای اسکرو

کمپرسورهای اسکرو تبرید از یک یا چند پیچ برای فشردن مایع ترکیبی استفاده می‌کنند. آنها برای بارهای بالا و کاربردهای صنعتی مناسب هستند و در چیلرهای بزرگ و صنعتی استفاده می‌شوند.

کمپرسورهای اسکرال

در این نوع کمپرسور، دو پیچ (یکی ثابت و دیگری متحرک) به هم متصل می‌شوند و همزمان به حرکت می‌پردازند. این نوع کمپرسورها برای کاربردهای کوچک و متوسط، به ویژه در چیلرهای خانگی و تجاری کارآمد هستند.

طرز کار چیلر های تراکمی

در این سیستم، یک کمپرسور با استفاده از قدرت مکانیکی، گاز را فشرده می کند و حرارت آن را بالا می برد سپس، گاز فشرده شده به یک مبدل حرارتی انتقال داده می شود که به عنوان مبدل فشرده-مایع شناخته می شود.

در آخرمایع فشرده شده با تحریک حرارتی به صورت بخار تبخیر می شود و حرارت مورد نیاز برای تبخیر، از محیط اطراف جذب می شود سپس، بخار تولید شده به یک مبدل حرارتی منتقل می شود که به عنوان مبدل بخار-آب شناخته می شود.

در این مبدل بخار از آب خنک‌ شده عبور می‌کند و به آب یخ تبدیل می‌شود. آب یخ تولید شده در محفظه ذخیره می شود و برای خنک کردن هوا یا سایر برنامه های خنک کننده استفاده می شود.

سیستم چیلر تراکمی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

چیلرهای تراکمی، مانند هر دستگاه تهویه مطبوع دیگر، از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که هر یک وظیفه خاصی را انجام می‌دهند. در ادامه، اجزای اصلی یک چیلر تراکمی را بررسی می‌کنیم:

کمپرسور: این قسمت مسئول فشردن بخار تبخیری است که از تبخیرگر خارج می‌شود. کمپرسور فشار بخار را افزایش می‌دهد تا بتواند بخار را به مبدل حرارتی (کندانسور) ارسال کند. تبخیرگر: این قسمت مسئول تبدیل مایع ترکیبی به بخار است. در اینجا، گرما از محیط یا فرآیندی که باید خنک شود، جذب می‌شود و مایع به شکل بخار تبخیر می‌شود. کندانسور: این قسمت مسئول تبدیل بخار فشرده‌ شده به مایع است. در اینجا، گرمای بخار تخلیه می‌شود و بخار به شکل مایع (معمولاً آب خنک) تبدیل می‌شود. مبدل حرارتی: این قسمت‌ها برای انتقال حرارت بین مایع ترکیبی و محیط خارجی (هوا یا آب سرد) استفاده می‌شوند. این مبادل حرارتی‌ها در تبخیرگر و کندانسور وجود دارند. سیستم کنترل: این سیستم مسئول کنترل و نظارت بر عملکرد اجزای چیلر است. این شامل سنسورها، کنترلرها و دستگاه‌های الکترونیکی است که وظیفه کنترل دما، فشار و سایر پارامترهای مربوطه را دارند. کاربرد های چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی به دلیل داشتن قابلیت‌های خاص، برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. در زیر به برخی از کاربردهای چیلرهای تراکمی اشاره می‌کنیم:

سیستم تهویه مطبوع صنایع غذایی بسته‌بندی صنایع پالایشگاهی تجهیزات الکترونیکی سیستم‌های انتقال حرارت صنایع نیروگاهی

مشخصات فنی چیلرهای تراکمی

مشخصات فنی این دستگاه می‌تواند بسیار متنوع باشد و به عوامل مختلفی از جمله اندازه، ظرفیت خنک کنندگی، کارایی، ویژگی‌های فنی، و سیستم کنترل بستگی دارد. در ادامه، مشخصات فنی مهمی که ممکن است در چیلرهای تراکمی مشاهده شود را بررسی می‌کنیم:

ظرفیت خنک کنندگی

این مشخصه نشان ‌دهنده حجم حرارتی است که یک چیلر می ‌تواند از محیط یا فرآیندی که قرار است خنک شود، جذب کند. این به طور معمول به واحد تاکنس بر ساعت یا به واحد کیلووات بیان می‌شود.

مصرف برق

توان مصرفی چیلر در حین عملکرد را مشخص می کند.

دمای خروجی

این مشخصه نشان‌ دهنده دمای خنک شده خروجی از چیلر است و واحد آن درجه سانتیگراد است.

فشار کاری

این مشخصه در مورد فشار فعالیت چیلر است و با واحد بار، پاسکال اندازه گیری می شود.

سیستم کنترل

این شامل ویژگی‌های مربوط به کنترل دما، رطوبت، و دیگر پارامترهای فرآیندی است که ممکن است در چیلرها برای بهبود عملکرد و کنترل دقیق تر مورد استفاده قرار گیرد.

طول عمر سیستم تهویه تراکمی
طول عمر چیلرهای تراکمی معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ سال است اما این زمان می‌تواند با توجه به شرایط نصب و استفاده، کیفیت و برند تجهیزات، نگهداری و تعمیرات دوره‌ای و دقیق، محیط استفاده و تنظیمات بهینه، متفاوت باشد.

سخن آخر

در نهایت، چیلرهای تراکمی نقش بسیار مهمی در صنعت تهویه مطبوع و سیستم‌های تبرید دارند. با ارائه قابلیت خنک کنندگی بالا، کارایی مناسب و قابلیت اطمینان، این دستگاه‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی برای خنک کردن محیط‌های مسکونی، تجاری و صنعتی به کار می‌روند.

با توجه به اهمیت و گستردگی استفاده از چیلرهای تراکمی در صنعت، انتخاب نوع مناسب این محصول به پارامترهای مختلفی وابسته است و بهتر است که پیش از هر اقدامی در زمینه خرید و انتخاب با مشاورانی مجربی ارتباط داشته باشید. روتوپارس یکی از بهترین انتخاب ها در این زمینه می باشد.

دیگر خبرها

  • مهلت ثبت نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد پیام نور تمدید شد
  • راهنمای انتخابی هوشمندانه در خرید چیلر تراکمی
  • شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند
  • راهنمای خرید، چاپ لیبل فوری ارزان 1 روزه از کجا ؟
  • بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع است
  • راهنمای جامع برای تهیه قطعات ماشین لباسشویی
  • راهنمای جامع انتخاب و خرید دزدگیر منزل
  • هر گونه بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع است
  • محصولات خودروسازان شهر بم زیر آب رفت!
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504