Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@08:09:22 GMT

سایه سنگین بحران انرژی بر سر قاره سبز

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۲۸۶۹

سایه سنگین بحران انرژی بر سر قاره سبز

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مردمان کشور‌های قاره اروپا هرچه به سردتر شدن دمای هوا نزدیک می‌شوند با مشکلات بیشتری باید دست و پنجه نرم کنند. کمبود سوخت و بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی امان مردم در این قاره سبز را بریده و آن‌ها را به درد سر انداخته است. از مادرانی که حتی برق کافی برای آشپزی ندارند تا خانواده‌هایی که در کنار اجاره بهای گزاف منزلشان، حالا باید نگران هزینه گرم کردن خانه هایشان هم باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا ناتوان در تولید داخلی انرژی هستند و برای تامین سوخت خود به خارج وابسته اند. روسیه در رتبه اول و نروژ در رتبه دوم از کشورهایی هستند که انرژی قاره سبز را تامین می‌کنند. بحران انرژی، اما این روز‌ها سخت و سنگین بر روی زندگی مردم این قاره سایه انداخته است.

افزایش ۲۸ درصدی قیمت بنزین و گازوئیل در آلمان و بلژیک

آلمان، علاوه بر افزایش ۱۳ درصدی قیمت برق با افزایش ۲۸ درصدی قیمت بنزین هم روبه رو شده است. مردم آلمان از افزایش سریع و بی‌برنامه قیمت‌ها و اضافه شدن این بحران به بحران کمبود غذا سخن می گویند. 

افزایش قیمت بنزین در بلژیک هم داد مردم را درآورد به طوری که معترضان خیابان‌ها را مسدود و با برافروختن آتش علیه دولت و اقداماتش شعار سر دادند. در این کشور هم بنزین ۲۸ درصد افزایش قیمت داشته و هر لیتر بنزین و گازوئیل که به ترتیب در سال‌های گذشته ۴۰.۹ و ۴۰.۶ سنت به فروش می‌رسید حالا به رقمی تعجب آور یعنی یک یورو و ۸۰ سنت و یک یورو و ۷۰ سنت رسیده است.

بحران سوخت در اروپا هر روز در یک کشور نمایان می‌شود. ترکیه هم از این بحران جدا نبوده است. صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها گواهی بر این ادعاست.کاهش ارزش لیر، واحد پول ترکیه، در برابر ارز‌های خارجی موجب شد قیمت سوخت در این کشور هم با افزایش ۴۰ درصدی رو به رو شود.

مردم این کشور هر روز با قیمت جدیدی از فروش سوخت مواجه هستند. هر لیتر بنزین در این کشور به مرز ۸ لیر و هر لیتر گاز مایع به مرز ۶ لیر رسیده است. بسیاری از مردم برای پایین آمدن هزینه سوخت مصرفی خودروهایشان، ماشین‌های خود را دو گانه‌سوز کرده اند.

بیشتر بخوانید: اروپا همچنان در گیر و دار بحران سوخت و انرژی +فیلم چرا اروپا با بحران انرژی روبروست؟ اختلافات در اتحادیه اروپا در آستانه نشست بحران درباره افزایش قیمت انرژی تشدید بحران کمبود سوخت در انگلیس

کشور‌هایی که نامشان برده شد شاید مدت زیادی از رویارویی شان با بحران انرژی نگذرد. اما در انگلیس این وضع مدت‌هاست که همچنان ادامه دارد. مردم این کشور روز‌ها گالن به دست و در صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها ساعت‌ها منتظر می‌مانند و بسیاری از مواقع با در بسته مواجه می‌شوند. انتظار طولانی مدت در صف‌های بنزین در انگلیس به امری روتین و بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، در ابتدا در برابر این بحران سکوت کرده بود، اما بعد از مدتی  با بالاگرفتن اعتراضات مردم سکوت خود را شکست و در مصاحبه‌ای گفت این اوضاع تا کریسمس ادامه خواهد داشت.

