Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، انگ اجتماعی را مانعی بر سر راه ارایه خدمات سلامت روان خواند و گفت: برای کاهش انگ اجتماعی اختلالات سلامت روان، هنر و به طور خاص هنر عکاسی به عنوان یک راهبرد، ابزار مهمی در جهت ایجاد انگیزه برای گفت و گو و تبادل فکر و اندیشه در این خصوص است.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد حاجبی _ مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، در جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: جهان در ۲۰ ماه گذشته درگیر یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های نظام سلامت در یکصد سال گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران همه‌گیری کووید۱۹ همه ابعاد زندگی انسان‌ها را از ابعاد اجتماعی و اقتصادی درگیر کرده است. به موازات گسترش کرونا در جهان آثار این همه‌گیری بر سلامت روان آحاد جامعه به شکل درجات بالایی از استرس و اضطراب نمایان شده است.

وی افزود: این آثار در گروه‌هایی از جمعیت مانند سالمندان ‌و افراد دارای بیماری‌های مزمن جسمی و روانشناختی، کودکان و زنان بارزتر است. موضوع سلامت روان چالش همه اعصار بوده است؛ چه آن زمان که موضوع آن به این اندازه مشخص نبوده است و چه اکنون که می‌دانیم تامین سلامت روانی به عنوان یکی از وظایف مهم سیستم‌های بهداشتی در جهان مطرح است.

حاجبی ادامه داد: تجربیات گذشته نشان می‌دهد که با گسترش بحث پیرامون مسائل مرتبط با سلامت روان راه برای عبور از انگ اختلالات روانپزشکی هموار می‌گردد و جامعه هدف می‌تواند با پذیرش بیشتر، موانع ارائه خدمات این حوزه را از پیش رو بردارد. با در نظر گرفتن نقش سلامت روان در زندگی اجتماعی آحاد مردم و با توجه به تغییرات اپیدمیولوژیک و الگوهای بیماری‌ها و ضرورت توجه بیشتر به بیماری‌های غیرواگیر و اختلالات روانپزشکی، تلاش برای افزایش آگاهی جمعیت عمومی بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

او تاکید کرد: ضروری است با پرداختن به مولفه‌های گوناگون تعیین کننده سلامت روان و در نظر گرفتن شرایط بومی، فرهنگی و اجتماعی کشورمان بتوان گامی موثر جهت بهبود شاخص‌های این حوزه برداشت. متاسفانه تا امروز در بسیاری از  کشورهای جهان آنگونه که باید به مسائل حوزه سلامت روان پرداخته نشده است و یا به اندازه سایر حوزه‌های علوم پزشکی توجه نمی‌شود و ارائه خدمات در این حوزه مغفول مانده است و این نشان دهنده لزوم حمایت طلبی بیشتر در این حوزه است.

وی افزود: تجربیات سالیان گذشته و شواهد علمی نشان می‌دهند یکی از موانع سر راه ارائه خدمات سلامت روان انگ اجتماعی پیرامون آن است. برای کاهش انگ اجتماعی اختلالات سلامت روان، هنر و به طور خاص هنر عکاسی به عنوان یک راهبرد، ابزار مهمی در جهت ایجاد انگیزه برای گفت و گو و تبادل فکر و اندیشه در این خصوص است. یک هنرمند عکاس لنز دوربین خود را به سمت بخش خاصی از زندگی افراد می‌چرخاند و فرصت‌هایی برای جست و جو کشف می‌کند؛ به گونه‌ای که تصاویر آنها پیام‌هایی انتقال می‌دهند و این از یک طرف می‌تواند صدای رسای بیمار و خانواده او باشد و از طرفی دیگر بر افراد تاثیرگذار در سیاست کلان که اقدامات آنان موجب تغییر خواهد شد، موثر بوده و سبب ایجاد تغییر شود.

وی افزود: با توجه به نقش انکار ناپذیز هنر بر جذب افکار عمومی و گسترش همدلی از سال ۱۳۸۹ یک حرکت تلفیقی سلامت و هنر در قالب این جشنواره شکل گرفت. معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با همکاری وزارت بهداشت تا سال ۹۸ در مجموع پنج دوره جشنواره عکس سلامت روان شکل داد که ۳ جشنواره در مقیاس کشوری و دو جشنواره بعد در مقیاس بین المللی شکل گرفت و اکنون هم اختتامیه ششمین جشنواره در حال برگزاری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سلامت رواني انگ اجتماعی سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۶۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار

به گزارش خبرگزاری مهر، علی فتحی آشتیانی، در مراسم گرامیداشت روز روانشناس که در کمیته امداد برگزار شد، با اشاره به ارتباط نزدیک کمیته امداد و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: کلینیک‌های مشاوره رز با مجوز سازمان نظام روانشناسی و مشاوره فعالیت خود را از سال ۱۴۰۱ آغاز کرده‌اند.

وی افزود: کلینیک‌های رز تا امروز خدمات بسیار خوبی در حوزه مشاوره به خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد ارائه کرده‌اند.

فتحی آشتیانی از همکاری بیش از هزار روانشناس و مشاور در قالب کلینیک‌های راه زندگی خبر داد و اضافه کرد: این اتفاق خوبی است که سبب گسترش خدمات مشاوره و ارتقای سطح بهداشت روحی و روانی اقشار کم برخوردار شده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره خاطرنشان کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هرگونه کمکی که کمیته امداد در حوزه تخصصی این سازمان نیاز داشته باشد، آمادگی همکاری دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۳۱ مرکز مشاوره راه زندگی در مراکز استان‌ها تاکید کرد: در هر کلینیک تعدادی از مشاوران و روانشناسان در حال ارائه خدمات تخصصی به جامعه هدف کمیته امداد هستند.

فتحی با بیان اینکه تعرفه خدمات مشاوره برای خانواده‌های نیازمند بالا است، گفت: این خدمات در مراکز کلینیک رز به صورت رایگان به مددجویان ارائه می‌شود.

کد خبر 6091485

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان مهاباد
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص