Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@08:38:07 GMT

توت‌فرنگی کردستان امکان صادرات ندارد

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۷۴۹۵

توت‌فرنگی کردستان امکان صادرات ندارد

همشهری آنلاین_فرحناز چراغی:

کردستان یکی از استان‌های مستعد کشور در حوزه کشاورزی است و شرایط لازم برای توسعه منطقه با محوریت کشاورزی مهیاست.

۲درصد از اراضی کشور در این استان وجود دارد و هفت درصد از روان آب‌های ایران در کردستان جریان دارد. همه این ظرفیت‌ها باعث رشد و توسعه کشاورزی در استان می‌شود.  

همچنین کردستان دارای یک میلیون و ۲۲۰هزار هکتار اراضی کشاورزی؛ شامل ۸۹۶هزارو ۲۳۵هکتار اراضی دیم (حدود ۸۸درصد) و ۱۴۲ هزار و ۷۶ هکتار اراضی آبی (حدود ۱۲درصد) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کردستان ۱۱۵هزارنفر جمعیت بهره‌بردار کشاورزی دارد که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنند. ۳۲۰هزارتن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

این استان در تولید بسیاری از محصولات  کشاورزی جزو ۱۰ رتبه اول کشور است.  رتبه اول تولید توت فرنگی، رتبه دوم تولید میوه در باغ‌های دیم، رتبه سوم تولید نخود، رتبه چهارم تولید گندم، رتبه پنجم تولید سیب زمینی و رتبه ۶ تولید آفتابگردان. همچنین استان کردستان از لحاظ اجرای سامانه‌های نوین آبیاری رتبه اول کشور را دارد.

 بیش از ۷۰درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود. ۳۰درصد باقی‌مانده این محصول در استان‌های مازندارن، قزوین، کرمان، کرج و... نیز به جز مازنداران به‌صورت گلخانه‌ای کشت می‌شود.

برداشت ۵۵هزارتن توت فرنگی در یک‌سال

مدیر روابط عمومی اداره‌کل جهاد کشاورزی استان کردستان در گفت و گو با همشهری با بیان اینکه امسال ۳هزار و ۴۰۰هکتار در اراضی کشاورزی استان زیرکشت محصول توت فرنگی رفت، می‌افزاید:  هر ساله نیز ۲۰۰ هکتار به سطح زیر کشت این محصول افزوده و پیش‌بینی می‌شود، امسال ۵۵هزارتن برداشت توت فرنگی داشته باشیم که متوسط عملکرد آن ۱۴ تا ۱۶تن در هکتار است.

«مهدی فتحی» با اشاره به ارز آوری خوب این محصول در استان، می‌گوید:  سنندج، کامیاران و مریوان به ترتیب شهرستان‌هایی هستند که بیشترین سطح زیرکشت توت فرنگی را دارند.

وی تصریح می‌کند: هر سال علاوه بر فصل بهار، در فصل پاییز هم برداشت محدودی از توت‌فرنگی را داریم که البته میزان قابل توجهی نیست.

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان ‌ادامه می‌دهد:  در حال حاضر حدود چهار هکتار توت فرنگی گلخانه‌ای نیز در سطح استان کشت می‌شود که خارج از فصل برداشت هم قابلیت تولید و عرضه توت فرنگی دارد. کرمان، قزوین، گرگان، کرج و... از جمله شهرستان‌هایی هستند که کشت گلخانه ای این محصول را انجام داده‌اند.  در کردستان کشت گلخانه‌ای به دلیل قابلیت کشت آزاد، کمتر رواج دارد.  

وی ادامه می‌دهد: ۶۰ تا ۷۰ درصد توت فرنگی کردستان به خارج از استان صادر می‌شود که بازار هدف اصلی آن تهران است.

اجرای طرح تونل پلاستیکی

فتحی با اشاره به اجرای طرحی برای کاهش آسیب‌ محصول می‌گوید: طرح تونل‌های پلاستیکی را در سطح ۳۰۰ مترمربع از مزارع توت‌فرنگی روستای گزنه انجام دادیم که این طرح برای کاهش آسیب‌های بارندگی، تگرک، سرمای هوا و آفت و پوسیدگی بسیار موثر است.

 وی اضافه می‌کند: براساس برنامه تدوین شده در نظر داریم تمام مزارع استان را به سمت این طرح هدایت کنیم و در این راستا از توت فرنگی کاران استان هم دعوت کرده‌ایم تا از این سایت الگویی بازدید کنند و در صورت نیاز تسهیلات لازم برای اجرای طرح در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان تصریح می‌کند: عمده توت‌فرنگی کردستان با ۶۳ درصد سطح زیرکشت و ۵۵ درصد از کل تولید استان، مربوط به شهرستان سنندج است و شهرستان‌های کامیاران، مریوان و سروآباد هم به ترتیب در جایگاه‌های بعدی تولید این محصول قرار دارند.

اشتغال‌زایی برای ۱۳هزار خانوار

وی درباره میزان اشتغال‌زایی این محصول در استان نیز می‌گوید: درحال‌حاضر ۱۳هزار خانوار با ۱۷هزارنفر بهره‌بردار در این زمینه فعالیت می‌کنند و به صورت خانوادگی با تولید این محصول برای خود و دیگران اشتغال ایجاد کرده‌اند. در آمد ناخالص از کشت این محصول در سالجاری حدود ۳۰۰میلیون تومان در هر هکتار است.

 فتحی بیان می‌کند: توت فرنگی سال‌هاست که در کشور با برند کردستان شناخته می‌شود و حتی بسیاری از استان‌ها هم برای فروش و عرضه محصول خود در بازار از نام کردستان استفاده می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: اگر در حدود یک دهه گذشته تنها اراضی روستاهای شهرستان‌های مریوان، سروآباد و سنندج به کشت توت فرنگی اختصاص داشت، اکنون اراضی اکثر روستاهای استان که شرایط لازم را دارند به سمت تولید توت فرنگی رفته‌اند.

البته ازسوی دیگر روستاهای برخی از شهرهای استان هم به‌دلیل کمبود منابع آبی به‌ویژه در سال‌های خشکسالی از تولید توت فرنگی دست کشیدند؛ اما طی دو سال اخیر که وضعیت بارش‌ها بهبود پیدا کرد بار دیگر چند روستا  به تولید این محصول روی آوردند.

راه‌اندازی صنایع تبدیلی به‌صرفه نیست

مدیر جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: بیشتر مزارع توت فرنگی استان در اراضی روستاهایی واقع شدند که عبور و مرور در آنجا به سختی انجام می‌شود و هنوز  محصولات این مناطق توسط چهارپایان تا داخل روستا و یا جاده‌هایی که امکان تردد خودرو در آن امکان پذیر است، حمل و از آنجا راهی مراکز خرید می شود. این مساله سرعت رسیدن محصول تا بازار را کاهش داده و گاهی شاهد افت کیفیت هم هستیم.

وی درباره صنایع تبدیلی برای محصولی چون توت‌فرنگی در استان، اضافه می‌کند: بدون شک قیمت بالای محصول، کشت محدود آن و احداث کارخانه صنایع تبدیلی برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد. میزان کشت و تولید این محصول مصرف تازه‌خوری دارد. البته یک کارخانه چند منظوره صنایع تبدیلی نیز در استان در حال احداث است. از طرفی امکان صادرات محصول توت فرنگی به کشورهای دیگر  به دلیل  نبود امکانات و تجهیزات نگهداری در استان وجود ندارد.

فتحی اضافه می‌کند: کشت توت فرنگی در دهه۸۰ و ۹۰شمسی در استان متحول شد. بسیاری به کشت این محصول پر زحمت روی آوردند. تسهیلات و وام های بلاعوض خوبی به کشاورزان داده شد و بسیاری از آنها مزارع خود را به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز کردند. درحال‌حاضر نیز تهران، تبریز، اصفهان، همدان، کرمانشاه و کرج خریداران اصلی محصول توت‌فرنگی کشاورزان کردستان هستند.  

کد خبر 634960 برچسب‌ها استان کردستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کردستان تولید این محصول جهاد کشاورزی صنایع تبدیلی توت فرنگی گلخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۷۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ابراهیمی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به بازارهای بین‌المللی مرغ مورد تاکید قرار داده است.

وی ادامه داد: بازار دائمی صادرات با پویا ساختن تولید داخل، عاملی قطعی در توسعه زنجیره تولید و تأمین مرغ برای کشورهای همسایه خواهد بود.

ابراهیمی وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مرغ داخل را مقطعی و برای تکمیل ذخایر راهبردی عنوان کرد و نقش اصلی تنظیم و تثبیت بازار را گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازار بین‌المللی دانست.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در تشریح همکاری وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق برنامه صادرات مرغ توسط بخش خصوصی گفت: برنامه سالانه اتحادیه‌ها به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شده است و با حمایت ستاد وزارت در حال انجام است.

به گفته وی، تولید محصول با کیفیت، ایفای به موقع تعهدات و پایداری حضور از عوامل حفظ بازار صادراتی است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خاطر نشان کرد: در همه جای دنیا؛ صادرات مورد حمایت دولت‌ها است و به شکل‌گیری اولیه آن یارانه تعلق می‌گیرد، این اتحادیه هم در سایه حمایت در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه می‌تواند حضور خود را در بازار کشورهای همسایه تثبیت کند.

کد خبر 6089221 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • ۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد