Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیران خارجه ترکمنستان و دولت موقت طالبان خواستار تسریع احداث خط لوله گازی تاپی (ترکمنستان- افغانستان - هند) شدند.

" عبدالقهار بلخی" سخنگوی وزارت خارجه طالبان امروز شنبه در  رشته توئیت هایی نوشت "رشیدمیردوف" و "امیرخان متقی" وزیران خارجه ترکمنستان و دولت موقت افغانستان صبح امروز در دیداری در کابل خواستار اجرای هرچه سریعتر خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خط لوله گازی تاپی (ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند) که قرار است گاز ترکمنستان را به هند ترانزیت کند، یکهزارو ۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از خاک افغانستان و از استان های «هرات»، «فراه»، «هلمند»، و «قندهار» عبور می کند و وارد استان بلوچستان پاکستان می شود.
بر اساس جدول برنامه اجرایی، این طرح قرار بود با عبور از منطقه بلوچستان پاکستان خود را در سال ۲۰۱۹ به شهر «فاضلیکا» در هندوستان برساند.
بر اساس طرح اولیه، این خط لوله ظرفیت تحویل ٩٠ میلیون مترمکعب در روز گاز یا ٣٠ میلیارد مترمکعب در سال را دارد.
خط لوله تاپی از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان آغاز می شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به قندهار خواهد رسید و پس از آن در پاکستان از شهر کویته به مولتان هند امتداد می یابد.
بر اساس این گزارش، از مهم ترین موانع پیش روی ساخت این خط لوله، رقابت منطقه ای و تاریخی هند و پاکستان است، به دلیل اینکه عبور خط لوله تاپی به هند باید از داخل سرزمین پاکستان عبور کند، باعث وابستگی دهلی نو به اسلام آباد می شود، که باعث نارضایتی مقامات هندی است.
مانع دیگر ساخت خط لوله تاپی، معضل مالی است که گفته می شود عربستان تمایل دارد این مانع را برطرف کرده و برای ساخت این خط لوله سرمایه گذاری کند.
مانع دیگر پیش روی ساخت این خط لوله، تهدیدات امنیتی است، خط لوله تاپی باید از مناطق ناامن افغانستان عبور کند که گروه های تروریستی در آنجا نفوذ دارند.
در واقع یکی از دلایلی که انگیزه کشورهای ذینفع در این پروژه را تاکنون کم کرده است، نگرانی امنیتی مربوط به این طرح است.
در جلسه ویژه کمیته رهبری خط لوله گاز تاپی در تابستان سال ۲۰۱۵ در عشق‌آباد مقرر شد که شرکت ملی گاز ترکمنستان که به عنوان رهبر طرح تاپی انتخاب شده، قرار است مدیریت ساخت و ساز، تأمین مالی، مالکیت و بهره‎برداری از خط لوله گاز را بر عهده داشته باشد.
سخنگوی وزارت خارجه طالبان ،تقویت روابط دوجانبه و امنیت مرزی ، ایجاد تسهیلات تجارتی ، صدور روادید برای بازرگانان و همکاری در زمینه نفت، گاز و انرژی را از دیگر محورهای گفت وگوی وزیران خارجه ترکمنستان و دولت موقت طالبان عنوان کرد.
وزیر خارجه ترکمنستان همچنین با "ملامحمدحسن آخوند "رئیس کابینه دولت موقت طالبان دیدار و در باره عملی شدن طرح خط لوله تاپی و خط انتقال  برق تبادل نظر کرد.
"رشیدمیردوف"وزیر خارجه ترکمنستانصبح امروز(شنبه ) برای گفت وگو با مقامات بلند پایه دولت موقت طالبان وارد کابل شد و مورد استقبال امیرخان متقی  قرار گرفت./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دولت موقت طالبان خارجه ترکمنستان خط لوله تاپی خط لوله خط لوله گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید سخنگوی قوه قضائیه بر تسریع پیگیری و حل پرونده‌های مردمی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، اصغر جهانگیر در جریان سرکشی بخش‌های مختلف دادگستری و دادستانی کیش از نزدیک در جریان روند رسیدگی به پرونده‌ها قرار گرفت.

وی با حضور در میز خدمت دادگستری با مراجعه کنندگان گفتگو و دستور لازم برای تسریع و کمک به حل پرونده‌های آنها را صادر کرد.

سخنگوی قوه قضائیه با تعدادی از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه‌های کیش نیز دیدار کرد.

اصغر جهانگیر در این دیدار گفت: رشته حقوق باید کاربردی و متناسب با تخصص‌های روز جامعه متحول شود.

دانشجویان هم دغدغه‌های خود را در خصوص مباحث مالیاتی، حمایت از سرمایه گذاری، امنیت، عفاف و حجاب، اجرای صحیح قانون اساسی و چالش‌های پیش روی تولید را با سخنگوی قوه قضاییه مطرح کردند.

سخنگوی قوه قضائیه امروز از دادگاه علنی بر خط دادگستری کیش نیز دیدن کرد.

اصغر جهانگیر گفت: دادگاه‌های برخط یکی از نیاز‌های مهم قوه قضائیه بود که به تحقق پیوست.

وی خاطرنشان کرد: در صد و پانزده سال گذشته سیزده هزار قانون نوشته شده است و بسیاری از آنها در تعارض است و راه طولانی برای ساماندهی آنها وجود دارد.

خبر در حال تکمیل است ...

دیگر خبرها

  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • تاکید سخنگوی قوه قضائیه بر تسریع پیگیری و حل پرونده‌های مردمی
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
  • خروجی اکسپو فرصتی برای پیگیری قراردادهای تجاری مناسب بین کشورهاست
  • احزاب لبنانی در انتخاب رییس‌جمهور کشورشان تفاهم و تسریع کنند
  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • فرآیند صدور گواهی پایان کار ساختمان تسریع شد