Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سابق رایزن فرهنگی ایران در کابل گفت: مهاجرین افغانستانی در حوزه نمایش چهره‌های مطرح و بزرگی را به سینما، تئاتر و تلویزیون ایران معرفی کردند؛ با این وجود در سریال هم سایه از ظرفیت این هنرمندان استفاده نشده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نوروزی، معاون سابق رایزن فرهنگی ایران در کابل در نشست بررسی معضلات خانواده‌های افغانستانی در ایران و همچنین بررسی سریال تلویزیونی هم سایه که از سوی بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: سوالی که همواره وجود داشته، این است که چرا علی رغم ارائه خدمات به مهاجرین افغان، اما رضایت لازم در آن‌ها وجود ندارد و به ما با دید مثبت نگاه نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت این است که ما نتوانسته ایم که همدلی لازم را با مهاجرین افغانی ایجاد کنیم هر چند که هیچ عاملی نمی‌تواند پیوند بین مردم ایران و افغانستان را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه ما خیلی ساده انگارانه به مسائل افغانستان نگاه می‌کنیم، تاکید کرد: علی رغم عدم شناخت از جامعه افغانستان و پیچیدگی اجتماعی این کشور و همچنین پیچیدگی اجتماعی جامعه مهاجرین تصور ما این است که جامعه افغانی را می‌شناسیم و این در حالی است که این توهم شناخت یکی از اشکالاتی است که به ما وارد است.

نوروزی تصریح کرد: اشکال دومی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که در حوزه‌های مرتبط با امور اتباع خارجی بیشتر نگاه امنیتی حاکم است؛ البته باید به وجه امنیتی امور مهاجرین نیز پرداخت، اما واقعیت این است که تمام موضوع مهاجرین امنیتی نبوده پس دست کم در انتصابات مربوط به این حوزه باید از ظرفیت افرادی استفاده شود که دارای نگاه چند بعدی هستند تا بتوانیم تمام مسائل مهاجرین را ببینیم به هر روی امیدواریم در دولت جدید به این موضوع توجه شود.

معاون سابق رایزن فرهنگی ایران در کابل نامشخص بودن راهبرد کشورمان در مقابل مهاجرین افغانستانی را از دیگر اشکالات وارد به حوزه مهاجرین دانست و گفت: بعضا اقداماتی از سر خیرخواهی برای حل مسائل جامعه مهاجرین انجام می‌شود، اما تا یک بازنگری کلان نسبت به مهاجرت و تابعیت صورت نگیرد اقدامات صورت گرفته اثرات لازم را نخواهند داشت و خنثی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه قریب به ۸۰ یا ۹۰ سال از نگارش قوانین تابعیتی در کشورمان می‌گذرد از این رو نیازمند بازنگری کلان این قوانین هستیم، تصریح کرد: بازنگری‌هایی که تاکنون صورت گرفته کافی نبوده پس باید در قالب یک چارچوب کلی و با حضور صاحب نظران و متناسب با نیاز شرایط جدید به بازنگری قوانین تابعیتی بپردازیم.

نوروزی با بیان اینکه تصویری که از ایران و جمهوری اسلامی به عنوان میزبان تعداد قابل توجهی از مهاجرین وجود دارد تصویر مطلوبی نیست، گفت: یکی از درددل مهاجرین افغانستانی بی توجهی به مهاجرین نخبه است به هر روی امروز یک جریان و طبقه نخبگی افغانی در کشورمان وجود دارد، اما ما توجه لازم را به آن‌ها نداشته ایم به گونه‌ای که با نخبگان افغانی نیز با همان قوانین و ساختار‌های مرتبط با سایر طبقات برخورد می‌شود و همین مسئله موجب دامن زدن به مهاجرت ثانویه شده است به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از نخبگان افغانی که دارای عالی‌ترین رتبه‌های علمی، فرهنگی و هنری هستند عمدتا به فکر مهاجرت افتاده اند.

معاون سابق رایزن فرهنگی ایران در کابل بیان کرد: اهالی شعر و ادب افغانستان عاشقانه ایران را دوست دارند، اما به تعبیری ایرانی را سرزمینی برای ماندن نمی‌دانند و این ناشی از بی توجهی ما به جامعه نخبگی مهاجرین افغانی است.

وی با بیان اینکه وقتی ما به مهاجرین افغان توجه نکنیم طبیعتا مسئله فرهنگ به یک مقوله دست چندم تبدیل می‌شود و این ناشی از نگاه امنیتی ما به مهاجرین است، افزود: نگاه امنیتی یکی از موانع بزرگ برای تولیدات فرهنگی از جانب اهالی فرهنگ افغانستان در کشورمان است به گونه‌ای که وقتی آن‌ها می‌خواهند برای برگزاری یک برنامه فرهنگی مجوزی دریافت کنند دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند از چه مرجعی باید مجوز بگیرند.

نوروزی در ادامه ضمن تقدیر از عوامل سازنده سریال هم سایه افزود: ساخت این سریال یک گام رو به جلو در توجه به مسائل و مشکلات مهاجرین افغانی کشورمان بود و این نشان دهنده اهتمام دوستان ما در شبکه سوم سیما است.

معاون سابق رایزن فرهنگی ایران در کابل ادامه داد: اگرچه سریال هم سایه از لحاظ ساخت و موضوع کار خوبی به شمار می‌رود، اما بحث این است که این قدم رو به جلو حتما کافی نیست. البته می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که در حواشی سریال هم سایه بی توجهی به اهالی فرهنگ افغانستان نیز مشهود است.

وی بیان کرد: مهاجرین افغانستانی در حوزه نمایش چهره‌های مطرح و بزرگی را به سینما، تئاتر و تلویزیون ایران معرفی کردند با این وجود اشکالی که در سریال هم سایه وجود داشت، این است که از ظرفیت این هنرمندان استفاده نشده است و‌ای کاش این اتفاق می‌افتاد و بخش‌هایی از نقش‌های اصلی این سریال به مهاجرین هنرمند واگذار می‌شد.

نوروزی با بیان اینکه استفاده از مهاجرین افغانستانی هنرمند در تولید آثار هنری قطعا موجب دیده شدن آن اثر خواهد شد، گفت: امیدواریم که سریال هم سایه یک جرقه نباشد و خاموش نشود به هر روی تولید این سریال آغازگر یک مسیر ارزشمند باشد و دیگر رسانه‌ها نیز این مسیر را ادامه دهند.

معاون سابق رایزن فرهنگی ایران در کابل تصریح کرد: همین که رسانه ملی از «جمعه و شنبه سازی ها» به سریال هم سایه رسیده اقدام ارزشمندی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نوروزی شبکه سه سیما مهاجرین افغانستانی مهاجرین افغانستانی سریال هم سایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۷۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان

در این همایش مولفان حوزه و دانشگاه بیش از ۱۶۰ مقاله علمی ارائه کردند که سه مقاله برتر شدند و ده مقاله نیز عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند.

آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان در این همایش با بیان اینکه اسلام دینی زنده و پویا متناسب با شرایط متغیر زمان است گفت: اجتهاد حلال مشکلات است و ما راه دیگری نداریم.

دکتر علی محمدزنگانه استاندار نیز افزود: ایران پس از دفاع مقدس و به دنبال آن تهاجم فرهنگی دشمنان بیش از پیش نیازمند حضور موثر بانوان است و ما بیش از هر زمان دیگری به نقش بانوان نیازمندیم.

خانم موسوی استاد سطوح عالی حوزه‌های بانوان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه در عصر جدید نقش زنان علاوه بر مسئولیت انسان پروری در بنیان خانواده در جامعه نیز پر رنگ‌تر از گذشته و درگیر با چالش‌های دنیای مدرن است گفت: ما در جبهه‌های دیگر بعد از انقلاب پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم، اما در جبهه‌های فرهنگی کار موثری نکردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهره‌های جدید
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟/ معرفی چهره‌های جدید
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکو‌های ایرانی
  • نمایش موقعیت های سرمایه گذاری گیلان در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی 
  • شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی + فیلم
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!
  • واکنش دوستان بازیگر زن سریال نون خ به چهره و ظاهرش (فیلم)