Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@00:29:02 GMT

لزوم بازنگری در کنشگری و فعالیت‌های جمعیتی کشور

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۵۰۷۹

لزوم بازنگری در کنشگری و فعالیت‌های جمعیتی کشور

عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت گفت: پس از گذشت یک دهه از تغییر سیاست‌های کشور به نفع افزایش جمعیت باید در کنشگری و فعالیت‌های جمعیتی بازنگری کنیم، چرا تمام تلاش‌هایی که در این سال‌ها انجام شده، نتیجه خودش را در نرخ باروری نشان نداده است؟ - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر مریم اردبیلی با اشاره به آسیب‌شناسی کنش‌ها و فعالیت‌هایی که در زمینه ترویج فرزندآوری مرسوم است، اظهار کرد: یکسری از فعالیت‌های جمعیتی از تاثیر کافی برخوردار نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت‌ها نیز در طول سالیان گذشته از فرزندآوری بیشتر، حمایت نکردند ولی واقعیت این است که خیلی از فعالیت‌های واحدهای مردمی نیز ضریب تاثیری که در آمار جمعیت کشور متبلور باشد، پیدا نکرده است.

این دکترای آینده‌پژوهی افزود: خیلی از فعالیت‌های ما در زمینه ترویج فرزندآوری، گذشته‌نگر بوده است؛ یعنی خواسته‌ایم مانند مدل کنترل جمعیت عمل کنیم، مثلاً مدتی متمرکز شدیم بر محدودسازی وسایل کنترل جمعیت.

وی با اشاره به دسته‌های دیگری از فعالیت‌های جمعیتی گفت: گاهی اوقات فعالیتی انجام شده که در جمعی ممکن است موثر باشد ولی از لحاظ دیگری تاثیرات نامطلوبی دارد، مانند فرقه‌ای کردن و مذهبی کردن موضوع جمعیت؛ گاهی فعالیت‌های مروج فرزندآوری به گونه‌ای بوده که موضوع جمعیت را موضوعی حاکمیتی کرده و این باعث شده گروهی از جامعه واکنش تقابلی نسبت به این موضوع داشته باشند.

عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت، درباره لزوم بازنگری در کنش‌های واحدهای مردمی در زمینه ترویج فرزندآوری تصریح کرد: در حال حاضر پس از گذشت یک دهه از تغییر سیاست‌های کشور به نفع افزایش جمعیت باید در کنشگری و فعالیت‌های جمعیتی بازنگری کرد، چرا تمام تلاش‌هایی که در این سال‌ها انجام شده، نتیجه خودش را در نرخ باروری نشان نداده است؟

اردبیلی با تاکید بر ضرورت نوآوری در زمینه ترویج فرزندآوری و اجرای سیاست‌های تطبیقی دیگر کشورها گفت: ما امروز بدون شک تکلیف داریم برای وضعیت بحرانی جمعیت کشور دست به نوآوری بزنیم و حتی نمی‌توانیم از سیاست‌های تطبیقی دیگر کشورها نیز استفاده کنیم؛ برخی کشورها با دستورالعمل‌های انجام شده نرخ موالید فرزندان خارج از خانواده‌شان بسیار بالاست؛ پس نه می‌توان عکس سیاست‌های گذشته کشور عمل کرد و نه صرفاً سیاست‌های تطبیقی را در نظر گرفت. 

وی در تبیین راهکار برون‌رفت از بحران جمعیت و راه صحیح کنشگری خاطرنشان کرد: باید شرایط متغیر در حال و آینده عمیقا درک کرد؛ باید بدانیم چگونه می‌توانیم نسل جدید را به تشکیل خانواده و فرزندآوری ترغیب کنیم؟ از این رو، آینده پژوهی و مبتنی کردن کنش‌های فرهنگی اجتماعی در زمینه ترویج فرزندآوری بر آن، لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

مخبر: فرصت استثنایی درباره طرح‌های جمعیت و فرزندآوری داریمدیدار رئیس سازمان پدافند غیرعامل با ‌علما و مراجع/ هشدار ‌نسبت به کاهش نرخ رشد جمعیت/ جنگ سایبری را جدی بگیرید + تصاویر

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرزندآوری سالمندی جمعیت کاهش جمعیت فرزندآوری سالمندی جمعیت کاهش جمعیت فعالیت های جمعیتی انجام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۵۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه امروز در نشست روسای حوزه‌های علمیه، نخبگان، دانشجویان، اساتید و هیأت رئیسه دانشگاه‌های گلستان گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های اخیر براساس نیاز‌های عصر جدید در موضوعاتی مانند تهیه سند امنیت غذایی، سند هوش مصنوعی و سند فناوری کوانتونومی متمرکز شده است.

وی افزود: علت تحریم این شورا از طرف دولت‌های غربی، تمرکز فعالیت‌های جدی ما در زمینه علوم جدید بوده است.

حجت الاسلام خسروپناه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه راهکار‌های مقابله با مهاجرت نخبگان و تحقق الگوی حکمرانی نخبگانی نیز فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

وی افزود: با تلاش‌های چند دهه اخیر در زمینه توسعه علوم انسانی و اسلامی، امروز ایران به یکی از کشور‌های شاخص در رشد کیفی این علوم تبدیل شده و هیچ کشوری به اندازه ما در این عرصه پیشرفت نداشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: سند دانشگاه اسلامی در سال‌های گذشته در این شورا مصوب شده است و با اجرای این سند غالب مشکلات فرهنگی در دانشگاه‌ها رفع خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • نماد فرهنگی فرزندآوری و جوانی جمعیت هرمزگان کلنگ‌زنی شد
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد