Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان که مامور مدیریت حل بحران بر سر تنش به وجود آمده میان بیروت و ریاض شده بود گفت که در نتیجه عواملی داخلی و خارجی هسته بحرانی که برای رسیدگی به این قضیه تشکیل شده بود شکست خورده و کارش تمام شده است.

به گزارش النشره، وی با تاکید بر اینکه لبنان هیچ اختلافی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ندارد، گفت: عمان و قطر هم روابطشان را با ما قطع نکرده‌اند و سفیر لبنان هم هنوز در امارات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظلم عربستان سعودی در برخورد با لبنان قابل درک نیست.

وزیر خارجه لبنان افزود: مشکلات میان کشورها قبل از قطع روابط میان آنها از طریق گفت‌وگو بررسی و حل می شود چیزی که در این مورد رخ نداد.

بوحبیب با تاکید بر اینکه دولت نجیب میقاتی باقی است و استعفا نمی‌دهد، گفت:  داخلی‌ها و خارجی‌ها برای کمک به دولت وعده داده‌اند. در عین حال ما حل بحران به زیان عربستان سعودی یا لبنان را نمی‌پذیریم. ما از هر گفت‌وگویی چه دو جانبه و چه از طریق اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم.

او خطاب به وزیر خارجه عربستان سعودی که مشکل را در «سیطره حزب الله» خوانده بود، گفت: حزب الله یک جزء و رکن اساسی در لبنان است، اما تنها رکن در لبنان نیست و نماینده همه لبنان محسوب نمی‌شود. حزب الله بر لبنان سیطره ندارد، اما یک جزء اساسی است و هر گروهی در لبنان ویژگی‌های خود را دارد که از آن دست برنمی‌دارد.

وزیر خارجه لبنان افزود: دولت فعلی از زمانی که تشکیل شده با مشکلات مواجه است از همین رو نمی تواند تشکیل نشست بدهد تا تصمیمی یکپارچه درباره قرداحی بگیرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی شب گذشته در توجیه علت ایجاد تنش در روابط کشورش با بیروت گفته بود که این قضیه با سیطره حزب الله بر لبنان مرتبط است.

سه شنبه پیش رسانه‌های عربی اقدام به باز نشر ویدئویی از حضور «جورج قرداحی» _مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیرا به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی در دولت لبنان انتخاب شده_ در برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) کردند.

وزیر اطلاع رسانی لبنان در این برنامه که به گفته او در پنجم آگوست گذشته یعنی یک ماه قبل از رسیدن به پست وزارت در دولت به صراحت جنگ هشت ساله در یمن را تجاوز ائتلاف سعودی-اماراتی توصیف کرد و گفت آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

پس از بازنشر این ویدئو بود که  منابع رسانه‌ای نزدیک به سعودی در لبنان به وی حمله کردند و مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز سفیر لبنان در ریاض را احضار و به او ابلاغ کرد که این اظهارات را اهانت به تلاش‌های ائتلاف سعودی و «جانبداری آشکار» از صنعاء می‌داند که با پروتکل‌های اولیه سیاسی در تعارض است و با روابط تاریخی مردم لبنان و عربستان سازگاری ندارد.

پس از آن بحرین و امارات نیز سفرای لبنانی را احضار کردند، کویت کاردار لبنان را احضار کرد و شورای همکاری خلیج فارس خواستار عذرخواهی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان برای اظهاراتی که به پیش از رسیدنش به این پست باز می‌گردد، شد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر خارجه لبنان قرداحی عربستان سعودی وزیر خارجه حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۲۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با سفیر ایران در لبنان بار دیگر بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تأکید و آنان را به  تسریع در  این کار دعوت کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و تبادل نظر کرد.

وی در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات محل ماموریت و وضعیت روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و لبنان، همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت و مردم این کشور ارائه کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های سفیر کشورمان، بر لزوم تداوم تلاش برای پیگیری توسعه روابط دو کشور بخصوص در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، همچنین اهمیت جایگاه لبنان و نقش آن در محور مقاومت‌ علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تأکید و آنان را به  تسریع در  این کار دعوت کرد. 

وزیر امور خارجه تاکید کرد: به نظر می‌رسد کشور‌های منطقه نیز به این مهم توجه داشته و در صدد کمک به حل این موضوع هستند.

بررسی مناسبات ایران و ترکیه در دیدار سفیر با امیرعبداللهیانهشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای اندونزیایی در بانجول
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای مصری | تشکر ایران از موضع مصر در محکومیت جنایات اسرائیل
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای مصری
  • امیرعبداللهیان با همتای مصری دیدار کرد
  • امیرعبداللهیان با همتای مصری خود دیدار کرد
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان