Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@15:26:23 GMT

(تصاویر) «قنات زارچ»؛ طولانی‌ترین قنات جهان

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۳۲۸۷

(تصاویر) «قنات زارچ»؛ طولانی‌ترین قنات جهان

 طولانی‌ترین قنات جهان به نام «قنات زارچ» در استان یزد واقع شده است. طول این قنات قریب به ۹۰ کیلومتر و تعداد چاه‌های آن ۲۱۱۵ حلقه است.

قدمت این قنات بیش از ۳ هزار سال است. تعدادی از میله‌های این قنات در محل مسجد جامع یزد واقع شده که نشان می‌دهد قبل از ورود اسلام نیز این قنات وجود داشته است و مسجد جامع در حریم قنات ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این میله‌ها برای پر کردن آب انبار وسیع زیر مسجد بوده است تا نمازگزاران بتوانند از طریق پایاب برای وضو گرفتن از آب قنات استفاده کنند. این پایاب هنوز هم قابل استفاده است.

یکی از ویژگی‌های جالب قنات، مقطع مربعی آن است. دیگر قنات‌ها مقطعی بیضوی یا دایره‌وار دارند. این ویژگی نشان می‌دهد که قدمت این قنات به زمان زرتشتیان باز می‌گردد. تا نیم قرن پیش نیز آبدهی قنات زارچ بیش از ۱۵۰ لیتر در ثانیه بود، اما به دلیل حفر بی رویه‌ی چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در حریم آب قنات، آبدهی آن به شدت کاهش یافته است.

مظهر این قنات در شهر زارچ واقع شده و دارای سه شاخه یا تونل زیر زمینی جدا از هم است که تونل‌های آن؛ شیرین، شور و ابراهیم خویدکی نام دارد. البته دو شاخه‌ی شیرین و ابراهیم خویدکی، شاخه‌های خشک شده قنات زارچ هستند و هم اکنون تنها شاخه شور به طول ۷۲ کیلومتر آبدهی دارد که آبدهی این شاخه در بالادست قنات۳۰ لیتر در ثانیه بوده است.

در این میان قنات زارچ با عنوان طولانی‌ترین قنات ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: قنات یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۳۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام جدید القسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست

شاخه نظامی جنبش حماس در پیامی جدید از کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست نزد مقاومت فلسطین، در حملات ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش ایسنا، گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس در پیامی جدید اعلام کرد: «فشار نظامی منجر به کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست در دستان ما شد و بقیه اسرا را هم از جشن گرفتن عید پسح همراه با عزیزانشان محروم ساخت».

این در حالی است که پیشتر نتانیاهو مدعی شده بود که تنها ادامه فشار نظامی بر حماس است که به آزادی همه اسرای اسرائیلی در غزه منجر خواهد شد!

الضغط العسکری أدی إلی مقتل عشرات الأسری الذین بأیدینا وحرم البقیة من الاحتفال بعید الفصح مع أعزائهم הלחץ הצבאי הוביל להרג עשרות השביויים שביידנו ומנע משאר השבויים לחגוג הפסח עם יקריהם #الوقت_ینفد #הזמן_אוזל #حکومتکم_تکذب #ממשלתים_שקרנית

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • اتصال فاضلاب منزل به قنات جرم است
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • پیام جدید القسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست