Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساماندهی و لایروبی رودخانه های مازندران آرزوی دیرینه ای است که با هر بارندگی و سیلاب مطرح و پس از آن به فراموشی سپرده می شود.

به گزارش قدس آنلاین، بیش از هفت هزار کیلومتر رودخانه در مازندران با ۴.۵ میلیون مترمکعب آب در استان جریان دارد و هر ساله وقوع سیلاب درپی بارندگی‌های شدید، خسارت‌های کلانی را در استان برجا می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های گذشته به رغم تهیه طرح جامع سیلاب به دلیل کمبود اعتبار هنوز این پروژه کامل اجرا نشد و هرسال اعتبارات قطره چکانی به آن وارد می‌شود.

در عین حال هر سال سیلاب خسارت‌های زیادی را به زیرساخت‌های استان وارد می‌کند و لایروبی شدن رودخانه‌ها و مسیل و اجرای کامل طرح جامع، مازندران را برابر حوادث طبیعی ایمن خواهد کرد.

باران‌های پاییزی و نفوذ سامانه‌های بارشی هشدارهای وقوع سیلاب را در مناطق مختلف استان به صدا درآورده است و لایروبی نشدن برخی رودخانه‌ها، خطر بروز سیلاب را در استان پررنگ کرده است. سعید یزدانی فرماندار نوشهر با اشاره به در پیش بودن فصل سرما و بارندگی‌های پاییزی و سیل یکی از دلایل بروز سیلاب در سال‌های گذشته را وجود درختان شکسته و افتاده و لایروبی نشدن رودخانه‌ها ذکر کرد.

وی با بیان اینکه تجاوز به حریم رودخانه و ساخت و ساز در حاشیه بستر از دیگر دلایل بروز سیلاب به شمار می‌رود، گفت: طی سال‌های گذشته سیلی که در روستاهای خیرودکنار و دزدک رخ داد، ناشی از لایروبی نشدن رودخانه‌ها و درختان شکسته و افتاده بوده است.

وی بر لزوم تسریع در لایروبی رودخانه‌ها و جمع آوری درختان شکسته و افتاده در حریم بستر و رودخانه‌های مناطق جنگلی را الزامی دانست و گفت: احداث بنا در حریم و بستر رودخانه نیز از جمله دلایل طغیان رودخانه طی تابستان سال جاری بوده است.

فرماندار نوشهر، قطع درختان مزاحم و سرشاخه‌های درختان و لایروبی رودخانه‌ها و آزادسازی مسیر را برای جلوگیری از بروز خسارت ضروری دانست.

طرح جامع سیلاب مازندران چند سال قبل تهیه شده و به دلیل کمبود اعتبار هنوز کامل اجرا نشده است، علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای طرح جامع سیلاب مصوب شده است، افزود: اجرای کامل این طرح نیازمند اعتبارات ملی است.

اجرای نیمه کاره طرح جامع سیلاب

وی با بیان اینکه طی سال‌های قبل برای خرید واحدهای مسکونی واقع در حاشیه و بستر رودخانه، اعتبار درنظر گرفته شد، افزود: همچنین به دلیل کمبود اعتبار ساماندهی رودخانه‌ها را به صورت تهاتری اجرا می‌کنیم.

وی با اظهار اینکه طرح جامع سیلاب در برخی مناطق استان نظیر بهشهر و نوشهر در قالب سد سرشاخه گیر اجرا شده است، افزود: اجرای این طرح آسیب‌ها و تلفات انسانی را کاهش داده است.

احمدی با عنوان اینکه باید پیگیر اعتبار ملی برای اجرای طرح جامع سیلاب باشیم، از مسئولان امر و نمایندگان مجلس خواست تا تدبیر لازم در این زمینه داشته باشند.

بارندگی‌ها همچنان سیل جاری می‌کند

بیش از ۱۲۰ رودخانه کوچک و بزرگ در مازندران جریان دارد و بارندگی‌های شدید و رگباری و طغیان رودخانه‌ها سبب بروز خسارت‌های زیادی در استان می‌شود. سیل فروردین ماه ۹۸ در استان خسارت‌های زیادی وارد کرد و هنوز تبعات آن جبران نشده است. در تابستان امسال نیز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان براثر بروز سیلاب خسارت وارد شده است.

محمد اکبری از کارشناسان کشاورزی در مازندران با اشاره به اینکه لایروبی نشدن رودخانه‌های کوچک و بزرگ و نهرها گفت: هر سال به اراضی کشاورزی خسارت‌های زیادی وارد می‌کند، لایروبی رودخانه‌ها را از مهمترین مطالبات مردم و کشاورزان ذکر کرد.

وی  گفت: همچنین دخل و تصرف و ساخت وسازها در حاشیه رودخانه‌ها و بستر آن سبب شده تا ساختار طبیعی رودخانه برهم خورد و این مسئله تبعات زیان باری به جا گذاشته است.

وی با عنوان اینکه شناسایی نقاط آسیب پذیر و اجرای طرح‌های مهندسی رودخانه و لایروبی و ساماندهی باید در دستور کار قرار گیرد.

طبق آمارهای آب منطقه‌ای مازندران در قالب برنامه پنج ساله از سال ۹۷ لایروبی رودخانه‌ها، تثبیت و دیواره سازی در دستور کار قرار گرفت و طی سه سال اخیر هزار کیلومتر از هفت هزار کیلومتر رودخانه در استان لایروبی و ساماندهی شدند.

به تاکید کارشناسان، لایروبی و ساماندهی رودخانه و تثبیت بستر در کنترل و مهار سیلاب نقش مهمی دارد و اجرای طرح جامع سیلاب نیازمند تدوین برنامه راهبردی است.

منبع: مهر

انتها ی خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آلودگی رودخانه های مازندران لایروبی رودخانه ها خسارت های زیادی طرح جامع سیلاب لایروبی نشدن رودخانه ها بروز سیلاب بارندگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۳۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ خطر سیلاب در ۲۳ شهر مازندران

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،براساس هشدار جوی سطح نارنجی هواشناسی مازندران سامانه بارشی تا اواخر وقت سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه امسال مهمان آسمان مازندران است.منطقه اثر این سامانه بارشی امشب در ارتفاعات و سه‌شنبه در کل استان است. طی این مدت شاهد بارش باران (در ارتفاعات بالای ۲۵۰۰ متر با بارش برف) ، وزش باد نسبتاً شدید، کاهش دما، احتمال رعدوبرق و تگرگ هستیم که بارش در ارتفاعات از مقدار و شدت بیشتری برخوردار است.حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران  اظهار کرد: تمرکز این سامانه بارشی بر مناطق غربی و مرکزی استان مازندران است.   وی افزود: بیشترین اثرگذاری این سامانه سرد بارشی در آلاشت، هزارجریب، جویبار، فریدونکنار، گلوگاه، نکا، بابل، بابلسر، ایزدشهر، بلده، سوادکوه، تنکابن، چالوس، دلیر، رامسر، رینه، عباس‌آباد، کجور، آمل، کلاردشت، محمودآباد، نور و نوشهر پیش‌بینی شده است.   مدیرکل مدیریت بحران مازندران با هشدار احتمال طغیان و بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها در سراسر استان به‌ویژه مناطق غربی مازندران، خاطرنشان کرد: لازم است مردم و مسافران از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مناطق سیل‌خیز استان تا اواخر امروز پرهیز کنند.محمدی یادآور شد: طوفان، رعدوبرق و تگرگ بیشتر ارتفاعات دلیر، رینه، سیاه‌بیشه، کیاسر را دربرمی‌گیرد.وی با اشاره به لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در تردد محورهای کوهستانی، گفت: باتوجه به فعالیت این سامانه بارشی، عدم استقرار در مناطق مرتفع، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی،خودداری از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع و مقاوم‌سازی پوشش خزانه‌های برنج ضروری است.

دیگر خبرها

  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم
  • افزایش ۴ برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان/صفر شدن آمار تلفات ناشی از سیل در قزوین
  • کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی
  • افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.
  • ۱۶۰ کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد
  • زنگ خطر سیلاب در ۲۳ شهر مازندران