بحران انرژی در انگلیس با خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) شروع شد مردم در این کشور از بی تدبیری مقامات برای این روز‌ها خشمگین اند. خروج ار برگزیت سبب شد تا لندن با مشکل رانندگان خودرو‌های سنگین برای انتقال سوخت روبه رو شود چرا که این راننده‌ها پیشتر برای ورود به انگلیس نیازی به ویزا نداشتند، اما حالا باید هزینه‌ای بپردازند. نخست وزیر انگلیس قرار بود که برای ۵ هزار راننده‌ خارجی ویزا صادر کند، اما با جواب منفی آن‌ها رو به رو شد. جانسون به ناچار از ارتش و راننده‌های بازنشسته خواسته است تا برای حل این بحران کمک کنند.

جدای از قیمت بنزین، ویلیام سایمون، سخنگوی اداره توزیع سوخت در انگلیس در گفتگو با شبکه خبری اسکای نیوز، از افزایش بهای نفت در این کشور خبر داد. او گفت در طول یک سال، این قیمت دو برابر شده و قیمت نفتی که سال گذشته ۴۰ دلار بوده حالا به ۸۵ دلار رسیده و همچنان هم در حال افزایش است.

 افزایش صادرات گاز از روسیه به کشورهای اروپایی

شرکت گاز پروم، غول انرژی روسیه که نقش اصلی را در تامین سوخت کشور‌های اروپایی بر عهده دارد اعلام کرد: در ۹ ماه نخست امسال افزایش صادرات گاز به کشور‌های همسایه اش ۱۶ درصد یعنی چیزی حدود ۱۴۵ میلیارد متر مکعب بوده است.

بر اساس گزارش‌ها افزایش واردات گاز از روسیه به ترکیه ۱۳۸ درصد، بلغارستان ۵۲ درصد، آلمان ۲۸ درصد، فنلاند ۱۷ در صد، ایتالیا ۱۴ درصد، لهستان ۱۱ درصد، یونان ۱۰ درصد، بوده است

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا نیز از اتحادیه اروپا خواست فوراً بر روی تأمین ذخایر استراتژیک انرژی کار کند. او با ابراز نگرانی در مورد ذخایر گاز اروپا عنوان کرد: برای محافظت از همه کشور‌های اتحادیه اروپا لازم است کار بر روی فرضیه‌های ذخیره یکپارچه استراتژیک بلافاصله آغاز شود.

چندی پیش وزرای اتحادیه اروپا برای رسیدگی به بحرانی که گریبانگیر ملت‌هایشان شده دور هم جمع شدند، اما اختلاف نظر‌های آن‌ها درباره استفاده از سوخت‌های فسیلی و یا مقصر دانستن روسیه در انتقال گاز به این کشور‌ها با تکمیل شدن پروژه نورد استریم ۲ همچنان تلاش آنها را برای حل این بحران با در بسته مواجه کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بحران سوخت قاره اروپا اتحادیه اروپا بنزین گازوییل اتحادیه اروپا بحران انرژی قیمت بنزین کشور ها ۲۸ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۲۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی

به گزارش قدس آنلاین، «یائیر لاپید» رهبر ائتلاف مخالفان در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی در پیامی توئیتری با انتشار تصویری از میزان افزایش قیمت کالاهای اساسی در سرزمین های اشغالی، به کابینه حاکم اعتراض کرد.

وی نوشت: قیمت ها در حال افزایش و طبقه متوسط در حال نابودی است، کابینه هزینه های زیادی را به ما تحمیل می کند و اگر نرود، افزایش قیمت ها ادامه خواهد داشت.

گفتنی است؛ بحران اقتصادی رژیم صهیونیستی به مهاجرت معکوس صهیونیست ها از سرزمین های اشغالی دامن زده است. صهیونیست ها که با وعده زندگی بهتر، از کشورهای دیگر به فلسطین اشغالی مهاجرت کردند، به دروغ بودن وعده های تل آویو پی بردند.

اگرچه آمریکا و بسیاری از پایتخت های غربی تلاش دارند تا با دادن وام و کمک های مالی بلاعوض جلوی فروپاشی اقتصاد رژیم صهیونیستی را بگیرند، اما از بین رفتن محصولات کشاورزی و تعطیلی صنایع، کاهش درآمدهای حوزه گردشگری و نبود نیروی کار که اغلب مهاجران فلسطینی یا مهاجرانی از دیگر کشورها بودند، به بحران اقتصادی این رژیم دامن زده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زیرساخت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی موجود نیست
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد