Web Analytics Made Easy - Statcounter

داور پیشکسوت فوتبال ایران گفت: یکی از ارکان مهم فدراسیون فوتبال کمیته داوران است که به حمایت های این کمیته نیاز دارد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن ترکی، داور پیشکسوت کشورمان در گفت‌وگو با برنامه داورانه رادیو ورزش درباره سرگذشت داوری خود اظهار داشت: قضاوت من به شکلی بود که همیشه برایم سخت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی اگر در بازی نوجوانان هم قرار می‌گرفتم، آن روز برای من سخت بود. مسابقات زیادی را قضاوت کردم. نزدیک به 130 مسابقه بین‌المللی که هیچ خاطره بدی از این مسابقات ندارم. چهار دوره مقدماتی جام جهانی و المپیک، نزدیک به 8 سال لیگ قهرمانان آسیا، فینال جوانان آسیا و... از مسابقات متعددی است که قضاوت آنها را به عهده داشتم. در کشور هم به لحاظ فنی مسابقات و حواشی زیاد، جو ورزشگاه‌ها به شکلی است که کار را برای تیم‌های داوری سخت می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از روزهای سخت داوری من بازی استقلال و تراکتورسازی تبریز بود. یک اشتباه داشتم و روز جالبی برای من نبود. در ورزشگاه تماشاگران شرایط را برای من و سایر همکارانم سخت کردند. در اولین قضاوتم در دربی به دلیل حساسیت بالای بازی و نرفتن مسئولان به سمت داوران خارجی، شب قبل از مسابقه 2 الی 3 ساعت بیشتر نخوابیدم. بازی‌های بسیار زیادی را در شهر تبریز قضاوت کردم و همیشه درجه یک و عالی بودند. داوران آسیایی همیشه از تعبیر جهنم آزادی برای ورزشگاه آزادی استفاده می‌کردند و می‌گفتند اصلاً قابل قیاس با جهنم تبریز نیست.

داور پیشکسوت فوتبال کشورمان از نحوه رفتار متفاوت خود در زمین بازی گفت: همیشه بزرگان داوری هم این موضوع را به من گفتند. همیشه سعی کردم همان شخصیت خود را در زمین داشته باشم، اما این اجازه را به  کسی ندادم که پای خود را فراتر بگذارد. روحیه من در جایگاه‌های مدیریتی هم به همین شکل است. در همین دو دهه داوری شاید تندترین مصاحبه‌ها را علیه مسئولان فدراسیون و کمیته داوری انجام دادم. اگر کسی مسیر را اشتباه رفته و از چارچوب قوانین خارج می‌شد، سعی می‌کردیم جلوی او بایستیم، چرا که احترام به داور در حقیقت احترام به قانون است.

ترکی افزود: حدود 2 سال است که تماشاگر نداشته، اما باز هم مشکلاتی را در زمین بازی داریم. 7 الی 8 نفر از مسئولان رسمی هر دو تیم را نمی‌توانند، کنترل کنند. از زمانی هم که اجازه دادند کارت‌های زرد و قرمز را به مقامات رسمی هم نشان بدهیم، این قانون دست داور را باز کرد. مربیان متأسفانه یاد گرفتند که ابتدا یک نفر و سپس نفر دیگری را برای اعتراض فرستاده تا از روی نیمکت اخراج نشوند. در طول بازی این فشار را روی تیم داوری وارد می‌کنند. با این قوانین جدیدی که فیفا گذاشته، دست داوران جوان بازتر است.

داور پیشکسوت فوتبال با اشاره به عوامل بیرونی و کمک کننده داوران تصریح کرد: مهمترین مسئله، سازمانی است مخصوصاً کمیته انضباطی که از داوران حمایت می‌کند. داوران حتی پس از سوت پایان مورد هتک حرمت قرار گرفته و برخوردها با مربیان و داوران خیلی مناسب نیست. از زمان حضور آقای کامرانی‌فر این تصمیمات شدیدتر شده است. زمانی که کارت‌ها بیشتر می‌شود حمایت‌ها کمتر می‌شود. چه کمیته داوران و چه کمیته انضباطی و در رأس آن فدراسیون فوتبال باید این حمایت‌ها را داشته باشند.

ترکی درباره حضور کامرانی‌فر در فدراسیون فوتبال گفت: قطعاً به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال انتظارات زیادی از او می‌رود. نزدیک به 8 ماه است که از تصدی فدراسیون جدید می‌گذرد، اما هنوز در بخش داوری رئیس کمیته داوران، اعضای این کمیته، رئیس دپارتمان و نایب رئیس نداریم. 3 هفته از لیگ ما می‌گذرد و هنوز رئیس کمیته ما به صورت سرپرست است. حدود 3 ماه لیگ ما تعطیل بود و فرصت بسیار خوبی بود تا کارهای آموزشی برای داوران انجام شود.

«انتظار داشتیم در یکی دو هفته اول بعد از نشستن رئیس فدراسیون این اتفاقات رخ دهد.» وی با بیان این جمله خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام دغدغه فدراسیون، تیم ملی است. این موضوع بدی نیست، اما اینکه فقط به تیم ملی چسبیده و بقیه بخش‌ها را در نظر نگیریم، اصلا خوب نیست. یکی از ارکان مهم فدراسیون فوتبال کمیته داوران است. از همین هفته آینده فشارها روی تیم داوری شروع خواهد شد. ببینید چه کاری برای داوران انجام دادیم. از همین الان می‌توانم بگویم که حق الزحمه داوران اضافه نخواهد شد. فقط شعاری کار می‌کنیم. جامعه داوری به خاطر پول قضاوت نمی‌کنند. خیلی اوقات این داوران را با اعداد و ارقام نسبت به سایر بازیکنان می‌سنجند.

او در پاسخ به این سؤال جدا شدن داوران از فوتبال کشور به شایستگی انجام می‌شود، گفت: داوران با این همه زحماتی که می‌کشند، قطعاً روز خداحافظی خوبی را باید برایشان رقم بزنیم. آقای کامرانی‌فر برنامه‌های خوبی را در این خصوص برگزار کرد. خیلی از داوران ما به شکل بدی کنار گذاشته شدند. وحید صالحی و صحبت‌های اخیر او اصلاً مناسب نیست. ببینید به چه شکل با او برخورد می‌شود که حرف‌های چندین سال را اینگونه بازگو می‌کند.

ترکی در مقایسه سطح داوری با سطح فوتبال اظهار داشت: همه جوانب به هم می‌آید. در چند سال اخیر با قرار گرفتن مربیان جوان در رأس تیم‌ها، نوع فوتبال ما تغییر و پویاتر شده است. زمان مفیدی که در فوتبال بوده به 60 دقیقه رسیده، سرعت بازی‌ها بالا رفته و تماشاگر پسند شده است. ما ثابت کردیم که اگر سطح داوری ما از فوتبال بالاتر نباشد، کمتر هم نیست. روی داوران جدید باید بیشتر کار شده و هم تراز با فوتبال پیش روند.

داور پیشکسوت فوتبال کشورمان با اشاره به حمایت از داوران جوان تأکید کرد: همیشه سعی کردیم کمک کنیم. در همین شهر خودمان به بازی‌ها رفته و اشکالات را می‌گویم، اما زمانی این تجربیات در اختیار آنان قرار می‌گیرد که از ما بخواهند. خیلی دوست داریم که بتوانیم در سطح وسیع‌تری این کار را برای داوران فوتبال کشور انجام دهیم. من یک روزی که داوری را کنار گذاشتم اصلاً دوست نداشتم در هیچ حوزه‌ای از فوتبال فعالیت کنم. مسئولان AFC با من تماس گرفتند و از من خواستند که مجدد فعالیت کنم. ما برای جامعه داوری دل سوزانده و حدود یک ماه گذشته 10 نفر از بزرگان داوری کشور دور هم جمع شده و از رئیس فدراسیون خواستیم که شکل و شمایل داوری را تغییر دهد. نامه‌ای را ارسال کردیم که حتی پاسخ نامه را هم ندادند.

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره شایعه عقد قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت اسرائیلیاعلام مصوبات جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال/ افزایش جریمه‌های انضباطی تا ٧ برابر

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فوتبال فدراسیون فوتبال ایران فوتبال فدراسیون فوتبال ایران داور پیشکسوت فوتبال فدراسیون فوتبال کمیته داوران فوتبال کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۸۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبی: انتخاب برترین‌ها از سوی رسانه ملی انگیزه ها را بالا برده است

 به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما؛ مهدی محمد نبی نایب رئیس فدراسیون فوتبال در مورد برگزاری مراسم برترین‌های ورزش کشور از سوی رسانه ملی گفت: در این مراسم ۵۴ فدراسیون ورزشی نماینده دارند و این موضوع باعث شده است که انگیزه ورزشکاران برای حضور موفق در میادین ورزشی بالا برود و فدراسیون فوتبال هم در این مراسم حضور دارد؛ چرا که در سال گذشته، تیم ملی فوتبال ایران موفق شد بازی با ژاپن را در حالی پیروزشود که این تیم شکستی را در این چند سال متحمل نشده بود و جا داشت که در برترین‌های ورزش حضور داشته باشند. همچنین تیم‌های ساحلی و نوجوانان فوتبال و تیم ملی فوتسال نیز باعث شدند عملکرد فدراسیون فوتبال در سال گذشته مثبت باشد.

وی در مورد واگذاری باشگاه‌های استقلال وپرسپولیس گفت: بیش از ۲۰ سال است که قرار است این دو باشگاه خصوصی شوند، اما در این چند سال فقط یکبار پرسپولیس به صنعت و معدن واگذار شد، آنهم به دلیل آمدن برخی افراد غیر فوتبالی باز هم ناموفق بود و خوشحالم که این اتفاق افتاد، اما باید یک زنجیره‌ای برای موفقیت شکل بگیرد که اولین آن درآمد پایدار برای مالکان است و باشگاه باید با درآمد پایدار به بقا ادامه دهد. همچنین زیر ساخت‌های باشگاه‌ها باید ترمیم شود و بحث سخت افزاری مهم است و این واگذاری با درایت آقای رئیسی انجام شد و اهتمام وزیر ورزش و آقای خاندوزی وزیر اقتصاد باعث شد باشگاه‌های پر طرفدار تهرانی خصوصی شوند.

نبی ادامه داد: باشگاه‌های قدرتمند ما مثل پرسپولیس استقلال تراکتور و سپاهان در صورت درآمدزایی می‌توانند در عرصه‌های آسیایی موفق باشند و در حال حاضر فوتبال در دنیا به سمت در آمدزایی پایدار می‌رود و از سال ۲۰۱۰ کنفدراسیون فوتبال آسیا سختگیری‌ها را برای مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها بیشتر کرده است و تیم‌های ما می‌توانند در قالب یک باشگاه در تمامی زمینه‌ها موفق باشند.

وی در مورد درآمدزایی و حق پخش تلویزیونی بازی‌ها گفت: مصوباتی در قالب طرح از سوی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در حال آماده شدن است امیدواریم بعد از تایید مجلس این مصوبات برخی مشکلات فوتبال را حل کند و بخشی از این مصوبات هم مربوط به حق پخش بازی‌های فوتبال است که نیازمند تایید مجلس و حمایت دولت است.

دیگر خبرها

  • چرا اتحادیه جهانی کشتی مصلایی پور را از المپیک‌ کنار گذاشت؟
  • یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد | تنبیه فوری فدراسیون جهانی
  • حذف رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی از المپیک
  • حذف رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی از المپیک پاریس
  • فوتبالیست قرمزپوش لیگ برتری در ۷ سال فقط یک‌دقیقه بازی کرده!
  • برپایی ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات
  • رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است
  • نبی: انتخاب برترین‌ها از سوی رسانه ملی انگیزه ها را بالا برده است
  • مهدی جعفرپور: پرسپولیس از سپاهان می ترسد، داوری ها فقط به نفع این تیم است
  • در لیگ برتر داوران صدرنشین جدول امتیازات هستند!