Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنانی هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرد. وی گفت که عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باید به جنگ بیهوده خود علیه ملت یمن پایان دهند.

این اظهارات قرداحی باعث خشم عربستان سعودی، امارات و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شد که در تجاوز علیه ملت یمن مشارکت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشورها، سفرای خود را از لبنان فراخواندند.

عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب با انتشار یادداشتی در روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» به بررسی این اقدامات پرداخت و نوشت، هیاهویی که برای برکناری یا کناره‌گیری قرداحی به راه افتاده، در چارچوب یک طرح آمریکایی-اسرائیلی برای ارعاب ایران و نیروهای نزدیک به آن در منطقه است.

عطوان ادامه داد، آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاش هستند ایران را وادار کنند که از برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای خود دست بردارد یا اینکه حمله نظامی ترتیب دهند. یقینا عربستان و سه کشور عربی دیگر نیز طرف اصلی این طرح هستند.

وی در این باره به مقاله اخیر «دنیس راس» فرستاده پیشین آمریکا به خاورمیانه اشاره می‌کند که در مجله فارین پالیسی منتشر شد و ادعا کرد که ایران می‌تواند در مدت زمان کوتاهی بمب اتمی تولید کند. لذا به آمریکا توصیه کرد که تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در ادامه، به پنج مورد اشاره می‌کند و می‌گوید که سناریویی که راس در این مقاله طراحی کرده وارد مرحله اجرا شده و بین طرفهای حاضر در آن که رژیم صهیونیستی و اعراب حاشیه خلیج فارس هستند، تقسیم نقش نیز صورت گرفته است. این پنج مورد به شرح ذیل است:

نخست؛ گزارش خبری رویترز که امروز منتشر شد و درباره گشت زنی یک بمب افکن غول پیکر آمریکایی به همراه جنگنده اسرائیلی «اف-15» در حریم هوایی شبه جزیره عربستان و خلیج فارس است. این اقدام، پیام تهدیدآمیزی به ایران است.

دوم؛ اظهارات فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه شرکت در اجلاس سران گروه 20 در رم. وی در این اجلاس گفت: «بحران با لبنان به دلیل هژمونی حزب الله است و لبنان باید از این هژمونی آزاد شود... مذاکرات با ایران متوقف شد و به هیچ پیشرفت خوش بینانه‌ای نرسید. به همین دلیل، تاریخی برای دور بعدی مشخص نشد». این مسئله نشان می‌دهد که قرداحی، قربانی این ماجراست.

سوم؛ حملات شدید جنگنده‌های صهیونیستی به شمال دمشق که با ادعای هدف قرار گرفتن کاروان سلاح ایران صورت گرفت.

چهارم؛ مانورهای نظامی رژیم اشغالگر اسرائیل با انواع سلاحها که شبیه سازی جنگی همه جانبه است که در آن هزاران سرباز و نیروی امنیتی برای مقابله با ناآرامی در روستاهای عربی حضور دارند که در صورت آغاز جنگ با ایران به وجود خواهد آمد. این مانورها شامل نحوه زندگی شهرک نشینان صهیونیست در روستاها و شهرها و پناهگاهها برای مدت زمان طولانی و مقابله با هزاران موشک است که از چند جبهه به ویژه جنوب لبنان و غزه شلیک می‌شود.

پنجم؛ اظهارات نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی ماه گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که در آن گفت: «برنامه هسته ای ایران به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده است و تسامح ما نیز همینطور... ما اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد».

عطوان با بیان اینکه این تهدیدات جدید نیست، نوشت، «ارعاب» ایران و محور مقاومت و هدف قرار دادن لبنان و سوریه، مؤید این واقعیت است. همان‌طور که هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی التنف، پاسخ به حمله «تدمر» بود، بعید نیست که پاسخ‌های دیگری با اندازه و تاثیرگذاری بیشتر وجود داشته باشد. شاید موشکهایی که به اطراف سفارت آمریکا در بغداد شلیک شد،  هشداری باشد مبنی بر اینکه حمله بعدی ممکن است پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در الانبار را هدف قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد، مشارکت عربستان سعودی در این سناریوی آمریکایی-اسرائیلی با ایجاد بحران ساختگی به خاطر اظهارات قرداحی، شاید تحولی بسیار خطرناک باشد که ممکن است بر امنیت و ثبات این کشور تأثیر منفی بگذارد. شاید پاسخ به این مشارکت، از سوی انصار الله یمن و حملات بیشتر به عمق عربستان باشد. شاید هم اهداف اقتصادی و نظامی سعودی در عراق، هدف حمله قرار گیرد. لذا عربستان سعودی با این اقدام، نخواهد توانست لبنان را منزوی کند، بلکه خود را منزوی کرده است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی عربستان سعودی خلیج فارس هدف قرار هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۲۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه ۱۲ در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشار‌هایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه ۱۲ اعلام کرد نیازمند تضمین‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود: امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم. امروز ما نیازمند تضمین‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرز‌های ۱۹۶۷ تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است. ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه ۱۲ تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده، اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از ۷ اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات ۷ اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه، عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